Korpsånd – ingen er en ø.
Fra : Bo Warming

Dato : 02-11-10 02:47

   Korpsånd - ingen er en ø.

Den ene abe får den anden til at gabe, for sammenhængskraft
koordinerer os:
"Når et menneske hoster i en koncertsal, kommer alle til at hoste, og
man føler den fysiske irritation i struben. Flok-mimicry er en
virkelig kraft; at sætte sig imod den, vil sige at komme ud af trit
med sine sociale omgivelser det skaber neurotisk spænding og
skyldfølelse" Arthur Koestler

"   I kan ikke slå os i hjel/ Vi er en del af jer selv. Tom Lundén
på "Christiania-pladen"
Begrebet sammenhængskraft har interesseret officerer der sku bruge
dødsforagt ("høj moral" ) hos deres kanonføde, men hverdags-religion
og godtkøbs-religiøsitet når op til dronningens nytårstaler:
"   Jeg er så gammelsdags opdraget, at jeg er halv, når jeg er
alene, jeg er hel, når vi er to - sådan tror jeg, det er for mange
mennesker til syvende og sidst".      Margrethe II

"   It is one of the most beautiful compensations of life, that no
man can sincerely try to help another without helping himself
R.W.Emerson
"   It takes two to speak the truth - one to speak, and another to
hear. H.D. Thoreau 1817 - 1862
"   Jeg bruger ikke blot alt den hjerne jeg har, men alle dem, jeg
kan låne.    Woodrow Wilson
"   Jorden tilhører ikke mennsket, det er mennesket, der tilhører
jorden. Høvding Seattle

"Størst mulig lykke for flest mulig" er for nogle en skræmmende
matematisk moral, hvor de frygter at blive spist først, hvis
redningsbåden ikke har mad nok til alle:

"   Knud Rasmussen var en fremragende kusk, der elskede og
respekterede sine trækdyr. Men hvis en hund blev syg, kom til skade
eller ikke kunne indordne sig i spandet, blev den brugt som foder.
Politiken juli 03
"   Livets spild er så snedigt indrettet, at når vi snyder i det,
bliver det os selv, vi snyder. Piet Hein
"   Lykken er som parfume: Vi kan ikke stænke den på en anden,
uden et par dråber rammer os selv. William Shakespeare
"   Man har ikke sit liv. Det er noget, man er til i, ligesom man
er til i lyset. H.C. Branner
"   Man kan ikke leve for alle, især ikke for den, som man ikke
ville bryde sig om at leve sammen med.Goethe rskr   Når vi lærer
os ikke at holde af andre mennesker, slutter vi med ikke at holde af
os selv. Nietzsche Morgenrøde 1880
"   Man lever i grunden kun, når man nyder andres velvilje. Goethe
"   Man only has value and significance insofar as he is a STONE
IN A GREAT BUILDING. For this purpose he must be solid; a stone and
above all not a stage player. Nietzsche