Amatørers 15min berømmelse via Einstein&kv~
Fra : Bo Warming

Dato : 03-11-10 05:11

Amatørers 15min berømmelse via Einstein&kvanter

Selvom det aldrig har haft betydning for nogen salgbar opfindelse,
berømmedes Max Planck da han helt alene udviklede kvantemekanikken ved
at måle diskontinuerte spændinger, der ku dæmpe fotoceller. Han var en
af de få store tyske fysikere der ikke foragtede jødefysik, som jo
ligesom hans kvanter var totalt unyttig.
Einstein, Bohr og Planck klappede hinanden på ryggen, så positivt
forudindtagne journalister ku give dem 15 minutters berømmelse en gang
om ugen og lægge afstand til nazierne, der havde givet 1800-tals
fysikernes hån mod teoretisk-matematisk jødefysik en en revival,
selvom de intet selv forstod.
Bohr lavede et tidskrift om humor i fysik, og Einstein _havde_ humor
og showman-duelighed og derfor headhuntede Princeton Universitetet
ham, da han tog til USA længe før nazierne havde kritiseret ham og
hans "jødefysik". Ved ikke at gå med sokker og være pikant usoigneret
plejede Einstein image af at være en ædel, vild distræt professor og
Beethoven-type, som ikke havde tid til snobbepjat
Da nazierne for at opruste konfiskerede jøders værdier var det analogt
til at ulande konfiskerer hvides fabrikker, når de bliver uafhængige
og Einsteins tab af sommerhus nær Berlin fire år efter Princeton havde
gjort ham USA-statsborger var helt efter bogen.
Da kemikeren Weizman under WW1 forærede sine sprængstof-resultater til
UK, og supersprængstoffet TNT netop var opfundet af tyskerne og
kopieret af UK, så vildledte medierne at Weizman havde opfundet det,
og Weizman dementerede, og det henviste Einstein til da Time efter
Hiroshima gav ham ære for abomben og "DET HAR JEG IKKE" råbte han og
rakte tunge, men dementien er fortiet, og tværtimod opdigtes stædigt,
at GPS, ( opfundet efter Einsteins død ) har han bidraget til - og det
har hans relativitetsteori heller ikke på nogen måde.
Den kristent gifte Bohr, som nazierne aldrig var ude efter, fragtedes
til USA via Sverige under krigen og ansattes med dimensionering af
uran-ladninger hvilket var cykelsmedefysik, som han ikke havde begreb
om, men han havde vitset pædagogisk-forklarende om atom-model, dengang
han drejede Mendelejefs periodiske system 90 grader, og hans vits om
at "græsset må ikke betrædes" vedr at kvantespring kun kan bruge få
eksakte diskontinuerte energipakker, det var en som journalister ku
forstå.
Så løgnen om Bohrs bidrag til bomben blev også urimelig sejlivet.
Helt som at et tænkeligt Heisenberg bidrag opdigtedes og laves
skuespil om tsk tsk.
Pacifistisk etik var de to popfysikere Einstein og Bohr gode til og da
en klog abombeforsker sku ha bevilginger fra Roosewelt, lod han
Einstein underskrive ansøgningsbrevet, så en nyhed kunne fabrikeres og
bevilging opnås, da USA gik ind i verdenskrigen.

Hvis du skal beskrive sandheden, så overlad elegancen til skrædderen."
Albert Einstein

   Intellektekter har et skarpt øje overfor metoder og værktøjer,
men blind over for mål og værdier.    Einstein
Ethical axioms are found and tested not very differently from the
axioms of science. Truth is what stands the test of experience.
Hvorfor sørger du ikke for et mere velplejet udseende" spurgte en
journalist den feterede talkshow-star og fysiker Albert Einstein i
1949 og han svarede
"Hvis jeg brugte mere tid på at soignere mig , ville jeg ikke være den
jeg er - det ville gøre skade"
(DiscoveryTV 14.10.06)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and
I'm not sure about the former."
- Albert Einstein
Det er beskæmmende at vi lever i en tid, hvor det er lettere at
sprænge et atom end en norm. A Einstein.
Bohr:"Hold op med at fortælle Gud hvordan han skal opføre sig"
Einstein:Gud spiller ikke med terninger"
Bohr" Ikke alene spiller Gud med terninger, han snyder også"
Bohr:"Hold op med at fortælle Gud hvordan han skal opføre sig"
Einstein:Gud spiller ikke med terninger"
Bohr" Ikke alene spiller Gud med terninger, han snyder også"

Jeg forstår ikke noget, der er indviklet. Albert Einstein som
svar på spørgsmålet: Hvad er Deres hemmelighed?

Ikke alt hvad der kan tælles, tæller og ikke alt der tæller, kan
tælles.
   Matematikken handler udelukkende om begrebernes forhold til
hinanden uden hensyn til deres forhold til erfaringen.    Albert
Einstein

   "The only real valuable thing is intuition."Albert Einstein
   Fantasi er vigtigere end viden. Albert Einstein
   Det, som er sværest at forstå i verden, er indkomstskat.
Albert Einstein
Personligheder bliver ikke formet af af smukke taler, men gennem
arbejde og egne præstationer.    Einstein
Verden er farlig at leve i. Ikke på grund af dem, der gør ondt; men på
grund af dem, der ser på det og lader dem gøre det. Albert
Einstein

Romanforfatteren Hermann Sudermann, som jeg respekterer lider af
"nationalisme" som jeg betragter som en dybt indgroet sygdom , som man
må opdrages ud af, man kan ikke rystes ud af den. Einstein
"De allierede brugte dumdumkugler først, men vi brugte giftgasbomber
først " Einstein om WW1
Jeg bliver mindre generet når jeg rejser på tredie klasse. Einstein
Weizmann benægtede at have haft at gøre med opfindelsen af TNT - jeg
benægtede atombombemedvirken Einstein
Jeg tror på Spinozas Gud, er åbenbarer sig i alt eksisterendes
harmonii, ikke på en Gud, der beskæftiger sig med menneskets skæbne og
handlinger. Einstein
Sønnen med Mileva , Edward Einstein blev sindsyg, fordi han kunne lige
så meget om psykoanalyse som lægerne, så de kunne ikke helbrede ham -
påstod faderen Einstein.
"Krig er biologisk sund "Freud .
"Einstein forstår sig lige så lidt på psykologi som jeg forstår mig på
fysik "Freud
"Einstein er fuldstændig skør", sagde en teoretisk fysiker J Robert
Oppenhagen
"Einsteins genialitet fører til Hiroshima". Pablo Picasso
1932 kunne Einstein ikke tage endelig bestemmelse, men havde rejst i
Kina og især USA og var blevet meget knyttet til dette land. Den
amerikanske forsker Abraham Flexner havde tilbudt ham stilling ved
Institute of Advanced Study i Princeton, New Jersey - han kunne få
helt betingelser som han ville. På det tidspunkt var det ganske klart,
sagde Flexner, at Einstein ville komme til USA". Peter Michelmore ,
"Einstein" 1966, side 136-37
Og side 144 Berliner Lokal-Anzeiger : "Godt nyt fra Einstein - han
kommer ikke tilbage... Der er ikke brug for relativitet hos os nu.
Tværtimod. Bebreber som national ære og fædrelandskærlighed som Herr
Einstein ønskede at afskaffe, er blevet absollutte værdier for os.
Einstein og hans kone gik ombord i Belgenland på vej til Antwerpen 17
marts 1933. På skibet læste Einstein at jødiske læger og dommere var
blevet afskedigede
158 Juleaften forlod 1934 Einstein sit skjulesteed i Manhattan for at
se en film på Broadway om den internationale våbenhandlere Dealers in
Death. Det var hans første og sidste besøg på Broadwayjødisk helgen.
Der findes to ting, som er uendelige: universet og den menneskelige
dumhed.
Og når det gælder universet, er jeg endda ikke helt sikker.

- Albert Einstein -
For os overbeviste fysikere er skellet mellem fortid, nutid og
fremtid kun en illusion. Selvom den også er hårdnakket. Einstein
citeret af CandScient Jesper Hoffmeyer, Politiken 31-10-2010
"Does New York stop at this train"Einstein
The most evil is what we DON'T do. Albert Einstein
Common sense is the collection of prejudices acquired by age
eighteen.Albert Einstein
I never think of the future. It comes soon enough.Albert Einstein
Jeg tænker aldrig på fremtiden. Den kommer tidsnok.Albert Einstein
Nationalisme er en børnesygdom. Det er menneskehedens mæslinger.Albert
Einstein
The witty head, who defined upbringing like this, was not wrong:
whatever is left, when you have forgotten everything you have learned
in school.Albert Einstein
A hundred time every day I remind myself that my inner and outer life
depend on the labours of other men, living and dead, and that I must
exert myself in order to give in the same measure as I have rec
eived.Albert Einstein
Few people are capable of expressing with equanimity opinions which
differ from the prejudices of their social environment.Albert Einstein
The man who regards his own life and that of his fellow creatures as
meaningless is not merely unhappy but hardly fit for life.Albert
Einstein
If A is a success in life, then A equals x plus y plus z. Work is x;
y is play; and z is keeping your mouth shut.Albert Einstein
Relativitetsteori: Når en mand sidder sammen med en smuk pige i en
time, forkommer det ham som et minut. Når en mand sidder i en varm ovn
i et minut forkommeer det ham længere end en time. Det er relativitet
Albert Einstein
The process of scientific discovery is, in effect, a continual flight
from wonder.Albert Einstein
Videnskab uden religion er lam. Religion uden videnskab er
blind.Albert Einstein
Never did Mozart write for eternity, and it is for precisely that
reason that much of what he wrote is for eternity.Albert Einstein
It is impossible to get anywhere ` without sinning against
reason.Albert Einstein
The important thing is not to stop questioning.Albert Einstein
Science is the attempt to make the chaotic diversity of our
sense-experience correspond to a logically uniform system of
thought.Albert Einstein
`I do not believe that civilization will be wiped out in a war fought
with the atomic bomb. Perhaps two-thirds of the people of the
earthwill be killed.'- Albert Einstein
`I know not with what weapons World War III will be fought, but World
War IV will be fought with sticks and stones.Albert Einstein
(1879-1955)
"God is subtle but he is not malicios" Einstein
"God does not play dice"Einstein
"Equations are more important to me, because politics is for the
present, but an equation is for eternity" Einstein
"Nationalism is an infantile sickness, it is the measels of the human
race. Einstein.
"The unleashed power of the atom has changed everyting save our modes
of thinking and we thus drift towards a human catastrophe" Einstein
The most evil is what we don't do
"Ethical axioms are found and tested not very differently from the
axioms of science. Truth is what stands the test of experience."
Einstein
"Imagination is more important than knowledge " Albert Einstein
"Hvis min teori viser sig at være rigtig, vil tyskerne sige at jeg er
en stor tysker og franskmændene vil sige at jeg er et stort menneske.
Hvis min teori viser sig at være forkert, vil franskmændene sige at
jeg er en beskidt tysker, og tyskerne at jeg er en beskidt jøde"
Einstein