Dette er skrevet på eksternt tastatur
Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-10-10 13:01

Ahmm jeg skriver på et Mac tastatur, så det er lige knap relevant.

Forresten det er godt nok sjovt at aflevere dimser til reparation hos
Eblehuset v/Nørreport (Kbh), for de har permanent sat et elektronisk
trommesæt op fra Roland.

LOL

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-10-10 02:59

On 29 Okt., 14:01, Flemming Rubini <01200...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Forresten det er godt nok sjovt at aflevere dimser til reparation hos
> Eblehuset v/Nørreport (Kbh), for de har permanent sat et elektronisk

Parring af mit bluetooth-tastatur til iPhonen var lidt irriterende,
men jeg kunne da læse manualen på nettet utroligt nemt, fordi Apple
havde lavet en lækker letlæst side til den.
De havde bare glemt at tippet er, at man skal lukke tastaturet helt
ned hver gang inden en parring skal udføres til fulde første gang, for
ellers er det ikke søgende. Egentlig typisk.
Det er heller ikke nemt at skrive manualer.

Er det virkeligt sandt at Apple-aktien er steget 30 gange siden 2002?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-10 12:04

<http://dl.dropbox.com/u/693028/aapl.png>

Fra : Morten Lind

Dato : 30-10-10 13:23

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Er det virkeligt sandt at Apple-aktien er steget 30 gange siden 2002?

Ved ej, men i 1998 var den 13$, men dengang havde jeg kone, rækkehus og
babyer - så da var der ikke råd

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-10-10 15:58

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Er det virkeligt sandt at Apple-aktien er steget 30 gange siden 2002?

Jeg skrev om det her i gruppen da jeg købte, så du kan selv have læst
hvad kurs jeg købte dem til:
<http://groups.google.com/group/dk.edb.mac/browse_frm/thread/98c181559f5
e0498/af543ef45b34fd58?lnk=gst&q=apple+aktier#af543ef45b34fd58>

Dollarkursen dengang var 724,85 kr for 100$. Der er sket et 1 til 2
aktiesplit i mellemtiden, så prisen per aktie skal deles med 2.

Prisen per aktie var derfor 14,19$ gange 7,2485 kr/$ divideret med 2,
som giver 51,43 kr per aktie. (Det er uden kurtage.)

Prisen dags dato er 300,98$ per aktie gange 5,35 kr/$, som giver 1610,24
kr per aktie.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-10-10 11:46

> [...]
> <http://groups.google.com/group/dk.edb.mac/browse_frm/thread/98c181559f5
> e0498/af543ef45b34fd58?lnk=gst&q=apple+aktier#af543ef45b34fd58>

Tak. Det er godt nok spændende.

Og jeg siger tak for den finansielle støtte til en virksomhed så den kan
lave mine mest foretrukne produkter.

Fornemt med et regnskab.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-10 23:58

> [...]
> <http://groups.google.com/group/dk.edb.mac/browse_frm/thread/98c181559f5
> e0498/af543ef45b34fd58?lnk=gst&q=apple+aktier#af543ef45b34fd58>

Hold da op. Det er godt nok nostalgi. Jeg så vel nok ung ud dengang

> [...]
> som giver 51,43 kr per aktie. (Det er uden kurtage.)
>
> Prisen dags dato er 300,98$ per aktie gange 5,35 kr/$, som giver 1610,24

Men er der ikke sket to aktiesplit? Det mener jeg altså, jeg kan huske.
Det burde da også fremgå af en kurve over aktiens kurs gennem mange år.
Der er jo ikke tale om samme aktie, hvis den er halveret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-11-10 08:45

> Men er der ikke sket to aktiesplit? Det mener jeg altså, jeg kan huske.
> Det burde da også fremgå af en kurve over aktiens kurs gennem mange år.
> Der er jo ikke tale om samme aktie, hvis den er halveret.

På kurver korrigerer man altid for split, så kurven hænger sammen.

De 2 seneste aktiesplit var 21 juni 2000 og 28 februar 2005.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-10 08:56

> På kurver korrigerer man altid for split, så kurven hænger sammen.

Det bør man vel også. Hvordan gør man så det? Vil det sige, at når en
kurve viser, at kursen var f.eks. 10 i 2002, så var den i virkeligheden
20 dengang?

> De 2 seneste aktiesplit var 21 juni 2000 og 28 februar 2005.

Er det virkelig så længe siden? Så har jeg jo sådan set kun oplevet ét
aktiesplit i den tid, jeg har haft Apple-aktier. Jeg mente bestemt, at
der har været to. Det er nu ellers en enorm stigning, Apples aktier har
været igennem, og det er nok ikke typisk for aktiemarkedet. Jeg købte,
som jeg har sagt mange gange, aktier for kr. 20.000,- engang i 2001. Jeg
solgte dem nogle år senere for kr. 40.000,- og var glad for den pæne
fortjeneste. I dag havde de været kr. 600.000,- værd. Det er mærkeligt
at forestille sig. Jeg kunne jo have købt en rigtig lækker bil for de
penge. Så er der jo bare det med aktier, at sælger man dem, så stopper
man også for yderligere fortjeneste. Hvis man nu beholdt dem, så ville
de måske være en million værd eller mere om få år. Eller måske ikke
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-11-10 09:35

> Det bør man vel også. Hvordan gør man så det? Vil det sige, at når en
> kurve viser, at kursen var f.eks. 10 i 2002, så var den i virkeligheden
> 20 dengang?

Ja. Se <http://www.google.com/finance?q=aapl>, klik på 10 år. Der er
ikke noget hop ved split symbolet.

> [...]
> man også for yderligere fortjeneste. Hvis man nu beholdt dem, så ville
> de måske være en million værd eller mere om få år. Eller måske ikke

Det er rimeligt at antage at Apple aktien vil have passeret kurs 400
næste sommer engang, så det er jo en trediedel inden så længe.

Så længe man ikke har solgt, så tager skattefar også sin del af
risikoen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-10 10:43

> Ja. Se <http://www.google.com/finance?q=aapl>, klik på 10 år. Der er
> ikke noget hop ved split symbolet.

Tak for linket. Det giver et godt overblik.

> [...]
> næste sommer engang, så det er jo en trediedel inden så længe.
>
> Så længe man ikke har solgt, så tager skattefar også sin del af

Det er jo rigtigt. Man skal betale skat af en kursgevinst. Jeg kan godt
nok ikke rigtig overskue reglerne mere, så jeg aner ikke, hvor meget man
skal betale eller hvornår. Før i tiden var der noget med, at man blot
skulle have haft sine aktier i mere end tre år. Så skulle man ikke
betale skat af fortjenesten.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 02-11-10 15:38

> [...]
> man også for yderligere fortjeneste. Hvis man nu beholdt dem, så ville
> de måske være en million værd eller mere om få år. Eller måske ikke

Ja, og havde du være en kræmmer som jeg, og havde jeg haft pengene
dengang, var det jo mig, der pludselig var rig, he, he...

Jeg er klar over, at jeg gentager mig selv, men jeg husker tydeligt, at
aktien stod i 13$ i 1999/2000, og at jeg til børnenes mor sagde, at hvis
vi kunne købe nu, ville vi blive rige - men det kunne vi ikke og fred
være med det

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-10-10 12:31

> <http://dl.dropbox.com/u/693028/aapl.png>

Spøjst. Det ser ud til at der hvor kurven knækkede er omkring 2003.

Det var der Apple lancerede iTunes-butikken. Mon ikke de to ting er
relateret? Det er dæleme godt set :D

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-10 12:38

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101029 <nospam0002+20101029@gmail.com> wrote:

> Spøjst. Det ser ud til at der hvor kurven knækkede er omkring 2003.
>
> Det var der Apple lancerede iTunes-butikken. Mon ikke de to ting er
> relateret? Det er dæleme godt set :D

Tilykke ... du har nu bestået din eksamen som "stock analyst" ... her er
dit diplom :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 30-10-10 13:29

> Tilykke ... du har nu bestået din eksamen som "stock analyst" ... her er
> dit diplom :)
>
> /thomas

At have bestået den eksamen er vel ikke et Tillykke værdigt? - Hvem har
lyst til frivilligt at være opfattet som parasit?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-10 13:32

> At have bestået den eksamen er vel ikke et Tillykke værdigt? - Hvem har
> lyst til frivilligt at være opfattet som parasit?

Jeg tror hvis du ser de biler de kører i så gør det ikke så meget ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-10-10 12:45

> Tilykke ... du har nu bestået din eksamen som "stock analyst" ... her er
> dit diplom :)

Du har glemt at vedhæfte diplomet. Måske vil du gerne tage nogen
pc-kørekorttimer?

Bortset fra det mener jeg at aktieværdien afspejler markedets generelle
tiltro til firmaet, og ens egen opfattelse af hvad der skete hvornår -
hvornår den afgørende teknologi kom ud - er ikke nødvendigvis den samme
som resten af verdenen mener. Det burde du af alle da have bemærket.

SÃ¥, var det da iPoden kom? Nej.

Det var da man kunne købe musik til den nemt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-10 12:54

> [...]

> hvornår den afgørende teknologi kom ud - er ikke nødvendigvis den samme
> som resten af verdenen mener. Det burde du af alle da have bemærket.

det generelle marked ja, men der er et par personer i "the analyst
community" som b.la. ringer ind til Apples regskabs konference kald som
ikke helt har forstået hverken Apple eller det marked de bevæger sig på
... :)

> Så, var det da iPoden kom? Nej.
>
> Det var da man kunne købe musik til den nemt.

nemlig

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-10 23:58

> [...]

> Så, var det da iPoden kom? Nej.
>
> Det var da man kunne købe musik til den nemt.

Jeg har altid forestillet mig, at det var iPod'ens succes, der fik
Apples aktier til at stige. Det tog bare et par år, før markedet fik
tiltro til Apple igen. Op gennem halvfemserne troede mange jo, at apple
var på vej mod konkurs.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-10-10 13:42

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Ved ej, men i 1998 var den 13$, men dengang havde jeg kone, rækkehus og
> babyer - så da var der ikke råd

Du KUNNE vel have solgt konen og evt en baby, så havde du :)

(kan høre det er før du begyndte at give Apple tusindvis af kroner :))

Fra : Morten Lind

Dato : 30-10-10 13:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101029 <nospam0002+20101029@gmail.com> wrote:

> Du KUNNE vel have solgt konen og evt en baby, så havde du :)

Er ikke menneskehandler...så dét kunne jeg ikke

> (kan høre det er før du begyndte at give Apple tusindvis af kroner :))

Samtidigt

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-11-10 00:15

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> Apples aktier til at stige. Det tog bare et par år, før markedet fik
> tiltro til Apple igen. Op gennem halvfemserne troede mange jo, at apple

Det er jo derfor grafer er så sjove at kigge på, fordi det er meget
nemmere at se den slags visuelt end i tabeller.

Det er meget tydeligt at kurven knækker der i 2003.