Skjulte filer?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 26-10-10 19:02

Jeg har behov for sikkerhedskopiering af software på min GPS - der ser
ud til ialt at være ca. 3 1/2 GB.
Men de største mapper er 'skjulte' og 'usynlige' på Mac!
Jeg har brug for at kunne overføre det hele til en dvd - men hvordan gør
jeg det med de 'forborgne'? :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : jonatan

Dato : 26-10-10 21:24

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:
> [...]
> Men de største mapper er 'skjulte' og 'usynlige' på Mac!
> Jeg har brug for at kunne overføre det hele til en dvd - men hvordan

Hvis du kan mounte gps'en (hvad det lyder til, de kan), så kan du evt
prøve via konsollen med kommandoen

cp -a /sti/til/gps /sti/på/harddisk

Og brænde mappen til en dvd

Mvh
Jonatan

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 26-10-10 22:53

jonatan <postFJERN@joyd.dk> wrote:

> Hvis du kan mounte gps'en (hvad det lyder til, de kan), så kan du evt
> prøve via konsollen med kommandoen
>
> cp -a /sti/til/gps /sti/på/harddisk
>
> Og brænde mappen til en dvd

Hej, det lyder umiddelbart som en god ide! Desværre har jeg p.t. nul
'konsol-erfaring' på Mac (kender dog lidt til emnet fra Linux).
Mit første problem bliver nok at finde '/sti/til/gps' - og er der ikke
noget om, at 'cp' kun dur til overførsel af enkelte filer? Her er der jo
tale om mapper, der hver indeholder adskillige filer.
Endelig et spørgsmål vedr. brænding: Man plejer normalt at blive spurgt,
om mediet skal 'lukkes' efter afsluttet brænding - det valg er jeg til
nu ikke stødt på ifm. Mac-brænding (som jeg dog også kun har forsøgt én
gang)?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-10-10 23:09

On 2010-10-26 23:52:39 +0200, Hans Henrik Hansen said:

> [...]
> om mediet skal 'lukkes' efter afsluttet brænding - det valg er jeg til
> nu ikke stødt på ifm. Mac-brænding (som jeg dog også kun har forsøgt én

Så vidt jeg ved, bliver mediet altid lukket på Mac. I hvert fald som standard.
Hvis du prøver at sætte en multisession cd/dvd i en Mac, bliver hver
session vist som en selvstændig disk.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 27-10-10 09:33

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Så vidt jeg ved, bliver mediet altid lukket på Mac. I hvert fald som standard.
> Hvis du prøver at sætte en multisession cd/dvd i en Mac, bliver hver
> session vist som en selvstændig disk.

Ja, det var også min 'fornemmelse'; så tror jeg, at jeg hellere vil
vente, til jeg kommer i nærheden af en pc med dvd-brænder - jeg har
dataene på en transportabel disk, og det er ikke noget, der er specielt
hastende.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Per Jensen

Dato : 27-10-10 17:42

On 26/10/10 23.52, Hans Henrik Hansen wrote:

> [...]
> om mediet skal 'lukkes' efter afsluttet brænding - det valg er jeg til
> nu ikke stødt på ifm. Mac-brænding (som jeg dog også kun har forsøgt én

cp -r (recursive)

// Per.

Fra : jonatan

Dato : 27-10-10 21:21

Per Jensen <news@fjerneszapro.dk> wrote:

> cp -r (recursive)
>
> // Per.

Jep, og cp -a er en forkortelse for -drp - dvs alle filer (rekursivt)
mens kopierne samtidig opretholder rettigheder, attributter, timestamps
etc. I praksis en slags kloning.

Mht stien til din gps, så finder du den givetvis under /Volumes/, her
bliver alle eksterne enheder mapper til.

Dvs noget i retningen af cp -a /Volumes/Garmin/
/Users/dinbruger/Desktop/Garmin_backup

Mvh
Jonatan

Ps. Konsollen finder du under programmer-> hjælpeprogrammer

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 27-10-10 23:29

> [...]

> Mvh
> Jonatan
>
> Ps. Konsollen finder du under programmer-> hjælpeprogrammer

Tak skal I have - jeres bnidrag har været til stor hjælp! :)

--
med venlig hilsen,
Hans