TimeCapsule død
Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-10 08:07

Så stod min af. Øv.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-10 08:55

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Så stod min af. Øv.

Købt April 2009, det vil sige efter 580 dage cirka.
Apple support tog fem minutter og jeg blev henvist til at aflevere den
til fx Eblehuset.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 28-10-10 13:47

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Købt April 2009, det vil sige efter 580 dage cirka.
> Apple support tog fem minutter og jeg blev henvist til at aflevere den
> til fx Eblehuset.

Hm...omsætningshastigheden er nedsat med 25%...

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-10 15:06

> Hm...omsætningshastigheden er nedsat med 25%...
>
> M.

80 uger : 52 uger

1,5 aar

--
/fr

Fra : Morten Lind

Dato : 28-10-10 15:59

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> 80 uger : 52 uger
>
> 1,5 aar

Som jeg skrev: TimeCapsules dør efter to år - når din dør efter
halvandet år, er omsætningshastigheden nedsat med 25%, eller kan jeg nu
heller ikke regne?

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-10 16:26

> Som jeg skrev: TimeCapsules dør efter to år - når din dør efter
> halvandet år, er omsætningshastigheden nedsat med 25%, eller kan jeg nu
> heller ikke regne?

18 mdr. siger oraklet ... om hvornår de dør ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 28-10-10 17:20

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> 18 mdr. siger oraklet ... om hvornår de dør ...

Nåer...jeg har glemt at konsultere oraklet - jeg har hele tiden ønsket
mig en TimeCapsule, men jeg vil ikke leve med, at hardware skal
afskrives med 50/65/75% p.a.

Det er simpelthen for ringe.

Det er iøvrigt også baggrunden for min beslutning om at gå tilbage til
iMac, istedet for Mac Pro.

Apple laver ikke maskiner mere, der kan afskrives med 7/12% om året, og
så er de for dyre for en skide proletar som mig.

Desværre - for jeg kan jo godt lide produkterne, men jeg vil ikke blive
ved at være til grin.

Måske er det også grunden til, at Apple har indgået en aftale med UniSys
om levering til firmaer?

I hvert fald har de tabt mig, og jeg har tabt mindst kr.: 100.000,-
beskattede lønkroner på ti år.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-10 19:53

> [...]
> om levering til firmaer?
>
> I hvert fald har de tabt mig, og jeg har tabt mindst kr.: 100.000,-

Nu ikke så negativ Hvis Time Capsule dør, før den er to år, bliver
det ordnet under garantien. Så skulle den gerne holde et par år mere. Så
er det jo en mere rimelig levetid for moderne elektronik. Efter fire år
er det gerne forældet.
Holder den mere end to år, som min gjorde, kan man jo få den
repareret. Jeg fik min ordnet af en venlig sjæl for kr. 250,-. Det er jo
ikke galt, hvis det kan købe mig et par år mere.
Mac Pro har altid være vildt dyre. De er decideret beregnet på
det professionelle marked, og de kan ikke sammenlignes med de pc'er,
almindelige mennesker køber. De er simpelthen alt for dyre. Vi
almindelige mennesker skal købe en iMac (eller til nød en Mac mini eller
en bærbar). Den dækker så rigeligt de flestes behov, og den er meget
nemmere at integrere i et hjemmemiljø.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Robert Piil

Dato : 28-10-10 23:55

Den 28-10-2010 20:53, Henrik Münster skrev:

> [...]
> det ordnet under garantien. Så skulle den gerne holde et par år mere. Så
> er det jo en mere rimelig levetid for moderne elektronik. Efter fire år

Det er nok en af de ting jeg stadig har til gode at lære ved Mac-verden.
Jeg forstår ikke helt at du mener at den type fejl er ok, sammenholdt
med de prisen på produkterne. En generel levetid på ca 2 år er slet ikke
acceptabel. Det er selvfølgelig fint hvis Apple reparerer uden
beregning, men egentlig mener jeg de uden vrøvl burde ombytte til de
nyere modeller, hvor fejlen påstås at være rettet, for at jeg ville være
helt tilfreds.

--
Robert Piil

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-10-10 00:25

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> [...]
> beregning, men egentlig mener jeg de uden vrøvl burde ombytte til de
> nyere modeller, hvor fejlen påstås at være rettet, for at jeg ville være

Jeg ved da ikke, om jeg synes, den type fejl er OK, men nu er det jo
sådan, det er. Hvad vil du have, jeg skal gøre ved det? Alle firmaer kan
jo lave et produkt, der viser sig at have en fejl, der først opdages ved
længere tids brug. Skal vi så holde helt op med at købe de firmaers
produkter? Skal jeg gå over til at bruge en Windows-pc?
Jeg skriver jo bare, med en smiley bagefter, at Morten Lind ikke
skal være så negativ. Dermed mener jeg, at han ikke på forhånd skal
regne med, at en Time Capsule går i stykker efter kort tid. Du skriver
jo selv, at fejlen er rettet på de nye modeller. Det ved jeg ikke selv
noget om. Hvis Apple reparerer en Time Capsule, der er i stykker, så
håber jeg da, de bruger nogle forbedrede komponenter, der holder
længere. Det er heller ikke mit indtryk, at man reparerer ret meget på
moderne elektronik. Man udskifter hele moduler som f.eks. motherboards,
harddiske eller strømforsyninger. Det er da meget sandsynligt, at der så
er tale om nogle forbedrede moduler, der ikke har den oprindelige fejl.
Hvad levetid angår, så er den tid forbi, hvor man fik et kamera
i konfirmationsgave og beholdt det hele livet. For nogle år siden var
der en stor retssag, hvor en gruppe forbrugere havde klaget over
mobiltelefoners kvalitet. En af de helt store fabrikanter, vist nok
SonyEricsson, offentliggjorde, at deres telefoner var lavet til at holde
lidt over 2 år, mener jeg det var. Det var i hvert fald chokerende kort,
mente mange.
På den anden side, når jeg går en tur nede i vores kælder og ser
æsker med hard- og software, vi for længst er holdt op med at bruge,
fordi det er forældet, så bliver jeg ofte forbavset over, hvor kort tid
vi egentlig nåede at bruge det. Der kommer jo nyt hele tiden. Mange
produkter fornyes mere end en gang om året. Efter 2-3 fornyelser synes
man, at ens eget produkt er ved at være rigtig gammelt, og så køber man
et nyt.
Jeg har da for nylig skiftet min iPhone 3G ud med en iPhone 4.
Der er himmelvid forskel, og jeg er simpelthen så glad for den nye. Jeg
skal bare ikke tænke for meget på, at den gamle kostede kr. 5.500,- og
holdt to år. Nu har jeg givet den til min lille søn, for den er stort
set ikke noget værd på brugtmarkedet. Om det er acceptabelt eller ej,
ved jeg ikke, men sådan er virkeligheden. Efter et par år er det meste
elektronik forældet, hvad enten det er gået i stykker eller ej.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Robert Piil

Dato : 29-10-10 00:54

Den 29-10-2010 01:25, Henrik Münster skrev:

> [...]
> længere tids brug. Skal vi så holde helt op med at købe de firmaers
> produkter? Skal jeg gå over til at bruge en Windows-pc?

Jeg ville da overveje at bruge et andet produkt end en Time Capsule (jeg
er selv noget i tvivl om hvad jeg skal gøre). At skife platform "bare"
pga det er et overkill, det er vi enige om. Der findes da flere
alternativer, der egentlig burde kunne gøre det samme - om det er ligeså
smooth ved jeg ikke - jeg kender endnu kun ikke platformen andet end
sporadiske erfaringer.

> [...]
> harddiske eller strømforsyninger. Det er da meget sandsynligt, at der så
> er tale om nogle forbedrede moduler, der ikke har den oprindelige fejl.

Jeg reagerede på at du mener fire år (incl en reparation efter halvdelen
af tiden) er en rimelig levetid på en Wifi-disk-ting. Min nuværende
wifi-router er deromkring, og kører stadig upåklageligt. Hvis den står
til udskiftning er det udelukkende fordi den ikke (uden jeg selv skal
rode med at flashe en ny firmware på den) understøtter WPA2. Jeg kan dog
sagtens finde anvendelse for den som bridge i et nyt setup - så den
ryger sikkert ikke engang ud, selv hvis den bliver afløst.

Du kan læse lidt om hvad der bevirker problemerne på Time Capsule og
hvad Apple har gjort for at rette dem - om det er nok vil tiden vise - i
trivia boksen på siden her:

http://timecapsuledead.org/now_what.html

> [...]
> SonyEricsson, offentliggjorde, at deres telefoner var lavet til at holde
> lidt over 2 år, mener jeg det var. Det var i hvert fald chokerende kort,

Nogle ting holder rigtig længe og noget går hurtigt i stykker, vi skal
da brokke os over et produkt der dør på 2 år - og blive ved med det. Der
findes altså stadig masser af mennesker som fx ikke skifter mobil el.
computer årligt.

> [...]
> produkter fornyes mere end en gang om året. Efter 2-3 fornyelser synes
> man, at ens eget produkt er ved at være rigtig gammelt, og så køber man

Jeg har også rigtig meget udstyr som udviklingen er løbet fra, men jeg
har faktisk ikke så meget, som rent faktisk er kasseret fordi det er
gået i stykker (lidt er der dog).

> [...]
> ved jeg ikke, men sådan er virkeligheden. Efter et par år er det meste
> elektronik forældet, hvad enten det er gået i stykker eller ej.

iPhones kender jeg ikke så godt (har selv en android), men det er da
langt fra alle forundt at have råd til at bruge 2-3.000 pr år på
telefoner og i omegnen af 5.000/år på computere + alt det løse som vi
gadgetfreaks nemt kommer op på. Selv er nogle af mine gadgets altså nødt
til at holde længere end to år, hvis jeg skal kunne holde arsenalet
nogenlunde ved lige, og jeg hører ellers ikke til blandt dem der lider
større nød.

--
Robert Piil

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-10-10 04:11

> [...]

> alternativer, der egentlig burde kunne gøre det samme - om det er ligeså
> smooth ved jeg ikke - jeg kender endnu kun ikke platformen andet end

Det er bare ikke noget alternativ, der fungerer lige så elegant, hvis
det skal være trådløst. Det er jo den slags, Apple er så fantastisk
dygtige til at lave.

> [...]
> sagtens finde anvendelse for den som bridge i et nyt setup - så den
> ryger sikkert ikke engang ud, selv hvis den bliver afløst.

Jeg vil ikke som sådan sige, at jeg synes, en levetid på fire år er
rimelig. Omvendt mener jeg heller ikke, min verden styrter sammen, hvis
jeg en gang imellem er ude for, at et produkt indenfor
computerkategorien svigter efter fire år. Hvis produktet i øvrigt har
mange fordele kan det jo opveje udsigten til en kortere levetid. Man
køber jo heller ikke festtøj og fine sko, fordi det er særligt
slidstærkt. Der er forskel på produkter. Vi har også netværksting, der
er blevet betydeligt ældre, før vi skiftede dem ud pga. forældelse. Min
gamle printer blev vel også ti år og kørte fint, da jeg fik en
laserprinter i stedet.
Levetiden på produkter er i øvrigt generelt gået ned. Vores
tørretumbler gik i stykker i forgårs efter 8 år. Vi fik repareret noget
på den for et lille år siden. Dengang sagde reparatøren, at næste gang
kunne det nok ikke betale sig at få den repareret. Nu om dage holder
hvidevarer nemlig ikke så længe, som de gjorde før i tiden. For et år
siden skiftede vi vorest opvaskemaskine efter syv år. Vi havde fået
repareret på den for kr. 3.500,- indenfor de sidste to år. Jeg husker
ikke lige priserne på disse hvidevarer, men det var vist kr. 6-8.000,-
og altså ikke i den billige ende. Måske har jeg bare været uheldig, men
jeg er ved at være lidt hærdet hvad angår behovet for at skifte ting ud.

> Du kan læse lidt om hvad der bevirker problemerne på Time Capsule og
> hvad Apple har gjort for at rette dem - om det er nok vil tiden vise - i
> trivia boksen på siden her:
>
> http://timecapsuledead.org/now_what.html

Ja, her tegnes godt nok et noget sort billede. Nu skal man jo passe lidt
på med at stole for meget på fanatikere på internettet, men det lyder da
ikke godt. Det lader da også til, at Apple delvis har erkendt, at der er
et problem.

> [...]
> da brokke os over et produkt der dør på 2 år - og blive ved med det. Der
> findes altså stadig masser af mennesker som fx ikke skifter mobil el.

Det kan du sagtens sige, men hvis fabrikanten åbent erkender, at
produktet faktisk ikke er lavet til at have en ret meget længere
levetid, så er det jo lidt svært. Så må man købe noget andet.
Selvfølgelig skifter mange ikke årligt, men tingene holder heller ikke
20-30 år mere. Med "holder" mener jeg ikke nødvendigvis, at det går i
stykker. De bliver bare forældede, og folk køber noget nyt. Jeg er
gammel nok til at huske, at fjernsyn og hvidevarer holdt 15-20 år. Sådan
er det vist ikke så tit mere.

> Jeg har også rigtig meget udstyr som udviklingen er løbet fra, men jeg
> har faktisk ikke så meget, som rent faktisk er kasseret fordi det er
> gået i stykker (lidt er der dog).

Min pointe er lidt, at hvis noget går i stykker efter nogle år, så
tænker man ofte, at det såmænd ikke gør så meget, for man vil egentlig
gerne have en ny model, der kan mere. I mange tilfælde når man at skifte
ud, før tingene går i stykker.

> [...]
> til at holde længere end to år, hvis jeg skal kunne holde arsenalet
> nogenlunde ved lige, og jeg hører ellers ikke til blandt dem der lider

Man skulle tro, det var sådan, men jeg er forundret over, hvor mange der
har en iPhone. Det er lige før, det hænger selv en Apple-fan som mig ud
af halsen, når folk kommer med deres iPhone. Her er altså tale om en
telefon til godt kr. 5.000,-, som er anskaffet indenfor de sidste to år.
Folk har altså ikke så dårligt råd, som man tror.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Robert Piil

Dato : 29-10-10 11:43

Den 29-10-2010 05:10, Henrik Münster skrev:

> Det er bare ikke noget alternativ, der fungerer lige så elegant, hvis
> det skal være trådløst. Det er jo den slags, Apple er så fantastisk
> dygtige til at lave.

Det jeg undrer mig over (som "udenforstående") er at folk kan sætte
trådløs funktionalitet så højt at de vil gå på kompromis med
driftssikkerheden i lige netop sådan en løsning. Jeg er med på at man
skal være uheldig, hvis både backup og hovedcomputer dør samtidig, men
den slags sker rent faktisk. Med lidt held så kan man alligevel redde
data fra disken (hvis det kun er strømforsyningen der er død) men selv
det kan jo gå galt. Backup er ikke et af de områder man skal tage
chancer med.

Et trådløst alternativ til ca. samme pris (eller mindre) kunne være en
alm. driftssikker enkeltdisk-NAS sammen med fx en airport Express - det
burde vel give ca samme funktionalitet.

> [...]
> er blevet betydeligt ældre, før vi skiftede dem ud pga. forældelse. Min
> gamle printer blev vel også ti år og kørte fint, da jeg fik en

Nu er det jo faktisk to år + en reparation til yderligere to års holdbarhed.

> [...]
> og altså ikke i den billige ende. Måske har jeg bare været uheldig, men
> jeg er ved at være lidt hærdet hvad angår behovet for at skifte ting ud.

....men er det ikke lidt skræmmende? Skal vi bare stiltiende acceptere
det? Min svigerfar har et Boschkøleskab stående fra 50'erne der kører
endnu (jeg har prøvet at snakke driftsøkonomi med ham). Det virker
fremragende - men er sikkert alt for dyrt i drift.

> [...]
> på med at stole for meget på fanatikere på internettet, men det lyder da
> ikke godt. Det lader da også til, at Apple delvis har erkendt, at der er

Jeg synes umiddelbart at siden prøver at fremlægge tingene forholdsvis
sagligt, men er også med på at det let bliver ensidigt fordi der jo ikke
er meget motivation i at finde sådan en side, hvis man ikke har problemer.

> [...]
> stykker. De bliver bare forældede, og folk køber noget nyt. Jeg er
> gammel nok til at huske, at fjernsyn og hvidevarer holdt 15-20 år. Sådan

Hvis de sagde det INDEN man købte udstyret, så ville der da være et
fornuftigt grundlag at træffe sin købsbeslutning på. Jeg er ret sikker
på at Apple ikke officielt vil medgive at levetiden på en Time Capsule
er ca. 2 år.

Jeg har faktisk en del hvidevarer der holder til 10 år eller mere, så
det kan vist stadig lade sig gøre. Du har ret i at der kan være noget
fornuft i at udskifte hvidevarer og andet hurtigere end de går i stykker
til.

> [...]
> tænker man ofte, at det såmænd ikke gør så meget, for man vil egentlig
> gerne have en ny model, der kan mere. I mange tilfælde når man at skifte

Det er lige netop den holdning jeg ikke forstår. Jeg vil gerne selv
rationelt have kontrol over hvilke ting jeg opgraderer hvornår. Hvis det
kun var lysten der var bestemmende ville hele maskinparken (computere,
telefoner, tv, anlæg etc.) da blive skiftet årligt.

Hvis dimser går i stykker, har jeg også en tendens til at skifte til et
andet mærke næste gang, medmindre der er tungtvejende grunde til at lade
være. Der har Apple selvfølgelig et monopol på nogle af deres dimser,
hvis man gerne vil køre MacOS. Det der kan undre mig er at der er så
mange der også hænger fast på de dimser der er alternativer til.

> [...]
> telefon til godt kr. 5.000,-, som er anskaffet indenfor de sidste to år.
> Folk har altså ikke så dårligt råd, som man tror.

Nogle folk! Jeg synes også der er forholdsvis mange iPhonebrugere (eller
android for den sags skyld), men jeg kender også til rigtig mange som
ikke har en iPhone eller lignende selvom de meget gerne ville.

Det er og bliver et nicheprodukt - selvom nichen er noget større end man
ville have troet for et par år siden.

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-10 11:52

> [...]

> endnu (jeg har prøvet at snakke driftsøkonomi med ham). Det virker
> fremragende - men er sikkert alt for dyrt i drift.

Vil folk betale det det ville koste hvis produkterne skulle bygges så
godt som "dengang" ?

Det er det samme problem med de fabrikker de bliver bygget på. Man kan
have en holdning til de forhold som arbejderne der arbejder og lever
under, men hvis dine dimser ligepludsligt bliver 50% dyrere så
forstummer al snakken om menneskerettgiheder.

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 29-10-10 12:00

Den 29-10-2010 12:52, Thomas von Hassel skrev:

> Vil folk betale det det ville koste hvis produkterne skulle bygges så
> godt som "dengang" ?

Det er svært at vide, for vi har jo ikke engang valget.
Umiddelbart ville min forventning (nu er jeg lidt bevidst naiv) være at
det gør man allerede når man køber Apple - man betaler i hvert fald en
merpris ift. til andre produkter med samme HW-specifikationer. Ifølge
Apples PR-materiale går den merpris jo ikke kun til design, men også til
bedre HW.

> [...]
> under, men hvis dine dimser ligepludsligt bliver 50% dyrere så
> forstummer al snakken om menneskerettgiheder.

Det tror jeg faktisk ikke den gør, men det er et problem hvis de
politisk korrekte producenter skal konkurrere med nogle der ikke er -
specielt hvis slutbrugeren ikke ved at der er den forskel.

Apple har da vist forøvrigt en helt aktuel sag fra Kina om en
underleverandørs medarbejdere der bliver syge på grund af farligt
arbejdsmiljø.

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-10 12:55

> [...]

> merpris ift. til andre produkter med samme HW-specifikationer. Ifølge
> Apples PR-materiale går den merpris jo ikke kun til design, men også til

Hvis du kigger i Apple's hardware så er det da også tydeligt at der er
brugt lidt flere penge på godt hardware ...bedre end meget andet
ihvertfald ... at det så ikke aldig er nok er en anden sag ...

Kommer på jo an på hvor du lægger dit benchmark ..

> [...]
>
> Apple har da vist forøvrigt en helt aktuel sag fra Kina om en
> underleverandørs medarbejdere der bliver syge på grund af farligt

Ja, fordi Apple's egen "audit" fandt fejl ... og Apple har selv
publiceret resultaterne af deres audit.

Og Foxconn som sikkert er det du tænker på leverer jo ydelser til _alle_
store spillere på markedet ...

Derudover skal du som forbruger virkelig sætte dit ind i hvem der køber
hvad af hvem inden du kan træffe et valg om at boycotte noget som helst
.... med andre ord, er det umuligt.

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 29-10-10 13:21

Den 29-10-2010 13:54, Thomas von Hassel skrev:

> Hvis du kigger i Apple's hardware så er det da også tydeligt at der er
> brugt lidt flere penge på godt hardware ...bedre end meget andet
> ihvertfald ... at det så ikke aldig er nok er en anden sag ...

Der ligger ikke nogen egentlig kritik af Apple i det jeg siger - jeg
undrer mig bare over at man ser åbenlyse fejl forsvaret. Det er altså
mere Mac-brugerne jeg undrer mig over (i visse situationer). Jeg er jo
selv skiftet i forventning om at græsset virkeligt er grønnere i Steves
have end det var i Bills.

> Kommer på jo an på hvor du lægger dit benchmark ..

Klart - og det der i hvert fald er en tendens i tiden til at at lægge
benchmarks på ting som er umiddelbart mål- eller salgbare, på bekostning
af mere flygtige begreber holdbarhed, kvalitet etc.

> [...]
>
> Derudover skal du som forbruger virkelig sætte dit ind i hvem der køber
> hvad af hvem inden du kan træffe et valg om at boycotte noget som helst

Ja, min pointe var også mest, at så længe man som forbruger ikke kan
gennemskue hvem der opfører sig ordentligt når de kommer udenfor den
vestlige verdens søgelys, så er det ret svært at have det med som
parameter når man vælger producent. Det kommer meget tit til at blive et
spørgsmål om tillid (og deraf afledt markedsføring!).

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-10 13:25

> [...]

> mere Mac-brugerne jeg undrer mig over (i visse situationer). Jeg er jo
> selv skiftet i forventning om at græsset virkeligt er grønnere i Steves

Næh, same shit, different color .. og der er Winheads og MacMac's på
begge sider af hegnet ...

største fejl er at tro at Apple (eller hvilketsom helst andet firma) er
din ven .. de er i bund og grund ude på at tjene penge ... :)

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 29-10-10 14:18

Den 29-10-2010 14:24, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
>
> største fejl er at tro at Apple (eller hvilketsom helst andet firma) er
> din ven .. de er i bund og grund ude på at tjene penge ... :)

Netop! Det er derfor loyalitetserklæringerne er lidt svære at forstå for
mig. Jeg havde egentlig troet at MS-hadet langsomt var på retur,
efterhånden som de er ved at miste monopolgrebet på flere planer, men
her i gruppen ser det ud til at der stadig er et par dinosaurer tilbage
Faktum er vel at mange af de ting som MS (tit med rette) er blevet
kritiseret for, med lige så stor ret kunne peges mod Google, Adobe, HP,
Oracle eller Apple. Der er nuanceforskelle, men i sidste ende er det jo
et spørgsmål om at udnytte sine styrker til at tjene penge på, og det er
hvad de gør.

Gad vide hvor vi går hen, hvis OSX appstore ender med at blive eneste
måde at installere software på (jo jo, vi finder nok et hack eller to).
Det er der vel ikke ret mange der vil hilse velkomment. Apples
registreringer af iPhone-brugernes placeringer er jo også et sted der
portetielt kan udnyttes.

Hvis ikke tyskerne (og italienerne) havde råbt op overfor Google
streetview, så var de vel sikkert også bare drønet videre derudaf (det
gør de sikkert stadig, men nok i et lidt langsommere tempo end ellers).

Facebook er en helt historie for sig.

MS kender vi til hudløshed, og vi kunne sikkert blive ved med at finde
eksempler frem.

--
Robert Piil

Fra : Morten Lind

Dato : 29-10-10 16:35

> Vil folk betale det det ville koste hvis produkterne skulle bygges så
> godt som "dengang" ?

Jeg vil

> [...]
> under, men hvis dine dimser ligepludsligt bliver 50% dyrere så
> forstummer al snakken om menneskerettgiheder.

Godt brølt, løve

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-10 17:15

> Jeg vil

så er du en af de få ...

> Godt brølt, løve

?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 30-10-10 04:00

> ?
>
> /thomas

Betyder blot, at jeg er enig i din betragtning.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-10 07:28

> Betyder blot, at jeg er enig i din betragtning.

jeg ikke god danske vendinger ... medsend ordbog næste gang ... :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 30-10-10 09:01

> jeg ikke god danske vendinger ... medsend ordbog næste gang ... :)
>
> /thomas

Ay, ay, sire!

(Maritimt angelsaktisk) Betyder: "Skal ske".

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-10-10 09:15

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Det jeg undrer mig over (som "udenforstående") er at folk kan sætte
> trådløs funktionalitet så højt at de vil gå på kompromis med
> driftssikkerheden i lige netop sådan en løsning.

Det er ikke smart at sætte en varm disk i en varm kasse uden
ventilation, som samtidigt er din router. Så når man køber den slags er
man allerede ude på overdrevet. Kun et spørgsmål om tid hvornår man skal
undvære sit internet i en uge. Som virksomhed bør man have to, den ene
til backup.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-10 23:21

> [...]

> Et trådløst alternativ til ca. samme pris (eller mindre) kunne være en
> alm. driftssikker enkeltdisk-NAS sammen med fx en airport Express - det

Jeg mener da ikke, det er officielt understøttet af Apple. Det er en
chance, jeg ikke vil tage med min backup. Jeg synes, det trådløse
fungerer fint. Alternativet er at trække ledninger rundt i huset, og det
er bøvlet og umuligt at gøre pænt. Jeg har i øvrigt prøvet at have
indbrud hos mine forældre, hvor de tog min eksterne harddisk med backup.
Derfor har jeg netop gemt min Time Capsule af vejen, hvor en tyv ikke
umiddelbart finder den.

> Nu er det jo faktisk to år + en reparation til yderligere to års holdbarhed.

Jeg er skam heller ikke begejstret, men vælger at leve med det. En
enkelst svipser fra Apple kan jeg godt acceptere.

> [...]
> endnu (jeg har prøvet at snakke driftsøkonomi med ham). Det virker
> fremragende - men er sikkert alt for dyrt i drift.

Alternativet er jo, at produkterne bliver langt dyrere, hvis de skal
laves mere solidt. Så har man ikke råd til at skifte dem, når de kan
laves mere miljøvenlige og på andre måde bedre. Du prøver jo også at få
din svigerfar til at skifte køleskab, fordi det ikke er tidssvarende.

> Jeg synes umiddelbart at siden prøver at fremlægge tingene forholdsvis
> sagligt, men er også med på at det let bliver ensidigt fordi der jo ikke
> er meget motivation i at finde sådan en side, hvis man ikke har problemer.

Det er svært med den slags sider på nettet. Der er også sider om
overfølsomhed for elektricitet, om at USA aldrig er landet på månen, og
om at 9/11 (Twin Towers) i virkeligheden blev udført af den amerikanske
regering. Alle disse sider virker utroligt troværdige og fremlægger
deres synspunkter sagligt. Hvilke tror du på?

> [...]
> kun var lysten der var bestemmende ville hele maskinparken (computere,
> telefoner, tv, anlæg etc.) da blive skiftet årligt.

Det er skam heller ikke noget, jeg er glad for, men når nu realiteterne
er sådan, at noget går i stykker, så kan ens produkt hurtigt virke
gammelt, når der er kommet en ny model oftere end årligt. Samtidig er
realiteterne, at skal noget repareres af en autoriseret reparatør, så er
det hurtigt så dyrt, at det dårligt kan betale sig. Hvis en tre-fire år
gammel computer skal have skiftet bundkort til kr. 6.000,-, så vil mange
når hellere købe en ny.

> [...]
> ikke har en iPhone eller lignende selvom de meget gerne ville.
>
> Det er og bliver et nicheprodukt - selvom nichen er noget større end man

Netop. Jeg troede også, at en pris på 5-6.000,- kr., som er den reelle
pris, ville afskrække de fleste. Alligevel ser man iPhone overalt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Robert Piil

Dato : 31-10-10 23:43

Den 31-10-2010 23:20, Henrik Münster skrev:

> [...]
> indbrud hos mine forældre, hvor de tog min eksterne harddisk med backup.
> Derfor har jeg netop gemt min Time Capsule af vejen, hvor en tyv ikke

Understøttelsen er vel blot et spørgsmål om at teste det virker
(=end-to-end test).

Din løsning med Time Capsul'en er ikke helt god nok. Der skal også være
en offsite backup. Selv hvis tyvene ikke finder den, så kan den nok ikke
gemme sig for brand eller vandskader.

> Jeg er skam heller ikke begejstret, men vælger at leve med det. En
> enkelst svipser fra Apple kan jeg godt acceptere.

Jeg taler skam ikke om man helt skal boykotte Apple - bare at man fx tog
forbehold når man anbefaler boksen til andre. Forhåbentlig er de nyere
blevet lidt bedre.

> [...]
> laves mere miljøvenlige og på andre måde bedre. Du prøver jo også at få
> din svigerfar til at skifte køleskab, fordi det ikke er tidssvarende.

Jeg køber ikke præmissen om at det bliver ret meget dyrere. Ofte er det
nogle af de billigere komponent man sparer på. I Apples tilfælde er det
et designvalg.

> [...]
> regering. Alle disse sider virker utroligt troværdige og fremlægger
> deres synspunkter sagligt. Hvilke tror du på?

Sammenligner du siden med månelandings-hoax etc.? Synes du selv det er
seriøst? Kildekritik er sundt, men der er jo masser af andre kilder der
siger det samme og facts man selv kan efterprøve på denne her side.

> [...]
> det hurtigt så dyrt, at det dårligt kan betale sig. Hvis en tre-fire år
> gammel computer skal have skiftet bundkort til kr. 6.000,-, så vil mange

Ja arbejdsløn er usandsynligt dyrt. Netop derfor kan det i det lange løb
bedst betale sig at lave tingene ordentligt.

> Netop. Jeg troede også, at en pris på 5-6.000,- kr., som er den reelle
> pris, ville afskrække de fleste. Alligevel ser man iPhone overalt.

Ja, der er sikkert også et element af at der er ret mange der ikke er i
stand til at forstå hvad den samlede pris på deres produkt er.

--
Robert Piil

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-11-10 00:13

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Understøttelsen er vel blot et spørgsmål om at teste det virker
> (=end-to-end test).

Jeg har læst, at det nogle gange virker i en periode og så holder op.
Når noget ikke er understøttet af Apple, så er der heller ingen garanti
for, at det virker efter næste opgradering af software. Det er ikke en
chance, jeg vil tage med min backup.

> Din løsning med Time Capsul'en er ikke helt god nok. Der skal også være
> en offsite backup. Selv hvis tyvene ikke finder den, så kan den nok ikke
> gemme sig for brand eller vandskader.

Jeg har da heller aldrig sagt, at det er min eneste backup. Jeg har også
en boot-bar klon eller to af min harddisk, som jævnligt bliver
opdateret.

> Jeg køber ikke præmissen om at det bliver ret meget dyrere. Ofte er det
> nogle af de billigere komponent man sparer på. I Apples tilfælde er det
> et designvalg.

Som en mere generel betragtning, bliver det dyrere at lave mere holdbare
produkter. Hvis de skal være mekanisk mere stabile, bliver de også
tungere og mere klodsede. Alt er jo et kompromis. Nu om dage lægger
fabrikanterne mindre vægt på holdbarheden og mere på de andre faktorer.

> Sammenligner du siden med månelandings-hoax etc.? Synes du selv det er
> seriøst? Kildekritik er sundt, men der er jo masser af andre kilder der
> siger det samme og facts man selv kan efterprøve på denne her side.

Nu er den med månelandingen den eneste, jeg ikke rigtig selv har sat mig
ind i. De andre virker meget overbevisende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Robert Piil

Dato : 01-11-10 07:34

Den 01-11-2010 00:12, Henrik Münster skrev:

> Nu er den med månelandingen den eneste, jeg ikke rigtig selv har sat mig
> ind i. De andre virker meget overbevisende.

Det er da ligegyldigt hvordan alle mulige hoax' er lavet. Du sår
mistillid om en side, på baggrund af at der er andre sider der er
manipulerende. Det er da helt useriøst. De andre sider er alle
kendetegnet ved at man ingen chance har for at efterprøve deres
påstande, og at de håndgriblige beviser der er, bliver strukket til at
konkludere en masse mere end der er belæg for.

Oplysningerne på siden her er bekræftet af masser af andre kilder (bla i
denne tråd), og du har endda selv oplevet det. Vi kan selvfølgelig ikke
vide om det går ud over helt så mange som de skriver, men det er vel
også det eneste der kan være en smule tvivl om, selvom det virker
sandsynligt. Jeg nævnte selv det forbehold at kunder der ikke har
oplevet problemet, selvfølgelig ikke har samme motivation for at benytte
siden.

Hvad er din motivation for at begynde at nævne siden i sammenhæng med de
her fantastiske sider uden hold i virkeligheden? Tror du ikke på
konklusionerne?

1) Apple har fejlkonstrueret Time Capsule, så varmen ikke kan ledes væk
fra komponenterne.

2) Det første der ryger er som regel strømforsyningen (men alle
komponenter vil have nedsat holdbarhed under de forhold.

3) Apple har erkendt fejlen officielt for visse serienumre, men samme
fejl sker også udenfor disse serier.

4) Apple har forsøgt at ændre TC ved at bruge diske der udvikler mindre
varme, men de har ikke ændret på den grundlæggende fejl (at der ikke
kommer luft igennem apparatet). Det er stadig usikkert om det rent
faktisk har hjulpet.

Det er lige netop sådan en reaktion (som at begynde at mistænkeliggøre
kritik mod Apple, med sammenligninger der er udenfor enhver rimelighed)
jeg ikke forstår. Resten af vores samtale har jo været rimelig
fornuftig, men lige den her del, synes jeg er langt ude. Hvis det er
udgangspunktet for din brug af internettet, så kan du jo ikke bruge det
til ret meget andet, end at transportere dine egne data.

--
Robert Piil

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-10 09:20

> [...]

> udgangspunktet for din brug af internettet, så kan du jo ikke bruge det
> til ret meget andet, end at transportere dine egne data.

Uha, du får det til at lyde så alvorligt. Jeg mente det ikke som en
højtidelig sammenligning, der kan bruges i en afhandling. Vi sidder vel
bare her og hyggesnakker. Min pointe var bare, at man skal tage det med
et gran salt, når man læser noget på nettet. Og strengt taget, hvordan
kan du f.eks. så skråsikkert afgøre, hvad der er et hoax, og hvad der
ikke er? Mener du ikke, at der foregår mindre stuerene ting, som
efterretningstjenester osv. holder hemmelige for den almindelige
befolkning?
Du har da sikkert ret i, at der er et problem med Time Capsule.
Jeg er bare lidt træt af brokkehoveder på internettet, så derfor rejser
mine nakkehår sig lidt, når jeg læser den slags. Jeg ved, at når det
drejer sig om f.eks. biler, så skal der ikke meget til, før folk råber
op om en generel fejl, som de vil have erstatning for, selv om bilen er
5-6 år gammel og har kørt over 100.000 km.
Så er jeg nok også blevet mildere med alderen. Min kone minder
mig jævnligt om, at jeg skal passe på ikke at blive en sur, gammel
kværulant, der brokker sig over alting. Det vigtigste er jo, at vi er
sunde og raske, og at børnene har det godt. Henne på mit arbejde
behandler jeg folk, der stille og roligt sygner hen af kræft og bliver
dårligere og dårligere. Nogle af dem er ikke engang fyldt 30. Set i det
lys har jeg lidt svært ved at hidse mig op over et stykke elektronik til
kr. 2.000,-. Men det er da rigtigt, at man selvfølgelig skal stille
rimelige krav også til materielle goder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Robert Piil

Dato : 02-11-10 10:55

Den 02-11-2010 09:19, Henrik Münster skrev:

> [...]
> ikke er? Mener du ikke, at der foregår mindre stuerene ting, som
> efterretningstjenester osv. holder hemmelige for den almindelige

Jeg synes det er alvorligt. Vi mudrer diskussionen til, hvis vi skal
sætte spørgsmålstegn ved alle facts vi diskuterer, og så kommer vi ingen
vegne. Som sagt mener jeg resten af diskussionen er er foregået på et
sobert plan.

Mht. Hoax eller ikke, så har jeg mit eget helt uvidenskablige filter,
som gør at jeg ikke automatisk mener der er ugler i mosen, bare fordi
jeg ikke kan gennemskue alle detaljer i en sag. Jeg har dog heller ingen
illusioner om at der ikke foregår forskellige manipulationer. Kort sagt
er det baseret på sund fornuft og lidt sandsynlighed for at om der nu
også skulle være tilstrækkelig motivation for at stable en masseillusion
på benene.

> [...]
> op om en generel fejl, som de vil have erstatning for, selv om bilen er
> 5-6 år gammel og har kørt over 100.000 km.

Jeg er også træt af brokkehoveder (også på nettet), men det skal jo ikke
afholde folk fra at være berettiget kritiske. Jeg snakker sådan set ikke
om erstatninger eller lignende, blot en anerkendelse af at produktet
rent faktisk er noget problematisk. Man skal opføre sig ordentligt, og
det gælder både Apple og deres forbrugere.

> [...]
> kr. 2.000,-. Men det er da rigtigt, at man selvfølgelig skal stille
> rimelige krav også til materielle goder.

Ja, der skal jo helst være balance i sagerne. Jeg kan også komme i tanke
om langt alvorligere problemer end et stykke hardware, men lige her er
det jo Apples produkter vi diskuterer, så her er det hvad jeg holder mig
til. Generelt synes jeg det er rimeligt nok at forvente at også et
stykke elektronik kan opfylde sin funktion i mere end et par år.

--
Robert Piil

Fra : Morten Lind

Dato : 02-11-10 15:49

> [...]
> kr. 2.000,-. Men det er da rigtigt, at man selvfølgelig skal stille
> rimelige krav også til materielle goder.

Du har et godt menneskesyn, Henrik og en sund livsindstilling Jeg er
glad for at vide, at du er der

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-10-10 16:30

Ork jo - alternative produkter findes - de er blot ikke så pæne som
Apples, men de virker ligeså godt

> Det er bare ikke noget alternativ, der fungerer lige så elegant, hvis
> det skal være trådløst. Det er jo den slags, Apple er så fantastisk
> dygtige til at lave.

Måske skulle ovenstående sætning have stået hér? - jeg er træt...

> [...]
> computerkategorien svigter efter fire år. Hvis produktet i øvrigt har
> mange fordele kan det jo opveje udsigten til en kortere levetid.

Hmmm....skal en kr.: 40.000,- computer afskrives over fire år?

> Man
> køber jo heller ikke festtøj og fine sko, fordi det er særligt
> slidstærkt.

Det er dog det slemmeste vrøvl, jeg længe har hørt - véd din hustru, at
du siger sådan?

"Man"(jeg) køber /naturligvis/ festtøj og fine sko i den ypperste
kvalitet, og dermed er det yderst slidstærkt.

> [...]
> og altså ikke i den billige ende. Måske har jeg bare været uheldig, men
> jeg er ved at være lidt hærdet hvad angår behovet for at skifte ting ud.

Du kan jo også tillade dig at være ligeglad.

Vi er altså flest, der tjener mindre end en halv million om året, så vi
kan ikke tillade os at være så arrogante overfor priserne og
udskiftningshastigheden.

Jeg holder utroligt meget af dig, Henrik, men når vi taler penge, lever
du i en bobble. Tro mig, når jeg fortæller dig, at der er /ingen/
almindelige familier, der tjener så mange penge, som I gør.

Vær glad for det, men vis lidt udsyn i disse diskussioner

Hvorfor det?

Jeg købte et digitalOlympus kamera til min yngste i konfirmationsgave.

Incl. blitz, hukommelseskort og en ekstra optik blev det i 2005 kr.:
10.000,-.

Hvorfor skulle det ikke kunne holde 60 - 70 år endnu? Software/hardware
overhaling?

> [...]
> stykker. De bliver bare forældede, og folk køber noget nyt. Jeg er
> gammel nok til at huske, at fjernsyn og hvidevarer holdt 15-20 år. Sådan

Og derfor er Danmark på røven, he, he...(bare pjat) - men jeg har
alligevel en pointe.

Al rigtig produktion udfases på grund af omkostningsniveauet.

Det efterlader landet med en højtlønnet vidensarbejdskraft, der lige om
lidt skal betale for ca. 50% arbejdsløse midaldrende
produktionsarbejdere.

Det gider den højtlønnede vidensarbejdskraft ikke, da de ikke er
solidariske med dem, der har betalt deres uddannelse, hvorfor de flytter
til udlandet, og /så/ er det, at Danmark går på røven.

Jeg håber, mine børn overlever

Det samme her - hvis elektronik er lavet ordentligt, går det ikke i
stykker - Sic!

> [...]
> tænker man ofte, at det såmænd ikke gør så meget, for man vil egentlig
> gerne have en ny model, der kan mere. I mange tilfælde når man at skifte

Ja, hvis ens tidshorisont er så kort - men hvis ens økonomi rækker til
et afdrag på en Mac på kr.: 350,00/mdl. i syv år, og Mac´en dør efter
fire år, hvad gør én så?

Ringer vi til dig og beder dig betale forskellen!!!???

Eller er du blot af den opfattelse, at vi underbetalte
produktionsarbejdere ikke skal have adgang til de samme ting som Jer?

> [...]
> telefon til godt kr. 5.000,-, som er anskaffet indenfor de sidste to år.
> Folk har altså ikke så dårligt råd, som man tror.

Nåeh - du har ikke opdaget eller interesseret dig for gældsfælden?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-10 23:21

> Ork jo - alternative produkter findes - de er blot ikke så pæne som
> Apples, men de virker ligeså godt

> Måske skulle ovenstående sætning have stået hér? - jeg er træt...

Din stakkel Det er muligt, der findes alternativer, men ud over, at
de ikke er så pæne, så jeg tror heller ikke, de er så lette at sætte op.

> Hmmm....skal en kr.: 40.000,- computer afskrives over fire år?

Nu er det jo en betydeligt billigere dims, vi taler om. En, der kun
udgør en lille del af ens samlede computerbudget. Det er selvfølgelig
ærgerligt, at den ikke holder længere, men det får mig altså ikke til at
sælge alt mit Apple-udstyr og blive Windows-bruger.
Hvad computeren til kr. 40.000,- angår, så tror jeg ikke,
markedsprisen efter fire år er ret meget mere end en brøkdel af
nyprisen. Jeg må minde om, at det kun er kort tid siden, jeg her i
gruppen var forundret over, at en iPhone 3G, altså en to år gammel
telefon til kr. 5.500,- nu højst kan sælges for kr. 500,-. Jeg blev
belært om, at det er helt almindeligt for telefoner. Du er jo også selv
god til at byde meget lavt for brugt udstyr, hrmm-hrmm. Min holdning til
værdien af brugt udstyr har jeg altså fra jer andre her i gruppen. Jeg
færdes ikke selv på brugt-markedet.

> [...]
>
> "Man"(jeg) køber /naturligvis/ festtøj og fine sko i den ypperste
> kvalitet, og dermed er det yderst slidstærkt.

Slidstærkt til festbrug, ja, men man går jo ikke ud og graver
kolonihaven i det. Det gør min kone altså heller ikke.

> [...]
> almindelige familier, der tjener så mange penge, som I gør.
>
> Vær glad for det, men vis lidt udsyn i disse diskussioner

Jeg er klar over, at vi har været så heldige her i livet, at vi tjener
ganske godt, og jeg beklager da, hvis jeg virker arrogant. Jeg prøver
skam at bevare jordforbindelsen. Det er også kun de sidste par år, vi er
blevet "etablerede". Det er ikke mange år siden, jeg sad med en gammel
Performa 475 med modem og siden en oprindelig iMac 233 og med misundelse
læste her i gruppen om de andres nye, hurtige Mac med store skærme og OS
X.
I historien ovenfor refererer jeg blot nogle handlingsforløb, og
min pointe er da netop, at jeg er forarget over, at dyre hårde
hvidevarer nu om dage åbenbart skal skiftes så hurtigt. Det er rigtigt,
at jeg godt kan gå ud at købe nyt, men jeg ville da foretrække, hvis jeg
ikke skulle.

> [...]
> 10.000,-.
>
> Hvorfor skulle det ikke kunne holde 60 - 70 år endnu? Software/hardware

Jeg købte også et kamera i 2005, men havde kun råd til et til kr.
4.000,- I foråret satte objektivet sig fast, når man zoomede.
Desuden virkede det på mange måder forældet med lille LCD-skærm etc. Jeg
købte derfor et nyt, som kun kostede kr. 2.995,-. Jeg tvivler faktisk
på, at et kamera nu om dage er bygget i en kvalitet, så det holder 60-70
år. Selv om det gør, så bliver man træt af det længe inden, fordi det
bliver forældet. Skulle det heller ikke ske, så kan der komme problemer
med filformat, stikforbindelse, hukommelseskort og batterier. Noget af
dette vil sandsynligvis ændre sig i løbet af de år, så kameraet bliver
umuligt at bruge.

> [...]
> solidariske med dem, der har betalt deres uddannelse, hvorfor de flytter
> til udlandet, og /så/ er det, at Danmark går på røven.

Helt sikkert. Der står ingen steder skrevet, at vi i den vestlige verden
skal være de rige, der lever godt. Når vi flytter produktionen til
udlandet, så er det kun et spørgsmål om tid, før know-how og velstand
flytter med. Hvis de kan bygge fint udstyr, der står Apple på, så kan de
også bygge det under eget navn, og så tjener den vestlige verden
ingenting på de produkter. Så sender vi blot vores penge derud, når vi
køber produkterne, og til sidst har vi ikke flere penge tilbage. Så er
vi pludselig den fattige del af verden.
Jeg håber ikke, det går så galt, men perspektivet er lidt
uhyggeligt. Prøv at gå ind på Apples danske hjemmeside. Tryk så på det
danske flag nederst i højre hjørne. Så dukker der en hjemmeside op, hvor
man kan vælge Apples hjemmeside for forskellige lande. Det er lidt
uhyggeligt, så lidt vores del af verden fylder, og så langt den er nede
på siden. Vi er bestemt ikke de vigtigste mere.

> [...]
>
> Eller er du blot af den opfattelse, at vi underbetalte
> produktionsarbejdere ikke skal have adgang til de samme ting som Jer?

Jeg har altså heller ikke en Mac Pro, og jeg har aldrig haft en G5. Det
er generelt en dårlig ide at købe på afbetaling eller tage dyre
forbrugslån op. Og man skal slet ikke gøre det, hvis det ikke er noget,
der er vigtigt. Det kan f.eks. være en vaskemaskine. Hvis man ikke har
råd, og man ikke lever af computeren, så må man nøjes med en billigere
model. Det har jeg gjort i årevis. Man behøver ikke det dyreste af
alting, og det har jeg altså heller ikke. Det må du ikke tro. Jeg har
masser af ting, der er i den billigere ende og som får lov at holde i
mange år.

> Nåeh - du har ikke opdaget eller interesseret dig for gældsfælden?

Jo da. Jeg elsker at se "Luksusfælden" på TV3. Mener du, at folk køber
deres iPhone uden at have råd? I hvert fald er der mange af dem rundt
om. Man er også begyndt at se iPhone 4.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Jensen

Dato : 29-10-10 11:19

On 29/10/10 00.55, Robert Piil wrote:

> [...]
> Jeg forstår ikke helt at du mener at den type fejl er ok, sammenholdt
> med de prisen på produkterne. En generel levetid på ca 2 år er slet ikke

Du finder ikke elektronik i dag der lever længere. Kvaliteten på
komponenterne (i Time Capsule's tilfælde, nogle elektrolytkondensatorer)
er simpelthen for ringe, og der findes ikke bedre, for
elektronikbranchen er hårdt presset på prisen.

Værre er det så, at TC er fra starten fejlkonstrueret. Ja, jeg sagde
fejlkonstrueret - lige som iPhone 4, bare værre. Det er bare de færreste
der ved det.

Inden i TC sidder der en blæser, der skulle holde tingene koldt, men
hvor er åbningerne til ventilationen ? ja, nemlig, de mangler helt! -
Der er faktisk lidt lufthuller i bunden (en perforeret aluplade) men der
er limet en gummifod på, så der er hermetisk tæt.

Da jeg åbnede Henrik Münsters TC var der ikke et gram støv på
blæservingerne, så det er et tegn på, at maskinen er hermetisk tæt. Den
cirkulerer bare brandvarm luft rundt i det lille bitte kabinet.

Temperaturen inden i sådan en TC vil jeg skyde på er imellem 70 og 90
grader når disken kører, og det holder hverken disk eller kondensatorer
til, i det lange løb.

Så det er SLET ikke så underligt at de dør....

Jeg mener faktisk, at de kondensatorer der sidder i TC's power supply er
85 graders Low ESR lytter. dvs. at de er rated til at kunne klare en
omgivelsestemperatur på 85 grader, og leve i 40.000 til 50.000 timer,
men det uhyggelige er, at hæves temperaturen bare 5 grader, så halveres
levetiden!, og det glemmer mange elektronikproducenter at tænke over,
specielt når chefen kigger henover skulderen. Når ingeniøren har lavet
en rigtig god strømforsyning, og han så får besked på at spare 20 cent
pr enhed (med millioner af solgte enheder, bliver det skam til mange
penge) og når der så skal spares så monteres der dårlige komponenter end
tiltænkt mm.

Se selv fladskærme, hvis de holder 3 år idag, er det lang tid! , og ja,
de dør af samme fejl.

// Per.

Fra : Robert Piil

Dato : 29-10-10 11:55

Den 29-10-2010 12:18, Per Jensen skrev:

> [...]
> er simpelthen for ringe, og der findes ikke bedre, for
> elektronikbranchen er hårdt presset på prisen.

Jeg har altså også en del der har levet længere end det. Det jeg har
svært ved at forstå er at folk tilsyneladende lever med det, uden i det
mindste at brokke sig.

> Værre er det så, at TC er fra starten fejlkonstrueret. [snip]

Jep, jeg er med på historikken.
Ville det være en løsning at lave nogle huller i gummibasen - eller helt
pille den af og erstattte den med nogle fødder af en art?
(Det vil selvfølgelig nok komme til at koste lidt ekstra støj).

> [...]
> tiltænkt mm.

> Se selv fladskærme, hvis de holder 3 år idag, er det lang tid! , og ja,

Ja, varme er en killer!

Jeg tror at de tv der dør, oftest er dem, der er hængt på væggen tættere
end de der 5-7 cm fabrikanterne anbefaler. Det er at bede om problemer.
Der skal selvfølgelig ordentlig luft til.

--
Robert Piil

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-10 23:33

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> Da jeg åbnede Henrik Münsters TC var der ikke et gram støv på
> blæservingerne, så det er et tegn på, at maskinen er hermetisk tæt. Den
> cirkulerer bare brandvarm luft rundt i det lille bitte kabinet.

Hov, hov. Det er da fordi, vi har det så rent og pænt herhjemme.

> Temperaturen inden i sådan en TC vil jeg skyde på er imellem 70 og 90
> grader når disken kører, og det holder hverken disk eller kondensatorer
> til, i det lange løb.

Vores Time Capsule hænger oppe under trappen til 1. sal. Det er ca. midt
i huset. Det giver nogle dejligt varme trappetrin. Det er skønt en kold
vintermorgen, når man skal nedenunder i bare tæer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-11-10 09:09

> Vores Time Capsule hænger oppe under trappen til 1. sal. Det er ca. midt
> i huset. Det giver nogle dejligt varme trappetrin. Det er skønt en kold
> vintermorgen, når man skal nedenunder i bare tæer.

Så må du bare håbe en evt. indbrudstyv ikke har læst med.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-10 09:20

> Så må du bare håbe en evt. indbrudstyv ikke har læst med.

Så har han jo også læst, at Time Capsule har ry for at gå i stykker, så
der er ikke meget ved at stjæle den. Heldigvis ser vores hus åbenbart
meget kedeligt ud udefra. Vi er i hvert fald stort set de eneste på
vejen, der aldrig har indbrud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-10-10 07:37

> [...]

> beregning, men egentlig mener jeg de uden vrøvl burde ombytte til de
> nyere modeller, hvor fejlen påstås at være rettet, for at jeg ville være

Husker stadig de dage hvor man brugte 95 % af tiden på at få
Windowsmaskinen til at køre, og resten til at få lavet noget i.
Så begyndte Apple at sprøjte styresystemer ud i samme tempo, med deraf
følgende fejl. Der er fejl på begge sider. Og der vil altid opstå
problemer. Men på den lange bane, synes jeg det er lykkedes Apple bedst.
Et godt eksempel på et fantastisk produkt er TimeMachine, og hardwaren
der kan udfolde potentialet i TimeMachine helt: TimeCapsule. Men, den
måde Apple laver produkter på medfører at de ofte kan bruges som
stegepander. Jeg har vænnet mig til at sætte dem på en grill-rist. Det
hjalp så ikke i dette tilfælde.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-10-10 20:51

> I hvert fald har de tabt mig, og jeg har tabt mindst kr.: 100.000,-
> beskattede lønkroner på ti år.

Hvis du havde brugt blot en brøkdel af de penge på Apple aktier, så
havde du været dækket ind flere gange. Så er Apple ikke så dyr en hobby.

Jeg er meget glad for de aktier jeg købte tilbage i 2002, som er mere
end 30 doblet i værdi.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-10 21:02

> [...]
> afskrives med 50/65/75% p.a.
>
> Det er simpelthen for ringe.
>
> Det er iøvrigt også baggrunden for min beslutning om at gå tilbage til

at de går i stykker ? .. eller at du i virkeligheden ikke har brug for
en MacPro ?

> [...]
> om levering til firmaer?
>
> I hvert fald har de tabt mig, og jeg har tabt mindst kr.: 100.000,-

den udregning vil jeg gerne se ... ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-11-10 23:17

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> 18 mdr. siger oraklet ... om hvornår de dør ...

19 months and 20 days

iflg.: http://db.tidbits.com/article/11091?print_version=1
Set d.d.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-11-10 23:34

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> 19 months and 20 days
>
> iflg.: http://db.tidbits.com/article/11091?print_version=1
> Set d.d.

Graf:

http://timecapsuledead.org/stats.html

Andre links:
USB storage device supported formats and protocols

http://support.apple.com/kb/ht2426

Kvalitet af 5 GHz netværk
http://www.appleinsider.com/articles/10/02/16/connection_issues_plague_a
pple_airport_extreme_time_capsule.html

Fra : Morten Lind

Dato : 28-10-10 13:46

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Så stod min af. Øv.

To år gammel?

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-10-10 17:24

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Nåer...jeg har glemt at konsultere oraklet - jeg har hele tiden ønsket
> mig en TimeCapsule, men jeg vil ikke leve med, at hardware skal
> afskrives med 50/65/75% p.a.

Næh, hardware afskrives som regel med 100%.

> Det er iøvrigt også baggrunden for min beslutning om at gå tilbage til
> iMac, istedet for Mac Pro.

Snikkesnakke. Du har bare ikke råd til en maskine der kan dække dit
behov

> I hvert fald har de tabt mig, og jeg har tabt mindst kr.: 100.000,-
> beskattede lønkroner på ti år.

De rige har mange glæder :)

Fra : kent

Dato : 28-10-10 21:33

Den 28-10-2010 09:06, Flemming Rubini skrev:
> Så stod min af. Øv.

Hvad er det som står af? Strømforsyningen, det trådløse eller
harddisken? Og umuligt at reparere?

Jeg er ikke helt sikker på, hvor gammel min egne Time Capsule er. Men
det må være tæt på de 2 år.
--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-10 21:47

kent <kentmagnussenFJ_ERN@gmail.com> wrote:

> Hvad er det som står af? Strømforsyningen, det trådløse eller
> harddisken? Og umuligt at reparere?
>
> Jeg er ikke helt sikker på, hvor gammel min egne Time Capsule er. Men
> det må være tæt på de 2 år.

Det siges at være et par kondensatorer i strømforsyningen. Som jeg har
skrevet 17 gange (snart), tilbød en venlig sjæl her i gruppen at
reparere min for kr. 250,-. Den har kørt fint siden, og der var ikke
gået nogen data tabt. Det tog kun nogle få dage, selv om den skulle
sendes til den anden ende af landet. Jeg vil selvfølgelig nødig udlevere
navne, men jeg vil da tro, vedkommende gerne vil reparere andre lignende
defekter, hvis nogen skulle få brug for det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : kent

Dato : 28-10-10 21:55

Den 28-10-2010 22:46, Henrik Münster skrev:
> [...]
> navne, men jeg vil da tro, vedkommende gerne vil reparere andre lignende
> defekter, hvis nogen skulle få brug for det.
Det er bare at håbe det bedste og frygte det værste. Jeg vil i hvert
tilfælde ikke investere i en ny af slagsen.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-10 22:21

kent <kentmagnussenFJ_ERN@gmail.com> wrote:

> Det er bare at håbe det bedste og frygte det værste. Jeg vil i hvert
> tilfælde ikke investere i en ny af slagsen.

eftersom Apple bytter udenfor garanti er jeg ret sikker på de har fundet
fejlen, så det de sælger nu skulle da gerne holde levetiden ud ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-10 22:55

> eftersom Apple bytter udenfor garanti er jeg ret sikker på de har fundet
> fejlen, så det de sælger nu skulle da gerne holde levetiden ud ...

Gør de det? Har Apple erkendt en fejl og udvidet garantiperioden for
Time Capsule? Det har de jo før gjort ved produkter, der viste sig at
have en fejl.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : kent

Dato : 29-10-10 00:22

Den 28-10-2010 23:55, Henrik Münster skrev:

> Gør de det? Har Apple erkendt en fejl og udvidet garantiperioden for
> Time Capsule? Det har de jo før gjort ved produkter, der viste sig at
> have en fejl.
http://support.apple.com/kb/TS3351

Men min Time Capsule er ikke inden for nummer. Men jeg har alligevel
tænkt mig at ændre lidt på den. Jeg fandt en vejledning som jeg vil
prøve at følge. Der skal laves et hul i bunden, så blæserne kan få luft.
Det skulle ikke være noget stort arbejde.

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-10-10 00:34

> [...]

> prøve at følge. Der skal laves et hul i bunden, så blæserne kan få luft.
> Det skulle ikke være noget stort arbejde.

Min falder indenfor både nummer og salgsperiode. Det vil sige, at jeg
kunne have fået den repareret af Apple? Det er godt gjort. Det er ikke
meget information, man får her i gruppen mere. Der var heller ingen, der
fortalte mig, at jeg kunne få en adapter gratis fra TomTom, så mit
TomTom Car Kit passede til min iPhone 4. Det opdagede jeg selv helt
tilfældigt. Hvis I ikke snart opper jer alle sammen og begynder at
informere bedre, så bliver gruppens "Public service"-status taget. Og så
skal vi sikkertw til at være reklamefinansierede.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 29-10-10 01:38

> [...]
> informere bedre, så bliver gruppens "Public service"-status taget. Og så
> skal vi sikkertw til at være reklamefinansierede.

LOL ))

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-10 08:48

> [...]
> informere bedre, så bliver gruppens "Public service"-status taget. Og så
> skal vi sikkertw til at være reklamefinansierede.

jøsses ;)

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-10-10 07:36

> [...]
> informere bedre, så bliver gruppens "Public service"-status taget. Og så
> skal vi sikkertw til at være reklamefinansierede.

Jeg kan sjovt nok huske noget af det, men du var så langt fremme i
skoen, at man da ikke havde en chance for at følge med. Det er ensomt på
trendsettertoppen

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : KentBM

Dato : 31-10-10 20:29

Den 29-10-2010 01:21, kent skrev:
> [...]
> prøve at følge. Der skal laves et hul i bunden, så blæserne kan få luft.
> Det skulle ikke være noget stort arbejde.

Jeg havde vist ikke læst godt nok på lektien. Et af problemerne er
åbenbart, at blæseren først går i gang lige før TC bryder ned. Den er
ellers kraftig nok og siger ingen ting. Jeg må lige have fat på en
kammerat, som kan lidt med en loddekolbe.

--

Kent

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-10-10 11:35

> Du finder ikke elektronik i dag der lever længere.

Sjovt, alt mit elektronik er blevet ældre end det...

Men når det er fejlkonstrueret som TC, som du selv skriver, så tror da
pokker lortet det dør før tid...

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-10 11:38

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Sjovt, alt mit elektronik er blevet ældre end det...
>
> Men når det er fejlkonstrueret som TC, som du selv skriver, så tror da
> pokker lortet det dør før tid...

Man kan jo også hjælpe lidt ved f.eks. ikke at placere dimsen i f.eks.
et lille tæt lukket telcoskab eller i en tv bænk uden udluftning.

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-10-10 12:04

> Jeg har altså også en del der har levet længere end det. Det jeg har
> svært ved at forstå er at folk tilsyneladende lever med det, uden i det
> mindste at brokke sig.

Det er noget du vil komme til at opleve ofte i Mac-verdenen. Ikke alle er
sådan, men MANGE er, og jeg er, som dig, uforstående over for det.

Fra : Robert Piil

Dato : 29-10-10 12:50

Den 29-10-2010 13:03, Martin [6000] skrev:

> Det er noget du vil komme til at opleve ofte i Mac-verdenen. Ikke alle er
> sådan, men MANGE er, og jeg er, som dig, uforstående over for det.

Nu får vi se hvor hårdt jeg bliver ramt af Mac-feberen. Hvem ved, måske
har jeg både iPhone, iPAD, Time Capulse og hvad ved jeg ved samme tid
næste år.

Indtil nu har jeg brugt rimelig meget tid på at sætte mig ind i hvad det
er jeg kan forvente, når jeg kommer så langt til rent faktisk at få min
maskine. Hvis bare 70-80% af mine forventninger holder så kan jeg
sikkert også leve med en del uhensigtsmæssigheder.

Første test bliver kombinationen mellem mellem iMAC og EyeTV Hybrid som
noget meidecenteragtigt noget. Nu har jeg med mellemrum de sidste 3-4 år
forsøgt få etableret et stabilt mediecenter på windowsplatformen (2-3
mdr uden problemer er maksimum). Jeg har så nok også udfordret skæbnen
ved at køre Vista 64-bit - jeg tror faktisk på at mine problemer ville
være løst ved at skifte til Windows 7 (det ser sådan ud på google).
Skiftende signalforhold (analog-luft, analog antenneforening, DVB-C
pay/free etc.) har jo også gjort vilkårene hårdere end strengt nødvendigt.

En anden test bliver simpel HD-recording, som jeg heller ikke har haft
til at køre rimeligt bortset fra en kort periode i 1999 (!) på Windows.

Kommer de to ting til at køre forholdsvist problemfrit, så vil jeg nok
begynde at spare sammen til at hele familien for fremtiden kommer på
Mac. Det må alt andet lige betyde at jeg kan spare en del af den
supporttid jeg nu bruger på dem.

--
Robert Piil

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-10-10 18:25

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> Første test bliver kombinationen mellem mellem iMAC og EyeTV Hybrid
> som noget meidecenteragtigt noget. Nu har jeg med mellemrum de sidste

Jeg har været ret tilfreds.

> ved at køre Vista 64-bit - jeg tror faktisk på at mine problemer ville
> være løst ved at skifte til Windows 7 (det ser sådan ud på
> google). Skiftende signalforhold (analog-luft, analog antenneforening,

Windows 7 har så vidt jeg har eksperimenteret mig frem til Media Center
indbygget og virker ret fornuftigt.

Desværre er det næsten umuligt at hive det optagne ud af Windows og
videre men det overrasker jo ikke.

> En anden test bliver simpel HD-recording, som jeg heller ikke har haft
> til at køre rimeligt bortset fra en kort periode i 1999 (!) på
> Windows.

Altså fra fjernsynet eller hva?

Fra : Robert Piil

Dato : 29-10-10 19:43

Den 29-10-2010 19:24, Thorbjørn Ravn Andersen, 20101029 skrev:

> Jeg har været ret tilfreds.

Hvordan er dit setup egentlig og hvordan bruger du det?

Altså hvordan er det koblet til TV'et?
Brænder du nogle gange optagelser?
Andre ting man skal være opmærksom på.

--
Robert Piil

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-10-10 18:27

> [...]

> trådløs funktionalitet så højt at de vil gå på kompromis med
> driftssikkerheden i lige netop sådan en løsning. Jeg er med på at man

Du skal kopiere din Time Capsule indimellem.

> Et trådløst alternativ til ca. samme pris (eller mindre) kunne være en
> alm. driftssikker enkeltdisk-NAS sammen med fx en airport Express -
> det burde vel give ca samme funktionalitet.

Extreme. Herudover skal du prøve om du kan genetablere når du
reinstalerer. Det er kernefunktionaliteten når du opgraderer disken.

> [...]
> (eller android for den sags skyld), men jeg kender også til rigtig
> mange som ikke har en iPhone eller lignende selvom de meget gerne

Der er jo noget med behov og opfyldelse heraf. Som avanceret bruger
synes jeg iPhone har nogen begrænsninger men jeg har valgt at være
_forbruger_ og ikke _Udvikler_ på platformen, og kan derfor leve med
rigtigt meget.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-10-10 18:29

> Jeg vil

Lover du så ikke at pive over at du har givet Apple 100.000 kroner mere?

> Godt brølt, løve

Du støtter at arbejdere udnyttes, så ?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-10-10 19:51

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> mere. Desuden er der vist stadig ingen understøttede DVB-C tunere til
> Windows 7 MCE. Den seneste tuner jeg har er Vista MCE understøttet -

Eyetv hybrid er faktisk. Jeg ploppede den i og vips installerede den
Elgatos drivere og vips virkede det.

> Nej nej - musik. Jeg er basist og har et USB-Midi-keyboard liggende
> også, som jeg havde tænkt mig at lege lidt med. I første omgang har
> jeg en Beringer USB-dims liggende som kom sammen med keyboardet, som i
> teorien burde kunne bruges til input - selvom signalet fra Bassen
> bliver noget svagt. Jeg har fået det til at virke rimeligt i Windows,
> men mangler noget ordentligt software, så jeg glæder mig til at lege
> lidt med Garageband, og måske med tiden Logic.

Det lyder som en god plan. Fortæl gerne når du når så langt.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-10-10 19:52

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> Enig, men hele ideen og markedsføringen er jo at det bare skulle kunne
> passe sige selv.

Det kan det også.

Du skal abre sikkerhedskopiere din sikkerhedskopi ind imellem. Een
sikkerhedskopi er sjældent nok.

> Få mig er det trådløse ikke så vigtige, jeg vil bare gerne have det på
> ethernet, så jeg slipper for at have tingene stående på/ved
> skrivebordet. Og ja, en anden faldgrube ved backup er netop at man
> ikke kan reetablere data som man havde forventet.

Det virker også via kabel. Så går det bare hurtigere :)

> Nej, der sker et eller andet på et tidspunkt. Engang var det det sjovt
> jo mere man kunne få lov at pille, men efterhånden vil man bare gerne
> have tingene virker. Jeg købte en android med bagtanken at skulle rode
> lidt rundt med den. Men jeg kom ikke engang til at roote
> den. Forøvrigt er det den første telefon jeg har haft, der bare virker
> mht. til de vigtige funktioner (sync af mail, kalender og
> kontakter). Jeg kan dog godt mærke iPhone trække en smule. Integration
> med Mac'en ville jo ikke være sådan at kimse af.

Du melder bare hvad der SÅ skal ske når den tid kommer :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-10-10 19:56

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> Hvordan er dit setup egentlig og hvordan bruger du det?

Jeg har en Mac stående som ikke laver ret meget andet end at optage med
Elgato.

Det får jeg så nogen eyetv-foldere ud af, som udmærker sig ved at have
en mpg fil indeni.

Jeg har så købt en WDTV live for et års tid siden som kan afspille stort
set alting fra en USB-harddisk og som er sat til fjernsynet. Jeg kører
billedrørsfjernsyn så det er bare composite, men den har da HDMI.

Den er også sat til netværket og tilbyder en delt disk så jeg kopierer
de film over jeg vil se i Finderen og så ser jeg dem (brugerfladen er
ikke supergod, og denn har svært ved DBV-undertekster, men det er fint
nok til mig).

Den kan også DNLA så jeg har som vinterprojekt at få dét til at virke,
men jeg skal lige have sat mig ind i hvordan DNLA virker først.

Mth optagelser så kopierer jeg bare eyetvtingene ud til DVD direkte. ER
det mere end 4.6 Gb bruger jeg EyeTV til at klippe det i to klumper -
det er ret nemt - og lægger de to skiver sammen.

Skal jeg bruge noget på DVD så eksporterer jeg til iDVD og lader iDVD
brænde en dvd. Det fylder bare en krig og tager en bondegård så det gør
jeg sjældent.

Fra : Robert Piil

Dato : 29-10-10 20:38

Den 29-10-2010 20:56, Thorbjørn Ravn Andersen, 20101029 skrev:

> Jeg har en Mac stående som ikke laver ret meget andet end at optage med
> Elgato.
>
> Det får jeg så nogen eyetv-foldere ud af, som udmærker sig ved at have
> en mpg fil indeni.

Derfra er jeg med.

> [...]
> de film over jeg vil se i Finderen og så ser jeg dem (brugerfladen er
> ikke supergod, og denn har svært ved DBV-undertekster, men det er fint

Skal WDTV'en have det liggende lokalt, eller kan den afspille fra et
eller andet share på nettet?

> Den kan også DNLA så jeg har som vinterprojekt at få dét til at virke,
> men jeg skal lige have sat mig ind i hvordan DNLA virker først.

http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/products/software/EyeConnect.en.html
?

SÃ¥dan i detaljerne for at programere det selv?
Ellers skal du "bare" have tingene liggende på en dims med DNLA-server
(det er det jeg tror softwaren ovenfor kan ellers er en NAS en mulighed
- det er vist svært at få en uden DNLA nu om dage). Så skal du bare
sætte din DNLA-afspiller (WDTV'et) til at søge efter DNLA-servere på
nettet, og wupti.

> [...]

> Skal jeg bruge noget på DVD så eksporterer jeg til iDVD og lader iDVD
> brænde en dvd. Det fylder bare en krig og tager en bondegård så det gør

Jeg kunne heller ikke finde på det, men konen er lærer, og vil gerne
kunne tage en nyhedsudsendelse eller lignende med på job en gang imellem.

--
Robert Piil

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-10-10 20:51

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> Skal WDTV'en have det liggende lokalt, eller kan den afspille fra et
> eller andet share på nettet?

Den kan afspille fra et share, men det synes jeg var bøvlet, og jeg
foretrækker den har disken lokalt.

Jeg påtænker at lave en kombination af en folder på Mac'en, og så rsync
til at få det ud på WDTV'en, men det har ikke været vinter længe nok
endnu :)

> http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/products/software/EyeConnect.en.html
> ?
>
> SÃ¥dan i detaljerne for at programere det selv?

Jeg har en kollega der synes den slags er RIGTIGT sjovt og han synes
ikke EyeConnect er særlig god. Jeg testede den og jeg var ikke specielt
imponeret, og jeg synes den er dyr.

Herudover synes jeg det er en sjov hobby at pille ved den slags :)

> [...]
> mulighed - det er vist svært at få en uden DNLA nu om dage). Så skal
> du bare sætte din DNLA-afspiller (WDTV'et) til at søge efter

Det skulle den kune. Jeg vil bare ikke ofre flere penge på
infrastruktur på nuværende tidspunkt og man kan jo ikke få noget
ordneligt for under 1000 bobs.

> Jeg kunne heller ikke finde på det, men konen er lærer, og vil gerne
> kunne tage en nyhedsudsendelse eller lignende med på job en gang
> imellem.

Har man Toast kan det vist eksportere direkte - du kan spørge Per Rønne
hvordan dét kører. Der er også mange computere der kan vise EyeTV-filen
direkte - det er jo bare bitstrømmen fra luften.

Jeg har ogås et bette kabel så jeg kan koble min iPod til fjernsynet.
Det er rigtigt fikst til den slags.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-10-10 22:08

nospam0002+20101029@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20101029)
writes:

> Jeg påtænker at lave en kombination af en folder på Mac'en, og så rsync
> til at få det ud på WDTV'en, men det har ikke været vinter længe nok
> endnu :)

Hvis der er nogen der har fået EyeTV til at markere de konverterede
filer så iTunes synes det er indkøbt musik/film og synkroniserer det
over på de andre i husstanden, vil jeg MEGET gerne høre om det :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-10 07:28

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101029 <nospam0002+20101029@gmail.com> wrote:

> [...]
> filer så iTunes synes det er indkøbt musik/film og synkroniserer det
> over på de andre i husstanden, vil jeg MEGET gerne høre om det :)

har prøvet .. .kan ikke få det til at virke .. det bit der skal sættes
kan man åbenbart ikke selv få lov til at sætte ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-10-10 12:28

> har prøvet .. .kan ikke få det til at virke .. det bit der skal sættes
> kan man åbenbart ikke selv få lov til at sætte ...

Hmmm... Hvad hedder faciliteten på engelsk? Så har man da en chance for
at spørge Google :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-10 12:38

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101029 <nospam0002+20101029@gmail.com> wrote:

> Hmmm... Hvad hedder faciliteten på engelsk? Så har man da en chance for
> at spørge Google :)

Det er krypteret ind i det der er tilbage af Fairplayâ„¢ i de ting du
køber via iTunes store ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-10-10 12:46

> Det er krypteret ind i det der er tilbage af Fairplayâ„¢ i de ting du
> køber via iTunes store ...

Tak tak. Og hvordan fandt du så ud af dét?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-10 12:54

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101029 <nospam0002+20101029@gmail.com> wrote:

> Tak tak. Og hvordan fandt du så ud af dét?

en hex editor og lidt graveri på google .. men på et tidspunkt er det
mere besvær at finde en smart løsning ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-10-10 13:01

> en hex editor og lidt graveri på google .. men på et tidspunkt er det
> mere besvær at finde en smart løsning ..

Det viser sig at iTunes 9+ har en overvåget folder nede i maven på
iTunes Music hvor man kan smide ting ind og så bliver de automatisk
importeret.

Det kan jeg godt leve med.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-10 13:03

> [...]

> Det viser sig at iTunes 9+ har en overvåget folder nede i maven på
> iTunes Music hvor man kan smide ting ind og så bliver de automatisk

det er det jeg gør, med et lille rsync script til at flytte ting mellem
maskinerne ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-11-10 00:11

> Hmmm....skal en kr.: 40.000,- computer afskrives over fire år?

Regnskabsteknisk over tre

> Det efterlader landet med en højtlønnet vidensarbejdskraft, der lige om
> lidt skal betale for ca. 50% arbejdsløse midaldrende
> produktionsarbejdere.

Ikke kun. Velfærdsbyrden ligger efterhånden andetsteds, men det er en
HELT anden historie...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-11-10 08:29

On 28 Okt., 08:06, 01200...@gmail.com (Flemming Rubini) wrote:
> S stod min af. v.
>
> --
> Venlig hilsen
> FlemmingRubini

Inspireret af nedenstående link, ønsker jeg TimeCapsule
modificeret.

1) Jeg ønsker ekstern strømforsyning til fx til brug med en af de
gamle fra Apple
2) Fjernelse af gummibund
3) Ilægning af børsteløs ventilator eller udboring af hul til den
nuværende ventilator
4) Hvis det kan betale sig: et par ekstra ethernetporte.

Er der andre forslag til listen?

Modifikation af TimeCapsule:
http://sites.google.com/site/lapastenague/a-deconstruction-of-routers-and-modems/apple-time-capsule-repair

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-11-10 13:35

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Så stod min af. Øv.

Afleveret i Eblehuset torsdag aften d. 28. okt.
Modtog SMS om at reservedel afventes mandag d. 1. nov.
Kunne afhente den tirsdag aften.
Det er 3 arbejdsdage.

Jeg fik en ombytter med et serienummerer som er en del lavere end den
døde, så den har nok 18 mdr. foran sig.

Jeg har derfor strippet den for gummibund. Det er nemt, bare løft op i
et hjørne. Der sidder en masse limrester bagefter.
Der er huller på tre sider, hvorfor jeg har stillet den så strømstikket
er øverst hvorved varmen fra strømforsyningen kan stige til vejrs og
straks slippe ud.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-11-10 13:47

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Der er huller på tre sider, hvorfor jeg har stillet den så strømstikket
> er øverst hvorved varmen fra strømforsyningen kan stige til vejrs og
> straks slippe ud.

Du kan også bygge den ind i et køleskab først som sidst :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-11-10 13:52

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101103 <nospam0002+20101103@gmail.com> wrote:

> Du kan også bygge den ind i et køleskab først som sidst :)

God idé.
Har du et link til et køleskab med indbygget 230V- og RJ-45 udtag?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Robert Piil

Dato : 03-11-10 13:59

Den 03-11-2010 13:46, Thorbjørn Ravn Andersen, 20101103 skrev:

> Du kan også bygge den ind i et køleskab først som sidst :)

Nej nej, det hjælper slet ikke,de har sørget for at isolere skidtet så
godt at det ingen forskel gør

--
Robert Piil

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-11-10 14:07

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Nej nej, det hjælper slet ikke,de har sørget for at isolere skidtet så
> godt at det ingen forskel gør

lol

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-11-10 23:23

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> God idé.
> Har du et link til et køleskab med indbygget 230V- og RJ-45 udtag?

Sår'n en måske?

http://home.planet.nl/~mourits/koelkast/

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-11-10 14:10

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101103 <nospam0002+20101103@gmail.com> wrote:

> Sår'n en måske?
>
> http://home.planet.nl/~mourits/koelkast/

Cool.

Gad vide om man kunne bruge en Camping Køletaske, nah ... , problemet er
jo når man så åbner "køleskabet" så slipper den mere fugtige varme luft
ind.

Lige nu bruger jeg en USB-ventilator i USB-porten på TimeCapsulen. Men
den bliver så varm at den næsten dør. Men okay indtil jeg har fået
samlet alle backups hjem igen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-11-10 23:23

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> Nej nej, det hjælper slet ikke,de har sørget for at isolere skidtet så
> godt at det ingen forskel gør

Ok, ok, flydende kvælstof i et drypvandingsanlæg må vel kunne sænke
temperaturen så?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-11-10 18:12

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Cool.

Det var jo som sådan hele ideen.

> Gad vide om man kunne bruge en Camping Køletaske, nah ... , problemet er
> jo når man så åbner "køleskabet" så slipper den mere fugtige varme luft
> ind.

Hvorfor vil du åbne det? For at se om den er der endnu?

> Lige nu bruger jeg en USB-ventilator i USB-porten på TimeCapsulen. Men
> den bliver så varm at den næsten dør. Men okay indtil jeg har fået
> samlet alle backups hjem igen.

Måske skal du spørge dit lokale supermarked om den må stå et par dage i
fryserummet?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-11-10 20:22

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Så stod min af. Øv.

Fremtid?

Det er da et kæmpeproblem at den bliver så varm, og den "nye" jeg har
fået i erstatning, er lige så varm.

Jeg kan forudse at den også står af.

Jeg har derfor tænkt et mindste middels princip af et løsningsforslag:

Problemet er varmen. Mon ikke den vil blive reduceret markant, såfremt
man undlod at bruge den indbyggede disk og koblede en ekstern harddisk
på TimeCapsulens USB-port?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-11-10 21:25

> [...]

> Fremtid?
>
> Det er da et kæmpeproblem at den bliver så varm, og den "nye" jeg har

Hvor varm er omgivelserne hvor den står?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-11-10 22:43

> Hvor varm er omgivelserne hvor den står?

22 grader celcius ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-11-10 16:05

> [...]

> Problemet er varmen. Mon ikke den vil blive reduceret markant, såfremt
> man undlod at bruge den indbyggede disk og koblede en ekstern harddisk

Det viser sig at backup tager meget længere tid på den måde.

Så nu er jeg tilbage til den tiltænkte brug at TimeCapsule.

Suppleret med Crashplan.com af de vigtigste dokumenter.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini