Android eller iPhone
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-11-10 14:52

Godt klar over subject dækker over meget, men har sgu brug for nogle skub
til de sidste tanker.

Nokia skal udskites da den er blevet for sløv.

Valget p.t. står mellem Samsung Galaxy S eller en iPhone4.

Jeg har haft en iPhonen på test på arbejdet og havde forventet en større
begejstring for den end dengang den var i tankerne. Men uanset hvad kommer
jeg ikke udenom at den fuldt ud lever op til det jeg vil have, dog lige med
minusset med antennen, der sammen med Telenor giver de elendigste
dækninger, samt at jeg ikke kan vænne mig til tastaturet, der i en togtur
eller i en bil (som passager!) giver de mærkligste indtastninger.

Har også set andre kollegaer blære sig med deres Android telefoner, og de
er da også fede, men syntes grafikken især ved surf, kører for hakkende.

Prøvede så lige Galaxy S i 5 minutter i en telebutik, og kan da se
forbedringer. Grafikken ved surf var meget mere flydende, dog stadig med
enkelte hak i forhold i iPhone.
Tastatur input på Galaxy lige så lækkert, da man kunne vælge mellem QWERTY,
T9 og det sidste (touchslide?). Og især T9 savnede jeg ved en iPhone.

Men hvad andre argumenter er der, dels til fordel/ulempe for iPhone og dels
til Galaxy S?

Desuden, nogen som ved om Android 3.0 kommer til Galaxy S?

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-11-10 14:53

Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> crashed Echelon writing

> Men hvad andre argumenter er der, dels til fordel/ulempe for iPhone og
> dels til Galaxy S?

Glemte lige, andre Android telefoner som er bedre end Galaxy S, man bør
overveje?

--
Bjarke Andersen

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-11-10 17:09

On 05-11-2010 14:52, Bjarke Andersen wrote:
> Bjarke Andersen<bjarke.andersen@gmail.com> crashed Echelon writing

> Glemte lige, andre Android telefoner som er bedre end Galaxy S, man bør
> overveje?

Sådan et valg er et valg om tro.
Jeg er personlig meget glad for Desire, men du får
sikkert en svada fra Frodo Nifinger, der har et næsten erotisk
forhold til iphone

Fra : emjeppesen

Dato : 05-11-10 17:47

Ole Larsen skrev:

>Jeg er personlig meget glad for Desire,

Det er jeg også, og den er stadig øverst på android-listen i diverse
tests.

Hilsen emj

Fra : Mendoza

Dato : 06-11-10 08:40

"emjeppesen" wrote in message

Ole Larsen skrev:

>Jeg er personlig meget glad for Desire,

<Det er jeg også, og den er stadig øverst på android-listen i diverse
<tests.

<Hilsen emj

Jeg har haft Desire i 6 månder nu, og bliver mere og mere glad for den. Jeg
kom også fra en lang Nokia karriere....
Det bliver Android næste gang igen, dog nok ikke Desire HD, den er for stor
for min smag.

Fra : CK®

Dato : 06-11-10 13:30

Den 06-11-2010 08:39, Mendoza skrev:
> [...]
> Jeg kom også fra en lang Nokia karriere....
> Det bliver Android næste gang igen, dog nok ikke Desire HD, den er for

Jeg har haft min Desire i knap 4 mdr og er rigtig glad for den. Kom osse
fra en masse Nokia'er. iPhone har jeg aldrig haft, for de har været for
dyre til mig. Datteren og svigersønnen har begge den nye iPhone 4 og er
meget glade for dem.

Alt dette kun for at gøre klart, at jeg ikke valgte Desire ud fra
pseudo-religiøse betragtninger, men rent og skært fordi Desire havde den
største skærm og var den billigste af de to.

Og jeg er som sagt rigtig glad for min Desire. Min kone har osse en, men
hun er ikke lige så glad for den, for hun har lange negle og derfor
problemer med at skrive og trykke på knapper på skærmen. Hun kan da bare
klippe sine negle, siger du så. Ja, men skal mobilen diktere længden af
hendes negle? Hmmm...
Tro mig, vi har haft diskussionen.

Men Desiren har ærlig talt også nogle irritationsmomenter.
Meget kort batteritid i forhold til de Nokia'er vi kom fra.
Og forbavsende lille intern hukommelse. Hvis jeg f. eks. vil lægge
Navigon ind på den, så skal jeg slette en hel del andre apps før der er
plads nok. Og det selvom mange apps efter installation kan lægges over
på sd-kortet.

Alt i alt tror jeg at iPhone 4 virker som en lidt mere gennemført mobil,
dog også med sine irritationsmomenter.

Men jeg er ikke et øjeblik ked af at jeg fik fat i en Desire, at I ved det.

Og nej, jeg går heller ikke i det skjulte og sukker efter en iPhone.

Claus

Fra : emjeppesen

Dato : 06-11-10 16:30

CK® skrev:

> Hvis jeg f. eks. vil lægge
>Navigon ind på den, så skal jeg slette en hel del andre apps før der er
>plads nok. Og det selvom mange apps efter installation kan lægges over
>på sd-kortet.

Nu har jeg kun brug for skandinavien, så min Navigom fylder ikke ret
meget.

Hilsen emj

Fra : CK®

Dato : 06-11-10 16:44

Den 06-11-2010 16:30, emjeppesen skrev:

> Nu har jeg kun brug for skandinavien, så min Navigom fylder ikke ret
> meget.
>
> Hilsen emj

Hvordan nøjes du med Skandinavien?

Claus

Fra : Mendoza

Dato : 06-11-10 17:06

"CK®" wrote in message news:4cd5779f$0$23755$14726298@news.sunsite.dk...

Den 06-11-2010 16:30, emjeppesen skrev:

> Nu har jeg kun brug for skandinavien, så min Navigom fylder ikke ret
> [...]

Og min er root´et, så der er ingen hukommelsesproblemer længere,
overhovedet.

Mendoza

Fra : emjeppesen

Dato : 06-11-10 21:54

CK® skrev:

>Hvordan nøjes du med Skandinavien?

Jeg har kun købt navigon med skandinavien.

Hilsen emj

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-11-10 19:00

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> crashed Echelon writing

> Sådan et valg er et valg om tro.
> Jeg er personlig meget glad for Desire, men du får

Desiren er faktisk yt på min liste. Den grafiske oplevelse var virkelig med
finger nedad. Denne fik jeg også testet på arbejdet, og så vidt jeg kan se
er specs på Samsungen bedre end Desire. Men jeg kan tage fejl.

--
Bjarke Andersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-11-10 01:44

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> dels
> til Galaxy S?
>
> Desuden, nogen som ved om Android 3.0 kommer til Galaxy S?

Nu du har prøvet iPhonen, har du så prøvet stole på ordbogen i iPhonen og
bare skrive ordene næsten rigtige?
Hvis man stoler på ordbogen og rammer antallet af bogstaver - selv om et par
indtastninger er ved siden af. Den er faktisk ret god til at rette ordene.
Det kræver lidt tillid, og folk melder faktisk ud om forøget
skrivehastighed, når de har fattet ideen.
Desuden så finder man vel 20 forskellige programmer ved at søge på T9 i
iTunes.

Jeg sakser lige, hvad jeg skrev til en anden med samme spørgsmål i august
med et par opdateringer:

Google Market har ca 100.000 apps på hylderne.
Man skal være obs på, at man ikke kan passwordsikre sin konto på Android
market, så hvem som helst, der har fat i telefonen kan downloade Apps.

Itunes har over 300.000 programmer på hylderne, hvoraf ca halvdelen er
gratis, og
jailbrakes Iphonen er der ca 100.000 yderligere programmer andre steder fra.
Apps på Itunes har generelt et højere niveau end android, pga test af apps
før de får lov at komme på hylderne.
Der skrives ca 9000 apps til Android om måneden.
Til iPhone, skrives der ca det dobbelte. (45.000 på 2½ måned)

Værdifulde apps som komplette specialordbøger og voice to
voiceoversættere(Jibbelo) er apps, du kun kan få til Iphone. Et andet godt
program er Sleep Cycle, som er et vækkeur, der analyserer dit søvnmønster,
hved hjælp af telefonens acceleratorer (telefonen skal ligge under lagnet
ved siden af hovedpuden) og vækker dig blidt, når du sover allerlettest i
det tidsrum, du vil vækkes.
Og programmer, der forvandler iPhonen til en kraftig lup, når synet svigter
en.

Samsungen har en AMO LED skærm på 4" der er meget flot, men klarer sig knap
så godt i stærkt dagslys.
Der er ikke nævnt noget om betragtningsvinkler.
Vær opmærksom på, at OLEDs stadig ikke har løst problemet med henfald af de
blå farver.
Dvs, at displayet ikke blliver ved med at være lige så lækkert som der er
fra nyt.
Til gengæld er skærmen længere, hvilket giver et større billede ved visning
af film i biografmode.

Iphone 4 har en IPS LCDpanel med LED bagbebysning.(IPS er den dyre
LCD-teknologi - bare tjek computermonitorer) på 3,5 ". Den har en meget stor
betragtningsvinkel, og klarer sig meget godt i stærkt solskin.
Opløsningen er 960 x 640 pixels på 3,5" mod Samsungs 800 x 480 pixels på 4"

Billedkvaliteten på Samsungs kamera er ikke for godt, men videooptagelse
skulle være glimrende.
Ingen geotaggeing i videoer
På Iphone 4 er billledkvaliteten meget god, undtaget i ambient light
kunstlys
(aftenbilleder uden flash. - Jeg har dog taget en del billeder i meget svagt
lys og er imponeret over kameraets kunnen.)

Iphonen har LEDflash til hjælp. Også til Video. Videokvalitet god og
mulighed for redigering inphone.
Geotagging i videoer.

Begge telefoner er hurtige til at afvikle applikationer.
Samsung har en 1 Ghz processor af eget fabrikat, Iphone A4 chip på
sandsynligvis 800 Mhz
Touchfunktionen (præcision og smothness) er lysår bedre på Iphone (3G)(s)
4 end på Samsungen.

Samsung har mulighed for at få op til 32 Gb MicroSD kort i.
Iphone 4 leveres med intern 16 eller 32 Gb hukommelse internt.

Samsungen kan sættes op til at dele sin 3G internetforbindelse via Wifi.
Iphone skal bruge USB tilslutningskabel.
Samsung understøttter flash, hvor Iphone ikke gør. Man skal så bare leve med
at stemmer og flim ikke følges ad
Og flash gør også, at mange internetsider loader langsommere end på iPhonen,
der ikke understøtter flash.

Samsung har google navigation altså stemmestyret navigation, men det kræver
datastreamning, da kort ikke kan downloades til telefonen. Navigation er
dermed udelukket i udlandet, med mindre man er parat til at pantsætte sin
lever.
Samsung har mulighed for widgets på forsideskærmene - Der er 7 ialt.
Iphone har ikke widgets, kun genvejsikoner.
Fordele og ulemper er fikse widgets (f.eks aktiv facebook direkte på
forsiden mod voldsomt øget batteri
og dataforbrug pga pushmeddeleserne.
Iphone 4 har mulighed for Tomtom, Navigon og en til gpssoftware. til Iphone
kan man få bilholdere med indbygget GPSforstærkerantenne, dockstationer med
anlæg, vækkeure, skins, gummihylstre, tasker, you name it.
Til Samsung - øhh nok ikke helt samme udbud.

Batterikapacitet er ca 40% bedre på Iphone.
Multitasking kan begge telefoner, men på hver deres måde.
Man er nødt til at afprøve det med dem begge for at danne sin egen mening om
det.
Android er ægte multitasking, mens Iphones metode er strømbesparende.

På Iphone 4 pauses mange applikationer ved multitasking, fordi de ikke
understøtter multitasking. Nyere apps har fået featuren indbygget, så
multitasking fungerer fuldstændigt.
Android kører multitasking som en computer.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-11-10 15:11

Den 06-11-2010 01:44, Frodo Nifinger skrev:
> Iphone 4 har mulighed for Tomtom, Navigon og en til gpssoftware. til Iphone
> kan man få bilholdere med indbygget GPSforstærkerantenne, dockstationer med
> anlæg, vækkeure, skins, gummihylstre, tasker, you name it.

Hvis jeg søger på "Navigation" i Android market, så kommer der en pæn
del programmer. Blandt andre CoPilot, Aura GPS Navigation (Som bruger
TomTom kort), Navigon og mange andre. (Mere eller mindre brugbare)

Så udbydet er blevet noget større, efter at google har fået betalings
apps til Danmark.

> Batterikapacitet er ca 40% bedre på Iphone.

Min kæreste har en iPhone4, jeg har en HTC Desire. Jeg bruger min til
alt muligt, hendes ligger noget længere på standby. (Mindst dobbelt så
meget på standby i forhold til min.)

Med det brug holdes hendes batteri ca. 2 døgn, jeg skal lade dagligt.

> På Iphone 4 pauses mange applikationer ved multitasking, fordi de ikke
> understøtter multitasking. Nyere apps har fået featuren indbygget, så
> multitasking fungerer fuldstændigt.

Multitasking på iPhone er lidt af en blandet success.. Men med mindre
jeg har misforstået et eller andet, så gør Apple og Google det faktisk
på samme måde.

Når man skifter væk fra et program, så sættes det i dvale. Hvis der
bliver behov for at frigøre ram, så lukkes programmet (Men state gemmes,
som hvis man satte computeren i dvale.)

Når man aktivere programmet igen, så startes det op som hvis det aldrig
havde været kørt, men det får information om sin tidligere state
medsendt, og det ser derfor ud som om det hele tiden har kørt.

Skal der kører noget i baggrunden, f.eks. afspilning af lyd, eller
lignende, så skal det skrives som en service. Disse kører konstant i
baggrunden, men er at betragte som separate programmer, som kommunikere
med den brugerflade der er på skærmen.

Men ret mig endeligt hvis jeg har forstået Apples og Googles
dokumentation forkert.

> Android kører multitasking som en computer.

Nej, det gør den bestemt ikke. På en computer kører alle programmer
samtidig, det sker IKKE på Android, i hvert fald ikke de programmer jeg
har lavet.

- Chano Andersen

Fra : Ivar

Dato : 06-11-10 16:24

Bjarke Andersen skrev:

> Valget p.t. står mellem Samsung Galaxy S eller en iPhone4.

For at sige det lidt poppet: Android er til nørden og iPhone
er til frisørlærlingen. iPhone er bare i orden, men alt går
via Apple, og telefonen har mange begrænsninger. Man får ikke et
stykke musik fra en anden telefon med en iPhone i hånden, man
køber musik via iTunes. Man kan mere med en jailbreaket iPhone.
men går man i de tanker, var man nok bedre tjent med en Android,
den har ikke de blokeringer iPhone har. Man kan sige, at den er
jailbreaked fra ny.

Man kan få flere programmer til iPhone, men en del type programmer
er ikke mulige pga Apples politik. Ønsker man en torrent-klient,
ftp-server eller gratis Tunee musik er iPhone nok ikke sagen.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-11-10 16:59

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er ikke mulige pga Apples politik. Ønsker man en torrent-klient,
> ftp-server eller gratis Tunee musik er iPhone nok ikke sagen.

Det er altså ikke helt korrekt!
Du kan overføre ale de MP3-filer til iPhone, du har lyst til - osse
Mp3-filer, du har anskaffet på mindre hæderlig vis. Men det foregår via
iTunes programmet og via USB.
Du kan ikke dele musik via Bluetooth med en iPhone.

Den store forskel er, at du kan købe/downoade Apps uden om Android Market på
en Android telefon, mens al download af Apps til en iPhone foregår via
iTunes.
Til gengæld er risikoen for virus på platformen også tifold.
Det samme gælder jailbreaking af iPhones.
Det eneste vægtige argument, jeg kan se for jailbreaking, er, at man ikke
vil betale for sine Apps.
Risikoen for snavs i telefonen er meget større end for standard setup.

Men hvis man ikke vil betale for varene, så er en anddroid telefon et bedre
valg. Det har du ret i.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : -= bgn =-

Dato : 06-11-10 17:23

> [...]
> Risikoen for snavs i telefonen er meget større end for standard setup.
>>
> Men hvis man ikke vil betale for varene, så er en anddroid telefon et

Jeg er gået fra en Android og til Iphone, og det har jeg ikke fortrudt, men
som en skrev længere oppe, så er der nok lidt tro indblandet, akkurat som
Plasma og LCD på fladskærmsområdet.

BG

Fra : Ivar

Dato : 07-11-10 00:33

Frodo Nifinger skrev:

> Du kan ikke dele musik via Bluetooth med en iPhone.

Jeg skrev ikke "Bluetooth", men det var det jeg hentydede til.

> Men hvis man ikke vil betale for varene, så er en anddroid telefon et bedre
> valg. Det har du ret i.

Da Google lancerede Android, lagde de udviklingværktøjer frit frem
på nettet, så enhver kunne lave software til Android (altså nørder,
ikke frisørlærlinge ;-] ), uden at der på nogen måde skulle skulle
betales til Google. Det var årsagen til at rigtigt meget software
til Android blev gratis.

Ivar Magnusson

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-11-10 03:20

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke frisørlærlinge ;-] ), uden at der på nogen måde skulle skulle
> betales til Google. Det var årsagen til at rigtigt meget software

Nah, iPhone og iOS er et proprietært system, alligevel er ca halvdelen af
alle Apps i iTunes gratis. altså ca 150.000 stk.
Eller en halv gang flere end der findes Apps i alt på Android Market incl
betalingsapps.

Hvis du vil udvikle Apps til iPhone og iOS, krævver det vist at man køber en
softwarepakke til det, men ellers er der frit slag.
Til gengæld skal man have sine Apps godkendt hos Apple, førend de slippes
fri på iTunes.
Der er et par ting, man ikke kan få med pga firmapolitik (Noget med porno og
noget med flash bla.a.) og derudover kræver Apple stabilitet og
funktionalitet.

Jeg ved ikke hvad Google kræver til deres Android Market, men der bliver
skrevet, at de er mindre krævende og tjekker ikke ret meget.

Android er opensource, fordi Google har bygget det på en Linuxkerne, der er
opensource. Det har ikke noget at gøre med Apps'ene. Der er også mange
betalingsapps til Android. Det er kun styresystemet, der er open source.

Fakta er, at vil du have betalingsapps uden at købe dem, så er livet lettere
med en Android frem for en iPhone, hvor en jailbreak oftest giver en bunke
problemer, specielt hver gang Apple opdaterer iTunes eller iOS. De gør
nemlig, hvad de kan for at gøre livet surt for jailbreakers.

Hvis du er ligeglad med de par hundrede kroner man typisk bruger på Apps, så
er der efter min mening ikke noget over eller ved siden af iPhone 4.
Problemfrit, lige ud af landevejen og fungerende. Og med et eventyrligt væld
af Apps. anything you can dream of and then some.
Vil du krejle, er Android knap så stor en udfordring, og Google arbejder
ikke 24/7 på at gøre dit illegale brug af telefonen til et gedigent helvede.
Udbuddet af Apps er til gengæld ikke lige så stort, og kvalitetsniveauet er
heller ikke helt så højt, fordi provenuet er højere for udviklerne hos
Apple, og der testes for funktionalitet og stabilitet, inden de får adgang
til det forjættede Appstore.

Det man typisk ser, er at udviklere laver en ny app til iOS. Når den er er
en succes, laver de en variant til Android for at øge indtjeningen lidt. Men
de starter som udgangspunkt med iOS, fordi det er der, pengene ligger.
Det er meget få apps, der starter ud med Androidplatformen først.
Der er ikke mere end 10% af iPhonebrugerne, der jailbreaker, hvor kreativ
downoads af betalingsapps til Android nærmer sig PC-niveau. Det hænger også
sammen med det sociale udtryk man sender via sin telefon.
En iPhone går ikke hånd i hånd med fedterøvs, jeg skal spare et par håndører
mentaliteten.
Androids gør!
Og det er den direkte årsag til at android ikke foreløbigt indhenter
Appstore i mængde og kvalitet af apps.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-11-10 10:51

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er ikke mere end 10% af iPhonebrugerne, der jailbreaker, hvor kreativ
> downoads af betalingsapps til Android nærmer sig PC-niveau.

Jeg glemte, at sige, at en ret stor del af App-udviklerne også har valgt at
nøjes med iOS-platformen ud fra et cost/benefit synspunkt. Bedre at bruge
alle resourserne på en platform, der kaster penge af sig end at sprede
energien på to platforme, hvor forretningsmodellen på den ene er shaky. De
fleste App udviklere er små firmaer med få eller ingen ansatte.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ivar

Dato : 07-11-10 12:17

Frodo Nifinger skrev:

> hvor forretningsmodellen på den ene er shaky.

Der er ingen tvivl om at fortjenesten på iPhone apps er gennemsnitlig
bedre end på Andriod apps. Bruger af iPhone er vænnet til at alt
koster penge.

Når alt kommer til alt, er det spørgsmål om man ønsker at have
fordelene og ulemperne ved at side sikkert i Apples "jail", eller
om man foretrækker den åbne "anarkistiske" Android platform.

Jeg mener, at det er spørgsmål som potentielle købere skal
stille sig selv, og som er langt vigtigere end små betjenings
detaljer.

Ivar Magnusson

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-11-10 14:54

> Der er ingen tvivl om at fortjenesten på iPhone apps er gennemsnitlig
> bedre end på Andriod apps. Bruger af iPhone er vænnet til at alt
> koster penge.

Det er jo ikke rigtigt.
Der er tre gange så mange gratis Apps i Itunes end hos Android Market.
Jeg har f.eks 81 apps på min iPhone, heraf er 43 gratis Apps.
De resterende 38 Apps har typisk kostet mellem 6 og 12 kroner. En enkelt
(Komplet Dansk-engelsk ordbog) har kostet 179 kr, en (pocket Informant)har
kostet 55, to(iMovie og Sleepcycle) har kostet 30 og to har kostet 18 kr.
De fleste apps bruger jeg regelmæssigt med undtagelse af de 9, jeg har
liggende i mappen underholdning (PartyApps - pruttelyde, iBeer m.fl.) og 7
af de 9 spil jeg har liggende.

> Når alt kommer til alt, er det spørgsmål om man ønsker at have
> fordelene og ulemperne ved at side sikkert i Apples "jail", eller
> om man foretrækker den åbne "anarkistiske" Android platform.

Og det kan du i princippet koge ned til "Vil du betale lidt for den
software, folk skriver til dig, eller skal programmerne konsekvent "nappes"
uden om betalingskanaler.

Jeg kan forstå, at folk kaprer dyre programmer som Officepakkerne og
Photoshop til PC m. fl., fordi programmerne er så dyre, at alternativet er
slet ikke at have dem.
Men Apps til mobiltelefoner koster generelt et håndfuld peanuts, noget alle
har råd til. Så hvorfor ikke støtte op om gode Apps, så de dygtige
programmører kan blive ved med at lave nye ting.

> Jeg mener, at det er spørgsmål som potentielle købere skal
> stille sig selv, og som er langt vigtigere end små betjenings
> detaljer.

Ahh, ved du hvad? Vi snakker om 2-300 kr i indkøb for god samvittighed holdt
op imod de lækre detaljer på iPhonen. Det er altså det lækre stilrene
design, de dyre materialer. den uovertrufne touchfunktion, den intuitive
brug, den suveræne iPod, det rigtigt gode kamera, den uovertrufne videodel
og den helt igennem suveræne skærm. Og så er vi slet ikke begyndt at tale om
statusværdien af telefonerne. Den kan være meget vigtig for en ung single
fyr eller kvinde.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ivar

Dato : 07-11-10 15:18

Frodo Nifinger skrev:

> Vi snakker om 2-300 kr i indkøb for god samvittighed

Nu blander du tingene sammen. Man gør ikke noget kriminelt,
ved at udnytte den åbne platform som Android er.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-11-10 16:08

> Nu blander du tingene sammen. Man gør ikke noget kriminelt,
> ved at udnytte den åbne platform som Android er.

Nej, det behøver man ikke, men nu snakkede du om fordele ved en åben
platform frem for en proprietær ditto.
Jeg kan ikke se fordelen, hvis ikke det er for at undgå at betale for sin
betalingsApps. Nøjagtigt det samme gælder jailbreaing.
Det har fordel i at du kan bruge en telefon anskaffet udenom det regulære
indenrigsmarked og kan downloade Apps f.eks. via torrents og bruge dem på
telefonen.
Derudover kan man kun argumentere for brugen af enkelte Apps, som Apple ikke
vil ha på iTunes af strategiske eller politiske årsager. Og med den mængde
af Apps iTunes rent faktisk byder på, burde man kunne overleve uden.

Jeg argumenterer for, at hvis du er lovlydig og betaler for dine
betalingsapps på Android Market, ja så holder du dig vel inden for rammerne
af den proprietære platform. Og så er det reelt ligegyldigt, om platformen
er åben eller proprietær.
Med andre ord, for at høste fordelen ved at sidde på et åbent system på en
mobiltelefon, skal du altså være en "Crook"!

En undtagelse er der dog! Hvis du for alvor er nørd og selv fabrikerer
filer, der er værd at dele med andre, men det kræver at du enten er
programmør, eller musiker.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ivar

Dato : 07-11-10 17:22

Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> Jeg kan ikke se fordelen, hvis ikke det er for at undgå at betale for sin
> betalingsApps. Nøjagtigt det samme gælder jailbreaing.

Nu forstår jeg. Du kan ikke se fordelen i at man ikke skal købe/få
alt via producenten.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-11-10 04:38

> Nu forstår jeg. Du kan ikke se fordelen i at man ikke skal købe/få
> alt via producenten.

Næh, ikke så længe tingene virker gnidningsfrit og Apple ikke bliver for
protektionistiske.
Det er også de færreste androider, der henter apps udenom Android market.
Jeg er ved at købe via iTunes sikker på, at Appen virker, og ikke fucker min
mobil op. og at der er visse standarder, der blvier overholdt. Hvad
sikkerhed har du, hvis du henter via nettet?
Hvad hvis en app fabrikants hjemmeside hackes og en skadelig version lægges
op?

En ting er sikkert. Når det sker, bliver mange taget med bukserne nede.

Fra : emjeppesen

Dato : 07-11-10 16:02

Frodo Nifinger skrev:

>Der er tre gange så mange gratis Apps i Itunes end hos Android Market.
>Jeg har f.eks 81 apps på min iPhone, heraf er 43 gratis Apps.

Jeg har p.t.80 programmer og kun 2 af dem har kostet penge. det ene er
Navigon navigationsprogram til 299 kr og det andet er en kogebog til
30 kr. Det er ikke rigtigt, at det er ligemeget om man skal løbende
betale for alt mulig. En af mine væsentlige grunde til at købe HTC
Andorid er ikke prisen på iPhone, men at jeg ikke gider Apples
omklamring. Jeg kan godt se, at der er et bedre kamera i iPhone, men
jeg gider ikke fotografere med en telefon.
Funktionaliteten er ikke bedre i iPhone end i Desire.

Hilsen emj

Fra : Mendoza

Dato : 07-11-10 16:15

Frodo Nifinger skrev:

> [...]

<jeg gider ikke fotografere med en telefon.
<Funktionaliteten er ikke bedre i iPhone end i Desire.

Der er ikke bedre kamera i iphone end i Desire.

Fra : Chano Andersen

Dato : 07-11-10 16:21

Den 07-11-2010 14:54, Frodo Nifinger skrev:
> Og det kan du i princippet koge ned til "Vil du betale lidt for den
> software, folk skriver til dig, eller skal programmerne konsekvent "nappes"
> uden om betalingskanaler.

Jeg har nok 50 forskellige apps på min Android telefon, alle er gratis,
og alle bruges mere eller mindre ofte, og de fleste er af høj kvalitet.

Men det lader til at du mener, at bare fordi man ikke lige gider Apples
meget lukkede mobilverden, så er man straks typen der piratkopiere apps
i stor stil?

> Men Apps til mobiltelefoner koster generelt et håndfuld peanuts, noget alle
> har råd til. Så hvorfor ikke støtte op om gode Apps, så de dygtige
> programmører kan blive ved med at lave nye ting.

Hvorfor betale for skod apps hos en udvikler, hvis en anden udvikler har
lavet en kvalitets app som han giver væk gratis? Googles entry fee er
langt lavere end Appels, hvilket inspirere hobby programmørere til at
udvikle gratis apps til platformen, derfor er der naturligvis langt
højere krav til de udviklere der vil tjene penge på at sælge apps, de
skal nemlig konkurrere med alle de kvalitets apps der er gratis og
tilbyder lignende funktionalitet.
Måske derfor de fleste starter med iPhone platformen, den er mindre
tilgængelig for hobbyister, og dermed er der ingen konkurrence med disse
og deres gratis apps.

> design, de dyre materialer. den uovertrufne touchfunktion, den intuitive

Hvilken "Uovertruffen touchfunktion" snakker vi om?

> brug, den suveræne iPod,

Kan diskuteres, jeg er ikke vildt begejstret for interfacet, men holder
mig dog til at have en enhed til multimedie brug (iPod Touch) og en til
mobil kommunikation (HTC Desire).

> det rigtigt gode kamera, den uovertrufne videodel

Sidst jeg testede, var iPhone 4 kameraet ikke hverken bedre eller værre
end min mobil...

> og den helt igennem suveræne skærm.

Jeg ser ikke meget forskel på min og kærestens (iPhone 4) mobiler...

> Og så er vi slet ikke begyndt at tale om
> statusværdien af telefonerne. Den kan være meget vigtig for en ung single
> fyr eller kvinde.

Status værdien gør ikke et produkt bedre eller værre. Men køber man et
produkt udelukkende pga. statusværdien, så burde man måske besøge en
hjernevrider.

- Chano Andersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-11-10 18:51

"Chano Andersen" <sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men det lader til at du mener, at bare fordi man ikke lige gider Apples
> meget lukkede mobilverden, så er man straks typen der piratkopiere apps i

Det er ikke hvad jeg skriver.
Der bliver argumenteret meget for Androids åbne platform, men fakta er, at
med mindre du er programmør eller musiker, og altså i stand til selv at
frembringe datafiler og muskfiler, du har rettighederne til, ja, så er der
ingen åbenlys fordel ved den åbne platform, med mindre du vil overtræde
rettighedslovgivningen, enten ved at dele musik over bluetooth eller ved at
hente betalingsapps uden at betale for dem.
Nu er du åbenbart programmør og dermed falder i kategorien for folk, der er
istand til selv at frembringe datafiler. Bemærk, at jeg ikke snakker om
billeder, da man kan dele en slags på begge systemer.

> [...]
> Måske derfor de fleste starter med iPhone platformen, den er mindre
> tilgængelig for hobbyister, og dermed er der ingen konkurrence med disse

Jeg er ikke enig. Der skal meget energi til at udvikle og opdate en app.
Uden penge går det ikke i længden.
Nu skal du igen skelne mellem gratis apps uden marketingsfunktion
fremstillet af en udvikler på egne vegne og så gratis Apps fremstillet for
og betalt af en trediepart som f.eks Telenor eller yousee, eller DSB eller
kino.dk m.fl.
Her har App'en en helt klar marketingsfunktion, ud over sin funktionalitet.

> Hvilken "Uovertruffen touchfunktion" snakker vi om?

Den her:
http://www.geek.com/articles/mobile/iphone-beats-droid-and-nexus-one-in-touchscreen-accuracy-test-20100111/

Desuden så kan en iPhone uanset alder scrolle rykfrit. Det er en HTC Desire
faktisk ikke i stand til.

> Kan diskuteres, jeg er ikke vildt begejstret for interfacet, men holder
> mig dog til at have en enhed til multimedie brug (iPod Touch) og en til
> mobil kommunikation (HTC Desire).

Jeg kan kun sige, at iPhone 4 spiller både højere og væsentligt mere
frigjort end iPhone 3 G(s)
Den er blevet meget bedre.

> Sidst jeg testede, var iPhone 4 kameraet ikke hverken bedre eller værre
> end min mobil...

Tests og min erfaring siger det modsatte.

> Jeg ser ikke meget forskel på min og kærestens (iPhone 4) mobiler...

Det er der ellers, vil jeg mene:
http://www.mobilsiden.dk/web-tv/web-tv-htc-desire-hd-mod-iphone-4,lid.13138/

> Status værdien gør ikke et produkt bedre eller værre. Men køber man et
> produkt udelukkende pga. statusværdien, så burde man måske besøge en
> hjernevrider.

Tjah, nu hører jeg ikke til målgruppen, men for unge mennesker på jagt efter
en partner, er status alfa og omega for at erobre den bedste af slagsen. Her
gælder alle kneb

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mendoza

Dato : 07-11-10 19:50

"Frodo Nifinger" wrote in message

> [...]

efter
<en partner, er status alfa og omega for at erobre den bedste af slagsen.

Ja, så er der jo ingen grund til at handicappe sig selv på forhånd, ved at
skilte med en iphone.....

Fra : Ivar

Dato : 07-11-10 22:51

Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> rettighedslovgivningen, enten ved at dele musik over bluetooth eller ved at
> hente betalingsapps uden at betale for dem.

Det er ikke det der er pointen, med den åbne platform. Jeg vil
prøve at skære det ud i pap.

Med en Android telefon kan afvikle de apps, der er lavet
til Android.

Med iPhone kan du afvikle de apps, Apple giver dig lov til at
bruge.

Hvis Ekstra Bladet laver en apps, hvor man kan se side-9-pigen,
vil du ikke kunne få den til iPhone, da Apple ikke ønsker sådan
noget. Til Android vil der ikke være den hindring.

Ivar Magnusson

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-11-10 04:30

> [...]
> vil du ikke kunne få den til iPhone, da Apple ikke ønsker sådan
> noget. Til Android vil der ikke være den hindring.

Sjovt nok, så hentede jeg lige EB's app.
Jeg kan da sagtens se side ni piger på den App!
De har godt nok alle sammen truser på på de billeder jeg så, men om det er
EB, der imødekommer Apple eller det er tilfældigt, ved jeg ikke. Der var
også en artikel med et billede af et nøgent par i dagens version, så ....

Og så sad jeg lige og så So ein ding, hvor EB og iPhone blev omtalt.
Her blev nævnt, at Google ligeledes har indført regler om nøgenhed på deres
Android market.

sååee ..... Der står det efterhånden lige.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hauge

Dato : 08-11-10 14:00

Den 08-11-2010 04:29, Frodo Nifinger skrev:
> sååee ..... Der står det efterhånden lige.

Så hellere betale en del mindre, når det alligevel står lige.

/Hauge

Fra : Ivar

Dato : 08-11-10 16:47

Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> en artikel med et billede af et nøgent par i dagens version, så ....

I tv-programmet Natholdet fortalte Ekstra Bladets redaktør for nogle
dage siden at de havde være nød til at ændre apps'en for få lov til
at få den godkendt af Apple. Det var netop pga side-9-pigen.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-11-10 17:33

> I tv-programmet Natholdet fortalte Ekstra Bladets redaktør for nogle
> dage siden at de havde være nød til at ændre apps'en for få lov til
> at få den godkendt af Apple. Det var netop pga side-9-pigen.

Sjovt at folk fra Gods own country skal være så bonerte, Google har jo
indført tilsvarende kriterier på Android Market.
Men jeg studser over, at EB har lavet den om, for som sagt kan jeg sagtens
finde side 9 piger i deres App. på iPhone. De har måske ikke lige lavet et
direkte link til side 9 pigen, men skjult det under søgefunktionen.
Det må være sådan noget, for hvis ikke man kender til ekstrabladet, så
virker en søgning på "Side 9" jo ikke særligt suspekt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 07-11-10 23:09

Den 07-11-2010 18:50, Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> rettighedslovgivningen, enten ved at dele musik over bluetooth eller ved at
> hente betalingsapps uden at betale for dem.

Fordelen som bruger, er at du selv kan vælge om du vil nøjes med vendor
approved applikationer, eller du vil have adgang til andre ikke
godkendte apps. Klart at man skal være opmærksom på risikoen ved at
benytte apps uden om Apple Appstore, eller Android Market, men jeg ser
ikke nogen grund til at lade sig begrænse til dem som producenten lige
synes er OK.

Der er reelt ingen der ved hvor mange fornuftige apps som bliver afvist
af enten Apple (Som nok er værst) eller Google, men hvis Apple afviser
din app, så er udviklingen spildt, med mindre du er istand til at få en
ordentlig begrundelse, eller gider bruge tid på at gætte. Mens du med
Android platformen, blot kan vælge at distribuere den via alternative
kanaler (Der findes alternative market platforme, lige som der også er
mulighed for at installere uden om disse platforme, direkte fra en APK fil.)

> [...]
> og betalt af en trediepart som f.eks Telenor eller yousee, eller DSB eller

Mit eksempel nævnt tidligere, WIMP, er en Telenor service, som man
betaler penge for at få adgang til. Markedsføringen i selve appen er
altså ikke væsentlig, da kunderne allerede har købt adgang til servicen,
og blot mangler en applikation til at skabe denne adgang. Telenor har
åbenbart valgt (Eller Apple har tvunget dem til) at satse på Android i
første omgang, deres begrundelse kender jeg ikke, men jeg kan godt
forstille mig, at det at platformens større tilgængelighed, har været en
væsentlig faktor i denne beslutning.

> Den her:
> http://www.geek.com/articles/mobile/iphone-beats-droid-and-nexus-one-in-touchscreen-accuracy-test-20100111/

Mine finger afprøvninger viser at der ikke er videre forskel på
brugeroplevelsen, og dette er trods alt den vigtigste faktor. Jeg
oplever hverken at desiren, iPoden eller kærestens iPhone, reagere
forskelligt. De reagere ens, og gør hvad jeg beder dem om, når jeg
trykker på dem.

> Desuden så kan en iPhone uanset alder scrolle rykfrit. Det er en HTC Desire
> faktisk ikke i stand til.

Det har jeg overhovedet ikke lagt mærke til på min desire. Kan du komme
med et sikkert eksemple, som samtidig er sammenligneligt. Altså ikke
hjemmesider hvor der er aktive flash bannere, og hvor desireren skal
have flash aktiveret. Hvis forsøget må laves med flash slået fra på
desiren så er siden OK.

> Jeg kan kun sige, at iPhone 4 spiller både højere og væsentligt mere
> frigjort end iPhone 3 G(s)

Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med frigjort... Men lydstyrken
er på ingen måde vigtig for mig, jeg bruger hovedtelefoner, og hader
hvis nogen råber mig i ørene, og lydstyrken justreres meget ofte, for at
kompensere for høje og lave sange i musiksamlingen.

> Tests og min erfaring siger det modsatte.

Tja, som sagt kan jeg ikke rigtigt se forskel på de billeder jeg har
prøvet at tage. Det kunne måske handle om, at jeg ikke altid stiller mig
tilfreds med hvad automatikken i enheden vælger, og derfor justere
indstillingerne inden jeg tager billedet, så indstillingerne passer til
de forhold jeg tager billedet under?

> Det er der ellers, vil jeg mene:
> http://www.mobilsiden.dk/web-tv/web-tv-htc-desire-hd-mod-iphone-4,lid.13138/

Her er tale om Desire HD, ikke Desire.
Den fysiske skærm på Desire HD er 0,6" større end på Desire, mens der
ikke er forskel på opløsningen på de to skærme. Det vil med al
sandsynlighed give et dårligere billede på Desire HD, end på Desire, da
der er større afstand mellem de enkelte punkter i skærmen.

Jeg mener derfor ikke lige at den test er sammenlignelig. Desværre har
jeg ikke lige et passende højkvalitetsklip jeg selv kan afprøve det med,
så jeg kan sammenligne iPhone4 og Desire, men hvis du kender et der ikke
er optimeret til hverken iPhone, eller Desire, og som kan afspilles
uændret på begge, så sig til, så vil jeg gerne afprøve bare for
nysgerrighedens skyld.

> Tjah, nu hører jeg ikke til målgruppen, men for unge mennesker på jagt efter
> en partner, er status alfa og omega for at erobre den bedste af slagsen. Her
> gælder alle kneb

Måske, men generelt er iPhone ejere enten folk der 100% har taget
stilling til hvad de ønsker af deres enhed, og grundigt har undersøgt
markedet, og fundet at iPhone opfylder kravene bedst, eller også er det
tåbelige poptøser og popdrenge, som blot køber den fordi Apple siger det
er den bedste telefon.. De har jo også lige opfundet Video samtaler, det
er en helt ny opfindelse, som Apple har introduceret med iPhone 4...
(Eller nej, vent lidt, 3 var ude med den slags lige da de begyndet på
det danske marked.. Er det 7-8 år siden?)

Den sidste gruppe iPhone ejere, er Apple Fanboys, som køber alt hvorpå
man har sat det magiske æble.

Det er desværre mit indtryk, at hovedparten af iPhone brugerene enten er
popungerne, eller Apple Fanboys, dem der har taget stilling og undersøgt
markedet grundigt, er i undertal.

Misforstå mig ikke, jeg synes iPhone er en ganske fornuftig enhed, og
vil klart anbefale den til de mennesker hvis behov den opfylder, men jeg
ser den ikke som noget der er vildt fantastisk, og den opfylder på ingen
måde de krav jeg har til en mobil enhed. Som IT-Mand, er det blandt
andet at jeg kan tilpasse den som det passer mig, inklusive at lave og
installere egne applikationer, det kan jeg ikke med en iPhone uden at
give flere månedslønninger (Er so far stadig elev) til Apple, og det har
jeg ingen planer om. Hos google er det et spørgsmål om at hente og
installere den nødvendige software, installere HTC Sync for at få
driverene til mobilen, og så kan jeg sætte kablet i computeren og lege
alt hva' jeg vil.

- Chano Andersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-11-10 04:19

"Chano Andersen" <sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> at det at platformens større tilgængelighed, har været en væsentlig faktor

Det er ikke så underligt.
For det første sælger Telenor flere Android telefoner end iPhones.
For det andet ligger der en specifik problematik i, at Apple gør meget ud af
at hindre, at deres produkter kan bruges til at bryde digitale rettigheder.
Man kna ikke overføre musik via Bluetooth, eller loade musik til iPod-delen
udenom iTunes. Derfor kan man altså godt downloade Mp3'er ulovligt på Pc'en
og derefter importere dem til iPhonen via iTunes.
Det er altså ikkelige nemt at lave en applikation, der tillader iPod-delen
at downloade og afspille filer fra Wimp.
TDC har et lignende problem omkring "Play" og iPhone.

> [...]
> flash aktiveret. Hvis forsøget må laves med flash slået fra på desiren så

Jeg har set en testvideo, hvor det blev vist
ejg kan selvfølgelig ikke lige finde den nu, men mobilsiden fortæller også
om det:
http://www.mobilsiden.dk/mobiltest/htc-desire-mobiltest-del-2,lid.11259/

> [...]
> nogen råber mig i ørene, og lydstyrken justreres meget ofte, for at
> kompensere for høje og lave sange i musiksamlingen.

Luftigere lyd, mere kontant og uanstrengt mere magtfuldt, om du vil.

> [...]
> give et dårligere billede på Desire HD, end på Desire, da der er større
> afstand mellem de enkelte punkter i skærmen.

Oki, her er så en videotest, hvor man kan se, hvor fesen kontrasten og
skarphed er i forhold til iPhone 4
http://www.xiaohaha168.com/iphone/face-off-apple-iphone-4-vs-htc-desire-part-2.html
Der er også sammelignelige billeder og videoer fra telefonerne.

Der skal siges, at jeg er imponeret over stemmekontrolfunktionen i Desire.
men virker det på dansk?

Men skærmen er så absolut iPhone 4's partypiece. Den er gennemført fed. Og
den duer også i solskin.
Forskellen er her, at Apple har brugt en dyr LCDteknologi; IPS ikke TFT, som
nogen hævder.
Og den er AMOLED overlegen. Både i betragtningsvinkler, kontrast og
brugbarhed i solskin.
Desuden henfalder farverne heller ikke på en LCD, som de gør på en OLED.

> [...]
> helt ny opfindelse, som Apple har introduceret med iPhone 4... (Eller nej,
> vent lidt, 3 var ude med den slags lige da de begyndet på det danske

Jeg har ikke selv noget at bruge Facetime til, men jeg kan sagtens se ideen
for de, der befinder sig hjemmefra gennem længere tid. Skulle jeg udsendes
til fjerne egne eller havde stor rejseaktivitet, ville jeg købe to iPhones,
en til mig og en til konen/kæresten eller forældrene, eller lign.
Facetime virker bedre end de gamle 3G videosamtaler, fordi opdatering og
opløsning er en anden verden. Men der er begrænsninger., og man skal ha et
specifikt behov for, at det er nyttigt, og have planlagt og investeret i det
på forhånd.

> [...]
>
> Det er desværre mit indtryk, at hovedparten af iPhone brugerene enten er
> popungerne, eller Apple Fanboys, dem der har taget stilling og undersøgt

Hvor passer jeg så ind?
Jeg ejer ikke andre Apple produkter, omend jeg synes deres iMac ser
herrelækker ud, og ligeså deres MacBook pro, men jeg kan ikke med Mac OS, og
er for nærrig til at gi 14-15000 for en bærbar - Er windows mand og opdraget
til at holde et herakisk strengt foldersystem.
Det der med ikke at vide, hvor tingene befinder sig, er ikke lige mig.
iPhonen blev oprindeligt valgt, fordi der ikke var brugbare alternativer.
Jeg synes du glemmer dem, der gerne vil have ting, der oser lidt af
kvalitet.
iPhonens minimalistiske design i glas og stål med een knap på fronten,
tiltaler de fleste i modsætning til alle konkurrenternes plastikmodeller.
Alle funktioner fungerer rigtigt godt i den seneste model.
Design og funktionalitet betyder altså noget. Folk køber også stadig
B&Oudstyr pga interface og design.

Og så er der mine to ældste børn på 18 og 19. De har begge HTC Legend. Begge
byttede til hver en tid HTC'en ud med en iPhone, men har ikke råd. Da de
købte, var det prisen, der var afgørende.
Nu fik konen min aflagte iPhone 3G, og hun er glad for den. Men havde hun
ikke villet ha den, havde en af de to store byttet deres Legend ud med den.

> [...]
> nødvendige software, installere HTC Sync for at få driverene til mobilen,
> og så kan jeg sætte kablet i computeren og lege alt hva' jeg vil.

Jeg købte min første iPhone (3G) før Andriod nåede til Danmark.
Jeg havde brug for en touchtelefon, der havde en god kalender, der kunnne
synkronisere automatisk med en google mail kalender som havde en god Mp3
afspiller og som virkede fussfree og var let at synkronisere med PC .
Jeg kiggede lidt på noget Nokia og synes ikke rigtigt. Til sidst spurgte jeg
en kammerat, der havde iPhonen, om det virkede efter hensigten. Det gjorde
det, og jeg valgte så at lægge de relativt mange penge for en telefon.
Siden har jeg ikke kigget mig tilbage.
Før lå mine mobiler og løb tør for strøm i jakkelommen - Nu sætter jeg
iPhonen til opladning som det sidste, jeg gør om aftenen og tager den fra
som det første om morgenen. Den er altid ved min side.
Specielt efter jeg har opgraderet til iPhone 4, har jeg en elektronisk
sweitzerkniv hængende i bæltet, specielt fordi kameraet er blevet
opgraderet, hvad der gør den meget brugbar til dokumentation, som lup, som
lommelygte og som spejl. Jeg er hobbyfotograf med udstyr for et par hundrede
tusind kroner, som jeg bruger til min øvrige billedtagning, men det
indbyggede kamera i iphonen imponerer mig, specielt billeder i lavt lys er
meget imponerende.
For mig er det vigtigt at telefonen virker, er ukomplcceret, og altid
tilgængelig.
Jeg har hverken tid, lyst eller energi til at bakse med genstridig hardware
eller knudret software.
Jeg har for længst gjort op med mig selv, at jeg betaler for min software,
også til PC'en.
De par hundrede kroner jeg har smidt i Apps til telefonen gør mig ikke
fattigere.
Jeg har endnu ikke været ude for, at jeg ikke har kunnet finde et brugbart
program i iTunes, hvis jeg har manglet noget, der har skullet kunne noget
specielt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mikael Schøler

Dato : 08-11-10 08:18

On 08-11-2010 04:18, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Jeg har endnu ikke været ude for, at jeg ikke har kunnet finde et
> brugbart program i iTunes, hvis jeg har manglet noget, der har skullet

Jeg er lidt i samme båd. Jeg har været Sony Ericcson tilhænger altid men
kunne godt se at jeg blev overhalet med alle de nye touchtelefoner.
Mange af mine kollegaer rendte rundt med en iPhone og jeg var sgu
misundelig. Jeg ejer ikke andet Apple udstyr og har heller ikke tænkt
mig at købe noget. Jeg er windows mand til fingerspidserne. Valget af
iPhone skete på den baggrund at jeg trængte til en stor opgradering af
mobil fra min gamle SE W715i. Jeg trængte til noget der var spændende,
nytænkende og noget der kunne holde i flere år.

Mikael

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-11-10 17:56

Den 08-11-2010 08:18, Mikael Schøler skrev:
> mig at købe noget. Jeg er windows mand til fingerspidserne. Valget af

Jeg er på ingen måde religiøs hva' angår producenter, mærker, politikker
eller operativsystemer, holder mig til at vælge hvad der fungere bedst
under givne forhold.

> mobil fra min gamle SE W715i. Jeg trængte til noget der var spændende,
> nytænkende og noget der kunne holde i flere år.

Hvis det skal holde i flere år, er Apple det forkerte valg. Det er
tydeligt at de ikke tænker på bagud kompatibilitet, når de udvikler nyt,
og derfor bliver din nuværende iPhone hurtigt forældet, og om 2-3
opgraderinger af OS'et, er den så sløv at du ikke længere gider bruge den.

Hva' angår bagudkompatibilitet, er det ikke nødvendigvis skidt at
fravælge det, det giver større frihed til at tænke nyt, og lave større
ændringer, men det gør også at man ikke supportere gammel hardware ret
længe.

- Chano Andersen

Fra : Mikael Schøler

Dato : 08-11-10 19:50

On 08-11-2010 17:56, Chano Andersen wrote:

> Jeg er på ingen måde religiøs hva' angår producenter, mærker, politikker
> eller operativsystemer, holder mig til at vælge hvad der fungere bedst
> under givne forhold.
Det er lidt ligesom religion. Enten kan man li' Apple eller også kan man
ikke. Jeg har ingen preferencer for Apple men har altid været bruger af
windows. jeg har ingen planer om at købe Apple da det udstyr jeg har,
kan det jeg efterlyser.

> [...]
> og derfor bliver din nuværende iPhone hurtigt forældet, og om 2-3
> opgraderinger af OS'et, er den så sløv at du ikke længere gider bruge den.

Jeg kender flere der benytter 3gS'eren uden at beklage sig.

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-11-10 21:23

Den 08-11-2010 19:49, Mikael Schøler skrev:
> [...]
> ikke. Jeg har ingen preferencer for Apple men har altid været bruger af
> windows. jeg har ingen planer om at købe Apple da det udstyr jeg har,

Jeg har i en kortere periode dagligt brugt MAC i forbindelse med noget
lokal TV produktion, og kunne såmen sagtens selv finde på at købe en MAC
skulle muligheden byde sig. Men undværre Windows, kunne jeg heller ikke
lige.. Jeg er afhængig af visse Windows Only programmer. (Men MAC
hardwaren kan jo alligevel køre begge dele, så what the hell. :P )

> Jeg kender flere der benytter 3gS'eren uden at beklage sig.

Det er blot et spørgsmål om tid, før det ændre sig. Så vidt jeg kan se
på Apples produkt historik, så har de meget for vane meget hurtigt at
gøre deres gamle hardware forældet, ved at forhindre nyere versioner af
operativ systemet i at køre ordentligt på den gamle hardware. (Hvilket
er forståeligt nok, da det sætter en kedelig begrænsning på udviklingen)

- Chano Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-11-10 17:52

Den 08-11-2010 04:18, Frodo Nifinger skrev:
> Det er altså ikkelige nemt at lave en applikation, der tillader
> iPod-delen at downloade og afspille filer fra Wimp.
> TDC har et lignende problem omkring "Play" og iPhone.

Det er tydeligt du ikke ved hvad WIMP er.. Der er nemlig tale om en
streaming service, ikke en download service.

> Jeg har set en testvideo, hvor det blev vist
> ejg kan selvfølgelig ikke lige finde den nu, men mobilsiden fortæller
> [...]

Jeg kan ikke genskabe de hak og ryk de nævner, hverken ved at scrolle i
programlisten, eller ved at trykke på "home" knappen. Husker ikke lige
om jeg oplevede det med Android 2.1, men hvis det var tilfælde er det i
hvert fald løst med 2.2.

> Luftigere lyd, mere kontant og uanstrengt mere magtfuldt, om du vil.

Jeg forstår stadig ikke, så tror bare vi lader den del ligge. ;)

> [...]
>
> Der er også sammelignelige billeder og videoer fra telefonerne.

Viser umiddelbart bare, at kameraet på Desire er bedre end iPhone, og at
iPhone 4 har nemmere ved at spille videoen end Desire. Men umiddelbart
siger han ikke noget om formatet, så der kan være forskel på formatet,
hvorfor den ene kan have en fordel, frem for den anden.

> Der skal siges, at jeg er imponeret over stemmekontrolfunktionen i
> Desire. men virker det på dansk?

Jeg kan i hvert fald ikke indstille min, til dansk. Så det tror jeg
ikke. Men hva' skal man også med det? Det er rent blær, eller Handicap
hjælp. For folk der har mulighed for at bruge touch funktionerne og
knapperne, så er det bare unødigt besvær. Med undtagelse af hvis man
sidder i en bil, som chauffør.

> Men skærmen er så absolut iPhone 4's partypiece. Den er gennemført fed.
> Og den duer også i solskin.

Det kommer vist an på hvem man er. Har en kæreste der ikke er imponeret
i den retning... Men den er så hverken bedre eller værre end hendes
tidligere SE mobil.

> [...]
> udsendes til fjerne egne eller havde stor rejseaktivitet, ville jeg købe
> to iPhones, en til mig og en til konen/kæresten eller forældrene, eller

Tja, hvorfor ikke bare en bærbar, med webcam, og Skype? Det er lige så
praktisk.

> [...]
> opløsning er en anden verden. Men der er begrænsninger., og man skal ha
> et specifikt behov for, at det er nyttigt, og have planlagt og

Meget vel, nu har jeg ikke selv prøvet facetime, men umiddelbart synes
jeg ikke der er noget specielt nyskabende over det. MSN Messenger, Yahoo
Messenger, AIM, Skype, Netmeeting og en million andre, har haft video
chat i flere år

> Hvor passer jeg så ind?

Det ved du bedst selv. :)

> [...]
> OS, og er for nærrig til at gi 14-15000 for en bærbar - Er windows mand
> og opdraget til at holde et herakisk strengt foldersystem.

Hvorfor skulle man ikke kunne det på en MAC?

> [...]
> iPhonen blev oprindeligt valgt, fordi der ikke var brugbare alternativer.

> Jeg synes du glemmer dem, der gerne vil have ting, der oser lidt af

For mig at se, stinker hovedparten af Apples produkter LANGT mere af
blær, end de oser af kvalitet. Ja, de forsøger da at få det til at ligne
kvalitetsprodukter, men for mig føles det mere som legetøj end som et
egentligt arbejdsredskab. (Hvilket også meget vel kan være Apples mål.)

> Og så er der mine to ældste børn på 18 og 19. De har begge HTC Legend.
> Begge byttede til hver en tid HTC'en ud med en iPhone, men har ikke råd.
> Da de købte, var det prisen, der var afgørende.

Så i stedet for bare at spare lidt mere op, eller låne sig til pengene,
så vælger de at købe et produkt de ikke er helt tilfredse med, og som
ikke HELT opfylder deres krav? Mærkelig prioritering...

> Nu fik konen min aflagte iPhone 3G, og hun er glad for den. Men havde
> hun ikke villet ha den, havde en af de to store byttet deres Legend ud
> med den.

Hvilket igen viser, at de burde have ventet lidt mere med at købe
telefonen. Skulle mene de fleste 18-19 årige var i stand til at spare
nok op til at købe en iPhone, inden for et halvt års tid.

> Jeg købte min første iPhone (3G) før Andriod nåede til Danmark.

Hvilket så gør at du nu hænger mere fast ved det vandte, og derfor
automatisk valgte en iPhone4, frem for at prøve noget nyt?

> [...]
> kunnne synkronisere automatisk med en google mail kalender som havde en
> god Mp3 afspiller og som virkede fussfree og var let at synkronisere med

Indrømmet, jeg benytter ikke selv min mobil til musik afspilning, jeg er
i høj grad Linux/Unix mand, og tror på at det er bedre at have et
værktøj der gør noget godt, end det er at have et værktøj der kan gøre
alting, men ikke perfekt.

Desuden har jeg behov for at synkronisere med Exchange, noget iPhone
først har fået for nyligt, og først med iOS4 kan den synkronisere med
flere exchange konti, uden brug af IMAP.

> Specielt efter jeg har opgraderet til iPhone 4, har jeg en elektronisk
> sweitzerkniv hængende i bæltet, specielt fordi kameraet er blevet

Sådan er det med de fleste smartphones. Det er udelukkende et spørgsmål
om hvad det er muligt at finde af applikationer. ;)

> For mig er det vigtigt at telefonen virker, er ukomplcceret, og altid
> tilgængelig.

Det kan Android faktisk også nemt klare, med mindre naturligvis, at
mobilen løber tør for strøm, men sådan går jeg ud fra det også er med
iPhone. ;)

> Jeg har hverken tid, lyst eller energi til at bakse med genstridig
> hardware eller knudret software.

Hvorfor skulle man også spilde tiden på det? Jeg må dog sige, at som
IT-mand, så er det måske lidt nemmere for mig at forstå software og
hardware, og dermed forstå de begrænsninger og muligheder der ligger i
en bestemt løsning. Men det gør nok også bare, at jeg også er istand til
at udnytte mine elektroniske enheder til det yderste.

For mig er smartphones, computere og deslige noget jeg skal kunne pille
ved, og derfor er det meget vigtigt med en åben platform. Apple land er
meget lukket, og derfor er det ikke noget for mig på en enhed jeg nemt
kan putte på internettet, som en smartphone. Det er fint på min iPod
Touch, det eneste den skal, er at spille musik og videoer. Må dog
indrømme at det sker jeg tænder hotspottet i desiren, og kobler iPoden
på for at læse mails, da mail klienten i Android sutter røv så det
batter. Tilgengæld er browseren i Android fantastisk, da jeg ikke
konstant bliver mødt med "Du skal have flash" beskeder.

> Jeg har for længst gjort op med mig selv, at jeg betaler for min
> software, også til PC'en.
> De par hundrede kroner jeg har smidt i Apps til telefonen gør mig ikke
> fattigere.

Jeg forstår helt ærligt ikke hvor "Betaling for software" hører til i
denne diskussion. Personligt betaler jeg for det software jeg har brug
for, hvis jeg ikke kan finde et gratis alternativ. Men jeg leder ALTID
efter et gratis alternativ inden jeg åbner for pengestrømmen.

> Jeg har endnu ikke været ude for, at jeg ikke har kunnet finde et
> brugbart program i iTunes, hvis jeg har manglet noget, der har skullet
> kunne noget specielt.

Jeg har heller intet savnet i Android market, ud over en applikation der
kan vise og styre min mobilkonto hos min udbyder, men eftersom jeg er
ansat der, kan jeg jo bare selv lave den, og det kommer nok en dag når
jeg finder tiden. Det ville ikke være muligt på en iPhone, grundet de
meget høje omkostninger for at komme i gang med udvikling på platformen.
Har ikke lige 10-15.000 at smide efter en MAC der kun har et formål, og
nægter at give $99 om året, for at kunne teste mine applikationer

- Chano Andersen

Fra : Mikael Schøler

Dato : 08-11-10 08:13

On 07-11-2010 23:08, Chano Andersen wrote:

> [...]
> oplever hverken at desiren, iPoden eller kærestens iPhone, reagere
> forskelligt. De reagere ens, og gør hvad jeg beder dem om, når jeg

Da jeg skulle vælge mobil, snakkede jeg med mange kollegaer. Den ene
halvdel har HTC, den anden halvdel iPhone (stort set). Jeg fik også
testet X10 mini Pro og en del Samsungs. Min oplevelse var at iPhone
føltes let at benytte. Den er hurtig i menuer, der er ikke en forside
der er spækket med ikoner, kalender der skifter osv. Det var ikke den
oplevelse jeg havde på hverken Samsung eller HTC.

Fra : Uffeland

Dato : 18-11-10 08:28

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
.. Og så er vi slet ikke begyndt at tale om
> statusværdien af telefonerne. Den kan være meget vigtig for en ung single
> [...]

Ja det er vigtigt for de unge at være som de andre unge , men jeg vil kalde
Iphone lav status, på samme måde som røvballe tatovering på piger og stamme
tatoveringer på fyre er lav status.

Men Jesper , jeg må indrømme dine indlæg er farvet, til gengæld er det meget
tydeligt at du er Iphone fan, så det er ok.

Selv vil jeg altid starte med at se på mit behov, og derefter hvilkent
telefon der bedst kunne opfylde det. Det er ikke interessant for mig hvem
der har lavet telefonen, eller hvad den hedder. Men jeg har jo også en stor
P.. , så jeg behøves ikke kompensere med statussymboler ;.)

Mvbh
Uffe

Fra : Chano Andersen

Dato : 07-11-10 16:12

Den 07-11-2010 03:20, Frodo Nifinger skrev:
> Hvis du vil udvikle Apps til iPhone og iOS, krævver det vist at man
> køber en softwarepakke til det, men ellers er der frit slag.

Det kræver en MAC (Med OSX), en registrering hos Apple, og download af
en gratis software pakke. Så har man adgang til at teste sine evner med
en emulator. Vil man teste på den ægte vare, kommer et årligt abonnement
til Apple på $99, som giver adgang til at teste på rigtig hardware, og
til at sælge i Appstore. (Mod yderligere gebyrere per app.)

Til android udvikling skal du bruge en computer der kan afvikle SDK'en.
Denne er lavet til Windows, Linux og vist også OS X, og er gratis. Det
giver så adgang til at teste på rigtig hardware, eller i emulator. Mod
en engangs betaling på $15, til Google, kan man få adgang til at sælge i
market. Mener dog også de tager lidt i gebyr per app.

Begge stores tager naturligvis procenter af salget, hvis der er højst
aner jeg ikke, da jeg ikke lige har planer om at skulle sælge apps. ;)

> Der er et par ting, man ikke kan få med pga firmapolitik (Noget med
> porno og noget med flash bla.a.) og derudover kræver Apple stabilitet og
> funktionalitet.

Problemet er også at Apple afviser apps der konfliktere med deres egne
fremtidsplaner, jeg mindes historier om apps der er blevet afvist kort
for lanceringen af en ny iOS version, som sjovt nok havde samme funktion
som noget Apple havde på tegnebrættet.. Det er på ingen måde en
fornuftig politik. Lige som det er svært for udviklere at få en
forklaring på hvorfor deres apps bliver afvist. (Om google er bedre her,
ved jeg ikke.)

> Jeg ved ikke hvad Google kræver til deres Android Market, men der bliver
> skrevet, at de er mindre krævende og tjekker ikke ret meget.

De kontrollere vist primært at indholdet ikke er skadeligt.

> [...]
> giver en bunke problemer, specielt hver gang Apple opdaterer iTunes
> eller iOS. De gør nemlig, hvad de kan for at gøre livet surt for

Det er ligeledes LANGT lettere med Android, hvis man har lyst til at
lege med udvikling af apps selv, eller har lyst til at kunne vælge
mellem flere forskellige brugerflader på mobilen. (At HTC Sense så
stadig slår de alternativer jeg har prøvet af banen, er noget andet)

> Problemfrit, lige ud af landevejen og fungerende. Og med et
> eventyrligt væld af Apps. anything you can dream of and then some.

Vrøvl, jeg har selv en iPod touch, og har kigget en del på udvalget i
appstoren, og er ikke imponeret. De apps der er tilgængelige, er enten
ligegyldigt skrammel der ikke er pengene værd, eller alt for dyre i
forhold til hvad der er at komme efter.

> Vil du krejle, er Android knap så stor en udfordring, og Google arbejder
> ikke 24/7 på at gøre dit illegale brug af telefonen til et gedigent
> helvede.

Så Android brugere er altså primært pirater?

> [...]
> er en succes, laver de en variant til Android for at øge indtjeningen
> lidt. Men de starter som udgangspunkt med iOS, fordi det er der, pengene

Hvilket vel er årsagen til at Telenor har valgt at deres WIMP
applikation skulle udvikles til Android før den blev udviklet til iPhone?

Ligeledes er der mange flere mere nørdede apps til Android, end der er
til iPhone, da udviklings- og distributionsplatformen er langt mere
tilgængelig end den er hos Apple.

> Og det er den direkte årsag til at android ikke foreløbigt indhenter
> Appstore i mængde og kvalitet af apps.

Mon ikke det nærmere er fordi at Android ikke er nær så hyped som iPhone
er det?

- Chano Andersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-11-10 04:23

> [...]
> appstoren, og er ikke imponeret. De apps der er tilgængelige, er enten
> ligegyldigt skrammel der ikke er pengene værd, eller alt for dyre i

Jeg har efterhånden en pæn bunke Apps. Det sjove ved iPhone 4 er, at
anvendte apps pauses eller opretholder info om state. Dem kna man vælge igen
ved at dobbeltklikke på home-knappen.
Jeg går regelmæssigt med et par dages mellemrum ind på denne liste af aktive
programmer for at lukke Apps helt for at frigøre ram. Jeg gjorde f.eks i går
aftes, og allerede i nu natten efter har jeg haft fat i 19 forskelllige
applikationer.
så mine apps bliver altså brugt.

> Så Android brugere er altså primært pirater?

Det har jeg så ikke sagt, blot at vil man være pirat, så er Android mere
omgængeligt.

> [...]
> tilgængelig end den er hos Apple.

> Mon ikke det nærmere er fordi at Android ikke er nær så hyped som iPhone

Lige antallet af Apps har ikke ret meget at gøre med hype.
Det er cool cash, der tæller her. People gotta eat!
Det til trods for at Androids bliver solgt i større antal end iPhones.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-11-10 18:01

Den 08-11-2010 04:23, Frodo Nifinger skrev:
> Jeg har efterhånden en pæn bunke Apps. Det sjove ved iPhone 4 er, at
> anvendte apps pauses eller opretholder info om state. Dem kna man vælge
> igen ved at dobbeltklikke på home-knappen.

Kender funktionen, min iPod gør det samme. Desuden gør Android også det
samme, den har bare en anden måde at præsentere programmer med gemte
states (Slet ingen, men hvorfor behøver man også vide hvilke programmer
der har gemt state lige nu? Findes i øvrigt 3-parts taskmanagers)

> Lige antallet af Apps har ikke ret meget at gøre med hype.
> Det er cool cash, der tæller her. People gotta eat!

Det har ALT at gøre med hype. Platformen er så hyped, at der er blevet
skabt et marked, uden denne hype ville markedet ikke have været nær så
stort. Så den hype der er omkring iPhone platformen er i højgrad
medvirkende til at den bliver valgt.

> Det til trods for at Androids bliver solgt i større antal end iPhones.

Problemet med antallet af apps, er nok mere at ingen af dem der lever af
at tjene penge på apps gider Android, da de ved at der lynhurtigt kommer
et alternativ til deres betalings apps. Lige som der generelt altid er
alternativer til apps der kun findes til iPhone.

- Chano Anderse.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-11-10 19:34

> [...]
> states (Slet ingen, men hvorfor behøver man også vide hvilke programmer
> der har gemt state lige nu? Findes i øvrigt 3-parts taskmanagers)

Det har da sine grunde. For hver App, der får registreret sit state, skal
der allokeres ram til at fastholde de data.
iPhone 4 kan stort set have et ubegrænset antal programmer i taskmanageren,
og det kan stjæle rigtigt meget ram fra det aktive program i telefonen. Hvis
der f.eks er 35 apps aktive i taskmanageren, så er der ikke meget mere end
30-50 mb fri ram til det aktive proram. Det kan sløve telefonen en del.
Jeg har et lille App, der hedder "Free Memory", der får telefonen til at
frigøre ram. Når man kører dette App, mens man åbner taskmanageren og så
afslutter tidligere åbne programmer, frigøres der op til 350 Mb.

Derfor er det rart at kunne overskue taskmanageren. Masser af programmer er
unødvendige at holde aktive.
Hvis masser af ram er låst af sovende Apps, vil både iPhone og Android
sløves væsentligt.
Android hævdes oveni at miste batterikapacitet ved for mange aktive Apps.

> [...]
> skabt et marked, uden denne hype ville markedet ikke have været nær så
> stort. Så den hype der er omkring iPhone platformen er i højgrad

Nu var Apple opfinderen af konceptet om de små programmer til telefonen og
distributionssystemet Appstore.
iPhone kom i 3. generation, da Android kom på markedet her i landet.
I al sin væsentlighed har Apple skabt den store underskov af App-udviklere.
Google har med Android bare klonet den gode ide.

> [...]
> et alternativ til deres betalings apps. Lige som der generelt altid er
> alternativer til apps der kun findes til iPhone.

Ja, det er nu en gang lettere at klone andres ideer end selv at være kreativ
og innovativ.
Typisk så følger klon-folket sjældent produktet helt til dørs, fordi de
aldrig helt får ejerskab over ideen.
Derfor er deres Apps oftest andenrang, og bliver heller ikke opdateret med
nye tiltag.

Jeg har f.eks 4-5 daglige opdateringer på mine 80 Apps. Altså så opdateres
mine App med 5%-7% om dagen.
Spil får nye baner, forbedringer til nyttige tools dukker op og
funktionallitet og hastighed forbedres løbende.
Det sker bare ikke på Apps uden et bagvedliggende forretningskoncept.

De rigtigt innovative Apps på iOS platformen ser du ikke på Android.
Blandt mine Apps er det Gyldendahls komplette Dansk-engelsk ordbog,
Sleepcycle, iBomber, Eliminate pro, Astrerois 3K, Photoshop Express, iMovie,
Photobuddy, Good Locations, MotionX GPS, Pedometer, Mobile Mouse pro, Lock
box, Mirror 3in1 og iBook

Derudover kan jeg nævne Jibbelo, en voice to voice oversætter fra engelsk
til japansk, Kinesisk eller spansk og retur.

Den slags programmer kræver alt for meget arbejde at udvikle og vedligeholde
til at kunne foretages på en nonprofit baggrund.
Og så er der problemet med den for lette mulighed for at anskaffe sig de
dyrere betalingsprogrammer udenom betalingskanalerne. Det er til at forstå,
at producenterne af disse omkostningskrævende Apps tøver med at kaste sig
over Android.
Apps som udgangspunkt skal jo være små programmer med relativt simpel
funktion. Det udelukker mere eller mindre aktiveringskoder eler andre
foranstaltninger, der er almindelige på PC-platformen, for at besværliggøre
pirateri.
På iOS har de en god sikkerhed for indtjeningen, fordi iTunes generelt er
den eneste mulighed for at anskaffe sig Apps, og Apple gør sit bedste for at
forhindre jailbreakers og gøre deres liv miserabelt.

Værd at notere er også, at Androidplatformen ikke levner mulighed for
komplekse spil som f.eks first personshooters o.lign.
På Appstore kan man få både Guitar Hero, Grand Theft Auto, og flere FPS spil
ala Doom m.fl.

En anden ting, der er værd at bemærke er, at Android 2.2 er tungere end iOS
4.1
Nørder har selvfølgelig prøvet at cracke en iPhone 4 og lægge Android 2.2 på
den. Resultatet er meget ringe.

Generelt så har de største modeller af Androids 1GHz processorer med
nogenlunde samme arkitektur som Apples A4. iPhone formodes at køre 800 MHz
på sin A4 processor.
Alligevel er iPhone 4 mindst lige så hurtig som de hurtigste Androids.
Altså er iOS lettere at køre end Android 2.2. Men det er vel også et direkte
resultat af, at iOS er proprietært og kun beregnet til en model telefon,
mens Android skal favne mange modeller og fabrikater.+ at producenterne
lægger deres GUI ovenpå.
iPhonens lavere clockfrekvens udmønter sig så i en meget større
batterikapacitet - 40% over 3Gs og efter min erfaring 50-60% bedre end en
Desire, begge uden specialkonfigurationer og på 3G med heftig brug af
kamera, video og masser af samtaler. Desiren gik død kl 17, mens iPhonen
stadig havde 40% batteriliv tilbage kl 19 trods heftig samtalebrug og
playback og netsurfing. Min kollega, der har Desiren, var svært imponeret
over mine strømreserver..

Endelig så har hypen gjort, at man kan få alverdens tilbehør til en iPhone
Lige fra cases, over lysende vækkeure og stereoanlæg, højttalere med
dockingstation til tasker, telefonholdere med indbygget GPSforstærker og
meget meget mere.
Hype er ikke det værste at ha bag sit produkt
Apple er eksperter i markedsføring, og når den har fået sit momentum, så
kører det af sig selv.
Dog kræver det, at man ligger i front med sit produkt.
Det bliver spændende at se, om Apple kan fastholde den position.

En ting er sikkert. Det bliver ikke Android, der kommer til at overtage
førertrøjen.
Det er for meget en klon til, at det vil ske. Men måske Windows Mobile 7 har
potentialet, men kun hvis MS spiller deres kort klogt. Problemet igen er
her, at det kun er et styresystem og ikke et specifikt produkt.
De skal i lighed med Android trækkes med diverse dårligt designede telefoner
og just up to specs mobiler.
Det påvirker brand'et negativt selvom der også kommer lækre modeller, der
kører Win Mob 7.
De fleste opfatter ikke deres mobil som et stykke hardware med et stykke
styresystem, men som et samlet hele.

Ellers er der den sorte hest i form af Nokia. De tænker så det knager i
øjeblikket. Og de har helt ret i den antagelse, at man ikke kommer foran ved
at kopiere. Nokia bliver værd at holde øje med. De har været til tælling i
det segment, men er ved at omgruppere sig og formulere en ny strategi på
feltet. Lur mig, om ikke de kommer med et helt nyt styresystem i løbet af
noget tid.
Det kunne meget vel blive spændende.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-11-10 00:27

Den 09-11-2010 19:33, Frodo Nifinger skrev:
> "Chano Andersen"<sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det har da sine grunde. For hver App, der får registreret sit state, skal
> der allokeres ram til at fastholde de data.

Ja, indtil denne ram skal bruges til en anden applikation. Hvis det er
nødvendigt, så gemmes state på disken, og ram frigøres. Sådan fungere
Android i hvert fald, er iOS dårligere på det punkt?

> [...]
> 30-50 mb fri ram til det aktive proram. Det kan sløve telefonen en del.

Ja, indtil det swappes til disk, og ikke længere befinder sig i ram.

> Jeg har et lille App, der hedder "Free Memory", der får telefonen til at
> frigøre ram. Når man kører dette App, mens man åbner taskmanageren og så
> afslutter tidligere åbne programmer, frigøres der op til 350 Mb.

Gætter på, at det blot allokere al det hukommelse det kan komme til,
hvilket tvinger OS'et til at swappe states til disk, når der er swappet,
så frigives hukommelsen igen, og alle er glade.

> Hvis masser af ram er låst af sovende Apps, vil både iPhone og Android
> sløves væsentligt.

Det er ikke lige min erfaring fra Android, på indrømme at jeg ikke har
så meget åbent på min iPod, at jeg har nogen anelse om hvordan den
reagere med mange åbne programmer.

> Android hævdes oveni at miste batterikapacitet ved for mange aktive Apps.

Det handler nok mere om Apps der har en baggrundsservice kørende, for de
vil klart bruge mere batteri og også RAM, da en service ikke lægges i
dvale sammen med brugerfladen, men i stedet kører i baggrunden.

> Nu var Apple opfinderen af konceptet om de små programmer til telefonen og
> distributionssystemet Appstore.

Distributionssystemet, ja, men småprogrammerne, nej, det har eksisteret
til mobiltelefoner i årevis i form af J2ME, Apps til Windows Mobile,
Symbian, Palm og lignende.

> [...]
> Photobuddy, Good Locations, MotionX GPS, Pedometer, Mobile Mouse pro, Lock

Indrømmet, jeg kender ikke halvdelen af de apps, og langt de fleste har
jeg sikkert heller ikke noget at bruge til. Hvis jeg skal redigere
billeder, eller video, så bruger jeg PC'en, det er mobilen på ingen måde
egnet til. Ordbøger har jeg ikke brug for, og ellers er der
Ordbogen.com, som ikke engang kræver en app, lige som Google Translate
er let tilgængelig på Android.

> Derudover kan jeg nævne Jibbelo, en voice to voice oversætter fra engelsk
> til japansk, Kinesisk eller spansk og retur.

Hvilket jeg bestemt ikke har behov for. Og hvis jeg forstår det rigtigt,
så er det en kombination af talegenkendelse, og tekst til tale, korrekt?

> [...]
> at producenterne af disse omkostningskrævende Apps tøver med at kaste sig

Hvorfor skulle det være lettere? Android enheder har et unikt ID, og der
er intet der forhindre, at man kræver en låsning til enheden for at
kunne bruge applikationen. Jeg kender dog ikke Googles market platform
godt nok til at vide, om der er noget DRM i stil med det der er i Apples
appstore.

> [...]
> komplekse spil som f.eks first personshooters o.lign.
> På Appstore kan man få både Guitar Hero, Grand Theft Auto, og flere FPS spil

Hvorfor skulle Android ikke kunne håndtere det? Android supportere da
OpenGL...

> [...]
> 4.1
> Nørder har selvfølgelig prøvet at cracke en iPhone 4 og lægge Android 2.2 på

Men er der taget højde for at OS'et ikke er optimeret til hardwaren? Har
man prøvet at lægge iOS på en anden hardware enhed, og set om det kører
bedre?

> mens Android skal favne mange modeller og fabrikater.+ at producenterne
> lægger deres GUI ovenpå.

Det med GUI'en kan vi jo se om holder stik, nu MS kommer med Windows
Phone 7...

> Hype er ikke det værste at ha bag sit produkt

Det har jeg bestemt heller ikke sagt noget om, det plejer at hjælpe en
hel del i forhold til at få gang i salget. ;)

> Apple er eksperter i markedsføring, og når den har fået sit momentum, så
> kører det af sig selv.

Om det er Apple generelt, eller blot Steve Jobs, skal jeg lade være
usagt, men det bliver interessant at se hvordan Apple klarer sig når han
forlader selskabet.

> Dog kræver det, at man ligger i front med sit produkt.
> Det bliver spændende at se, om Apple kan fastholde den position.

Tja, det kommer jo an på hvem Android stjæler markedsandele fra. Jeg har
dog hørt om en del der er blevet trætte af iPhone og smuttet over til
Android.

> En ting er sikkert. Det bliver ikke Android, der kommer til at overtage
> førertrøjen.

Jeg tror det handler mere om hvordan systemet udvikler sig. Det kan
bestemt gå i begge retninger for begge systemer.

> Det er for meget en klon til, at det vil ske. Men måske Windows Mobile 7 har
> potentialet, men kun hvis MS spiller deres kort klogt. Problemet igen er
> her, at det kun er et styresystem og ikke et specifikt produkt.

Personligt må jeg indrømme at jeg ikke på nogen måde bryder mig om
Windows Phone 7 (Bemærk phone, ikke mobile) interfacet.. Det jeg har set
er et grimt og kedeligt interface som jeg ikke kan se jeg ville finde
nogen glæde ved at benytte.

> De skal i lighed med Android trækkes med diverse dårligt designede telefoner
> og just up to specs mobiler.

Det er ikke helt korrekt. I modsætning til Android, kræver det en licens
fra MS at producere mobiler med Windows Phone 7, og et af kravene for at
kunne få en licens er blandt andet strenge krav til hardwaren, netop for
at undgå at det kører dårligt pga. hardwaren. Lidt har MS trods alt lært
fra de tidligere Windows Mobile versioner. ;)

> De fleste opfatter ikke deres mobil som et stykke hardware med et stykke
> styresystem, men som et samlet hele.

Det er så nok her jeg skiller mig mest ud.. Jeg opfatter mobilen som en
hardware platform, der i princippet kunne køre et hvilket som helst OS
jeg måtte ønske.

- Chano Andersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-11-10 03:54

> Ja, indtil denne ram skal bruges til en anden applikation. Hvis det er
> nødvendigt, så gemmes state på disken, og ram frigøres. Sådan fungere
> Android i hvert fald, er iOS dårligere på det punkt?

Jeg må blankt indrømme, at jeg ingen anelse har.
Den eneste erfaring jeg har, er, at hvis der er 35 eller flere apps i task
manageren, så kan gameplayet i Angry Birds hakke lidt. Det forsvinder, når
man lukker apps.
Mht. visuel kontakt med mængden af ram, så har jeg brugt Free Memory for at
se, om det hjalp at lukke programmer.
Som regel stiger mængden af fri ram i løbet af to sekunder med 50-70 Mb. Når
man så lukker programmer ned fra task manageren, så stiger mængden af fri
ram drastisk.
Altså app'en gør noget, men man kan altså frigøre meget mere selv ved at
lukke Apps ned.

Om telefonen pr automatik selv gør noget, aner jeg ikke noget om.
Jeg synes at opleve, at telefonen bliver mere smidig, hvis jeg har lukket
mange Apps (+ 30), men jeg kan jo sagtens være snydt bare af ideen. Det er
jo meget subjektivt, hvordan det opleves.

> Ja, indtil det swappes til disk, og ikke længere befinder sig i ram.

Rammes man ikke af noget tøven, i kraft af den tid, det tager fra, at
telefonen finder ud af at behovet for ram er større end den frie mængde,
indtil en vis mængde er befriet og allokeret til det nye behov?
Reservererer telefonen alt det ram, der kan tænkes at skulle benyttes til en
given applikation, eller henter den kun det, der skal bruges her og nu?

> Gætter på, at det blot allokere al det hukommelse det kan komme til,
> hvilket tvinger OS'et til at swappe states til disk, når der er swappet,
> så frigives hukommelsen igen, og alle er glade.

Sikkert, men når jeg så lukker diverse gemte Apps så stiger mængden af fri
ram dramatisk.
I det værste tilfælde jeg har set, gik den fra 45 Mb fri ram til 362 Mb.

> [...]
>
> Distributionssystemet, ja, men småprogrammerne, nej, det har eksisteret
> til mobiltelefoner i årevis i form af J2ME, Apps til Windows Mobile,

Jeg har forstået, at disse programmer i udstrakt grad har været tilpassede
programmer fra PC'ens verden.
f.eks Office fra MS m. fl.
Apps som applikation er i praksis meget mindre i størrelse og kompleksitet.

> [...]
> egnet til. Ordbøger har jeg ikke brug for, og ellers er der Ordbogen.com,
> som ikke engang kræver en app, lige som Google Translate er let

Ordbogen.com kræver et abbonement, ellers er der kun to opslag pr dag!
Google translate er så voldsomt langt fra komplet, at det er grotesk.
F.eks gir google kun en definition på "Dabble" at fuske., hvilket faktisk er
forkert fordi der skulle stå "dabble with" for at definitionen er korrekt.
Den korrekte definition er pjaske/plaske med!

Den kan heller ikke de zoologiske ord.
F.eks "dabchick", der er en lille lappedykker eller "Dace", der er en
strømskalle
Eller dacoit, der er en røver (i Indien) Eller "Dago"
"Dahlia" kan den heller ikke klare, og "dainty" har kun en definition.
Jeg ku blive ved. Hvis man regelmæssigt skriver engelsk om specifikke
problemstillinger, så skal man bruge en komplet ordbog.

> Hvilket jeg bestemt ikke har behov for. Og hvis jeg forstår det rigtigt,
> så er det en kombination af talegenkendelse, og tekst til tale, korrekt?
Nej, den er mere avanceret end det, og hov, jeg huskede navnet forkert.
Det er jibbigo
Du kan i den engelsk-kinesiske version tale til en kineser på engelsk via
telefonen, og den vil udtale det talte på flydende kinesisk. Derefter kan
kineseren svare på kinesisk, og telefonen vil udtale hans svar på engelsk.
Ingen tekst er involveret.
http://www.jibbigo.com/website/index.php
http://www.youtube.com/watch?v=ealQk1lX4yw

> [...]
> til at vide, om der er noget DRM i stil med det der er i Apples appstore.

Indrømmet, jeg ved det heller ikke.
Jeg ved blot, at Apple hindrer det ved at forhindre, at man kan hente Apps
til telefonen andre steder fra end fra iTunes. Og jeg ved, at jailbreakers
omgår det, hovedsageligt for at få gratis adgang til betalingsApps.
Jeg har på et tidspunkt talt med en kvinde med jailbreaket iPhone 4, der
pralede med, at hun havde en hel terabyte liggende på en harddisk bare med
Apps til iPhone. før det havde jeg i stilhed undret mig over ideen med
jailbreak, især fordi en hver ny opdatering fra Apple gav jailbreakerne
problemer.

> Hvorfor skulle Android ikke kunne håndtere det? Android supportere da
> OpenGL...

Jeg har det fra en test et eller andet sted, hvor der gøres opmærksom på en
begrænsning i allokeringen af ram til de enkelte programmer. Husker jeg
forkert, eller var det Nikolaj Sonne i So Ein Ding, der nævnte det i en
androidtest
Du må ikke hænge mig op på det. Men jeg har i hvert fald taget udsagnet for
gode varer.
Jeg har heller ikke set mere komplicerede spil til Android - Ikke at det
interesserer mig voldsomt, men ...!

> Men er der taget højde for at OS'et ikke er optimeret til hardwaren? Har
> man prøvet at lægge iOS på en anden hardware enhed, og set om det kører
> bedre?

Jeg aner det ikke. Næppe!

> [...]
> men det bliver interessant at se hvordan Apple klarer sig når han forlader

Det kan meget vel gå den forkerte vej. Han er trods alt manden, der stort
set egenhændigt har udpeget vejen for Apple.

> Tja, det kommer jo an på hvem Android stjæler markedsandele fra. Jeg har
> dog hørt om en del der er blevet trætte af iPhone og smuttet over til
> Android.

Tjoh, og jeg hører også om mange, der går den anden vej.

> [...]
> Phone 7 (Bemærk phone, ikke mobile) interfacet.. Det jeg har set er et
> grimt og kedeligt interface som jeg ikke kan se jeg ville finde nogen

På mig virker systemet rodet og uoverskueligt ud fra de videoer, jeg har
set, men de forskellige testere er ret begejstret for måden, den virker på.
MS skal i hvert fald have point for at tænke nyt og anderledes.
Det ligner dem normalt ikke

> [...]
> at undgå at det kører dårligt pga. hardwaren. Lidt har MS trods alt lært
> fra de tidligere Windows Mobile versioner. ;)

Jo, der er krav til hardwaren, men ikke til design og funktionalitet.
Knapper kan godt falde af eller fungere dårligt eller touchfunktionen være
ringe og andre forhold, der ødelægger oplevelsen. f.eks kvaliteten af
kameraet. Elektronik er efterhånden billigt, mens præcisionsmekanik og
optik koster penge.
De ting har MS ingen indflydelse på.

Modsat Apple og Nokia, der har 100% kontrol med både hard- og software.

> Det er så nok her jeg skiller mig mest ud.. Jeg opfatter mobilen som en
> hardware platform, der i princippet kunne køre et hvilket som helst OS jeg
> måtte ønske.

Jo, men du er også speciel! De fleste andre er pi...ligeglade. De ser en
samlet pakke. Og mobilen bedømmes ud fra det.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-11-10 18:03

Den 10-11-2010 03:54, Frodo Nifinger skrev:
> Rammes man ikke af noget tøven, i kraft af den tid, det tager fra, at
> telefonen finder ud af at behovet for ram er større end den frie mængde,
> indtil en vis mængde er befriet og allokeret til det nye behov?

Det kommer lidt an på hvordan hukommelsesstyringen er lavet. Hvis man
swapper data til disken i samme øjeblik programmet smides i baggrunden,
så kan man blot frigive rammen når den skal bruges, og det tager ikke
lang tid at markere et hukommelsesområde som ledigt.

> Reservererer telefonen alt det ram, der kan tænkes at skulle benyttes
> til en given applikation, eller henter den kun det, der skal bruges her
> og nu?

Det gør den forhåbentligt ikke, det ville være meget dårlig
hukommelsesstyring.

Normalt allokere programmerne hukommelse når de har brug for mere,
systemet markere det som brugt, og fortæller programmet hvilke pladser i
ram det må bruge. (I Android sker det automatisk uden man som programmør
skal tænke over det, og sikkert det samme i iOS)

Når rammene ikke længere bruges, frigives de igen, og kan bruges af
andre programmer.

> Jeg har forstået, at disse programmer i udstrakt grad har været
> tilpassede programmer fra PC'ens verden.
> f.eks Office fra MS m. fl.

På windows mobile er det i høj grad tilfælde, men det er bestemt ikke
tilfælde med J2ME. (Mobile Java programmer)

Distributionen er dog noget mere besværlig, hvorfor de aldrig rigtigt er
blevet udbredte i stor stil. Det eneste J2ME program jeg har brugt ofte,
har været Opera Mini, og indbyggede spil på mobilen.

> Apps som applikation er i praksis meget mindre i størrelse og kompleksitet.

Det kommer bestemt an på hvad de skal kunne. Og langt hovedparten af de
apps jeg er stødt på, har været et interface til en hjemmeside, hvor man
af en eller anden grund vælger at lave en app, fremfor blot at lave en
mobil version af hjemmesiden, der fungere på alle platforme. Men det er
nok mest fordi brugerene ikke kan finde ud af at lave bogmærker på deres
hjemmeskærm.

> Ordbogen.com kræver et abbonement, ellers er der kun to opslag pr dag!

Korrekt, den mængde er dog rigeligt til mig. ;)

> Google translate er så voldsomt langt fra komplet, at det er grotesk.

Klart, den er nok heller ikke tænkt som en komplet løsning. :)

> Jeg ku blive ved. Hvis man regelmæssigt skriver engelsk om specifikke
> problemstillinger, så skal man bruge en komplet ordbog.

Det er naturligvis korrekt, men personligt ville jeg nok nærmere skrive
sådanne fagtekster på computeren, og dermed have mere brug for en ordbog
på min computer, end på min mobile enhed.

> [...]
> Derefter kan kineseren svare på kinesisk, og telefonen vil udtale hans
> svar på engelsk. Ingen tekst er involveret.

Jeg er helt med på konceptet, min tanke går mere på hvordan den rent
teknisk er lavet. Som du beskriver den, passer det meget godt at man
bruger talegenkendelse til at oversætte talen til tekst, som derefter
oversættes til målsproget, hvorefter der bruges en talesyntese til at
læse teksten op. Alt dette naturligvis uden brugeren ser teksten, men
den er der nok et sted. (Skjult)

> [...]
> Apps til telefonen andre steder fra end fra iTunes. Og jeg ved, at
> jailbreakers omgår det, hovedsageligt for at få gratis adgang til

DRM og andre forsøg på at forhindre pirat kopiering er dømt til at fejle
før eller siden. Det ligger meget dybt i piraternes mentalitet, at de
ikke skal betale for noget som helst, hvis andre stiller det til
rådighed gratis, og så er det ligemeget om det er lovligt eller ej.

Det jeg hører fra folk der jailbreaker deres iPhone, er at de gør det
for at få adgang til funktioner som ikke findes i Appstoren. F.eks. wifi
hotspot, taskmanager i Exposé stil. (Eksempel på exposé kan findes på
http://www.louish.com/index.php?bt=Louish_Switch_-_Windows_XP_to_MAC_OS_X/&year=2006&month=06
) Det er ikke for at kunne få adgang til at piratkopiere betalings apps,
men for at få frihed til at installere ting som ikke lige passer ind i
apples censur politik.

Må dog indrømme, at jeg er af den overbevisning, at hvis man har behovet
for at jailbreake en iPhone, så er det fordi man fra starten har valgt
den forkerte telefon.

> Jeg har heller ikke set mere komplicerede spil til Android - Ikke at det
> interesserer mig voldsomt, men ...!

Tja, jeg ved i hvert fald at der findes et par versioner af Doom til
Android, men hvordan de kører ved jeg ikke. Gider ikke købe dem bare for
at teste.

> De ting har MS ingen indflydelse på.
>
> Modsat Apple og Nokia, der har 100% kontrol med både hard- og software.

Mig bekendt licensere Nokia Symbian, på samme måde som MS licensere
Windows Phone 7. Der er faktisk også en enkelt eller to SE modeller med
Symbian, hvis jeg ikke husker galt. Så de eneste der har 100% kontrol,
er Apple.

- Chano Andersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-11-10 22:23

> [...]

> mobil version af hjemmesiden, der fungere på alle platforme. Men det er
> nok mest fordi brugerene ikke kan finde ud af at lave bogmærker på deres

Der ligger også et forretningskoncept gemt i det.
EkstraBladet s app er gratis fra start, men vil koste penge efter 12 uger.
App'en giver så vist adgang til flere artikler end onlineversionen
Sjovt nok, så har EB også en dedikeret Smarphone version af netavisen.
Dvs. når du besøger EB.dk via din Android eller iPhone, får du
mobilversionen pr automatik.

> [...]
> sådanne fagtekster på computeren, og dermed have mere brug for en ordbog
> på min computer, end på min mobile enhed.

Jeg har altid min mbil på mig, så jeg bruger skam ordbogen mens jeg sidder
ved en af mie tre pc'er.
Fordelen er, at jeg altid har ordbogen på mig. Bruger den også tit, når
ungerne har spørgsmål.

> [...]
> teksten op. Alt dette naturligvis uden brugeren ser teksten, men den er

Efter hvad jeg kan se skriver den også talen ned på telefonen.

> [...]
> for at få frihed til at installere ting som ikke lige passer ind i apples

Den med Wifi hotspot forstår jeg altså ikke!
Hvorfor dele sin i forvejen for langsomme 3G forbindelse med andre. Og
tilmed betale for deres trafik.
Jeg har endnu ikke hørt om nogen, der bruger det.
Jeg ku forstå det, hvis man havde 25 mbit at dele med en flatrate abb. Men
3G?

De andre ka sq bruge deres egne mobiler

> Må dog indrømme, at jeg er af den overbevisning, at hvis man har behovet
> for at jailbreake en iPhone, så er det fordi man fra starten har valgt den
> forkerte telefon.

Det mener jeg, at du har helt ret i.

> [...]
> Windows Phone 7. Der er faktisk også en enkelt eller to SE modeller med
> Symbian, hvis jeg ikke husker galt. Så de eneste der har 100% kontrol, er

Det gælder vist så ikke den sidste version af Symbian iøvrigt
Men efter hvad jeg kan forstå, så sysler Nokia med et helt nyt styresystem.

Jeg tror, fremtiden tilhører de proprietære systemer, fordi det er den
eneste måde mobilfabrikanterne kan skille sig ud.
Det har Nokia set, og jeg tror, de vil satse stort på et proprietært system.

Indtil videre klarer Android sig godt, fordi det foreløbigt er det eneste
alternativ til iPhone.
Men jeg spår, at dets markedsandel vil falde kraftigt i løbet af 2, højest 3
år.
Dels fordi Windows mobile 7 vil tage markedsandele, dels pga nye initiativer
fra især Nokia.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-11-10 22:44

Den 10-11-2010 22:23, Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> Sjovt nok, så har EB også en dedikeret Smarphone version af netavisen.
> Dvs. når du besøger EB.dk via din Android eller iPhone, får du

Og et login til mobil versionen af deres site, ville ikke kunne bruges
på samme måde?

> Jeg har altid min mbil på mig, så jeg bruger skam ordbogen mens jeg sidder
> ved en af mie tre pc'er.

At installere den på alle PC'erene er også en løsning. ;)

> [...]
>
> Jeg har endnu ikke hørt om nogen, der bruger det.
> Jeg ku forstå det, hvis man havde 25 mbit at dele med en flatrate

Du kender vist ikke til hvor irriterende er det er at sidde i et tog, og
have kabel mellem mobil og computer? ;)

Personligt har jeg en iPod og en bærbar computer med mig, og fordelen
er, at jeg kan benytte iPod'en på nettet, og samtidig have computeren på
nettet, når jeg sidder i toget. På den måde kan iPoden lige synce min
kalender og mail, mens jeg har travlt med at surfe på nettet.

En anden fordel er at det er væsentligt hurtigere end bluetooth, og jeg
på den måde bedre kan udnytte den til tider ganske fornuftige hastighed
på UMTS (3G) nettet. Med bluetooth er det muligt at opnå ca. 1 mbit, med
hotspot kan jeg sagtens komme op på 4-5 mbit. Så det gør noget af en
forskel, når man besøger normale hjemmesider.

> Jeg tror, fremtiden tilhører de proprietære systemer, fordi det er den
> eneste måde mobilfabrikanterne kan skille sig ud.
> Det har Nokia set, og jeg tror, de vil satse stort på et proprietært system.

Jeg tvivler på at det på lang sigt er et fornuftigt valg. For at få
success med et smartphone OS kræver det at der er de applikationer til
det, som kunderne ønsker. Disse applikationer kræver at man som
producent enten selv laver dem, eller kan få andre til at udvikle til
ens platform.

Udviklerene vil gerne have deres programmer ud til så mange som muligt,
så det kræver at platformen har en stor brugerbase. Som nystartet
platform har du ingen brugere, og dermed er du ikke særligt interessant
for udviklerene, og du får ikke ret mange af de applikationer som
kunderne vil have.

Så hvis man skal have success med et proprietært system, er
producenterne i hvert fald nødt til at blive enige om, hvordan
applikationer skal skrives og udvikles til de respektive platforme,
sådan at man som udvikler ikke skal vedligeholde en bunke kode til
iPhone, en anden til Android, en 3. til Windows Phone, en 4. til Symbian
og så videre.. Det er der INGEN udviklere der gider.

> Indtil videre klarer Android sig godt, fordi det foreløbigt er det eneste
> alternativ til iPhone.

Eller også er det bare fordi det er det eneste fornuftige smartphone OS
(Ud over iOS) der samtidig har en fornuftig support både fra app
udviklere og mobil producenterne, lige som google gør en hel del for
platformen.

> [...]
> år.
> Dels fordi Windows mobile 7 vil tage markedsandele, dels pga nye initiativer

Jeg tror nu alligevel at de vil få meget svært ved at få fodfæste på
markedet, pga. de forhold der er nævnt ovenfor. Med mindre de selv
udvikler mange af de applikationer som folk efterhånden forventer på en
smartphone (Facebook, Twitter, MSN Messenger etc.)

- Chano Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-10 13:07

> Og et login til mobil versionen af deres site, ville ikke kunne bruges på
> samme måde?

Jo, men du har ikke samme "ease of payment". Hermed mener jeg, at betalingen
foregår via dit registrerede kreditkort.
Den anden vej skal du igennem en proces for at betale, noget, der let
afskrækker dig. Husk, nyheder har du til overflod gratis via nettet og
fjernsynet.
Når du skal til at møffe dig hele vejen gennem et kreditkortkøb, kommer du
let på bedre tanker. "Har jeg nu virkeligt også brug for at kunne læse
nyheder lige på Ekstrabladet?" "Jeg får dem gratis på JP og på BT og på
Berlingske og på Politiken osv."
Altså, hvor nemt det er at betale, så folk ikke bare fortryder, inden de har
gennemført købet.

> At installere den på alle PC'erene er også en løsning. ;)

Jo, men nun kna jeg også bruge den on the run.
Jeg slæber kun min laptop med, hvis jeg mener at få brug for den.

> abb. Men

> Du kender vist ikke til hvor irriterende er det er at sidde i et tog, og
> have kabel mellem mobil og computer? ;)

Åhh ja, der er det smart.
Jeg har bil, og kører sjældent med offentlige transportmidler i hvert fald
så langt, at jeg har tid at rode med PC.

> [...]
> nettet, når jeg sidder i toget. På den måde kan iPoden lige synce min
> kalender og mail, mens jeg har travlt med at surfe på nettet.

Der har jeg så kalenderen i min iPhone og sync'er med Google Gmail
kalenderen
Uanset hvor jeg åbner hvad, så er den opdateret.

> [...]
> hotspot kan jeg sagtens komme op på 4-5 mbit. Så det gør noget af en
> forskel, når man besøger normale hjemmesider.

Ok, jeg har så kun teehtering via kabel.
Mene, at Apple barsler med noget tilsvarende og "over the air"opdateringer

> [...]
> har du ingen brugere, og dermed er du ikke særligt interessant for
> udviklerene, og du får ikke ret mange af de applikationer som kunderne vil

Hmmm, jeg kan se, at Nokia satser på et open source styresystem; Meego også
baseret på Linux.
Noget synes sandsynligt, at Android Apps enten direkte eller med meget få
modifikationer kan køre på Meego platformen.

> [...]
> (Ud over iOS) der samtidig har en fornuftig support både fra app udviklere
> og mobil producenterne, lige som google gør en hel del for platformen.

Nu er Android platformen ikke ret gammel.
Alligevel har den haft succes med at tiltrække udviklere. - Ikke så kraftigt
som iOS, men alligevel.
De havde så ingen konkurrence fra andre platforme uden om Apple på det felt.

> [...]
> udvikler mange af de applikationer som folk efterhånden forventer på en
> smartphone (Facebook, Twitter, MSN Messenger etc.)

Det kommer an på, hvordan Nokia griber tingene an.
Kan de holde Meego-platformen for sig, er et åbent spørgsmål, for den er
open source.
Dernæst, vil de vælte modeller ud i et væk? Eller vil de gøre som Apple med
een model i fire varianter.

Apples taktik på det felt er næsten genialt Du skal tage stilling til, om du
vil ha den med 16 Gb hukommelse eller med 32, og om den skal være sort eller
hvid. Markesføringen er genialt simpel. Budskabet lige til at forstå og
intet drukner i knapper og varianter og forskellige versioner med
forskellige kunnen og design. Enkelt ligetil og håndgribeligt. Det er det,
der er med til at forstærke hypen omkring Apple produkter.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-11-10 18:57

Den 11-11-2010 13:06, Frodo Nifinger skrev:
> Jo, men du har ikke samme "ease of payment". Hermed mener jeg, at
> betalingen foregår via dit registrerede kreditkort.

Jeg har set mobile betalingsløsninger der fungere uden, men om det er
muligt med smartphones, skal jeg lade være usagt.

Eksemplerne er f.eks. SE's PlayNow, som findes på en del ikke
smartphones fra SE, der vælger man hvad man vil have, og købet
registreres via teleselskabet, og opkræves på næste regning.

> Der har jeg så kalenderen i min iPhone og sync'er med Google Gmail
> kalenderen
> Uanset hvor jeg åbner hvad, så er den opdateret.

Jeg er i den situation, at jeg gennem mit arbejde har en exchange konto,
hvor jeg opbevarer min kalender, ellers var GMail nok også mit valg. Dog
fungere exchange ganske godt både på Android og iOS, savner bare lige
"Opgaver", men ingen af de to kan synkronisere disse. :(

> Ok, jeg har så kun teehtering via kabel.
> Mene, at Apple barsler med noget tilsvarende og "over the air"opdateringer

Tja, hvad Apple har planer om, ved jeg faktisk ikke, men på nogle
punkter er de langt bagud, WiFi hotspot er at af dem, Sync via WiFi et
andet, og software opdatering uden om iTunes, et 3. punkt... :P

Jeg har lavet intet mindre end 3 opdateringer af min android mobil, alle
gik fint, ingen data forsvandt, og jeg skulle ikke sætte den til
computeren, og synce med et eller andet obskurt program. Blot klikke "Ja
tak" og tage stilling til om jeg ville bruge mobildata trafik, eller kun
hente via WiFi. Derefter kørte processen selv. Da download fra færdigt
skulle jeg så lige bekræfte at jeg ville til at installere, og så kørte
den selv i 2-5 minutter, til sidst var den så færdig og klar til brug.

> [...]
> Noget synes sandsynligt, at Android Apps enten direkte eller med meget
> få modifikationer kan køre på Meego platformen.

Med mindre Meego apps skal skrives i Java til en non-standard JVM, så er
det usandsynligt. Linux er bare en kerne, og siger intet om det runtime
miljø man får at køre sine programmer i. Der er meget få programmer til
android der er skrevet uden de er skrevet i java, og dem der er, kræver
vist nok at man rooter telefonen. Lidt svarende til Jailbreak på iPhone,
men dog mere autoriseret, efter som de færreste producenter gør meget
for at forhindre det.

> [...]
> kraftigt som iOS, men alligevel.
> De havde så ingen konkurrence fra andre platforme uden om Apple på det

Problemet er nok lidt det samme som med operativsystemer til PC'ere, du
har 2 store spillere, (Apple og MS/iOS og Android) en opkomling,
(Linux/Windows Phone 7) og en masse ligegyldige spillere (Solaris, eCom
station, BeOS mfl./Symbian, Blackberry, Brew etc.) der aldrig får de
store markedsandele eller den store omtale.

Det vil gå lige sådan med mobil OS markedet før eller siden. Hvem der
bliver de store, og hvem opkomlingen er, vil jeg ikke gøre mig klog på,
men en ting er sikkert, der kommer et tidspunkt, hvor udviklingen
nærmest går i stå, og man kun ser egentlig innovation på de små ukendte,
og ideerne sluges af de store. (Mange elementer i Win7 har været at se i
KDE og Gnome i mange år f.eks.)

> Det kommer an på, hvordan Nokia griber tingene an.
> Kan de holde Meego-platformen for sig, er et åbent spørgsmål, for den er
> open source.

At den er open source forhindre ikke nødvendigvis at de kan lave
proprietære modifikationer, som ikke skal frigives på samme måde. Det er
et spørgsmål om hvilken licens der er brugt til Meego.

> Dernæst, vil de vælte modeller ud i et væk? Eller vil de gøre som Apple
> med een model i fire varianter.

Nokia er kendt for at sprøjte modeller på banen, sikkert i et forsøg på
hurtigt at kapre markedsandele.

- Chano Andersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-11-10 21:42

> [...]
> fra SE, der vælger man hvad man vil have, og købet registreres via
> teleselskabet, og opkræves på næste regning.

jo, men det fordrer jo, at dit teleselskab i et eller andet omfang skal
kreditvurdere dig og stå som långiver.
Den del er ike ri´gtigt på plads.
Almindelige kreditkort er jo typisk bundet op på en bank

Jeg ved, at der laves mange forsøg med at bruge mobiler som kreditkort, blot
ved at vinke med dem foran en stander, så data overføres.

Det er ikke rigtigt slået igennem endnu.
Der er mange åbne spørgsmål endnu.
F.eks hvad, hvis mobilen bliver stjålet - Hvem hæfter for misbruget.
Hvad gør man ved den gamle mobil, når en ny model lokker.
Hvordan med at skifte teleselskab, så det pludseligt også er din øh
semi-bank.
osv.

> [...]
> fungere exchange ganske godt både på Android og iOS, savner bare lige
> "Opgaver", men ingen af de to kan synkronisere disse. :(

Sjovt, så da jeg satte min Gmail kalender op til push med min iOS kalender,
da skulle jeg bruge Exchance.
Nu er det integreret i iOS 4. Det opdagede jeg først nu.
Det er en af de fede ting ved iPhone. Køb en ny, slut den til iTunes og
sync. Så funker den komplet som den gamle model. Man skal ikke starte forfra
med kontakter og al den slags.

> Tja, hvad Apple har planer om, ved jeg faktisk ikke, men på nogle punkter
> er de langt bagud, WiFi hotspot er at af dem, Sync via WiFi et andet, og
> software opdatering uden om iTunes, et 3. punkt... :P

iOS 4.2 er lige på trapperne på fredag faktisk.. Her er der flere
wifiløsninger med.
Bla a. noget der hedder Air Print og Airplay. - trådløs printning til delte
printere og enkelte HPmodeller direkte
Airplay er trådløs streaming af musik, billeder og video via Wifi men vist
kun til Apple TV.

> [...]
> men dog mere autoriseret, efter som de færreste producenter gør meget for

Det er altså muligt
http://gigaom.com/mobile/a-meego-tablet-with-android-app-support-is-coming/

> [...]
> proprietære modifikationer, som ikke skal frigives på samme måde. Det er
> et spørgsmål om hvilken licens der er brugt til Meego.

Tjah, Meego er et joint venture mellem Intel og Nokia. Men altså på Linux
kerne.

> Nokia er kendt for at sprøjte modeller på banen, sikkert i et forsøg på
> hurtigt at kapre markedsandele.

Jeps, men hvis de vil være markedsledende på smartphoneområdet må de ændre
stategi, og satse benhårdt på en model, allerhøjest to.
Markedsføringsmæssigt er det andet et mareridt.

Man må sige, at det er imponerende, at Apple har formået at blive verdens
fjerdestørste mobilproducent på bare 3½ år, og det med kun en ny model om
året, en der afløser den gamle fra året før.
De kan altså noget, koreanerne, japanerne og kineserne ikke kan eller kommer
til at kunne.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-11-10 23:20

Den 11-11-2010 21:42, Frodo Nifinger skrev:
> "Chano Andersen"<sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse
>
> jo, men det fordrer jo, at dit teleselskab i et eller andet omfang skal
> kreditvurdere dig og stå som långiver.
> Den del er ike ri´gtigt på plads.

Den er på plads, det fungere helt fint, og afregningen skete da jeg selv
købte noget den vej igennem. Så det er ikke en TÆNKT løsning, det er en
AKTUEL løsning, som faktisk fungere.. Dog modtog jeg en SMS kvittering
på købet, hvilket nok var hvad der udløste selve betalingen, men jeg
indtastede ikke mit mobilnummer, det overførte teleselskabet til butikken.

> Det er ikke rigtigt slået igennem endnu.
> Der er mange åbne spørgsmål endnu.
> F.eks hvad, hvis mobilen bliver stjålet - Hvem hæfter for misbruget.

Her er reglerne faktisk ganske klare, og hvis PIN koden er indtastet, så
hæfter ejeren for eventuelt forbrug, indtil han/hun får den blokeret ved
teleselskabet. Med mindre at det ikke er ejeren selv der har indtastet
koden, og at han ikke har givet koden til misbrugeren.. Mere eller
mindre samme regler som gælder for et dankort.

> Hvad gør man ved den gamle mobil, når en ny model lokker.
> Hvordan med at skifte teleselskab, så det pludseligt også er din øh
> semi-bank.
> osv.

Det er jo det der er det smarte, der er ingen der er bank, du betaler
for det på samme måde som ved SMS køb, altså afregnes via mobilregningen.

> Sjovt, så da jeg satte min Gmail kalender op til push med min iOS kalender,
> da skulle jeg bruge Exchance.

Ja, det er det eneste på iOS der understøtter push mail, som GMail
benytter. På Android skal man enten bruge GMail klienten (Der er sjovt
nok ikke er den samme som den generelle mail klient) eller sætte GMail
op som exchange, hvis man vil have push, og total sync.

> Nu er det integreret i iOS 4. Det opdagede jeg først nu.

Jeg gætter på det er samme kode der ligger bag, der er bare to indgange
til at konfigurere den, hvor den ene kræver mindre information. (Gmail)

> Det er en af de fede ting ved iPhone. Køb en ny, slut den til iTunes og
> sync. Så funker den komplet som den gamle model. Man skal ikke starte forfra
> med kontakter og al den slags.

Tja, jeg kan da det samme med Android... Lav en backup på SD Kortet,
genindlæs backup på ny telefon. (Har ikke prøvet i praksis, men sådan er
teorien.)

> [...]
> printere og enkelte HPmodeller direkte
> Airplay er trådløs streaming af musik, billeder og video via Wifi men vist

Ja, jeg kender de to koncepter, har set Jobbs' præsentation af dem.
Umiddelbart ikke noget særligt, og ikke noget jeg kender nogen der har
behov for... Dog er jeg nødt til at prøve hvordan det fungere, såfremt
min 3. gen. iPod får lov til det, eller jeg kan lege med kærestens iPhone4.

> Det er altså muligt
> http://gigaom.com/mobile/a-meego-tablet-with-android-app-support-is-coming/

Jeg siger på ingen måde det er umuligt, men som der også står på den
side (Læste den ikke grundigt, men det står i hvert fald mellem
linjerne), så fungere Android apps, fordi de har bygget et
kompatibilitetslag ind i MeeGo. (Eller direkte kopieret Googles kode.
Hvem ved, de må jo godt, hvis jeg ikke husker galt. ;) )

> Tjah, Meego er et joint venture mellem Intel og Nokia. Men altså på Linux
> kerne.

Jeps, men selvom de er to om det, er der ingen der forhindre de laver
det som lukket kilde, frem for åben kilde. Så det er et spørgsmål om
politik, om det forbliver åbent. Ligeledes er der næppe noget der kan
forhindre dem i at lave egne lukkede ændringer hver især.

> Man må sige, at det er imponerende, at Apple har formået at blive verdens
> fjerdestørste mobilproducent på bare 3½ år, og det med kun en ny model om
> året, en der afløser den gamle fra året før.

De lever mere på deres stærke brand, end på features i deres produkt.
F.eks. kan deres mobil ikke engang almindelige 3G video samtaler,
hvilket 3 tidligere mobiler har kunnet. (Android kan vist heller ikke
kan, men jeg bruger det alligevel ikke) I stedte har de lavet en
proprietær løsning i form af FaceTime, som nok giver bedre kvalitet, men
blot er endnu et eksempel på at Apple mener der ikke er andet end dem i
verden, når de ikke vil kommunikere med andet end egne enheder. Men ros
til dem for at udvide FaceTime konceptet til Macs og iPod Touch 4.gen.
Det var dog nok lidt forventet, efter som de alligevel ikke kan finde på
noget nyt at komme i iPod'en uden det allerede findes i iPhone. ;)

> De kan altså noget, koreanerne, japanerne og kineserne ikke kan eller kommer
> til at kunne.

Hvem ved hvad de kommer til? Der var på et tidspunkt mange der mente, at
Apple var ved at gå neden om og hjem.. Det ændrede Jobbs på (Vist nok
med kapital indsprøjtning fra Microsoft, som vist stadig ejer en stor
del Apple aktier.), så hvad skulle forhindre at andre kunne komme og
gøre det samme? Det rigtige produkt på det rigtige tidspunkt,
markedsført på den rigtige måde, er den eneste nøgle til success. Så er
det lige meget om det er kinesere, indere, finner eller amerikanere der
kommer med det.

- Chano Andersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-11-10 18:32

> [...]
> teleselskabet. Med mindre at det ikke er ejeren selv der har indtastet
> koden, og at han ikke har givet koden til misbrugeren.. Mere eller mindre

Ok, men det er ike særligt udbredt.
Jeg har set<mulighed for p-billetter, togbilletter, og et par andre småting.
Man kan ikke bruge det i dagligvarebutikker, mm. hvor beløbene virkeligt kan
løbe op.

> Det er jo det der er det smarte, der er ingen der er bank, du betaler for
> det på samme måde som ved SMS køb, altså afregnes via mobilregningen.
Det er der jo, for du har løbende måneds kredit på det, du køber.
Altså indtil regningen skal betales. Hvem skal forrente de penge.
Hvornår skal sælger ha pengene fra teleselskabet, og hvem skal have
forrentingen i de op til 30 dage, der kan gå fra køb til betaling.

> [...]
>
> Jeg gætter på det er samme kode der ligger bag, der er bare to indgange
> til at konfigurere den, hvor den ene kræver mindre information. (Gmail)

Muligvis, det er i hvert fald blevet meget lettere at sætte op.

> Tja, jeg kan da det samme med Android... Lav en backup på SD Kortet,
> genindlæs backup på ny telefon. (Har ikke prøvet i praksis, men sådan er
> teorien.)

Det fordrer så et SDkort.
Det er mit indtryk, at ganske mange nøjes med den interne hukommelse, fordi
8 Gb i praksis er nok.

> [...]
> forventet, efter som de alligevel ikke kan finde på noget nyt at komme i
> iPod'en uden det allerede findes i iPhone. ;)

Næsten alle de begrænsinger man oplever i en iPhone, som man slipper for i
Android (Wifi Hotspot, Face Time kun via WiFi, Over the Air update)
skyldes ene og alene, at AT&T sidder med til bords og påtvinger Apple
begrænsningerne pga deres oldsag af et netværk og angst for overbelastning.
Teehterinng blev f.eks først muligt med iOS 3.2.
Efter hvad jeg kan forstå er AT&T's eksclusivaftale på vej i graven, og
næste udgave kommer i både AT&T og Verizon udgaver. Dermed ryger AT&T's
Vetoret, så vi andre kan få flere features uden at være underlagt et
elendigt amerikansk teleselskabs luner.

Noget helt andet er, at teleselskaberne generelt har store problemer med at
finde en fornuftig forretningsmodel for mobiltelefoni.
Eksperter hævder, at vi komer til at betale kraftigt for datatrafik i nær
fremtid, eller at minutpriserne vil stige drastisk.

Det er noget, der meget let kan stikke en kæp i hjulet for udviklingen.

> [...]
> rigtige måde, er den eneste nøgle til success. Så er det lige meget om det
> er kinesere, indere, finner eller amerikanere der kommer med det.

Det rigtige produkt skal være unikt på sin vis og veldesignet for at slå
igennem.
Det er ikke og har aldrig været asiaternes taktik. De kopierer og overflower
markedet med varianter, der hen af vejen får nye features, typisk på
elektroniksiden, hvor kostprisen er lav.

Jeg har endnu til gode at se et unikt produkt, der originerer fra østen og
ikke oprindeligt er en kopi af et enten amrikanske eller europæisk
produkt/ide.
Og kommer de med et vellykket design, har de anvendt et europæisk
(Italiensk) designhus.
Nikons DSLRlinie er f.eks. designet af Giorgetto Giugiaro.
Sådan er det hele vejen igennem. Man kan ikke pege på noget betydende
asiatisk produkt, der sælges i europa og USA, som ikke har rod i
vesterlandsk udvikling.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 12-11-10 19:48

Den 12-11-2010 18:32, Frodo Nifinger skrev:
> "Chano Andersen"<sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, men det er ike særligt udbredt.

Det er uhyggeligt udbredt på WAP portaler, men WAP portaler generelt er
så ikke særligt brugte, da de ikke tilbyder ret meget andet end musik,
baggrundsbilleder og dårlige java apps. ;)

> Jeg har set<mulighed for p-billetter, togbilletter, og et par andre småting.

Disse købes via SMS, ikke via webbetalingsløsninger.

> Man kan ikke bruge det i dagligvarebutikker, mm. hvor beløbene virkeligt kan
> løbe op.

Også her ville køb i så fald foregå via SMS, hvilket er temmeligt bøvlet
når man står i en kassekø, det tager simpelthen for lang tid.

> Det er der jo, for du har løbende måneds kredit på det, du køber.

Hvis du har taletid, så bliver pengene fjernet med det samme, eller i
hvert fald inden for få timer, hvor jeg arbejder modtager vi
faktureringsdata på mobiler brugt i Danmark, inden for 3 timer. Så
kunden har her ikke mere end 3 timers kredit.

> Altså indtil regningen skal betales. Hvem skal forrente de penge.
> Hvornår skal sælger ha pengene fra teleselskabet, og hvem skal have
> forrentingen i de op til 30 dage, der kan gå fra køb til betaling.

Igen, det er kun relevant for ikke taletids løsninger, ellers er pengene
fjernet med det samme. Mobiloperatøren sørger i øvrigt for at afregne
med indholdsleverandøren, og mig bekendt tilbagefører de intet, hvis
pengene ikke kommer fra mobil kunden. (Modsat PBS der tager sig godt
betalt for at tilbageføre en transaktion hvor der ikke var dækning. 150
kr. koster det forretningen...)

> Det fordrer så et SDkort.
> Det er mit indtryk, at ganske mange nøjes med den interne hukommelse, fordi
> 8 Gb i praksis er nok.

Langt de fleste ANdroid mobiler jeg har set, er født med SD kort i en
eller anden størrelse, da mange apps kræver det for at kunne gemme data
som kan tilgås udenfor applikationen. Sikkerhedsmodellen i Android
forhindre ganske enkelt at to apps kan læse hinandens data, hvis det
ikke gemmes på SD kortet. (Undtagelsen er hvor begge apps kommer fra
samme udvikler, og er signeret med samme nøgle)

> Næsten alle de begrænsinger man oplever i en iPhone, som man slipper for i
> Android (Wifi Hotspot, Face Time kun via WiFi, Over the Air update)

Android understøtter mig bekendt ikke video samtaler, ikke engang via
Skype. ;)

> skyldes ene og alene, at AT&T sidder med til bords og påtvinger Apple
> begrænsningerne pga deres oldsag af et netværk og angst for overbelastning.

Den eneste grund til at de har så meget magt, er at Apple ikke har
nosser nok til at bede dem passe deres forretning, og blande sig uden om
Apples.

> [...]
> næste udgave kommer i både AT&T og Verizon udgaver. Dermed ryger AT&T's
> Vetoret, så vi andre kan få flere features uden at være underlagt et

Det ville da være fantastisk, for der kommer aldrig noget godt ud af, at
et mobilselskab har mulighed for at blokerer for innovationen. Rygterne
vil vide, at AT&T også har sat krav til at visse apps ikke har været at
finde i App Storen.

> Noget helt andet er, at teleselskaberne generelt har store problemer med at
> finde en fornuftig forretningsmodel for mobiltelefoni.

Her kan vi godt blive enige, jeg synes generelt ikke der er meget mening
i hvordan priserne på mobilmarkedet er skruet sammen. Et eksempel er
f.eks. at de normale minutpriser kunderne betaler, er langt under
interconnect afgiften, og dermed er en underskuds forretning. Det eneste
der gør at der er chance for at det løber rundt, er at interconnect
afgiften er den samme både når man får kald IND i sit net, og når man
sender kald ud af sit net, samt at kunden ingen andel får i den
indgående afgift som andre selskaber betaler.

> Eksperter hævder, at vi komer til at betale kraftigt for datatrafik i nær
> fremtid, eller at minutpriserne vil stige drastisk.

Vi får se, men tror ikke det kommer til at ske i EU, og slet ikke i
Danmark, eftersom EU Politikkerene blander sig voldsomt i
prissætningerne, og det samme gør de danske politikkere og ITST.

> Det er noget, der meget let kan stikke en kæp i hjulet for udviklingen.

Bestemt, men jeg tror nu nok at politikkerene skal sørger for at
forhindre de voldsomme stigninger.

- Chano Andersen

Fra : Mikael Schøler

Dato : 06-11-10 20:55

On 06-11-2010 16:24, Ivar wrote:

> For at sige det lidt poppet: Android er til nørden og iPhone
> er til frisørlærlingen.
Jeg er da ikke en frisørlærling og jeg har en iPhone4.

Fra : Mendoza

Dato : 07-11-10 13:01

http://androidforum.dk/wp-content/uploads/admin1/2010/11/iPhone-BlackBerry-Android-csection-660x933.jpg

Fra : Mikael Schøler

Dato : 07-11-10 13:38

On 07-11-2010 13:00, Mendoza wrote:
> "Mikael Schøler" wrote in message

> <Jeg er da ikke en frisørlærling og jeg har en iPhone4.
>
> http://androidforum.dk/wp-content/uploads/admin1/2010/11/iPhone-BlackBerry-Android-csection-660x933.jpg

Hehehehe good one :)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-11-10 22:22

"Mendoza" <mikael@NOT1812.dk> writes:

> "Mikael Schøler" wrote in message
>
> http://androidforum.dk/wp-content/uploads/admin1/2010/11/iPhone-BlackBerry-Android-csection-660x933.jpg

Fantastisk rammende!

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-11-10 22:25

Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> writes:

> Godt klar over subject dækker over meget, men har sgu brug for nogle skub
> til de sidste tanker.
>
> Nokia skal udskites da den er blevet for sløv.
>
> Valget p.t. står mellem Samsung Galaxy S eller en iPhone4.

[snip]

> [...]
> T9 og det sidste (touchslide?). Og især T9 savnede jeg ved en iPhone.
>
> Men hvad andre argumenter er der, dels til fordel/ulempe for iPhone og dels

Der er en del på www.mobildebat.dk som har skiftet væk fra Samsung'en og
over til f.eks. Desire HD pga diverse problemer i systemet, samt at den
giver et vist 'plastik-indtryk'.

Desire HD er hurtigere end SGS'en, men er ret stor pga sin 4.3" skærm -
det er både dens force og svaghed.

Kai