Ram
Fra : Robert Piil

Dato : 04-11-10 19:34

Sådan nogle RAM skulle vel være ok til en iMAC 2010:

Samsung 2GB 2Rx8 PC3-10600-09-10-F2
M471B5673FH0-CH9

Det er DDR3 SO-DIMM 204 pins

Ifølge apple skal det være:

Den bør vel være god nok?

--
Robert Piil

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-10 23:06

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Sådan nogle RAM skulle vel være ok til en iMAC 2010:
>
> Samsung 2GB 2Rx8 PC3-10600-09-10-F2
> M471B5673FH0-CH9
>
> Det er DDR3 SO-DIMM 204 pins
>
> Ifølge apple skal det være:

> Den bør vel være god nok?

Det ser rigtig nok ud. Personligt er jeg lidt bange for at tage chancer.
Jeg køber altid Kingstons dedikerede Apple-RAM. Så garanterer Kingston,
at den virker. Efterhånden er den stort set ikke dyrere end deres
ValueRAM. Nu kan man få 4 GB moduler til kr. 460,-. For bare to måneder
siden var prisen over det dobbelte. Nu kan man altså fylde maskinen op
med RAM for under kr. 2.000,-.
Hvor meget skal du give for de der Samsung? Kan det betale sig
at købe 2 GB moduler? Man risikerer jo, at man skal smide dem ud, hvis
man vil have mere RAM om et par år, og så er en evt. besparelse jo
hurtigt væk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Robert Piil

Dato : 04-11-10 23:28

Den 04-11-2010 23:05, Henrik Münster skrev:

> [...]
> at købe 2 GB moduler? Man risikerer jo, at man skal smide dem ud, hvis
> man vil have mere RAM om et par år, og så er en evt. besparelse jo

De koster 300,- incl porto, så risikoen er til at overse. Alternativet
var at smide skifte dem alle til 4GB, men mon ikke 8 GB Ram er nok til
det meste? Billigste netpris jeg kunne finde på Kingston var 2x241+59 i
porto.

Hvordan er det med RAM nu omdage, skal de stadig passe i størrelse to og
to eller skal alle fire være ens?

--
Robert Piil

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-10 00:09

> [...]

> porto.
>
> Hvordan er det med RAM nu omdage, skal de stadig passe i størrelse to og

Jeg tror ikke, det er så vigtigt nu om dage. Apple skriver bare flg. i
brugerhåndbogen:

Â?
????????????????????????????????????????????????????????????????????????
????????????
Â?
????????????????????????????????????????????????????????????????????????
????????????????????????????????????????????????????????????????????

Det giver jo ikke meget mening. Der er vist noget bøvl med skriften i
PDF og så den i min MacSOUP. Jeg må hellere skrive det selv:

Hvis du installerer ekstra hukommelse, skal de indsættes i de tomme
pladser.
Hvis ud udskifter de eksisterende hukommelsesenheder, skal du sætte en
ny hukommelsesenhed i hver af de pladser, der er tættest på skærmen.

Andre instruktioner er der ikke. Jeg mener at have læst, at der ikke
længere er noget med, at RAM skal monteres parvist, eller at de skal
være af samme type. Jeg går ud fra, at du vil sætte to kort på hver 2 GB
i, så du når op på 8 GB. Det er jo også helt flot. Måske er det i
virkeligheden overkill med 16 GB til os almindelige brugere. Lige nu er
det sikkert, men det er jo svært at vide, hvad der sker fremover. Du kan
i øvrigt selv læse brugerhåndbogen, hvis du ikke selv har den ved
hånden:

<http://manuals.info.apple.com/da_DK/iMac_Mid2010_UG_DK.pdf
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Robert Piil

Dato : 05-11-10 00:50

Den 05-11-2010 00:08, Henrik Münster skrev:

> [...]
> det sikkert, men det er jo svært at vide, hvad der sker fremover. Du kan
> i øvrigt selv læse brugerhåndbogen, hvis du ikke selv har den ved

Tak, jeg har købt dem, så når jeg engang får min maskine (det er mange
år siden sidst jeg har glædet mig til Jul) får I en tilbagemedling på
hvordan det gik.

--
Robert Piil

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-10 07:21

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Tak, jeg har købt dem, så når jeg engang får min maskine (det er mange
> år siden sidst jeg har glædet mig til Jul) får I en tilbagemedling på
> hvordan det gik.

Det glæder vi os til. Men sikkert ikke så meget som dig
--
Henrik Münster
Esbjerg