spådom ..
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-10 13:33

Her er en spådom ..

10.7 Lion bliver distribueret på USB sticks ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-10 13:09

> Her er en spådom ..
>
> 10.7 Lion bliver distribueret på USB sticks ...
>

> /thomas

Ka´ følge dig

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-10 23:58

> Ka´ følge dig

Jep. Det lyder spændende. D-A-D lavede en USB-stick med deres samlede
værker. Den lignede et kranium fra en okse. Hvordan kommer Apples til at
se ud?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 01-11-10 01:04

> Jep. Det lyder spændende. D-A-D lavede en USB-stick med deres samlede
> værker. Den lignede et kranium fra en okse. Hvordan kommer Apples til at
> se ud?

Ja, det bliver nok ikke et æble - det har The Beatles lavet

M.

Fra : Niels

Dato : 31-10-10 07:30

On Oct 31, 1:33 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> Her er en spådom ..
>
> 10.7 Lion bliver distribueret på USB sticks ...
>
> /thomas

Fordi?

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-10 14:34

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Fordi?

fordi optiske medier er på vej i graven og Apple vil elske at gøre noget
som de andre ikke har gjort endnu ..

/thomas

Fra : Ole V Jensen

Dato : 31-10-10 18:32

> fordi optiske medier er på vej i graven og Apple vil elske at gøre noget
> som de andre ikke har gjort endnu ..

Og måske også fordi MacBook Air ikke har optisk drev.

Eller måske kan man få den til download.

mvh
Ole-J

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 31-10-10 19:24

Den 31/10/10 18.32, Ole V Jensen skrev:

> Og måske også fordi MacBook Air ikke har optisk drev.
>
> Eller måske kan man få den til download.

Ja det lyder meget sandsyligt da man jo så bedre kan kontrollere hvem
der installerer hvad og hvor mange gange de gøre det ..... = flere
penge i kassen !

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-10 21:41

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Ja det lyder meget sandsyligt da man jo så bedre kan kontrollere hvem
> der installerer hvad og hvor mange gange de gøre det ..... = flere
> penge i kassen !

? ... mener du det er ok med piratkopiering ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-10 02:47

Thomas von Hassel wrote:

> ? ... mener du det er ok med piratkopiering ?

Nej, men du må installere en single-user licens på lige så mange
maskiner, du har lyst til, men du må bare ikke bruge mere end _1_
maskine ad gangen så.

Med en 'nogle' på sådan et USB stick, vil det være muligt at blokere for
fx. mere end 1 installering overhovedet ved, at den - fx. som på Windows
- registrerer en kode, - så når den først er installeret og registreret
på nøglen, er nøglen 'låst' og kan så (måske) kun bruges igen på netop
den specifikke maskine med den specifikke hardware.

/Det/ tror jeg ikke, Apple tør, da de så vil få en allerh....... ballade
med de amerikanske monopolmyndigheder (og ditto EU) og få en kæmpebøde,
som MS fik, da de prøvede at lave samme nummer fra og med Windows XP, og
som de blev dømt til at ændre...

Men Apple kan uden videre gøre det, - som de allerede delvis gør, - at
levere de medfølgende installationsmedier til en specifik maskine på et
USB stick, så lige net /det/ stick kun kan bruges på /den/ maskine - fx.
låst til serienummeret.

Og så er der jo bare lige det lille 'aber dabei'. - Et USB stick er ikke
et sikkert lagringsmedie... Hvis du nu kommer til at lægge det ovenpå
dine store buldrende gulvhøjttalere, der jo - højst sandsynlig - ikke er
afskærmede, så er risikoen for, det bare siger 'puf', og alle data på
sådan et USB stick er gone with the wind. - Eller hvis du kommer til at
lægge UsB mediet ved siden af den kraftige magnet, du bruger til at
ødelægge harddiske med, når du skrotter gamle diske for at fjerne alle
data, - så er det også 'puf' out in the blue...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-10 07:11

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]

> ødelægge harddiske med, når du skrotter gamle diske for at fjerne alle
> data, - så er det også 'puf' out in the blue...

nu skal sølvpapirshatten nok lige strammes igen ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-10 10:43

Thomas von Hassel wrote:

> nu skal sølvpapirshatten nok lige strammes igen ...

Og hvad mener du så med den bemærkning? - Er det bare et af dine
sædvanlige sure opstød, når jeg skriver noget?

- Og hvis du med din bemærkning påstår, at et USB stick er et statisk
medie, så er du ikke bare uvidende, men ganske enkelt dum! - I
computermæssig forstand findes der kun ét statisk medie - to, hvis du
går ind for flueknepperi, - og det er CD og DVD!

Skulle Apple finde på at lave den slags retail medier, så kan jeg godt
garantere dig for, at, - selvom jeg har været Apple bruger i nu snart 20
år, - båe skal og vil jeg være den første til at melde dem til
Monopoltilsynet!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-10 14:12

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Og hvad mener du så med den bemærkning? - Er det bare et af dine
> sædvanlige sure opstød, når jeg skriver noget?

jeg studser bare over at bare fordi et stykke software bliver leveret på
USB sticks istedet for DVD'er så skulle det automatisk betyde at det
bliver syltet ind i DRM og andre restriktioner ..

> [...]
> computermæssig forstand findes der kun ét statisk medie - to, hvis du
> går ind for flueknepperi, - og det er CD og DVD!

hvad mener du med statisk medie ? ... du kan godt lave et USB stick, og
andet flash hukommelse for den sags skyld, til et WORM medie (write
once, read many)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-10 23:46

Thomas von Hassel wrote:

> jeg studser bare over at bare fordi et stykke software bliver leveret på
> USB sticks istedet for DVD'er så skulle det automatisk betyde at det
> bliver syltet ind i DRM og andre restriktioner ..

Og hvis det endelig var, så er det jo ikke første gang, det er sket -
hverken på sticks eller downloads...

> hvad mener du med statisk medie ? ... du kan godt lave et USB stick, og
> andet flash hukommelse for den sags skyld, til et WORM medie (write
> once, read many)

Som det står. - Statisk betyder 'non-changable' i elektronik og
computersammenhæng. - Og det har _intet_ at gøre med, om der kan læses
og skrives _fra_ mediet flere gange, hvilket jeg heller intet skriver om.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-10 06:46

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Og hvis det endelig var, så er det jo ikke første gang, det er sket -
> hverken på sticks eller downloads...

du må være glad for konspirations teorier ?

> Som det står. - Statisk betyder 'non-changable' i elektronik og
> computersammenhæng. - Og det har _intet_ at gøre med, om der kan læses
> og skrives _fra_ mediet flere gange, hvilket jeg heller intet skriver om.

hvad er det så du mener ... ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-10 07:15

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> så når den først er installeret og registreret
> på nøglen, er nøglen 'låst' og kan så (måske) kun bruges igen på netop
> den specifikke maskine med den specifikke hardware.

Det gør Microsoft allerede med deres OEM licenser ...

/thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 01-11-10 09:30

Den 01/11/2010 02:47, Erik Richard Sørensen skrev:

<snip>

> [...]
> ødelægge harddiske med, når du skrotter gamle diske for at fjerne alle
> data, - så er det også 'puf' out in the blue...

USB-sticks er ikke følsomme over for magnetisme - i hvert fald ikke i
den grad du kan lave magnetisme hjemme på "køkkenbordet".
Hvis du derimod propper den ind i en MRI-scanner eller lignende, vil
jeg ikke garantere for hvad der sker.
Derudover bør du nok finde en anden måde at "slette" din harddiske på,
da de er slet ikke så følsomme for magnetisme som folk tror.
Vi har eksperimenteret med harddiske og magnetfelter på DTU og vi blev
slemt skuffede over hvor svært det kan være at ødelægge data.

Mvh Jonas

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-10 08:56

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> [...]
> den grad du kan lave magnetisme hjemme på "køkkenbordet".
> Hvis du derimod propper den ind i en MRI-scanner eller lignende, vil

Jeg vil umiddelbart tro, at den bliver lidt svær at få ud igen. Jeg ved,
at en rollator ikke sådan lige er til at fjerne igen. Og nej, så dumme
er vi ikke på vores sygehus. Men jeg har set billeder fra Aalborg
Sygehus
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-11-10 11:11

Den 31/10/10 21.40, Thomas von Hassel skrev:

> ? ... mener du det er ok med piratkopiering ?

Nej !

http://groups.google.com/group/dk.marked.privat.edb.mac/browse_thread/thread/0265ad0e19f2b438#

Men jeg hart været Macbruger en del år nu og har altid betalt for mit
software.... Som du kan se har jeg nu en family pakke selv om jeg stort
set er den eneste i husstanden der bruger Mac,en

Det jeg mener er at i takt med at Apple er vokset, er de stødt og roligt
blevet grådigere. De har i dag stort set samme politik som MS havde da
jeg "switchede" til Mac.
Jeg ved godt at de fleste Macbrugere er trofaste og forguder stort
set alt hvad de smider på markedet, men man har oltså også lov til
at stikke en finger i jorden af og til.....

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-10 14:12

> [...]

> blevet grådigere. De har i dag stort set samme politik som MS havde da jeg

Har de ? .. Apple har kun serienummer på deres pro software + OS X
server .. ingen af dem bliver låst eller "aktiveret" til den maskine de
bliver installeret på.

Retail 10.6 medier er ikke begrænset på nogen måde. Det eneste de gør
(og aldrig har gjort) er at begrænse de meder der følger med en maskine
til kun at virke med den type maskine. Altså et medie til en 2009 iMac
vil virke med alle 2009 iMac, men ikke med MacBook eller andre ..

/thomas

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-11-10 19:41

Thomas von Hassel - thomas@elements.dk on 01/11/10 15.12 wrote:

> [...]
> til kun at virke med den type maskine. Altså et medie til en 2009 iMac
> vil virke med alle 2009 iMac, men ikke med MacBook eller andre

Det begyndte de vist først med da 10.4 kom. Før det virkede iBook medier
f.eks. fint til en PowerMac G4, forudsat selvfølgelig at PowerMac'en var
ældre.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-10 20:42

Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote:

> Det begyndte de vist først med da 10.4 kom. Før det virkede iBook medier
> f.eks. fint til en PowerMac G4, forudsat selvfølgelig at PowerMac'en var
> ældre.

Det er muligt .. jeg synes bare jeg har oplevet det med 10.3 medier også
.... men det er jo ved at være længe siden ;)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-10 00:05

Peter Kiil wrote:

> Det begyndte de vist først med da 10.4 kom. Før det virkede iBook medier
> f.eks. fint til en PowerMac G4, forudsat selvfølgelig at PowerMac'en var
> ældre.

Ja, på nogle typer. Men du kan ikke bruge systemmedier fra hverken
QuickSilver eller MDD på andre modeller. Du kan heller ikke bruge
medierne fra en QS dual 1ghz på fx. en QS 733mhz - men gerne fra en QS
733mhz på en QS dual 1ghz. Og du kan heller ikke bruge medierne fra
MDD/FW400 på MDD/FW800. - Fra MDD/FW800 til MDD/FW400 véd jeg ikke, om
man kan. - Et problem, jeg faktisk sidder med lige nu... - har en
MDD/FW800 men ingen medier, og mine MDD/FW400 medier vil ikke installere
på den...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-10 08:56

Mac'en!(?) Hvis I kun har én Mac, så er det vel ikke nødvendigt med en
familiepakke. Det er vel ligegyldigt, om der er flere personer, der
bruger computeren. Det er vel antallet af computere, der er afgørende.

> Har de ? .. Apple har kun serienummer på deres pro software + OS X
> server .. ingen af dem bliver låst eller "aktiveret" til den maskine de
> bliver installeret på.

Der er også serienummer på iWork, men det er måske også "Pro"? Men der
bliver vist ikke registreret noget, og der er vist heller ikke noget i
vejen for at installere et program med samme serienummer på flere
maskiner. Ellers er det nu dejligt nemt, at Apple ikke er så
restriktive. Selv om man ikke snyder med antallet af licenser, så er det
jo dejligt nemt, at man kan låne en program-cd af en anden, hvis man er
i den anden ende af landet og ens egen cd ligger hjemme.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-10 09:01

> [...]
> bruger computeren. Det er vel antallet af computere, der er afgørende.

> Der er også serienummer på iWork, men det er måske også "Pro"?

ja ...

> Men der
> bliver vist ikke registreret noget,

korrekt .. registrering er frivillig.

> [...]
> jo dejligt nemt, at man kan låne en program-cd af en anden, hvis man er
> i den anden ende af landet og ens egen cd ligger hjemme.

Jeg har f.eks. Aperture installeret på en bærbar og på den statinærer
.... sålænge jeg ikke bruger dem samtidigt så er alt fint. (mener den
chekker det lokale netværk for flere kørende instanser af det samme
serienummer)

/thomas

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 02-11-10 02:50

Hej

On 2 Nov., 09:00, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> [...]
> ... sålænge jeg ikke bruger dem samtidigt så er alt fint. (mener den
> chekker det lokale netværk for flere kørende instanser af det samme

Jeg mener nu at Aperture licensen tillader en installation på en
stationær og en bærbar. Om den checker er jeg i tvivl om - men mon
dog.

--
Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-10 10:18

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> Hej

> Jeg mener nu at Aperture licensen tillader en installation på en
> stationær og en bærbar. Om den checker er jeg i tvivl om - men mon
> dog.

Den spørger på det lokale netværk om der er instanser kørende ... men
that's it ..

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 31-10-10 19:25

> Her er en spådom ..
>
> 10.7 Lion bliver distribueret på USB sticks ...
>

> /thomas

USB Sticks er stadigvæk alt for dyre sammenlignet med DVD skiver.
Men jeg kan forestille mig at Lion bliver distribueret på 2 forskellige
måder:
På DVD og via Apple Store og så vil iTunes så skrive et lion image til
f.eks. en USB stick.
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-10 21:41

> [...]
> måder:
> På DVD og via Apple Store og så vil iTunes så skrive et lion image til

Jeg tror Apple kan få en god deal på USB sticks ... og de vil gøre det
alene fordi de vil være de første der gør det på den måde.

Og det er jo kun max 10GB sticks de har brug for ..

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 01-11-10 00:50

> Jeg tror Apple kan få en god deal på USB sticks ... og de vil gøre det
> alene fordi de vil være de første der gør det på den måde.
>
> Og det er jo kun max 10GB sticks de har brug for ..
>

> /thomas

Kan de få USB Sticks til 20 cent stykket? Det er det jeg regner med at
Apple betaler for en DVD.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-10 02:54

Jesper wrote:

> Kan de få USB Sticks til 20 cent stykket? Det er det jeg regner med at
> Apple betaler for en DVD.

Det bliver nok ikke meget galt... Til sammenligning kan jeg da sige, at
vores blindebibliotek 'Nota' giver ca. 60 øre for et CD medie inkl.
moms, når de laver lydbøger...

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-11-10 11:16

Den 01/11/10 02.53, Erik Richard Sørensen skrev:

> Det bliver nok ikke meget galt... Til sammenligning kan jeg da sige, at
> vores blindebibliotek 'Nota' giver ca. 60 øre for et CD medie inkl.
> moms, når de laver lydbøger...

Suk... der er ikke noget at sige til at det er svært for de danske
CD/DVD producenter at hænge på markedet, man kan jo knapt nok købe
granulatet til skuddet for de penge.....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-10 18:38

Henry Lerche Madsen wrote:

> Suk... der er ikke noget at sige til at det er svært for de danske
> CD/DVD producenter at hænge på markedet, man kan jo knapt nok købe
> granulatet til skuddet for de penge.....

Tje, de køber jo også 2-300.000 stk ad gangen...

Og vi andre henter dem i Tyskland til ca. 100-120kr. pr./100stk. for
grade A medier.... - 'Problemet' herhjemme er jo, at tomme CD/DVD medier
er pålagt CopyDan afgift på godt 3kr. for en CD og godt 7,50kr. for en
DVD - som iflg. aftale med CopyDan og div. ophavsretsholdere skulle
komme "...de mindre kunstnere til gode...". - Men jeg kender faktisk en
del 'små kunstnere', og de har aldrig set så meget som én øre af de penge...

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-11-10 08:43

Den 01/11/10 18.38, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> komme "...de mindre kunstnere til gode...". - Men jeg kender faktisk en
> del 'små kunstnere', og de har aldrig set så meget som én øre af de

Jeg var ikke klar over at du mente brændbare medier !
De DVD er der følger med en OS X er jo ikke brændte
men støbte !

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-10 13:12

Henry Lerche Madsen wrote:

> Jeg var ikke klar over at du mente brændbare medier !
> De DVD er der følger med en OS X er jo ikke brændte
> men støbte !

Ja, eller rettere pressede... Men det ændrer ikke meget på prisen. - En
'glass-master', der kan holde til 1 million presninger, koster herhjemme
ca. 3500kr. + moms. Hertil kommer så medier, der er noget anderledes end
de brændbare, men faktisk billigere. - Svjh. fra sidste gang, jeg skulle
indhente tilbud på en musikproduktion, kostede 1000 medier ca. 2500kr.
inkl.moms, 3000 stk. 3500kr. og 5000stk. 4800kr.. - Så jeg tror ikke,
stykprisen for medierne vil blive højere end de brændbare ved så mange,
som der skal bruges til OS X, - så slutprisen vil nok blive ret tæt på
det, de giver på Nota...

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-11-10 14:35

Den 02/11/10 13.12, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> 'glass-master', der kan holde til 1 million presninger, koster herhjemme
> ca. 3500kr. + moms. Hertil kommer så medier, der er noget anderledes end

Hmmm lyder spændende... Altså i min tid som sprøjtestøber hos
SDC-Dandisc da brugte vi altså ingen medier. Man sprøjtestøber
CD'en/DVD'en, den bliver ikke "Presset". Dengang var det på
Netstal-Discjet 500 maskiner, i dag hedder de sikkert noget andet.
Men Ja der køres en glasmaster. Derpå køres en "Mor" i et galvanisk bad
og på denne fremstilles en "Stamper" som sættes op i
sprøjtestøbemaskinen med vacum. Når man strøjtestøber CD'er/DVD'er eller
blueray foregår det men en cyklustid på få sekunder.
Når disken er støbt bliver den "beskudt" med aluminium ved hjælp af
argon. Så er disken blank og kan afspilles. Men for at beskytte denne
alu påføres den lak som tørres under UV lys. I dag er det to disc der
limes sammen i stedet for. Men at de skulle blive presset har jeg aldrig
hørt om. Så vidt jeg ved så brændes de eller sprøjtestøbes.

http://www.youtube.com/watch?v=YZKD2aYLTWw

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-10 21:27

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> limes sammen i stedet for. Men at de skulle blive presset har jeg aldrig
> hørt om. Så vidt jeg ved så brændes de eller sprøjtestøbes.

Ja, det er så den anden metode, jeg ikke lige kunne huske. - Og nok
den, der bruges mest i dag. Og her og nu kan jeg ikke engang huske
navnet på det firma, jeg handlede en del med dengang. De havde både MC
og CD produktion og er vistnok lukket nu... Men jeg fik forklaret hele
processen. Systemet, de brugte, var primært beregnet på produktion af
oplag op til max. 10.000 eksemplarer, og så var det jo til at betale
selv for små producenter...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-10 07:11

> Kan de få USB Sticks til 20 cent stykket? Det er det jeg regner med at
> Apple betaler for en DVD.

ja

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 02-11-10 01:55

> ja
>
> /thomas

Hvor? Hvornår? USB Sticks på 8GB til en pris af lidt over en krone
stykket? End ikke engang hvis Apple vil købe 10 mio af dem vil de kunne
få USB sticks til den pris.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-10 06:46

> Hvor? Hvornår? USB Sticks på 8GB til en pris af lidt over en krone
> stykket? End ikke engang hvis Apple vil købe 10 mio af dem vil de kunne
> få USB sticks til den pris.

er du sikker ?

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 02-11-10 06:55

> er du sikker ?
>
> /thomas

Den absolut laveste pris på en 8 GB USB stick du kan købe her i landet
ex moms, ex forsendelse er 76 kr for en Kingston DataTraveler I G3.Jeg
ved ikke hvad produktionsprisen er på den stick. Mit umiddelbare gæt vil
gå på omkring 20 kr.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4248852

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-10 08:02

> [...]
> ex moms, ex forsendelse er 76 kr for en Kingston DataTraveler I G3.Jeg
> ved ikke hvad produktionsprisen er på den stick. Mit umiddelbare gæt vil

Husk at Apple er en af de største aftagere af NAND hukommelse ... jeg er
ret sikker på de kan få det billigere ... derudover har de jo ikke noget
problem med allerede nu at erstatte DVD medier med USB sticks ifbm.
MacBook Air.

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 02-11-10 19:04

> [...]
> ret sikker på de kan få det billigere ... derudover har de jo ikke noget
> problem med allerede nu at erstatte DVD medier med USB sticks ifbm.

Du kan ikke komme under produktionsprisen, uanset hvor mange du aftager.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-11-10 19:15

Den 02/11/10 19.03, Jesper skrev:

> Du kan ikke komme under produktionsprisen, uanset hvor mange du aftager.

Hvem har dog lært dig det ?
Det burde være sådan, men det er det altså ikke, langt fra... Der er
mange producenter der af og til fylder op med ordre for at holde hjulene
i gang, med håbet om den store ordre med overskud lige om hjørnet. Hvis
alle virksomheder sørgede for overskud for hver ordre alt medregnet. så
ville konkurser jo være en saga blot. Men sådan er virkeligheden altså ikke.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-11-10 09:22

> Du kan ikke komme under produktionsprisen, uanset hvor mange du aftager.

men du ved jo ikke hvad produktionsprisen er .. du gætter jo ..

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 03-11-10 09:54

> men du ved jo ikke hvad produktionsprisen er .. du gætter jo ..

Det samme gør du. Isuppli vurder indkøbsprisen på 4 GB flash i en iPod
Shuffle til 6$, så det er svært at se hvordan de 8 GB i en USB stick kan
fås for langt mindre.

<http://www.isuppli.com/teardowns-manufacturing-and-pricing/news/pages/s
amsung-dominates-third-generation-ipod-shuffle-design.aspx>

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-11-10 10:55

> [...]
> ex moms, ex forsendelse er 76 kr for en Kingston DataTraveler I G3.Jeg
> ved ikke hvad produktionsprisen er på den stick. Mit umiddelbare gæt vil

Produktionsprisen er max. 10% af de 76,-

Den store rabat får Apple fordi 8 eller 16GB USB sticks rent
produktionsmæssigt er outdatede.

- Mikael

Fra : Jesper

Dato : 08-11-10 00:19

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Produktionsprisen er max. 10% af de 76,-
>
> Den store rabat får Apple fordi 8 eller 16GB USB sticks rent
> produktionsmæssigt er outdatede.
>
> - Mikael

Det stemmer ikke overens med iSuppis oplysninger

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-10 13:24

> Det stemmer ikke overens med iSuppis oplysninger

Du ved godt at iSuppli for det meste gør det samme vi gør ... gætter ...

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 08-11-10 15:13

> Du ved godt at iSuppli for det meste gør det samme vi gør ... gætter ...
>
> /thomas

Der er bare den forskel, at iSuppli har forstand på det de udtaler sig
om (det har vi andre ikke).

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-11-10 09:14

> er du sikker ?

Så ville der være nogen der begyndte at lave flashdiske af raidede USB
sticks. Dine ideer om flashpriser er helt hen i vejret.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-10 10:21

> Så ville der være nogen der begyndte at lave flashdiske af raidede USB
> sticks. Dine ideer om flashpriser er helt hen i vejret.

Jeg gider ikke diskutere den nøjagtige pris på USB flash drev .. blot at
jeg er sikker på 1: apple kan få dem til en meget meget god pris. 2:
prisen ikke betyder så meget for Apple hvis det betyder de kan være
"first mover" på noget ...

/thomas

Fra : Henrik 8600

Dato : 31-10-10 19:59

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
> Her er en spådom ..
>
> 10.7 Lion bliver distribueret på USB sticks ...
>

> /thomas

Lyder logisk

H.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-11-10 08:21

On 2010-10-31 19:58:41 +0100, Henrik 8600 said:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Lyder logisk
>
> H.

Og der er billede af usb-sticket her:
http://www.apple.com/dk/macbookair/specs.html

Rul ned til What's in the box

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Jon

Dato : 01-11-10 14:12

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Og der er billede af usb-sticket her:
> http://www.apple.com/dk/macbookair/specs.html
>
> Rul ned til What's in the box

Wow! Spot on.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-11-10 11:23

> Her er en spådom ..
>
> 10.7 Lion bliver distribueret på USB sticks ...

Det er sgu for langt ude.

Den kommer på 3.5" floppy disks

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-10 14:12

> Det er sgu for langt ude.
>
> Den kommer på 3.5" floppy disks

hvis du havde sagt 5.25" floppy så havde jeg taget dig mere seriøst :)

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-11-10 14:59

> hvis du havde sagt 5.25" floppy så havde jeg taget dig mere seriøst :)

Og hvis du havde skrevet 8" floppies virkede du seriøs

http://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-11-10 15:05

> Og hvis du havde skrevet 8" floppies virkede du seriøs
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk

Det er også mig der klumrer i det. Jeg mente selvfølgelig diskpacks
eller hulkort - man kan selv vælge.

Fra : Jon

Dato : 01-11-10 14:13

> Det er også mig der klumrer i det. Jeg mente selvfølgelig diskpacks
> eller hulkort - man kan selv vælge.

....men se altså her: http://www.apple.com/dk/macbookair/specs.html
Rull ned til "What's in the box"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-10 15:21

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> ...men se altså her: http://www.apple.com/dk/macbookair/specs.html
> Rull ned til "What's in the box"

ja, hvorfor tror du jeg kommer med den spådom ..

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-11-10 15:50

> ja, hvorfor tror du jeg kommer med den spådom ..
>
> /thomas

De overvejede diskpacks løsningen.......

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-10 15:58

> De overvejede diskpacks løsningen.......

så er de ihvertfald de første .... eller de sidste ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-11-10 16:10

> hvis du havde sagt 5.25" floppy så havde jeg taget dig mere seriøst :)

Vi er jo nogen der stadig har 8" disketter i huset (Morten go home!) men
skal da indrømme at jeg ikke bruger dem så tit.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-11-10 16:30

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101101 <nospam0002+20101101@gmail.com> wrote:

> Vi er jo nogen der stadig har 8" disketter i huset (Morten go home!) men
> skal da indrømme at jeg ikke bruger dem så tit.

/Er/ skredet - dér ka´ jeg ikke være med )))) 5,25" flobby og
jazz-drev er mit ældste.......øhhh......jeg har s´gu´ da også nogle
kæmpe pap-tingester??????.....som jeg husker dem, er de grå/sorte og så
store som en trediedel af et A4-ark??

Nå, jeg vil alligevel ikke ane, til hvad og hvordan de skulle bruges?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-10 16:38

> [...]
> jazz-drev er mit ældste.......øhhh......jeg har s´gu´ da også nogle
> kæmpe pap-tingester??????.....som jeg husker dem, er de grå/sorte og så

det er 8" ..

> Nå, jeg vil alligevel ikke ane, til hvad og hvordan de skulle bruges?

Data du!

/thomas

Fra : Esben

Dato : 01-11-10 17:33

> Her er en spådom ..
>
> 10.7 Lion bliver distribueret på USB sticks ...

Kunne måske redde de bærbare - synes tit de har svært ved at boote fra
medier. (og så behøver de ikke mere internt drev) Fylder mindre og flere
data der er mere sikre. God tanke. Har du husket at fortælle dem at de
skulle tage at gøre det?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-10 19:20

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> medier. (og så behøver de ikke mere internt drev) Fylder mindre og flere
> data der er mere sikre. God tanke. Har du husket at fortælle dem at de

Jeg er sikker på folkene hos Apple er klogere end mig ... :)

/thomas

Fra : Esben

Dato : 02-11-10 14:30

> Jeg er sikker på folkene hos Apple er klogere end mig ... :)

Og derfor langsommere...?!

Nu vi er ved det måtte de gerne gå tilbage til Pismoens baysystem, så
kan man sætte drev i når man skal bruge det. (Sker desværre ikke!)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-11-10 17:42

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> /Er/ skredet - dér ka´ jeg ikke være med )))) 5,25" flobby og

Findes der virkeligt et stykke edb-isenkram i Danmark du ikke har i dit
kolonihavehus? Der kan man se :)

> [...]
> store som en trediedel af et A4-ark??

> NÃ¥, jeg vil alligevel ikke ane, til hvad og hvordan de skulle bruges?

Ligesom dem der kun var femenkvart... Det har du vel styr på endnu

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-11-10 20:12

> Jeg er sikker på folkene hos Apple er klogere end mig ... :)

Hvordan har Apple maskiner det for resten med at boote fra USB stick?
Kan man uden videre smide et HFS filsystem på en USB nøgle, og regne
med at den kan bootes? Det virker fint nok med Linux på et gammelt
AppleTV, men hvad med Mac OS X?

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-10 20:19

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> [...]
> Kan man uden videre smide et HFS filsystem på en USB nøgle, og regne
> med at den kan bootes? Det virker fint nok med Linux på et gammelt

ja... det virker fint

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-11-10 19:16

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) writes:

> Du kan ikke komme under produktionsprisen, uanset hvor mange du aftager.

Chuck Norris kan!

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-11-10 13:43

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Det samme gør du. Isuppli vurder indkøbsprisen på 4 GB flash i en iPod
> Shuffle til 6$, så det er svært at se hvordan de 8 GB i en USB stick kan
> fås for langt mindre.

Hvis man nu kan klare sig uden flash men bare med en prom?

Det behøver jo ikke være et skrivbar medie.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 03-11-10 13:40

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101103 <nospam0002+20101103@gmail.com> wrote:

> Hvis man nu kan klare sig uden flash men bare med en prom?
>
> Det behøver jo ikke være et skrivbar medie.

Flash er billigere. USB nøglerne til MacBook Air er skrivbare efter hvad
jeg har læst.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-03-11 11:48

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> Den kan jeg ikke klare, men hulkort, En magnetkortskasse med 256
> magnetkort til en NEC mainframe, og en gammel harddisk på 20 MB, der
> vejer 32 kg og mere i den stil, har jeg liggende på kontoret, fordi
> jeg synes det ville være synd at smide det hele ud.

Er du sikker på det bare ikke er fordi arbejdstilsynet forbyder dig at
løfte tungere ting end en fuld kande kaffe?

> Jeg kan også klare en manual til OS360 - den har jeg lagt ud som PDF
> på nettet: http://piil.org/OS360.pdf

Ak, sådan forgår denne verdens herlighed :)