Tilbage til almisse-samfundet?
Fra : Per Rønne

Dato : 22-10-10 05:28

På:

<http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/10/22/002749.htm?rss=true>

ser jeg at danskerne skulle have europæisk bundrekort i medfølelse og
empati. Her gøres det danske velfærdssamfund, med høje skatter og højt
statsligt engagement i de svage, til problemet.

I katolsk sammenhæng er der da også en sammenhæng med længden af tiden i
Skærsilden, og det personlige engagement. Derfor kunne en dame i
1400-tallet da også udtrykke sin modstand mod at bystaterne indførte
arbejdsløshedsunderstøttelse med, at det var langt bedre at de fattige
modtog almisser fra de rige. Førstnævnte fik alligevel det de skulle
have, og de rige blev »frelste«.

Noget der synes at gennemtrænge også det amerikanske samfund, hvor
medianindkomsten i årtier har været faldende, samtidig med at
gennemsnitsindkomsten er steget.

Det er teologen Jan Lindhart, biskop emeritus, og historikeren David
Gress [der beklager at elever fra grundskole til universitet i dag siger
»du« og fornavn til deres lærere, og ikke længere rejser sig op, når
læreren træder ind i en klasse] der kommer frem med udtalelserne om
velfærdssamfundets ansvar for den manglende medfølelse og empati.

Så vejen frem må vel være at afskaffe velfærdssamfundet, og lade det op
til medfølelsende og empatiske mennesker at sørge for »de værdigt
trængende«.

»De uværdigt trængende« kan så passende dø af sult ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Vidal

Dato : 22-10-10 13:55

Den 22-10-2010 06:28, Per Rønne skrev:

> Noget der synes at gennemtrænge også det amerikanske samfund, hvor
> medianindkomsten i årtier har været faldende, samtidig med at
> gennemsnitsindkomsten er steget.

Nu er jeg ikke den store økonom, hvad er forskellen mellem
medianindkomst og gennemsnitsindkomst?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : N_B_DK

Dato : 22-10-10 14:12

http://da.wikipedia.org/wiki/Median

http://da.wikipedia.org/wiki/Gennemsnit

--
MVH. N_B_DK

Fra : Vidal

Dato : 22-10-10 14:38

Den 22-10-2010 15:11, N_B_DK skrev:
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> http://da.wikipedia.org/wiki/Median
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Gennemsnit

Så i praksis er der ingen forskel?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : N_B_DK

Dato : 22-10-10 14:48

> Så i praksis er der ingen forskel?

Jeg kan ikke tvinge dig til at læse det, men jo der er forskel.

--
MVH. N_B_DK

Fra : TL

Dato : 22-10-10 14:56

On Fri, 22 Oct 2010 15:37:52 +0200, in dk.politik Vidal
<vidal@webspeed.dk> wrote:

>Så i praksis er der ingen forskel?

Gennemsnit = sum / antal af observationer
Median: Halvdelen af observationerne er mindre end medianen.

F.eks:
2,2,2,10
Gennemsnit er 4, median er 2.

I sammenhængen betyder det, at den totale indkomst for hele
befolkningen stiger, men mindst halvdelen af populationen får
alligevel mindre og mindre.

Fra : P.N.

Dato : 24-10-10 16:24

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I sammenhængen betyder det, at den totale indkomst for hele
> befolkningen stiger, men mindst halvdelen af populationen får

Ja når det nu kommer fra en "die hard liberalist" som Tom så må der være
noget om snakken.

Fra : TL

Dato : 24-10-10 16:51

On Sun, 24 Oct 2010 17:23:39 +0200, in dk.politik "P.N."
<la@hotmail.com> wrote:

>"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse

>Ja når det nu kommer fra en "die hard liberalist" som Tom så må der være
>noget om snakken.

Kravl nu tilbage under din sten. Jeg forsøger såmænd bare at forklare,
hvad forskellen er på median og gennemsnit. Der er ingen meninger og
ingen værdibetratgninger i det citerede indlæg.

Fra : Vidal

Dato : 24-10-10 21:15

Den 22-10-2010 15:56, TL skrev:

> [...]
>
> I sammenhængen betyder det, at den totale indkomst for hele
> befolkningen stiger, men mindst halvdelen af populationen får

Tak for din forklaring.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 22-10-10 17:07

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> Så i praksis er der ingen forskel?

Hvis et ægtepar får tre sønner, hvoraf den ene dør ved fødslen, og de to
andre som 90-årige, ligger brødrenes median-levetid på 90 år, mens den
gennemsnitlige levetid er (0+90+90)/3 = 60 år.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 22-10-10 21:46

On Fri, 22 Oct 2010 06:28:08 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>trængende«.
>
>»De uværdigt trængende« kan så passende dø af sult ...

Ja Paulus krævede at uden arbejde, ingen mad, vistnok i korinterbrevet
og seriøst ment men det har kirken glemt idag

Druk og sygdom hos forældre til Beethoven og HCAndersen ku har
aflivet dem, hvis ikke almisser, men Japan har gode erfaringer med kun
at lade slægt give almisser og Kinas vækst er om sådan liberalisme som
kommunistMao satte på skinner fordi han egentlig var konfuzianer dvs
laissez faire fanatiker

Der var nok opstået andre og lige så gode kunstnere hvis Beethoven og
HCA var døde i vuggen.