iLife '11
Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-10 23:18

Jeg ser til min store glæde, at der er kommet ny iLife, så den nu hedder
iLife '11. Ved nærmere inspektion viser det sig, at det kun er iPhoto,
iMovie og Garageband, der er lavet om på. Da jeg ikke filmer og er lige
så musikalsk som et dørtrin, så er der kun iPhoto tilbage. Desværre lod
jeg mig tidligere i år lokke til at gå over til Aperture, da jeg skulle
have nyt kamera og begyndte at gå lidt op i billeder.
Nu ser det nye iPhoto jo spændende ud, men jeg har såmænd
dårligt nok lært at bruge Aperture. Og strengt taget er det måske også
lidt overkill til mig, er jeg begyndt at indse. Der er simpelthen så
mange funktioner, at jeg bliver helt forvirret. Mit behov er i første
omgang et fotoalbum, men lidt foto-forbedring kan jeg da godt bruge fra
tid til anden.
Er der nogen, der kan sige noget klogt om, hvilket program man
skal bruge? På mange måder synes jeg, at iPhoto er mere overskueligt som
fotoalbum. Kan de to programmer eksistere side om side, så man har
billederne liggende ét sted på computeren, og programmerne tilgår de
samme billeder efter behov?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-10-10 06:58

> [...]
> fotoalbum. Kan de to programmer eksistere side om side, så man har
> billederne liggende ét sted på computeren, og programmerne tilgår de

Jeg mener at at læst, at man godt kan ha en kombi af Aperture og iPhoto
som du beskriver.

Jer har lige selv købt Photoshop Elements 9. Den består i princippet af
to programdele, som også starter hver for sig. En editor-del og en
organizer-del.

http://www.macworld.com/reviews/product/691077/review/photoshop_elements
_9.html

Jeg har amatør-brugt Photoshop 3.0 og Elements 4.0 og nyder derfor
genkendeligheden af værktøjerne i Elements 9.0.

Jeg har endnu ikke fået gang i organizeren, men er ellers motiveret idet
jeg synes iPhoto altid har været et sløvt program, som "lige skal et
eller andet smart som kræver alle systemressourcer" når jeg beder den om
noget så simpelt som at scrolle gennem mine billeder.

Det eneste store "men" i min bog er at Elements 9.0 føles som en
GUI-bastard i OS X. Det er som om det er en Adobe-AIR app. som er 100%
ligeglad med standard OS X GUI funktioner. Har eksempelvis lige opdaget,
at den slet ikke virker med Expose, som jeg benytter meget! Synes også
at programmet godt kan være lidt tungt at danse med, som om det ikke
helt udnytter alle systemressourcer optimalt. Jeg har gennem MacHeist
købt Pixelmator og når jeg starter det op bliver jeg altid positiv
overrasket over, hvordan et billedbehandlingsprogram kan skrues sammen.

Men på papiret tror jeg Elements 9.0 også kunne være et godt bud til dig
Henrik. Det er lavet til den glade amatør, men med gode dele af
Photoshop i maskinrummet og så er der mulighed for at organisere
billeder også.

--
Mvh Martin

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-10-10 09:45

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> eller andet smart som kræver alle systemressourcer" når jeg beder den om
> noget så simpelt som at scrolle gennem mine billeder.

Det løste en MacBook _Pro_ hos mig. Siden scroller det så hurtigt at det
er en drøm.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-10-10 11:18

On 2010-10-21 07:58:24 +0200, Martin Bredthauer said:

> [...]
> Henrik. Det er lavet til den glade amatør, men med gode dele af
> Photoshop i maskinrummet og så er der mulighed for at organisere

Jeg har Elements 8, og foretrækker langt Aperture. Der er noget tungt
og klodset over Adobe—sikkert ikke, hvis man hele tiden har det åbent
hehe—og det crash'er desværre ofte her hos mig... og det er der intet
andet, der gør. Jo, okay, Dragonage på Cider eller hvad det nu er.
Ja, en GUI-bastard, meget godt udtrykt.
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-10 19:40

> [...]
> eller andet smart som kræver alle systemressourcer" når jeg beder den om
> noget så simpelt som at scrolle gennem mine billeder.

Hvis du synes, iPhoto er langsom, så skal du i hvert fald ikke prøve
Aperture. Er det ikke din hardware, der ikke kan følger med? Langsom
processor? For lidt RAM?

> Det eneste store "men" i min bog er at Elements 9.0 føles som en
> GUI-bastard i OS X. Det er som om det er en Adobe-AIR app. som er 100%
> ligeglad med standard OS X GUI funktioner.

Jeg mener jo, at stil er vigtigere end substans, og æstetikken er det
vigtigste for mig. Jeg er bange for, at det diskvalificerer programmet
for mig.

> [...]
> Henrik. Det er lavet til den glade amatør, men med gode dele af
> Photoshop i maskinrummet og så er der mulighed for at organisere

Det er da sikkert også et godt program, og der er da mange, der bruger
det, i fotogruppen, har jeg set. Nu har jeg bare købt iPhoto og
Aperture, så jeg vil jo også gerne lige give dem en ordentlig chance,
inden jeg køber noget helt tredie.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-10-10 22:39

> [...]
> det, i fotogruppen, har jeg set. Nu har jeg bare købt iPhoto og
> Aperture, så jeg vil jo også gerne lige give dem en ordentlig chance,

Ok. Misforstod måske dit oprindelige indlæg.

--
Mvh Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-10-10 11:14

On 2010-10-21 00:18:27 +0200, Henrik Münster said:

> [...]
> fotoalbum. Kan de to programmer eksistere side om side, så man har
> billederne liggende ét sted på computeren, og programmerne tilgår de

Kære Henrik!
Aperture er rigtig, rigtig godt, og du lærer det efterhånden. Det er jo
sjovt at gå på opdagelse, og det kan virkelig meget, på en nem og
intuitiv Apple-facon. :D
Bortset fra at jeg bruger Garageband, har jeg det på samme måde som
dig. Det er lidt mærkeligt, at iWeb ikke er med i opgraderingen—men det
er der jo nok nogen herinde, der skal fortælle mig det indlysende i. lol
Og jeg tænker meget på at få Logic Pro—og så er iLife jo nærmest
overflødigt. Det er ikke sådan, når man er så professionel. ;)
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-10 19:40

David Blangstrup <david.blangstrup@gmail.com> wrote:

> [...]
> Og jeg tænker meget på at få Logic Pro - og så er iLife jo nærmest
> overflødigt. Det er ikke sådan, når man er så professionel. ;)

Jeg køber det nu nok alligevel. Jeg skal simpelthen have det nyeste nye.
Det er en af de få glæder, jeg har, som ikke feder. Det er trods alt
ikke vildt dyrt, og jeg elsker ny software. Min ældste søn er også
begyndt at tage billeder, og han bruger iTunes. Mit nye kamera kan også
filme, så måske kan jeg lege lidt med at lave film.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-10-10 22:39

> Min ældste søn er også
> begyndt at tage billeder, og han bruger iTunes.

I er sgu cutting edge

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 22:47

> I er sgu cutting edge

De er protoypen på en Apple familie ... de burde lave en remake af den
gamle "Performa familen" film ..

<http://www.youtube.com/watch?v=SAgku3vFFHA&feature=related>

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 22:52

> De er protoypen på en Apple familie ... de burde lave en remake af den
> gamle "Performa familen" film ..
>
> <http://www.youtube.com/watch?v=SAgku3vFFHA&feature=related>

hjer er part 1

<http://www.youtube.com/watch?v=jdqe5fu8A30&feature=related>

og part 2

<http://www.youtube.com/watch?v=bSqQCiSesy8&feature=related>

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-10 15:36

> hjer er part 1
>
> <http://www.youtube.com/watch?v=jdqe5fu8A30&feature=related>
>
> og part 2
>
> <http://www.youtube.com/watch?v=bSqQCiSesy8&feature=related>

De er da sjove på sådan en retroagtig måde. Der er mange minder, når man
ser de gamle programmer og skærmbilleder. Hvad har de film været brugt
til? De er jo meget lange, så det kan ikke have været reklamer til
fjernsynet. Og dengang var der jo ikke rigtig mulighed for at
distribuere dem over internettet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-10 18:01

> [...]
> til? De er jo meget lange, så det kan ikke have været reklamer til
> fjernsynet. Og dengang var der jo ikke rigtig mulighed for at

Jeg har den på et VHS bånd ... jeg tror det har været brugt til b.la.
mac brugergrupper, "evangelists" der skulle have noget at vise. Evt.
kørene i en butik ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-10 15:36

> I er sgu cutting edge

Okay, okay. Der skulle selvfølgelig have stået iPhoto.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-10-10 17:02

> Okay, okay. Der skulle selvfølgelig have stået iPhoto.

Okay, så velkommen tilbage i flokken

--
Mvh Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-10-10 07:05

On 2010-10-21 20:40:27 +0200, Henrik Münster said:

> [...]
> begyndt at tage billeder, og han bruger iTunes. Mit nye kamera kan også
> filme, så måske kan jeg lege lidt med at lave film.

He he, jeg har også købt det. Kun 200 kroner i Education store. Og du
har ret, det er en af de få glæder der ikke feder. lol
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 16:15

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> [...]
> eller andet smart som kræver alle systemressourcer" når jeg beder den om
> noget så simpelt som at scrolle gennem mine billeder.

Har du spandevis af RAM?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-10-10 22:39

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 <nospam0002+20101021@gmail.com> wrote:

> Har du spandevis af RAM?

2 Gb i en standard 13" macbook pro... så nej ikke rigtigt.

--
Mvh Martin

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-10-10 06:31

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> 2 Gb i en standard 13" macbook pro... så nej ikke rigtigt.

Jeg tror du lige der har forklaringen på hvorfor iPhoto kører sløvt med
en masse billeder.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-10-10 07:12

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 <nospam0002+20101021@gmail.com> wrote:

> Jeg tror du lige der har forklaringen på hvorfor iPhoto kører sløvt med
> en masse billeder.

Jeg har selv 4 GB i min MBP4.1 og det scroller derudad.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 22-10-10 07:13

> Jeg ser til min store glæde, at der er kommet ny iLife, så den nu hedder
> iLife '11. Ved nærmere inspektion viser det sig, at det kun er iPhoto,
> iMovie og Garageband, der er lavet om på.

Ja, og så er det ikke engang 64-bit!
Men da studerende mm (lærere som ut) kan få det til 200,- ender det
måske alligevel på HD'en, selvom jeg både er Aperture og Logic-bruger.

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-10 07:41

Martin Ammentorp <ammentorpx@yzmac.com> wrote:

> Ja, og så er det ikke engang 64-bit!
> Men da studerende mm (lærere som ut) kan få det til 200,- ender det
> måske alligevel på HD'en, selvom jeg både er Aperture og Logic-bruger.

Jeg tror jeg venter lidt og køber iMovie seperat når den kommer i "Mac
App Store" .. jeg har ikke brug for de andre 3-4 ting

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-10 15:36

> Jeg tror jeg venter lidt og køber iMovie seperat når den kommer i "Mac
> App Store" .. jeg har ikke brug for de andre 3-4 ting

Tror du, det sker? Er iLife ikke en integreret pakke, der altid sælges
separat?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-10 17:59

> Tror du, det sker? Er iLife ikke en integreret pakke, der altid sælges
> separat?

<http://images.apple.com/macosx/lion/images/lion_app_store20101020.png>

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-10 19:05

> <http://images.apple.com/macosx/lion/images/lion_app_store20101020.png>

Læg mærke til, at det grå felt med prisen er længere på de programmer
end på f.eks. programmet nederst til venstre. Hvis du forstørrer
billedet, står der: "Sælges kun som del af pakke".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-10 19:10

> Læg mærke til, at det grå felt med prisen er længere på de programmer
> end på f.eks. programmet nederst til venstre. Hvis du forstørrer
> billedet, står der: "Sælges kun som del af pakke".

kan godt være mine øjne ikke er så gode mere ... men det kan jeg slet
ikke se ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-10 19:12

> kan godt være mine øjne ikke er så gode mere ... men det kan jeg slet
> ikke se ...

<http://images.apple.com/mac/app-store/images/appstore_hero20101020.png>

iMovie $14.99 to buy

ingen tekst ang. pakker ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-10 21:26

> <http://images.apple.com/mac/app-store/images/appstore_hero20101020.png>
>
> iMovie $14.99 to buy
>
> ingen tekst ang. pakker ...

Det var bare for at drille dig, fordi du var så skarp
Jeg regnede ikke med, at du kune finde et billede i endnu højere
opløsning. Men bortset fra, at du sikkert har ret, så er der vel blot
tale om et eksempel på, hvordan App Store vil komme til at se ud. Priser
og udvalg er nok ikke juridisk forpligtende for Apple. Ikke at jeg vil
modsige dig. Apple er nok så langt i planlægningen, at det ender med at
blive, som der står.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-10 21:56

> [...]
> juridisk forpligtende for Apple. Ikke at jeg vil modsige dig. Apple er nok
> så langt i planlægningen, at det ender med at blive, som der står.

I sidste ende sælger de nok mere softwafe. F.eks. til en som mig som
ikke ville spendere en fuld iLife pakke fordi jeg kun bruger 2
programmer ud af 5, men så godt kan lokkes til at købe iMovie seperat

De er sku nogen udspekulrede nisser nede i Cupertino ...

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-10-10 15:25

> [...]

> Men da studerende mm (lærere som ut) kan få det til 200,- ender det
> måske alligevel på HD'en, selvom jeg både er Aperture og Logic-bruger.

kr. 200,- hvor kan man det?

--
Mvh Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-10-10 07:59

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> kr. 200,- hvor kan man det?

Tjah - enten har jeg set forkert, eller også er noget ændret: Nu står
den til knap 400,- på edu-store for single-user.
Min fjel - beklager