biblotek tjensten i Danmark
Fra : Niels Poulsen

Dato : 28-10-10 11:26

Jeg er stærk utilfreds med biblotek tjensten i Danmark fordi de kun
til gode ser bill gates og ikke stevns job det har tvunget mig til at
købe en afspille som kan afspille det format som biblotek lægger det
ud i på nette det burde ikke værre lovligt jeg menner at alle computer
skal kunne læse det format og ikke kun window

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-10 19:31

Niels Poulsen wrote:
> [...]
> ud i på nette det burde ikke værre lovligt jeg menner at alle computer
> skal kunne læse det format og ikke kun window

Jeg kan kun være 100% enig med dig! - Vi er mange Mac brugere, der har
klaget gang på gang, men det er som at slå i en dyne.! - Kogt ned til
få ord - får vi hver gang at vide, at det egentlig ikke rager os, og
hvis vil vil bruge dibliotekerne, skal vi gå ud og købe en Windows
baseret computer.

Og hvad værre er, - end ikke en henvendelse gennem Dansk Blindesamfund,
nu hvor flere og flere blinde og svagtseende også bruger Mac, har givet
resultat. - DBS fik samme besked...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-10 19:49

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>
> Og hvad værre er, - end ikke en henvendelse gennem Dansk Blindesamfund,
> nu hvor flere og flere blinde og svagtseende også bruger Mac, har givet

*suk* den samme sang igen. Hvad er det bibliotekerne leverer som ikke
virker på mac ? .. det er vel kun "downlån" af musik ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-10 20:00

> *suk* den samme sang igen. Hvad er det bibliotekerne leverer som ikke
> virker på mac ? .. det er vel kun "downlån" af musik ?

nå ja, en ting mere. Lad være med at bitche til bibliotekerne .. det er
rettighedshaverene som som regel dikterer hvordan digital downlån skal
DRM beskyttes, og der er de nu engang gift/forlovet med Microsoft ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-10 00:43

Thomas von Hassel wrote:

> *suk* den samme sang igen. Hvad er det bibliotekerne leverer som ikke
> virker på mac ? .. det er vel kun "downlån" af musik ?

Tja, Thomas, - hvis du gad underswøge det, ville du vide, at det gælder
*ALLE* former for lån over nettet - både musik, lydbøger og e-bøger. -
Du får heller ikke mulighed for at søge i deres databaser med
'pre-listening' til samme typer download.

Også andre former for tjenester, som fx. bestilling over nettet, er
blokeret for Mac brugere. - "...Da du ikke benytter et Windows system
med Internet Explorer, kan du ikke bruge denne tjeneste"...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-10 08:48

> [...]

> Du får heller ikke mulighed for at søge i deres databaser med
> 'pre-listening' til samme typer download.

Er det materiale som _kun_ kan lånes på den måde ? (altså hvor der ikke
er en fysisk udgave som alternativ ?)

> Også andre former for tjenester, som fx. bestilling over nettet, er
> blokeret for Mac brugere. - "...Da du ikke benytter et Windows system
> med Internet Explorer, kan du ikke bruge denne tjeneste"...

Bestilling ? .. altså søgning i biblioteks databsen og reservering af
materiale ? .. virker fint her ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-10 13:04

Thomas von Hassel wrote:

> Er det materiale som _kun_ kan lånes på den måde ? (altså hvor der ikke
> er en fysisk udgave som alternativ ?)

For 90%s vedkommende ja.

> Bestilling ? .. altså søgning i biblioteks databsen og reservering af
> materiale ? .. virker fint her ...

Du kan bestille online, ja, men du kan ikke hjemlåne online. Og du kan
heller ikke læse/skimme tekster, aflytte musik online for at se, om det
fx. er de rigtige ting, du har fået fat i. - Du kan se titel, forfatter
- og for musiks vedkommende titel og kunstner, men ikke fx.
indspilningstype, år oav..

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-10 13:09

> [...]

> fx. er de rigtige ting, du har fået fat i. - Du kan se titel, forfatter
> - og for musiks vedkommende titel og kunstner, men ikke fx.

hvilket bibliotek ? ... de er jo ikke ens ... hver kommune har jo sin
variant af systemet ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-10 16:56

Thomas von Hassel wrote:

> hvilket bibliotek ? ... de er jo ikke ens ... hver kommune har jo sin
> variant af systemet ...

Det gælder samtlige århusianske folkebiblioteker samt Statsbiblioteket,
Århus. Og mht. Statsbiblioteket, kan man ikke som Mac bruger, der ikke
er på universitetets netværk få direkte (ekstern) adgang, men skal
movere sig over på Statsbiblioteket for at benytte deres lokale søgesystem.

- Det har bl.a. været et problem for et privatfinancieret universitet
her i byen, som jeg har/har haft tilknytning til gennem mange år, og
hvor det først for nyligt er blevet muligt at få adgang til
Statsbibliotekets søgemaskine. - Faktisk tog det næsten 10 år, før
Statsbiblioteket gav sig...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-10 17:15

> [...]

> på universitetets netværk få direkte (ekstern) adgang, men skal movere sig
> over på Statsbiblioteket for at benytte deres lokale søgesystem.

Det har jo ikke noget med mac / ikke-mac at gøre ...

> [...]
> først for nyligt er blevet muligt at få adgang til Statsbibliotekets
> søgemaskine. - Faktisk tog det næsten 10 år, før Statsbiblioteket gav

og relevansen i forhold til emnet er .... ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-10 17:59

Thomas von Hassel wrote:

> Det har jo ikke noget med mac / ikke-mac at gøre ...

Jo, det har det i allerhøjeste grad. Alle Windows brugere kan etablere
fuldt adgang til både de lokale biblioteker og til Statsbiblioteks
søgemaskiner.

> og relevansen i forhold til emnet er .... ?

At de vil bestemme fuldt ud, hvem der skal have adgang.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-10 18:59

> [...]

> Jo, det har det i allerhøjeste grad. Alle Windows brugere kan etablere
> fuldt adgang til både de lokale biblioteker og til Statsbiblioteks

Og jeg har en studerende ved ASB i huset som har fin adgang til bl.a.
statsbiblioteket .. også fra mac ... også hjemmefra ... ?

> At de vil bestemme fuldt ud, hvem der skal have adgang.

altså ingen ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-10-10 10:05

On 2010-10-29 01:42:49 +0200, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> blokeret for Mac brugere. - "...Da du ikke benytter et Windows system
> med Internet Explorer, kan du ikke bruge denne tjeneste"...

Det passer ikke. Noget af det virker. Bestilling og forlængelse af
hjemlån virker i Safari på Mac.
Download og læsning af lånte e-bøger virker i Adobe Digital Editions,
som er gratis download.
Filmlån ved jeg at det ikke virker.
Musik og lydbøger har jeg ikke prøvet.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 28-10-10 23:46

On 28/10/10 19.26, Niels Poulsen wrote:
> [...]
> ud i på nette det burde ikke værre lovligt jeg menner at alle computer
> skal kunne læse det format og ikke kun window

Det lyder meget flot med alle computere, men der findes altså rigtig
mange platforme derude. Det du kan få på biblioteket er et tilbud, så
hvor er det lige nogen har tvunget dig.

Bibliotekerne har heller ikke alle verdens bøger, eller for den sags
skyld alle deres bøger oversat til ethvert sprog - skal det også være
ulovligt?

Jeg er glad for min Mac, men jeg er træt af verdensfjerne frelste Mac
fanatikere der ikke forholder sig til realistik til at Mac er en lille
platform. I stedet for at det er bibliotekerne der skal tage hensyn til
Mac, så skulle Apple tage at understøtte nogle flere af de gængse
standarder. Jeg foreslår du brokker dig til Steve Jobs.

Mvh
Bruno

Fra : Hans Houmøller

Dato : 29-10-10 00:05

Den 29/10/10 00.45, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:

> [...]
> Mac, så skulle Apple tage at understøtte nogle flere af de gængse
> standarder. Jeg foreslår du brokker dig til Steve Jobs.

Interessant vinkel - som gammel Linux-bruger kender jeg den godt.
Hans

PS! Ellers er mit udstyr fra elgato på vej, så jeg skal nok vende
tilbage med, hvad der så skete (og det håber jeg, der gør - sker noget!).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-10 08:48

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> I stedet for at det er bibliotekerne der skal tage hensyn til
> Mac, så skulle Apple tage at understøtte nogle flere af de gængse
> standarder. Jeg foreslår du brokker dig til Steve Jobs.

Nu kunne Microsoft jo bare lave en udgave af deres DRM befængte media
player til Mac .. men det løb er vist kørt.

Og fremtiden er alligvel streaming og ikke download ... og streaming
_kan_ mac'en jo godt allerede ...

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-10-10 00:07

> platform. I stedet for at det er bibliotekerne der skal tage hensyn til
> Mac, så skulle Apple tage at understøtte nogle flere af de gængse
> standarder.

Hvordan skal Apple lige kunne det? OG hvilke standarder? Nåh jo, dem MS
har bestemt skal være det nye sort... ;)

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Niels Poulsen

Dato : 29-10-10 01:39

On 29 Okt., 01:07, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
> --
> Martin
> "Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Jeg bliver nok nåd til o give dig ret i at MS bestemmer ikke kun det
hele men alt (Desværre)

Fra : Niels Poulsen

Dato : 29-10-10 02:32

On 29 Okt., 09:47, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Er det materiale som _kun_ kan lånes på den måde ? (altså hvor der ikke
> er en fysisk udgave som alternativ ?)

> Bestilling ? .. altså søgning i biblioteks databsen og reservering af
> materiale ? .. virker fint her ...

Det gør det også her men det ville jo værre dejligt hvis man kunne
down loda en bog i nu og næ

Fra : Niels Poulsen

Dato : 29-10-10 18:12

On 29 Okt., 18:59, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> [...]
> fuldt adgang til både de lokale biblioteker og til Statsbiblioteks
> søgemaskiner.

> At de vil bestemme fuldt ud, hvem der skal have adgang.
>
> mvh. Erik Richard
>
> --
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manN...@Mstofanet.dk>
> NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing -www.nisus.com
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution -www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Så er der lys for ude! det tager bage nogle tid Jeg kan huske den gang
at apple låste sige musik fille men fik påbud fra EU at det måtte man
ikke gøre dette buret også være muligt at låse bøgerne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-10 07:28

Niels Poulsen <npoulsen.poulsen@gmail.com> wrote:

> [...]
> apple låste sige musik fille men fik påbud fra EU at det måtte man ikke
> gøre dette buret også være muligt at låse bøgerne

EU har aldrig sagt noget sådant. EU begyndte at kigge på de forskellige
priser i forskellige EU lande og den sag endte ganske hurtigt med at
Apple stoppede med at prisdiferenciere ...

Det du tænker på er den norske forburgerombudsmand som satte gang i den
sag som b.la. skød efter iTunes brug af DRM i solgt musik.

Problemet er at det ikke er Apple, eller bibliotekerne, som bestemmer at
tingene skal være DRM beskyttet ....

/thomas

Fra : Niels Poulsen

Dato : 30-10-10 08:16

On 30 Okt., 08:27, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> EU har aldrig sagt noget s dant. EU begyndte at kigge p de forskellige
> priser i forskellige EU lande og den sag endte ganske hurtigt med at
> Apple stoppede med at prisdiferenciere ...
>
> Det du t nker p er den norske forburgerombudsmand som satte gang i den
> sag som b.la. sk d efter iTunes brug af DRM i solgt musik.
>
> Problemet er at det ikke er Apple, eller bibliotekerne, som bestemmer at
> tingene skal v re DRM beskyttet ....
>
> /thomas

Hvorfor skal appel bruger finde sig i den behandling hvorfor tvinger
EU ikke MS til at udlever koderne til Appel

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-10 15:21

Niels Poulsen <npoulsen.poulsen@gmail.com> wrote:

> Hvorfor skal appel bruger finde sig i den behandling hvorfor tvinger
> EU ikke MS til at udlever koderne til Appel

fordi det ikke overtræder nogen love .... ?

/thomas