Ny MacBook Air og iLife '11
Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-10 20:50

Jeg opdagede lige tilfældigt på Apples hjemmeside, at der er kommet ny
MacBook Air og iLife '11. Hvornår er det sket? Hvorfor har I ikke sagt
noget?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-10 21:08

On 20/10/10 21.50, Henrik Münster wrote:
> Jeg opdagede lige tilfældigt på Apples hjemmeside, at der er kommet ny
> MacBook Air og iLife '11. Hvornår er det sket? Hvorfor har I ikke sagt
> noget?

Steve Jobs annoncerede den kl. 19. (I dag)

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-10 21:14

Anders Sørensen <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:

> Steve Jobs annoncerede den kl. 19. (I dag)

Var det den der "Back to the Mac"-begivenhed? Nu begynder der at dæmre
noget om, at jeg vist nok har hørt, at der skulle ske noget. Jeg har
bare helt glemt, at det var i dag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-10 21:42

> Var det den der "Back to the Mac"-begivenhed? Nu begynder der at dæmre
> noget om, at jeg vist nok har hørt, at der skulle ske noget. Jeg har
> bare helt glemt, at det var i dag.

Video'en skulle også gerne være online nu ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-10 21:43

> Jeg opdagede lige tilfældigt på Apples hjemmeside, at der er kommet ny
> MacBook Air og iLife '11. Hvornår er det sket? Hvorfor har I ikke sagt
> noget?

du kan da bare følge med .... læser du ikke TidBITs ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-10 22:33

> du kan da bare følge med .... læser du ikke TidBITs ?

Jo, men ikke lige i dag. Jeg har været med min søn til tennisturnering i
Århus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-10 22:37

> Jo, men ikke lige i dag. Jeg har været med min søn til tennisturnering i
> Århus.

Skal han ikke lære golf istedet ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-10 23:18

> Skal han ikke lære golf istedet ?

Er du sindssyg? Så skal jeg jo vade banen rundt for at se ham spille.
Det bliver garanteret til flere kilometer. Nu kan jeg bare stå ved
sidelinien og råbe, at han skal løbe lidt hurtigere hen til boldene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-10-10 23:18

Henrik Münster wrote:

> Jo, men ikke lige i dag. Jeg har været med min søn til tennisturnering i
> Århus.

Nå, men så kan du se præsentationerne her:
Generel præsentation
http://events.apple.com.edgesuite.net/1010qwoeiuryfg/event/index.html
Ny MacBook Air
http://www.apple.com/macbookair/#macbook-air-video
iLife 11
http://www.apple.com/ilife/

Men, der er da noget helt ravruskende galt med Steve Jobs. - Han ser da
ud, som om han ikke har det særlig godt. - Nu kender jeg jo (desværre)
en del til diabetes, og jeg kan absout ikke li' det, jeg ser! - Det
minder mig lige lovlig meget om, da Kirsten for alvor blev dårligere.....

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-10 23:22

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Nå, men så kan du se præsentationerne her:
> Generel præsentation
> http://events.apple.com.edgesuite.net/1010qwoeiuryfg/event/index.html

Intego VirusBarrier X6 advarer om et "phishing attempt", når man vil
åbne denne side
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 00:01

Henrik Münster wrote:

> Intego VirusBarrier X6 advarer om et "phishing attempt", når man vil
> åbne denne side

- Og SeaMonkey quitter uden videre, men det vises fint i Firefox.

http://www.apple.com/macbookair/features.html#performance
- Stadig ingen Firewire
- Stadig ingen Ethernet
- Stadig intet optisk drev
- Kun 802.11N
- BlueTooth 2.1/EDR
- NVidia 320M Mobile, der kan trække en 27" skærm uden problem
- SD slot på 13", ikke på 11"
- Kun mulighed for SSD. *Problem* SSD "soldered to the logic board",
altså ingen mulighed for selv at skifte
- 5/7 timers batteritid på 11"/13"
- Multi-funktions trackpad med faciliterne som på iPod Touch, iPhone
og iPad, kan også styres fra tastatur.
- 'Die-cast' aluminium (tynde lag, der er hærdet under varme og højt
tryk), giver meget, meget høj stabilitet.

Surt, 11" udgaven ikke har SD slot, og dobbelt surt, ingen af dem har
hverken FW eller ethernet. - Og ærligt talt, så ville et 'kombi' stik
med en Mini-USB og en Mini-FW port kun fylde ca. 1,5x det, et alm. USB
stik fylder i bredden og endda ca. 4mm mindre i dybde og 2mm mindre i
højde....

Men trods alt, så kan det dog være et rimeligt seriøst alternativt valg
til svagtseende og blinde fremfor iPad, da den jo kører fuldt OS X og
ikke iOS, hvorved den har mulighed for at bruge alle nuværende TTS/SR
programmer som GhostReader, Dragon Natural Speaking samt iVox og dermed
også +130 forskellige fuldt udbyggede sprog (inkl. 2 danske stemmer) og
ikke kun de indbyggede 21 sprog i OS X.

Startpris for den mindste i USA bliver $999USd, hvilket omregnet ud fra
andre Mac priser nok vil give en startpris her i landet på 8995Dkr....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 08:37

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> - Og SeaMonkey quitter uden videre, men det vises fint i Firefox.

> [...]

Så længe du kan købe en MacBook eller MacBook Pro med alle disse ting
ser jeg ikke noget problem

> [...]
>
> Startpris for den mindste i USA bliver $999USd, hvilket omregnet ud fra
> andre Mac priser nok vil give en startpris her i landet på 8995Dkr....

De her maskiner er til alle dem som egentlig gerne ville have en iPad,
men som har brug for et fysisk tastater og evt. større skærm engang
imellem + minimale externe enheder (usb) og som kan nøjes med at køre
trådløs.

Igen, sålænge det ikke er den eneste maskine du kan få er alle de ting
du ser som minus ikke et stort problem .. du går bare et tak op i
modelrækken ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 13:17

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Igen, sålænge det ikke er den eneste maskine du kan få er alle de ting
> du ser som minus ikke et stort problem .. du går bare et tak op i

Og hvad er fx. vægtforskel på en MBA og en MB/MBP? - 800-1200g.... - Det
har altså ret meget at sige, hvis man, som beskrevet, vil bruge den som
erstatning for en iPad.

Tydeligvis kender du ikke ret meget til blinde og svagtseendes
computerbrug/-forbrug... Når de/vi fx. rejser, er det en fast del, vi
har vore læseapparater med og endda ofte en bærbar oveni. Og med både
11" og 13" nede i str. og vægt, der er mindre end det, fx. en
Daisy-afspiller fylder. Og skal du have begge dele med nu, vil det fylde
i omfang lige så meget som 4 MBA i tykkelse og længde og bredde og veje
ca. 6x så meget som en 13" MBA. - Og så er der jo også lige det, at
+99,99% af alle blinde og svagtseende også foretrækker et normalt
tastatur....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 14:35

> [...]

> ca. 6x så meget som en 13" MBA. - Og så er der jo også lige det, at
> +99,99% af alle blinde og svagtseende også foretrækker et normalt

Men har du absolut brug for Firewire på farten ? ... eller kablet
netværk (som du kan få med en dongle på ca. 20 gram) eller optisk drev
som du også kan få i en lille ekstern box ... ?

Jeg undrer mig bare over at du afskriver den fordi _du_ mangler de ting
.... kig udover din egen næsetip for engangs skyld ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 14:59

Thomas von Hassel wrote:

> Men har du absolut brug for Firewire på farten ?

Ofte ja!

> ... eller kablet netværk (som du kan få med en dongle på ca. 20 gram)

Ja, de steder, jeg kommer, er der ingen adgang til trådløst netværk
eller wifi-spots inden for vel omk. 25-30km afstand. Desuden vil
yderligere en adapter være endnu en dims, der kan bortkomme. Og de
reviews, jeg har læst om dem, er ikke alt for gode...

> ller optisk drev
> som du også kan få i en lille ekstern box ... ?

Og som jeg allerede har i form af en LaCie Mobile Firewire DL brænder...

> Jeg undrer mig bare over at du afskriver den fordi _du_ mangler de ting
> ... kig udover din egen næsetip for engangs skyld ...

Det er lige præcis det, jeg gør - faktisk flere millioner 'næser'
tilhørende alle os, der har nedsat syn på den ene eller anden måde....

Bare et enkelt eksempel, der måske kan få dig til at indse, at blinde og
svagtseende har andre behov. Hvis vi fx. skal have både en alm. bærbar
med + en boglæser som fx. en VictorReader, så vil det tilsammen fylde
mere end 4 stk. 13" MBA og veje godt 4kg. En MBA vejer ca. 1500g, et
bærbart CD/DVD (LaCie Mobile) drev vejer 240g. En mappe med 12 stk.
bøger på CD vejer ca. 350g - i alt under 2kg. Tilsammen fylder det
mindre end 2 MBA og da det er i tre dele, kan det pakkes individuelt.

OK, vi kan også sige det på den her måde. Inden du rejer, skal/vil du
have overført 10-15 lydbøger til din MBA, men du har intet USB drev,
hvorfra du kan gøre det, og du har ikke trådløst netværk. Dvs., du skal
ud og investere yderligere i et wifi kort til din stationære eller den
nævnte og dårlige USB->ethernet dongle, hvorefter det vil tage dig ca.
3-4 timer at overføre de 10-15 bøger. - Godt nok har mange blinde og
svagtseende masser af tid, da de jo generelt er uønskede på
arbejdsmarkedet, men vi er altså også mange, der godt kan bruge vores
tid på en bedre måde end at spilde 3-4 timer på at overføre bøger! - Så
hvad med at kigge lidt udover din egen næsetip.?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 16:06

> [...]

> tid på en bedre måde end at spilde 3-4 timer på at overføre bøger! - Så
> hvad med at kigge lidt udover din egen næsetip.?

Der er noget, jeg ikke forstår.

Hvorfor er det vigtigt, at vægten er lav? Man kan jo bare lade være at
tage den med sig, og hvis alle de dimser, du efterlyser, bliver bygget
ind, kommer den jo til at veje mere...???????

/Hvis/ man så vil have de ting med sig, så har man jo en MacBookPro.

Iøvrigt er der ingen, der læser 10 bøger på en rejse, for så vil man
blive hjemme.

Jeg er s´gu´ bange for, at du kæmper mod vindmøller.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 18:13

> Og som jeg allerede har i form af en LaCie Mobile Firewire DL brænder...

> Det er lige præcis det, jeg gør - faktisk flere millioner 'næser'
> tilhørende alle os, der har nedsat syn på den ene eller anden måde....

og de har alle brug for Firewire ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 20:45

Thomas von Hassel wrote:

> og de har alle brug for Firewire ?

Det er jo også et potentielt marked... - Desuden bruger langt de fleste
af de blinde og svagtseende, jeg kender, Firewire, fordi det er langt
mere pålideligt end USB. Og for dem, der udelukkende bruger talesyntese,
går det hele i koks, hvis USB fejler på den ene eller anden måde.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 20:48

> [...]

> mere pålideligt end USB. Og for dem, der udelukkende bruger talesyntese,
> går det hele i koks, hvis USB fejler på den ene eller anden måde.

"langt mere pålideligt end USB" .. er noget af en påstand. Der er ingen
der siger at det ikke er en smule langsommere end Firewire 800 ... men
upålideligt er det ikke.

Både min lokale timemachine + den ene af mine Drobo'er kører USB uden
problemer.

På mit arbjede tager vi en klon af serveren ud på en USB disk .. ingen
problemer. Millioner af USB Flash drev bliver dagligt brugt rundtomkring
.... for ikke at nævne USB mikrofoner, MIDI tastaturer etc. etc.

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 22-10-10 15:31

Den 21/10/10 21.45, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> mere pålideligt end USB. Og for dem, der udelukkende bruger talesyntese,
> går det hele i koks, hvis USB fejler på den ene eller anden måde.

Jamen ville det så ikke være bedre med en af de andre modeller der
samtidig har større skærm ?
hvis jeg havde nedsat syn ville en 15 eller 17" sat til lavere opløsning
da ikke være et bedre valg ?

Air er til dem der vil have en lille maskine der går trådløst på og
henter det meste via det trådløse netværk.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-10-10 21:00

Henry Lerche Madsen wrote:

> Jamen ville det så ikke være bedre med en af de andre modeller der
> samtidig har større skærm ?

Jo, for den gruppe, der som jeg, har en synsrest. Men det er jo så også
til helt andre priser.

> hvis jeg havde nedsat syn ville en 15 eller 17" sat til lavere opløsning
> da ikke være et bedre valg ?

Véd du, hvad en 15" og 17" MBP vejer? - Selv den store 13" MBA inkl.
ekstra ekstern HD og ekstern optisk drev vil _tilsammen_ veje ca. 500g
mindre end den letteste 15" MBP.

Jeg har eksperimenteret en del med at nedsætte opløsningen på min egen
PB G4 (1440x900). Det er ikke en god idé, da en stor del af kontrasten
forsvinder ved fx. 1280x768 og 1050x700. Så er det langt bedre at bruge
forstr. systemet ZoomView, hvor man beholder både kontrast og lysstyrke
intakt.

Og for helt blinde, der jo alligevel ikke kan se skærmen, er det jo
ligegyldigt, hvor stor skærmen er. Her er de derimod fuldstændig
afhængige af, hvorvidt talesyntesen fungerer korrekt og i fuldt omfang.
- Det er jo stadig et reduceret system på iPad i og med brugen af iOS,
mens de nye MBA jo bruger et fuldt udbygget OS X, og dermed også
muligheden for at bruge alle nuværende kendte talesynteser som
GhostReader, iVox og DragonNatural og de mere end 130 stemmer, der
findes til godt 120 forskellige sprog - inkl. 2 fonetisk opbyggede
stemmer til dansk.

> Air er til dem der vil have en lille maskine der går trådløst på og
> henter det meste via det trådløse netværk.

Hvis det var så, skulle Apple ikke i selve præsentationen lægge så stor
vægt på, at de to nye MBA modeller er 'seriøse alternativer' til iPad,
men med brug af fuldt OS X fremfor iOS! - Og de skulle i særdeleshed
ikke have lagt vægt på, at priserne var reducerede, så 'everybody can
afford these'. MBA er - som de tidl. modeller - et nicheprodukt, der
henvender sig til en meget, meget begrænset gruppe hel-proffe brugere,
og for den gruppe spiller pris heller ingen rolle.

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 21-10-10 15:42

> [...]

> - 'Die-cast' aluminium (tynde lag, der er hærdet under varme og højt
> tryk), giver meget, meget høj stabilitet.

Og må vi be' om eSATA på alle maskiner - nu vi er igang!

Mere surt der ikke er noget processor boost. Ethernet har du via
USB-adapter- Men man må sige de bekender kulør ved kun at installere SSD
nu... Og endelig kan man få 4 GB RAM i dem. Men hvor er de dyre...

Og sådan har vi alle behov og kan brokke os, og det betyder ikke en
snus...

Ppi'en er tilmed højere end/hhv. tæt på 17"'s, men det er åbenbart
standard på Apples bærbare efterhånden, så den lille 15" MBP skærm er
den eneste der passer til min Apple 30".

vh esben

Der stadigt ikke kan få øje på "ordentlige" macs længere. Hvis MB Air
var hurtigere kunne den leve sammen med en iMac, men desværre for
langsom og dyr...

Fra : Esben

Dato : 21-10-10 15:49

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Mere surt der ikke er noget processor boost.

Her hvorfor:

http://arstechnica.com/apple/news/2010/10/why-apple-saddled-the-macbook-
air-with-gimped-cpus.ars

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 15:52

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> http://www.apple.com/macbookair/features.html#performance
> - Stadig ingen Firewire
> - Stadig ingen Ethernet
> - Stadig intet optisk drev

Hvad pokker mener du med det?

De tre ting skal /ikke/ ind i en Air. De er jo i MacBookPro, så derfor
skal du ikke have en Air, hvis du vil have de tre ting, hmm...

Du tror forhåbentlig ikke, at markedsøkonomien på noget tidspunkt
overvejer at tilgodese minoritetsgrupper i befolkningen, når der findes
et alternativ?

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 16:55

Morten Lind wrote:

> Hvad pokker mener du med det?

Præcis det, jeg skriver, og som vi er mange, der efterlyser!

> De tre ting skal /ikke/ ind i en Air. De er jo i MacBookPro, så derfor
> skal du ikke have en Air, hvis du vil have de tre ting, hmm...

Og rende rundt med et monstrum, der både fylder meget mere og vejer det
dobbelte, når Apple i præsentationen selv lægger op til, at de to skal
være seriøse alternativer til iPad? - Desuden vil de tre dele højst
koste ca. 50 kr. ekstra _i alt_!

> Du tror forhåbentlig ikke, at markedsøkonomien på noget tidspunkt
> overvejer at tilgodese minoritetsgrupper i befolkningen, når der findes
> et alternativ?

Jeg havde egentlig ikke ventet en så diskriminerende udtalelse fra din
side..-(! - Men som jeg lige har svaret Niels, så har det været Apples
politik lige siden system 6.x. - Og hvorfor i alverden skal de/vi ikke
have mulighed for at bruge den moderne teknologi, når det nu findes? -
Men vi skal åbenbart bare puttes væk - helst ned i et sort hul og dækkes
godt til, så 'de normale' kan undgå at se eller høre noget til os.! -
Endnu bedre... Vi skulle hellere fjernes allerede ved en fosterdiagnose...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 18:08

> [...]
> godt til, så 'de normale' kan undgå at se eller høre noget til os.! -
> Endnu bedre... Vi skulle hellere fjernes allerede ved en fosterdiagnose...

Nu lader du vist engagementet løbe over.

Det er ikke, har aldrig været og bliver aldrig mig, der styrer og står
for markedsøkonomien.

Jeg konstaterer blot koldt, at kapitalismen ikke evner at tilgodese
minoritetsgrupper.

Det var det, jeg skrev - det, jeg mener, og det er under ingen
omstændigheder på nogen måde at udlægge som en diskriminerende udtalelse
fra min side.

Vær rar at læse det igen.

På forhånd tak.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 18:17

> [...]
> for markedsøkonomien.
>
> Jeg konstaterer blot koldt, at kapitalismen ikke evner at tilgodese

Det har da intet med minoritetsgrupper at gøre at der ikke er firewire i
en MacBook Air ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 18:40

> Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Det har da intet med minoritetsgrupper at gøre at der ikke er firewire i
> en MacBook Air ?
>
> /thomas

Underligt spørgsmål til mig - det må du da stille til Erik
Richard.....(?)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 20:44

> Underligt spørgsmål til mig - det må du da stille til Erik
> Richard.....(?)

Det var det sådan set også....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 20:41

Morten Lind wrote:

> [...]
>
> Det var det, jeg skrev - det, jeg mener, og det er under ingen
> omstændigheder på nogen måde at udlægge som en diskriminerende udtalelse

Jeg læste det mange gange, inden jeg svarede, og jeg har tilladt mig at
vise det til en anden - dog uden at nævne/vise dit navn. Hans svar var,
at det er et ekklatant eksempel på "...en skriftlig diskriminering af en
minoritetsgrupper".

Desuden har jeg indtil flere gange gennem de sidste ca. 8-9 år skrevet,
at der rent faktisk findes en lov i USA, der påkræver, at al IT udstyr
skal være udformet sådan, at det kan bruges af de forskellige
handicapgrupper, dersom disse overhovedet er istand til at kunne bruge
denne teknologi rent fysisk. Loven er - som også skrevet - udformet
sådan, at det i første omgang er den enkelte forbundsstat, der skal lave
loven og sætte den i kraft, hvorefter den så træder i kraft på
forbundsplan, når et vist antal stater har radificeret lovene. Og Apple
ligger jo i Californien, hvor en sådan lov netop er vedtaget (1999), og
som det eneste af dem, der både producerer hardware og software,
overholder de - eller har indtil nu overholdt denne lov. - Og så får man
pludselig at vide, at man blot er en 'minoritet', der ikke skal tages
hensyn til.

Og ja, jeg er både såret og godt sur nu!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 20:42

> [...]

> hensyn til.
>
> Og ja, jeg er både såret og godt sur nu!

Du har stadig ikke svaret hvorfor mangel på Firewire og ethernet er
diskrimination ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 22-10-10 03:08

> [...]

> vise det til en anden - dog uden at nævne/vise dit navn. Hans svar var,
> at det er et ekklatant eksempel på "...en skriftlig diskriminering af en

Nå, det er jeg ked af, for så er I to, der skyder budbringeren

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-10-10 08:07

> [...]

> hensyn til.
>
> Og ja, jeg er både såret og godt sur nu!

Jeg kan simpelthen ikke læse det indhold ind Mortens indlæg, som du
tillægger det. Prøv igen. Find den positive og konstruktive mening i
indlægget i stedet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 22-10-10 14:20

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg kan simpelthen ikke læse det indhold ind Mortens indlæg, som du
> tillægger det. Prøv igen. Find den positive og konstruktive mening i
> indlægget i stedet.

Tak Flemming

M.

Fra : Jesper

Dato : 21-10-10 23:55

> [...]

> Startpris for den mindste i USA bliver $999USd, hvilket omregnet ud fra
> andre Mac priser nok vil give en startpris her i landet på 8995Dkr....

Der er flere problemer med MBA:

• For langsom CPU: 1,4 eller 1,6 GHz Core2Duo på 11,6" modellen er for
lidt. Man burde have satset på en Core i3 i stedet.
• Ingen Firewire. Uden firewire, ingen target mode. Uvurderlig når man
skal reparere og vedligeholde 'puteren.
• Alt for lille harddisk. Man kunne have sat en SATA 2,5" hybriddisk i.
Vist fylder den mere og så ville batteritiden blive lavere, men helere
det end fastloddet flashkort.
• Ingen 3G eller LTE kort. For en lille mobil puter er det en must.
• Ingen USB 3 port. Det er den nye standard, ingen ny computer bør være
uden den.
• Ingen OLED skærm. OLED bruger meget mindre strøm end LED bagbelyst
LCD.

--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-10 06:02

> [...]
> uden den.
> • Ingen OLED skærm. OLED bruger meget mindre strøm end LED bagbelyst

Du skriver som om Apple bare har grebet i blinde efter hvilke features
de har sat i maskinen ... og ikke ved nøjagtigt hvilken målgruppe de går
efter ...

Har du regnet ud hvad det vil betyde for batteritiden at sætte en Core
i3 i istedet ? ... eller hvor meget mere plads en 2.5" disk ville fylde
mere ? og hvormange der rent faktisk vil udnytte Firewire, mobildata
osv. ?

Jeg kan til nød give dig skærmen ... men OLED er ikke den hellige gral

Du har set at systemsoftare følger med på et USB stick ik' ? .. og at
maskiner kan bootes fra USB disk generelt ?

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 22-10-10 09:34

> [...]
>
> Du har set at systemsoftare følger med på et USB stick ik' ? .. og at
> maskiner kan bootes fra USB disk generelt ?

i3 330 UM bruger 18W mod 17 W for den mest strømbesparende version af
Core 2 Duo.
OLED bruger væsentligt mindre strøm end LCD/LED.
Som jeg skriver, 2,5" optager lidt mere plads, så er der lidt mindre
plads til batterier, men da OLED bruger mindre strøm er det ikke det
store problem.
Du kan ikke koble til dine FW enheder med USB.
Jeg interesserer mig ikke for Apples polices mht hvilke features der
skal med.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-10 09:55

> i3 330 UM bruger 18W mod 17 W for den mest strømbesparende version af
> Core 2 Duo.

hvad med resten af chipsettet ?

> [...]
> Som jeg skriver, 2,5" optager lidt mere plads, så er der lidt mindre
> plads til batterier, men da OLED bruger mindre strøm er det ikke det

Der er andre problemer med OLED:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_LED#Disadvantages>

> Du kan ikke koble til dine FW enheder med USB.

nej ? ... hvis man er afhængig af firewire dimser så køber man ikke en
maskine uden FW .... simple as that ..

> Jeg interesserer mig ikke for Apples polices mht hvilke features der
> skal med.

Men det stopper dig jo ikke med at brokke dig over features i et givent
produkt ... mit råd er: lad være med at købe det, og lade være med at
hidse sig op over hvad den mangler.

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 22-10-10 10:36

> [...]
>
> Men det stopper dig jo ikke med at brokke dig over features i et givent
> produkt ... mit råd er: lad være med at købe det, og lade være med at

Det er efterhånden en kedsommelig diskussion.
Der er mange forskellige Mac-modeller. Ingen af dem opfylder alles behov.
Det er faktisk derfor, der er forskellige modeller. Hvis en given model ikke
har de features, man vil have, så køber man en anden model, som har flere af
de features, man har brug for.
Eller brokker sig over, at der ikke er en model, som opfylder ALLE behov -
igen og igen.

Det gør ingen forskel, hvad vi brokker os over her i gruppen. Apple lytter
ikke. De laver heller ikke markedsundersøgelser af, hvad folk synes om deres
Mac, og hvad de gerne ville have i en ny Mac.

Derimod tror jeg de ser MEGET på dels salgstallene, dels omkostningerne ved
at indbygge/udelade features. Og salgstallene har altid ret.

Det er naivt/storhedsvanvid at tro, at 25.000 protester mod manglende FW har
betydet noget for Apples valg. Derimod er det billigst kun at have få
grundlæggende modeller - at MacBooks er designet så ens som muligt, dvs.
alle med FW.

Og ja, FireWire er død til den almindelige forbruger. Det er dem, der er
flest af.

- Mikael

Fra : Morten Lind

Dato : 22-10-10 14:26

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Det er dem, der er
> flest af.

> - Mikael

Som jeg prøvede at fortælle Erik Richard, men uden succes.

M.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 22-10-10 14:51

Den 22/10/10 11.36, nospamtoMike [8000 C] skrev:

> Det er naivt/storhedsvanvid at tro, at 25.000 protester mod manglende FW har
> betydet noget for Apples valg.

Argh det ved jeg nu ikke. Da Apple løftede sløret for den første iMac G5
(A1058) var jeg skide skuffet over at man havde sat alle stikkene lodret
i stedet for vandret. jeg brokkede mig til Apples folk i standen på
messen i Paris. Og jeg klagede også min nød til Morten ved en workshop i
MacBruger.
Hvad skete ? Jo næste generation havde stikkene vandret og jeg tror sgu
jeg var den eneste det turde brokke over hvad alle mente var en
designsmessig perle..... altså en klage og Apple rettede ind!

Dette er selvfølgelig skrevet med et smil på læben og det gælder også ERS !

Fra : Morten Lind

Dato : 22-10-10 15:04

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Og jeg klagede også min nød til Morten ved en workshop i
> MacBruger.

Hæ, hæ...kan du virkelig huske det - men giv nu ikke mig æren...))))

M.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 22-10-10 15:23

Den 22/10/10 16.04, Morten Lind skrev:

> Hæ, hæ...kan du virkelig huske det - men giv nu ikke mig æren...))))
>
> M.

Nå, jeg havde helt klart den opfattelse af at det var dig der
efterfølgende satte dem på plads

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-10-10 18:45

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> designsmessig perle..... altså en klage og Apple rettede ind!
>
> Dette er selvfølgelig skrevet med et smil på læben og det gælder også ERS!

Jeg véd ikke, om det er naivt, som Mikael mener, men jeg véd, at 14 dage
efter, de godt 25.000 underskrifter blev afleveret, relancerede Apple
den billige hvide 13" MacBook _med_ Firewire...

Og nu har jeg også rundt om på div. steder set nogle 'splattede'
billeder af de to nye MBA, og der er endda rigeligt med plads til at
sætte et Mini-USB/-FW stik ind istedet for det ene USB stik i den side,
hvor MegaSafe stikket sidder. - Så jeg/vi mener stadig, at Apple ikke
har nogen som helst fornuftig og gyldig undskyldning for /ikke/ at gøre det!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-10 22:59

> [...]

> efter, de godt 25.000 underskrifter blev afleveret, relancerede Apple
> den billige hvide 13" MacBook _med_ Firewire...

Tror du selv at 14dage er nok til at skubbe et nyt produkt igennem
systemet ?

> [...]
> har nogen som helst fornuftig og gyldig undskyldning for /ikke/ at gøre det!

Der er ikke nogen "undskyldning" ... det er en vurdering af hvad
målgruppen har brug for ....

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-10-10 12:45

> Jeg véd ikke, om det er naivt, som Mikael mener, men jeg véd, at 14 dage
> efter, de godt 25.000 underskrifter blev afleveret, relancerede Apple
> den billige hvide 13" MacBook _med_ Firewire...

Så kan man være helt sikker på, at det ikke havde betydning med de
underskrifter. Den slags beslutninger er noget mere end 14 dage undervejs.

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-10-10 14:20

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Så kan man være helt sikker på, at det ikke havde betydning med de
> underskrifter. Den slags beslutninger er noget mere end 14 dage undervejs.

Både og... Det var jo ikke et nyt produkt, der skulle sættes i
produktion, men blot en genoptagelse af den, der var stoppet. - Desuden
kørte poilen i ca. 3 mdr., hvor de selv kunne se det jævnt stigende
antal underskrifter.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-10-10 14:31

> [...]

> produktion, men blot en genoptagelse af den, der var stoppet. - Desuden
> kørte poilen i ca. 3 mdr., hvor de selv kunne se det jævnt stigende

Vi er enige om at den model du mener som ikke havde Firewire var den
første unbody macbook (ikke pro...) .. den kom i Oktober 2008 ... den
næste MacBook som _havde_ firewire var den hvide unibody plastik .. den
kom i Januar 2009

Med så kort tid imellem har den model altid været designet til at have
firewire.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 22-10-10 14:26

Thomas von Hassel wrote:

> hvad med resten af chipsettet ?

Jeg vil give Jesper fuldt ret i, at de to ver., den nye MBA kommer i, er
alt for langsomme, hvis det er meningen, de skal bruges som en
_almindelig_ bærbar computer. Men, når det så er sagt, så jvf. oplægget
på præsentationen, er de jo i første omgang ment som 'udvidede
alternativer' til iPad, - selvom Cook - eller hvad han nu hedder - på
den anden side stod og sagde, at "Dette vil blive den nye generation
inden for notebooks". Og hvis det er tilfældet, er hhv. 2x1,4/1,6ghz
alt, alt for lidt.

> Der er andre problemer med OLED:
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_LED#Disadvantages>

Hvis du vil komme med nogle seriøse indsigelser mod OLED, så find da for
f.... noget seriøst fremfor det pes fra wiki!

> nej ? ... hvis man er afhængig af firewire dimser så køber man ikke en
> maskine uden FW .... simple as that ..

Igen - hvorfor vil du ikke indse, at Apple her - nok engang - kommer med
et produkt, der på forhånd kan kategoriseres som et flop for den almene
bruger, - selvom de på præsentationen står og braldrer op om, at 'det
her skam er noget helt nyt og "...The next generation in notebook
computers" bla...bla...bla...

Og din påstand om, at FW er 'død', er direkte usandt. FW3200 kommer her
i løbet af få måneder - måske endda inden jul, og FW6400 er godt på vej.
Skulle have været her i sommers, men pga. nogle varmeproblemer på
chippen har de valgt at udskyde det. Og når først de to er på markedet,
så kan USB godt gå hjem og pakke sig ned i det første det bedste hul og
dække sig selv til bagefter.

Jeg fatter ganske enkelt ikke din aversion mod Firewire, når det gang på
gang er bevist, at FW er både hurtigere og langt, langt mere pålidelig
end UsB.!

> Men det stopper dig jo ikke med at brokke dig over features i et givent
> produkt ... mit råd er: lad være med at købe det, og lade være med at
> hidse sig op over hvad den mangler.

Aha! Vi har altså ikke lov til at brokke os over åbenlyse mangler? - Men
skal i et og alt rette os efter, hvad hr. Thomas von Hassel finder for
godt at mene?

Præcis den samme diskussion kører på en del af de engelske grupper, men
modsat her, kan vi, der foretrækker FW trods alt få lov at komme med
vore synspunkter uden at blive nedgjort på vore synspunkter og kaldt for
både det ene og andet.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 22-10-10 15:02

> [...]

> modsat her, kan vi, der foretrækker FW trods alt få lov at komme med
> vore synspunkter uden at blive nedgjort på vore synspunkter og kaldt for

Erik Richard - hele gruppen tænker blot på dit blodtryk og
helbredstilstand.

Der /er/ virkelig ingen i denne gruppe, der forhindrer dig i at "brokke"
dig.

Og der /er/ virkelig ingen i gruppen, der nedgør og kalder dig dit og
dat.

Du er omgivet af en masse venlige, positive, inspirerende og konstuktive
mennesker, der blot vil dig det bedste, og derfor giver dig en masse
forslag til at ændre din situation, så du ikke så ofte bliver ked af, at
du ikke lige kan bruge en ny gadget.

Jeg gør det samme som du - kæmper de svages sag, men et godt ord siger,
at man skal vælge sine kampe med omhu, og det synes jeg, du skulle
overveje.

Mit råd til dig er, at du ikke misbruger din energi på produkter, der
ikke er rettet mod din målgruppe, og istedet bruger din energi på
virkelig at hjælpe netop de mennesker, du brænder for.

Ellers brænder du ud, og så har de jo ingen hjælp overhovedet, og det
vil du forhåbentlig ikke byde dem?

Med ønsket om en rigtig god weekend, forbliver jeg

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-10 15:18

> [...]

> den anden side stod og sagde, at "Dette vil blive den nye generation
> inden for notebooks". Og hvis det er tilfældet, er hhv. 2x1,4/1,6ghz

Det der menes er at roterende harddiske og 2.5" SSD er på vej ud til
fordel for integreret Flash storage. På samme måde var den første
MacBook Air den første der havde et indbygget batteri...

Naturligvis vil større maskiner, med større batterier muglied for at
integrere Core i5 og Core i7 chipsets og bedre grafikkort.

Mit gæt er at optiske drev også kan forsvinde fra 13 og 15" macbook
inden længe ...

> Hvis du vil komme med nogle seriøse indsigelser mod OLED, så find da for
> f.... noget seriøst fremfor det pes fra wiki!

du bander godt nok meget ....

> [...]
> bruger, - selvom de på præsentationen står og braldrer op om, at 'det
> her skam er noget helt nyt og "...The next generation in notebook

Den almene bruger er ikke målgruppen .. målgruppen er den der har brug
for en "ultra portable" ...

> Og din påstand om, at FW er 'død', er direkte usandt.

Det har jeg vist aldrig sagt ..

> [...]
> chippen har de valgt at udskyde det. Og når først de to er på markedet,
> så kan USB godt gå hjem og pakke sig ned i det første det bedste hul og

Ja, og der er sikkert mange lyd og videofolk der glæder sig ...

> Jeg fatter ganske enkelt ikke din aversion mod Firewire, når det gang på
> gang er bevist, at FW er både hurtigere og langt, langt mere pålidelig
> end UsB.!

Jeg har ingen aversion imod firewire, jeg bruger det selv. Jeg har noget
imod at dømme et produkt ude og værdiløst for _alle_ fordi det ikke har
firewire ...

> [...]
> modsat her, kan vi, der foretrækker FW trods alt få lov at komme med
> vore synspunkter uden at blive nedgjort på vore synspunkter og kaldt for

Der er vist ingen der har kaldt nogen noget. Men køber hvad man har brug
for med de features der passer ... hvis der ikke er firewire, og man har
brug for firewire, så lader man være med at købe den. Det gør ikke
produktet til et automatisk flop bare fordi _du_ ikke kan bruge den til
noget.

Det jeg finder mest mærkeligt er at disse to mangler diskvalificerer den
for 100% af synshandikkapede brugere .. det har du stadig ikke svaret
mig på.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-10 15:23

> [...]
> integrere Core i5 og Core i7 chipsets og bedre grafikkort.
>
> Mit gæt er at optiske drev også kan forsvinde fra 13 og 15" macbook

og her er hvorfor:

<http://www.youtube.com/watch?v=xHkgTpaatM4>

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 22-10-10 15:26

Den 22/10/10 16.17, Thomas von Hassel skrev:

> Jeg har ingen aversion imod firewire, jeg bruger det selv. Jeg har noget
> imod at dømme et produkt ude og værdiløst for _alle_ fordi det ikke har
> firewire ...
>

> /thomas

Jeg ville fint kunne bruge en MBA jeg husker ikke hvornår jeg sidst har
brugt FW det er hvertfald over 2 år siden...

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 22-10-10 20:15

Thomas von Hassel wrote:

> Det der menes er at roterende harddiske og 2.5" SSD er på vej ud til
> fordel for integreret Flash storage. På samme måde var den første
> MacBook Air den første der havde et indbygget batteri...

Mig bekendt skriver hverken Jesper eller jeg noget om, at SSD diskene
skal være 2.5"? - Der findes indtil flere varianter af SSD, som bl.a.
bruges til div. 'PictureBanks'. De fleste af dem er kun 4mm tykke og kan
rumme op til 256gb, men de typiske til billedbanker er 64-128gb.

Det, som ihvertfald både jeg og mange i de engelske grupper finder ret
betænkelig, er, at denne nye SSD type er 'faktory replacement only' ved,
at den er loddet til bundkortet.

> Naturligvis vil større maskiner, med større batterier muglied for at
> integrere Core i5 og Core i7 chipsets og bedre grafikkort.

Muligt, men så dårlig er NVidias 320M Mobile kort altså heller ikke. Og
for mig at se, så er det heller ikke så vigtig igen på en type som MBA
at få et såkaldt super kort. - Alene det, at det kan trække så store
eksterne skærme som 27" siger en hel del om kortets kvalitet.

> Mit gæt er at optiske drev også kan forsvinde fra 13 og 15" macbook
> inden længe ...

/DET/ tvivler jeg på!

> Den almene bruger er ikke målgruppen .. målgruppen er den der har brug
> for en "ultra portable" ...

Det er rent faktisk Apple selv, der siger, at netop de to nye MBA er
beregnet som seriøse og udvidede alternativer til iPad.

> Det har jeg vist aldrig sagt ..

Det har du nu gjort indtil flere gange.

> Ja, og der er sikkert mange lyd og videofolk der glæder sig ...

- Og igen udelukker du os ganske almindelige FW brugere.

> Jeg har ingen aversion imod firewire, jeg bruger det selv. Jeg har noget
> imod at dømme et produkt ude og værdiløst for _alle_ fordi det ikke har
> firewire ...

Ja, ja, lad os nu se. Jeg er bange for, jeg får ret igen. Jeg skrev
dengang, at første generation MBA ville blive et regulært flop, og jeg
fik jo ret. MBA blev et niche-produkt. Og præcis det samme vil med al
sandsynlighed ske for de to her. - Især da Apple folkene har præsenteret
den som "Et seriøst alternativ til iPad", hvilket det i de nuværende
konfigurationer langt fra er!

> [...]
> brug for firewire, så lader man være med at købe den. Det gør ikke
> produktet til et automatisk flop bare fordi _du_ ikke kan bruge den til

Som jeg har skrevet indtil flere gange, så ser jeg det produkt her -
ligesom de første MBA og iPad'en - ud fra en tester af handicapvenligt
hardwares synspunkt.

Vi er virkelig mange synshæmmede computerbrugere, der har efterlyst
noget ala de nye MBA, og så leverer Apple sådan en gang makværk uden
basale tilslutninger som Ethernet og Firewire. Jeg synes som tester, at
det er under al kritik!

> Det jeg finder mest mærkeligt er at disse to mangler diskvalificerer den
> for 100% af synshandikkapede brugere .. det har du stadig ikke svaret
> mig på.

Jo, det har jeg skrevet indtil flere gange. - Firewire er langt mere
stabil, pålidelig i drift og kræver intet forhåndskendskab. Ethernet er
et must-have for blinde og svagtseende, da det er næsten umulig for
sådanne personer selv at rette evt. fejl, som det desværre tit sker med
trådløse systemer.

Vi havde håbet, at Apple - igen - ville vende tilbage til deres normale
politik med, at al det, de producerer, på forhånd skal være lavet sådan,
at det er brugervenligt for handicappede af alle typer, og at de dermed
også ville overholde de love, der - også som nævnt - gælder i de fleste
delstater i USA om, at nyt hardware og software *SKAL* være 100%
brugbart for alle handicapgrupper.

Det har de fravalgt ved at lancere både de første MBA, iPad og nu senest
de to nye 'the new generation of notebooks' (citat fra præsentationen).

Og som det er nu, hverken kan eller vil jeg anbefale nogen form for
handicapgruppe at anskaffe sig en af de to nye MBA modeller. - SÃ¥ enkel
er det, og jeg vil også lade det gå videre til vore andre konsulenter og
testere, at de to nye MBA ikke er brugervenlige for synshandicappede.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-10 22:59

> [...]

> Det, som ihvertfald både jeg og mange i de engelske grupper finder ret
> betænkelig, er, at denne nye SSD type er 'faktory replacement only' ved,

Den er så ikke "loddet" til bundkortet .. det er et modul der kan
skiftes ...

> Det er rent faktisk Apple selv, der siger, at netop de to nye MBA er
> beregnet som seriøse og udvidede alternativer til iPad.

Ultra Portalble _Mac_ skulle jeg måske have sagt ..

> Det har du nu gjort indtil flere gange.

beviser... ?

> [...]

> Jo, det har jeg skrevet indtil flere gange. - Firewire er langt mere
> stabil, pålidelig i drift og kræver intet forhåndskendskab.

USB er stabilt, pålideligt i drift og kræver intet forhåndskendskab ...

> Ethernet er
> et must-have for blinde og svagtseende, da det er næsten umulig for
> sådanne personer selv at rette evt. fejl, som det desværre tit sker med
> trådløse systemer.

Ethernet kan have ligeså mange fejl og problemer som alt muligth andet

> [...]
> også ville overholde de love, der - også som nævnt - gælder i de fleste
> delstater i USA om, at nyt hardware og software *SKAL* være 100%

Det er de også .. firewire og ethernet står ingen steder som krav til
handikappede ..

> [...]
> er det, og jeg vil også lade det gå videre til vore andre konsulenter og
> testere, at de to nye MBA ikke er brugervenlige for synshandicappede.

Det er jo synd for dem at de stoler på det du siger ... jeg håber de
hører på andre end dig ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-10-10 23:38

Thomas von Hassel wrote:

> Den er så ikke "loddet" til bundkortet .. det er et modul der kan
> skiftes ...

Så hør/se lige igen præsentationen... Citat: "The disk is soldered onto
the logic board".

> Ultra Portalble _Mac_ skulle jeg måske have sagt ..

Det gør det da ikke bedre. - En iPad er da også en 'Mac'.

> beviser... ?

Læs lige tråden igennem igen, og hvis du mangler mere læsestof, så gå
tilbage og find tråden om den første MBA.

> USB er stabilt, pålideligt i drift og kræver intet forhåndskendskab ...

Den var ny.! - Prøv lige at kigge en tur rundt i div. Windows grupper
og se, hvormange, der har problemer med USB, så får du nok et lidt mere
modificeret synspunkt.

> Ethernet kan have ligeså mange fejl og problemer som alt muligth andet

Igen, kig dig lidt rundt, så vil du se, at 99,99% af alle
netværksproblemer er med trådløst system.

> Det er de også .. firewire og ethernet står ingen steder som krav til
> handikappede ..

Korrekt, men vi har altså også lov til at have både netadgang og
eksterne enheder. MBA er ikke og bliver aldrig godkendt som hverken
brugbare eller anbefalede hjælpemidler til handicappede.

> Det er jo synd for dem at de stoler på det du siger ... jeg håber de
> hører på andre end dig ...

Det bliver MBA ikke mere brugervenlig af.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-10 23:40

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Så hør/se lige igen præsentationen... Citat: "The disk is soldered onto
> the logic board".

<http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Air-11-Inch-Model-A1370-Teardown
/3745/2>

> Det gør det da ikke bedre. - En iPad er da også en 'Mac'.

nej ... det er et "iOS Device"

> Læs lige tråden igennem igen, og hvis du mangler mere læsestof, så gå
> tilbage og find tråden om den første MBA.

Det er dig der slynger beskyldninger ud, så må du også finde beviserne

> Den var ny.! - Prøv lige at kigge en tur rundt i div. Windows grupper
> og se, hvormange, der har problemer med USB, så får du nok et lidt mere
> modificeret synspunkt.

ok

Fra : Jesper

Dato : 22-10-10 23:53

> <http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Air-11-Inch-Model-A1370-Teardown
> /3745/2>

<http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Air-11-Inch-Model-A1370-Teardown
/3745/1>

"The drive is a completely custom part, and will probably only be
available through Apple support services, thereby putting another nail
in the coffin for user-serviceability."

MAO er det revnende ligegyldigt om flashdrevet er loddet på eller ej:
Det er specialdel der sandsynligvis kun kan fremskaffes fra Apple. Det
er altså ikke muligt at udskifte med et andet drev.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-10-10 01:16

Jesper wrote:

> [...]
> Det er specialdel der sandsynligvis kun kan fremskaffes fra Apple. Det
> er altså ikke muligt at udskifte med et andet drev.

Enig! - Når jeg skrev "Soldered to the logic board", så er det et
direkte citat fra præsentationsvideoen. Og i computer- og elektrisk
terminologi betyder ordet 'to solder' "at lodde".

Så under alle omstændigheder vil en evt. køber ikke selv kunne udskifte
drevet.

mvh. Erik Richard

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 23-10-10 09:23

> MAO er det revnende ligegyldigt om flashdrevet er loddet på eller ej:
> Det er specialdel der sandsynligvis kun kan fremskaffes fra Apple. Det
> er altså ikke muligt at udskifte med et andet drev.

Kanskje, men man skal ikke se bort i fra at Toshiba begynner å selge den
til andre pc-produsenter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-10-10 11:27

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Kanskje, men man skal ikke se bort i fra at Toshiba begynner å selge den
> til andre pc-produsenter

Kommer jo an på hvor "custom" den dims er ... om de må, uden at få
ørerene i maskinen.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-10-10 11:27

> [...]
> Det er specialdel der sandsynligvis kun kan fremskaffes fra Apple. Det
> er altså ikke muligt at udskifte med et andet drev.

Jeg kan godt se det er mere sexet at være sur end at se på de gode ting

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 22-10-10 15:39

> [...]

> bruger, - selvom de på præsentationen står og braldrer op om, at 'det
> her skam er noget helt nyt og "...The next generation in notebook

Det er snart tre år siden Air ble presentert som en ny modell. Den er
fortsatt med i produktsortimentet, til og med nettopp oppdatert. Tror
ikke Apple hadde gjort det om den hadde vært en flopp eller om de
fryktet at den fortsatt kom til å være en flopp. Og hvorfor må alt være
for den allmenne bruker?

Fra : Morten Lind

Dato : 22-10-10 16:02

> [...]

> ikke Apple hadde gjort det om den hadde vært en flopp eller om de
> fryktet at den fortsatt kom til å være en flopp. Og hvorfor må alt være

Nemlig - hver ting til sin tid & hver mand sin computer ))

M.

Fra : Jesper

Dato : 22-10-10 17:22

> hvad med resten af chipsettet ?

Det samlede chipset, incl integreret grafik bruger 17 W, du kan læse
mere her:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=49021

> Der er andre problemer med OLED:
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_LED#Disadvantages>

Faktisk er oplysningerne om ulemperne ved OLED på Wikipedia 3 år gamle.
Det kan godt være at udviklingen er gået i stå over de sidste 3 år,
ligesom det også godt kan være at grise kan flyve!

> nej ? ... hvis man er afhængig af firewire dimser så køber man ikke en
> maskine uden FW .... simple as that ..

Hvis man nu har FW diske/brændere i forvejen, skal man så udelukkes fra
at købe en MBA ?

> Men det stopper dig jo ikke med at brokke dig over features i et givent
> produkt ... mit råd er: lad være med at købe det, og lade være med at
> hidse sig op over hvad den mangler.
>
> /thomas

Jeg lister bare de mangler som jeg ser dem på maskinen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-10 23:09

> Det samlede chipset, incl integreret grafik bruger 17 W, du kan læse
> mere her:
> http://ark.intel.com/Product.aspx?id=49021

Men de har jo nok valgt det de har valgt fordi de så har strøm nok til
at drive et diskret grafikkort ...

> Hvis man nu har FW diske/brændere i forvejen, skal man så udelukkes fra
> at købe en MBA ?

Hvis man er afhængig af dem ja, så er den maskine ikke det rigtige valg.

> Jeg lister bare de mangler som jeg ser dem på maskinen.

Det kan godt være ... men det kommer hurtigt til at lyde som brok ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-10-10 12:46

> Hvis man nu har FW diske/brændere i forvejen, skal man så udelukkes fra
> at købe en MBA ?

Ja, naturligvis.

- Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-10 21:07

> Det samlede chipset, incl integreret grafik bruger 17 W, du kan læse
> mere her:
> http://ark.intel.com/Product.aspx?id=49021

Som jeg har læst det hos Anandtech, der har en glimrende artikel om
emnet, så er problemet, at Intels chipsæt har et integreret grafikkort,
der ikke er godt nok til Apple. Derfor ville Apple være tvunget til at
sætte et andet grafikkort i ved siden af en evt. i3-processor. Det ville
tilsammen bruge mere strøm, producere mere varme og især optage meget
mere plads end den valgte løsning.

> Hvis man nu har FW diske/brændere i forvejen, skal man så udelukkes fra
> at købe en MBA ?

Det var da en sjov formulering. Det er som om, det er en menneskeret at
købe en MBA. Sådan formulerer man det normalt, hvis det f.eks. ikke er
muligt at komme ind på det offentlige bibliotek i kørestol. Så vil der
blive klaget over, at handicappede er udelukket fra at komme på
biblioteket. Din formulering svarer til at klage over, at børnerige
familier er udelukket fra at købe en Ferrari sportsvogn.
Hvis en computer ikke opfylder ens behov, så lader man bare være
med at købe den. Det er noget mærkeligt noget, at hver gang Apple
lancerer et produkt, så mener mange, at produktet mangler adskillige
faciliteter. Hvis man så nævner, at det ville gøre produktet større,
tungere, dyrere, gå ud over batteritid osv., så er svaret bare, at den
lille ændring ikke betyder ret meget. Det passer bare ikke. Det hele
løber op. Apple ser på hver millimeter, hvert gram og hver milliwatt
(foruden hver øre). Selv den mindste besparelse er værd at tage med. Det
betyder virkelig meget i det samlede billede, at der er sparet lidt på
hver komponent.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-10 11:24

Hej Jesper,

> i3 330 UM bruger 18W mod 17 W for den mest strømbesparende version af
> Core 2 Duo.

Du må have overset nogen af modellerne - for der findes Core 2 Duo der
max afgiver 10W (TDP). Heriblandt SU-serien som Apple har valgt til den
nye MBA.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 08:37

> [...]

> en del til diabetes, og jeg kan absout ikke li' det, jeg ser! - Det
> minder mig lige lovlig meget om, da Kirsten for alvor blev dårligere.....

Sådan har han set ud siden hans levertransplantation ... iflg. alle
oplysninger har han det fint ...

/thomas

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-10-10 11:23

On 2010-10-21 00:17:43 +0200, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ja, han ser ikke rask ud.
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Niels

Dato : 21-10-10 08:45

> [...]
> arbejdsmarkedet, men vi er altså også mange, der godt kan bruge vores
> tid på en bedre måde end at spilde 3-4 timer på at overføre bøger!

Sidder du vagt ved dine computere, når der skal overføres filer?

Hvorfor forventer du, at Apple optimerer alle deres computere til
blinde/svagtseende?

--
Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 16:38

Niels wrote:

> Sidder du vagt ved dine computere, når der skal overføres filer?

Nej, men jeg tester stadig både software og hardware til handicapbrug
bl.a. i samarbejde med Dansk Blindesamfunds hjælpemiddelkonsulenter, så
nogle gange er jeg nødt til at tage tid på diverse ting.

> Hvorfor forventer du, at Apple optimerer alle deres computere til
> blinde/svagtseende?

Fordi det har været Apples politik lige siden System 6.x og lancering af
den første Text-To-Speech, SpeechRecognition og forstørrelsessystemet
CloseView (og det udvidede kommercielle InLarge også fra Berkeley)
system, og som fra og med System 7.0 (CloseView dog fra System 6.0.5)
blev gratis for _alle_ brugere ved at blive en integreret del i alle
Apples styresystemer.

Desuden har Apple op gennem alle årene lagt stor vægt på, at netop de
systemer gør, at Apple computere er de mest brugervenlige - og eneste
computere, - der opfylder FNs charter omkring handicappedes tilgang og
brug af ny teknologi!

Der er reg. ca. 100 millioner helt blinde på verdensplan, ca. 150
millioner stærkt svagtseende og ca. 400 millioner andre læsehæmmede
(primært ordblinde), der kunne få god gavn af en computer. - Hvorfor i
alverden skal de/vi ikke have ordentlige muligheder for netop at bruge
den nye teknologi, uden det skal koste en formue?

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 15:56

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> http://www.apple.com/macbookair/features.html#performance
> - Stadig ingen Firewire

Dødt.

> - Stadig ingen Ethernet

USB-Ethernetdognle kan tilkøbes.

> - Stadig intet optisk drev

USB-drev kan tilkøbes.

> - Kun 802.11N

Er det ikke nok?

> - Kun mulighed for SSD. *Problem* SSD "soldered to the logic board",
> altså ingen mulighed for selv at skifte

Nøh, hvad de ikke gør for at få det så tyndt som muligt.

> - 5/7 timers batteritid på 11"/13"

Det er fint :D:D:D

> Startpris for den mindste i USA bliver $999USd, hvilket omregnet ud fra
> andre Mac priser nok vil give en startpris her i landet på 8995Dkr....

Den står på Applestore til knap 8.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 15:59

> Ofte ja!

Fordi du slæber en række dyre eksterne firewiredrev med? For at holde
vægten nede?

> [...]
> yderligere en adapter være endnu en dims, der kan bortkomme. Og de
> reviews, jeg har læst om dem, er ikke alt for gode...

Din iPhone kan lege 3G-modem over bluetooth.

> Og som jeg allerede har i form af en LaCie Mobile Firewire DL
> brænder...

Hvad er så problemet?

> Bare et enkelt eksempel, der måske kan få dig til at indse, at blinde
> og svagtseende har andre behov. Hvis vi fx. skal have både en

Hvis blinde og svagtseende har andre behov, så er det ikke den dims de
blinde og svagtseende skal købe.

> OK, vi kan også sige det på den her måde. Inden du rejer, skal/vil du
> have overført 10-15 lydbøger til din MBA, men du har intet USB drev,

Hvorfor skal du det? Har du ikke en iPod shuffle?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 21-10-10 17:05

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 wrote:

> Fordi du slæber en række dyre eksterne firewiredrev med? For at holde
> vægten nede?

Både vægt og fleksibilitet.

> Din iPhone kan lege 3G-modem over bluetooth.

?? - Som jeg har skrevet til hudløshed efterhånden, så har jeg ikke og
vil ikke have iPhone. Den er ubrugelig for synshandicappede.

> Hvad er så problemet?

_Firewire_ mangler på MBA...

> Hvis blinde og svagtseende har andre behov, så er det ikke den dims de
> blinde og svagtseende skal købe.

Ikke det? - Hvad skulle det så være? - En MSI + talesyntese og forstr.
system for +10.000kr ekstra?

> Hvorfor skal du det? Har du ikke en iPod shuffle?

Nej, og en sådan kommer heller ikke inden for mine døre - eller for den
sags skyld ingen former for iPods!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 18:17

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Både vægt og fleksibilitet.

Hvad vejer dine harddiskle ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 21:12

Thomas von Hassel wrote:

> Hvad vejer dine harddiskle ?

Jeg tænker ikke på dem, jeg bruger stationært - kun på bærbare 2,5" HD
og for mit eget vedkommende også det bærbare FW DVD drev. Tilsammen
vejer de to mindre end vægtforskellen mellem en 13" MBA og den letteste MBP.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 21:34

> [...]

> og for mit eget vedkommende også det bærbare FW DVD drev. Tilsammen
> vejer de to mindre end vægtforskellen mellem en 13" MBA og den letteste MBP.

USB er stadig rigeligt til små 2.5" eksterne harddiske og DVD drev ...

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 21-10-10 18:31

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> ?? - Som jeg har skrevet til hudløshed efterhånden, så harjeg ikke og
> vil ikke have iPhone. Den er ubrugelig for synshandicappede.

SÃ¥ en MacBook Air er ikke for deg. Skal virkelig alle produkter
tilfredsstille alle sammen hele tiden?

http://behindthecurtain.us/2010/06/12/my-first-week-with-the-iphone/

Du har kanskje sett denne?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 21-10-10 21:46

Tor Einar Samdahl wrote:

> SÃ¥ en MacBook Air er ikke for deg. Skal virkelig alle produkter
> tilfredsstille alle sammen hele tiden?
>
> http://behindthecurtain.us/2010/06/12/my-first-week-with-the-iphone/
>
> Du har kanskje sett denne?

Ikke før nu, men det er så også først ca. nr. 10 positive indlæg fra en
blind, jeg har set, og som er tilfreds med touch-systemet. BÃ¥de jeg og i
Dansk Blindesamfund har vi fået flere hundrede tilkendegivelser om det
modsatte - både om iPhone, men også andre touch telefoner. - Af samme
grund har jeg istedet købt en SE W995i, der har næsten lige så stor
skærm som iPhone, - og så har den rigtige og letbrugelige knapper!

Jeg har et meget frisk eksempel. - En af mine venner, der ser lige så
dårligt som jeg, har købt sig en SE X10 Touch med Android, der jo virker
på nogenlunde samme måde som iPhone. Hun er allerede godt træt af, hun
lod sig overtale. Det eneste, der gør, hun beholder den, er, at den har
et 'udtrækstastatur' med fuldt alfabet, og da hun er temmelig
'SMS-galen', mener hun, det opvejer manglerne ved touch systemet.

Og om en ny MBA vil være noget for mig? - Det ville den, hvis den havde
haft Firewire og ethernet. Og som du kan se i mit første indlæg i denne
tråd, så regner jeg den for langt mere brugbar for synshæmmede end både
iPhone, Ipod Touch og iPad, da de nye MBA jo har normalt tastatur, og
multi-funktionerne på trackpad'en også kan overføres til
tastekommandoer, så hvad den side angår, så jo, jeg ville godt kunne
bnruge den nye MBA. - Men uden FW/Ethernet - ingen MBA her!

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 19:34

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> writes:

> http://behindthecurtain.us/2010/06/12/my-first-week-with-the-iphone/
>
> Du har kanskje sett denne?

Fantastisk læsning.

Tænk at en lille app der siger farvenavne kan betyde så meget for en
næsten blind?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 20:35

nospam0002+20101021@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021)
writes:

> Fantastisk læsning.
>
> Tænk at en lille app der siger farvenavne kan betyde så meget for en
> næsten blind?

Iøvrigt fra
http://behindthecurtain.us/2010/09/11/rejoining-the-apple-family/

"Apple deserves nothing but praise for their efforts. Learning how to
use my Magic Trackpad to navigate the current application’s window just
as I would on my iPhone or iPad has me falling in love. This represents
the cutting edge of accessible technology for the blind. It cuts! I
joyfully look forward to the day when blind people finally catch on and
realize that for $700, HALF the cost of JAWS for Windows, the most
popular software used or rather pushed on the blind, they can get a
fully functional computer that delivers a superior experience and comes
with a superior screen reader with superior speech. May the Mac relegate
Windows to the recycle bin, where it properly belongs. "

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 21-10-10 22:29

> ?? - Som jeg har skrevet til hudløshed efterhånden, så har jeg ikke og
> vil ikke have iPhone. Den er ubrugelig for synshandicappede.

Det kan alle moderne mobiltelefoner. Både iPhone og de andre.

Og dermed kan man koble på ethernet, som de har der, hvor der er langt til
WiFi. Hvis de altså har internetforbindelse.

> _Firewire_ mangler på MBA...

Køb en brænder med USB, det er meget nemmere/lettere/billigere.

> Nej, og en sådan kommer heller ikke inden for mine døre - eller for den
> sags skyld ingen former for iPods!

Ipod og iTunes er supersmart, hvis man skal ud at rejse og vil have sin
musik/lydbøger/podcast osv. med.

- Mikael

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 16:01

esha@nospamget2net.dk (Esben) writes:

> Mere surt der ikke er noget processor boost. Ethernet har du via

Det har du vel principielt heller ikke behov for hvis du bare surfer lidt?

> USB-adapter- Men man må sige de bekender kulør ved kun at installere SSD
> nu... Og endelig kan man få 4 GB RAM i dem. Men hvor er de dyre...

Det koster at lave så tynde ting. Jeg må indrømme at jeg let kunne være
målgruppen til en 11" til rejsebrug.

> Ppi'en er tilmed højere end/hhv. tæt på 17"'s, men det er åbenbart
> standard på Apples bærbare efterhånden, så den lille 15" MBP skærm er
> den eneste der passer til min Apple 30".

Vi vil have RETINADISPLAY i 11"! NU!

> Der stadigt ikke kan få øje på "ordentlige" macs længere. Hvis MB Air
> var hurtigere kunne den leve sammen med en iMac, men desværre for
> langsom og dyr...

Morten Lind har fine, antikke iMac's du kan få lov at erhverve så :)

Fra : Esben

Dato : 22-10-10 12:17

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 <nospam0002+20101021@gmail.com> wrote:

> Det har du vel principielt heller ikke behov for hvis du bare surfer lidt?

Så længe plugin'en Flash findes, har jeg vel?

> Det koster at lave så tynde ting. Jeg må indrømme at jeg let kunne være
> målgruppen til en 11" til rejsebrug.

Hmm - men overhovedet ikke ægte SSD-diske - et "SSD Card" Flash storage?
Barefeats.com har ikke nogen test af hastigheden endnu. Nok ikke på
højde med Intel X25 o.lign.

> Vi vil have RETINADISPLAY i 11"! NU!

Nice Touch(!)

> Morten Lind har fine, antikke iMac's du kan få lov at erhverve så :)

Hvad skal man med en langsom maskine? Men har brug for 2560*1600 og det
har iMacs'ene ikke. Et halvt års APP tilbage på min MBP 15" 2,6 GHz med
Express Card Slot og vil vanen tro gerne sælge mens den er gældende...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Esben

Dato : 22-10-10 12:33

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Hmm - men overhovedet ikke ægte SSD-diske - et "SSD Card" Flash storage?
> Barefeats.com har ikke nogen test af hastigheden endnu. Nok ikke på
> højde med Intel X25 o.lign.

Men det har arstechnica

http://arstechnica.com/apple/guides/2010/10/116-macbook-air-ars-answers-
your-burning-questions.ars/2

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-10 12:35

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Hmm - men overhovedet ikke ægte SSD-diske - et "SSD Card" Flash storage?
> Barefeats.com har ikke nogen test af hastigheden endnu. Nok ikke på
> højde med Intel X25 o.lign.

arstechnia har en hurtig benchmark ...

Fra : Esben

Dato : 22-10-10 13:27

> arstechnia har en hurtig benchmark ...
>

> <http://arstechnica.com/apple/guides/2010/10/116-macbook-air-ars-answers
> -your-burning-questions.ars/2>

og du var 3 min før til at poste linket!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jon

Dato : 22-10-10 19:34

> og du var 3 min før til at poste linket!

Takk til dere begge. Informativt - og lovende!
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 18:28

> [...]

> alverden skal de/vi ikke have ordentlige muligheder for netop at bruge
> den nye teknologi, uden det skal koste en formue?

Det er et spørgsmål om at være mange nok til det kan betale sig at lave.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 21-10-10 21:27

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 wrote:

> Det er et spørgsmål om at være mange nok til det kan betale sig at lave.

Hvis ikke ca. 650 millioner potentielle kunder er grundlag nok for at
ofre den halvtredser ekstra, det vil koste at sætte både FW og ethernet
i en MBA, så véd jeg ikke, hvad du regner med, er 'grundlag nok'...

Hvis man blot tager den andel på 20,7%, der kom frem i går aftes på
"Back to the Mac", så svarer det til, at der reelt er ca. 130 milloner
potentielle nye Mac brugere....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 21:34

> [...]

> Hvis man blot tager den andel på 20,7%, der kom frem i går aftes på
> "Back to the Mac", så svarer det til, at der reelt er ca. 130 milloner

og du har stadig ikke svaret på hvorfor netop Firewire og Ethernet er
kritiske for synshandikappede ...

Du har kun forklaret at det er kritisk for _dig_ ... og det er fair nok

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 22:22

Thomas von Hassel wrote:

> og du har stadig ikke svaret på hvorfor netop Firewire og Ethernet er
> kritiske for synshandikappede ...
>
> Du har kun forklaret at det er kritisk for _dig_ ... og det er fair nok

Jo, det har jeg faktisk. Jeg har skrevet, at FW er både hurtigere, mere
stabil og langtt mere pålideligt end USB. OG - at stort set alle de
blinde og svagtseende, jeg kender, bruger FW fremfor USB af ovennævnte
grunde!

Nå ja, så kommer jeg til at tænke på, at med FW og 10.4.11+ kan man jo
køre direkte på et netværk gennem en anden computer, der også har FW, så
det er endnu en grund til, at FW /bør/ være tilgængelig - selv på en MBA...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 22:26

> [...]

> stabil og langtt mere pålideligt end USB. OG - at stort set alle de
> blinde og svagtseende, jeg kender, bruger FW fremfor USB af ovennævnte

Det skulle vel aldrig være fordi _du_ har bildt dem ind at USB er noget
ragelse ?

> [...]
> det er endnu en grund til, at FW /bør/ være tilgængelig - selv på en MBA...

Du kan netværke trådløst eller via en USB->Ethernet adapter ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 21-10-10 22:39

> Du kan netværke trådløst eller via en USB->Ethernet adapter ...

Engang insisterede jeg på, at netværk skulle være kablet. Efter snart 4 år
med MacBook og Airport Xtreme har jeg næsten glemt, at det er trådløst. Og
kunne ikke drømme om at gå tilbage. Når jeg ikke er hjemme bruger jeg WiFi
eller mobilen som modem. Det virker.

Generelt har Apple "gættet" rigtigt med de fleste ting. Savner heller ikke
diskettedrevet.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 22:47

> [...]
> kunne ikke drømme om at gå tilbage. Når jeg ikke er hjemme bruger jeg WiFi

Med et godt 801.11N netværk er der ikke meget forskel .. med mindre du
skal flytte multi-gigabyte af data hver dag .... laver video eller tung
billedredigering ... men inden af de ting er det meniingen du skal gøre
med en MacBook Air ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 23:37

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> skal flytte multi-gigabyte af data hver dag .... laver video eller tung
> billedredigering ... men inden af de ting er det meniingen du skal gøre

Når man er vant til gigabit netværk, så er selv 801.11N et kæmpe
tilbageskridt...

- Og så kunne det jo godt være, at fx. jeg ville bruge en sådan MBA til
at hjælpe mine venner med at overføre deres musik, hvilket faktisk er
fuldt ud lovligt at gøre, når dem man hjælper også er handicappede. Det
blev slået fast med mergelspir her i sommers, hvor CODA blev sat på
plads af ministeriet. - Til sådanne ting vil en MBA have 'kræfter' nok,
- selvom musikredigering også er rimelig tung at danse rundt med.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-10 07:10

> [...]

> ministeriet. - Til sådanne ting vil en MBA have 'kræfter' nok, - selvom
> musikredigering også er rimelig tung at danse rundt med.

Men vi har stadig ikke hørt hvorfor manglen på Firewire og ethernet gør
maskinen ubrugelig for _alle_ svagtsynede ... og ikke bare dig specifikt
?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 23:01

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> [...]
> kunne ikke drømme om at gå tilbage. Når jeg ikke er hjemme bruger jeg WiFi

Jeg har gigabit cabled netværk i hele lejligheden, og det går altså
temmelig sætrkt - også hurtigere end selv de hurtigste trådløse. Jeg har
Airport i min PowerBook G4, men det er slået fra, da det er det eneste
trådløse, jeg har, og jeg er temmelig træt af at skulle vælge mit eget
cablede netværk hver gang, jeg starter PB'en op, hvis Airport ikke er
slået fra.!

> Generelt har Apple "gættet" rigtigt med de fleste ting. Savner heller ikke
> diskettedrevet.

Det har jeg skam også stadig, og det sker da heller ikke så sjælden, at
nogle ringer og spørger, om jeg kan overføre deres disketter for dem.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 23:12

> [...]

> trådløse, jeg har, og jeg er temmelig træt af at skulle vælge mit eget
> cablede netværk hver gang, jeg starter PB'en op, hvis Airport ikke er

Det behøver du heller ikke ... du kan sætte rækkefølgen under "Netværk"
i system indstillinger ... mit står til at vælge i følgende rækkefølge:
ethernet, wifi og iPhone tethering ... jeg stiller aldrig på noget ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 23:54

Thomas von Hassel wrote:

> Det behøver du heller ikke ... du kan sætte rækkefølgen under "Netværk"
> i system indstillinger ... mit står til at vælge i følgende rækkefølge:
> ethernet, wifi og iPhone tethering ... jeg stiller aldrig på noget ...

Præcis! PB'en står til Ethernet, Ethernet (til port 2 på MacPro'en),
Firewire 2, Airport, BlueTooth*). Men lige lidt hjælper det, selvom jeg
har sat den til at logge ind automatisk kun ved én brugerkonto. (10.5.8
med alle nyeste opd.)

*) PB G4/1,67ghz sep.05 kan åbenbart også køre netværk over BlueTooth.
En funktion, der ikke var på den opr. 10.4.11, der lå på den, da jeg
købte maskinen. - Og det er lige så sikkert som amen i kirken, at jeg
kan se min nabos 3 BT telefoner + hans bærbare HP Pro series 9700
bærbare arbejdsmaskine (2 Nokia + 1 HTC), når BT er aktiv og jeg logger
ind.... - Og ja, jeg har prøvet at slette alle indstillinger til netværk
og BlueTooth, lige lidt hjælper det.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 22:53

Thomas von Hassel wrote:

> Det skulle vel aldrig være fordi _du_ har bildt dem ind at USB er noget
> ragelse ?

Nej, det har jeg faktisk ikke. Det var en af vore
hjælpemiddelkonsulenter, der kontaktede mig - (som jeg kunne forstå det,
efter henvisning fra Apple Danmark), - da DBS endelig langt om længe
indså, at Mac også kan bruges af blinde og svagtseende. - Han spurgte
ganske enkelt, hvordan man fik USB til at fungere ordentlig og lige så
pålideligt som på deres WinXP Pro og Vista. Først da fortalte jeg ham,
at det kunne man ikke, og at man skulle skifte til Firewire. - Et par
dage efter ringede han igen og fortalte, at nu kørte det, og at det
endda kørte både hurtigere og langt mere stabil end selv USB på deres
XPPro/Vista maskiner, og han havde også bestilt FW PCI kort til dem.

Deres testmaskiner er 20" Intel iMacs - altså noget nær nyeste
teknologi. 1 maskine med ren OS X, 1 med OS X + XPPro og den tredie med
OS X + Ubuntu. Alle bootable i alle systemer.

> Du kan netværke trådløst eller via en USB->Ethernet adapter ...

Som sagt mange gange, har jeg ikke trådløst her i huset, og det kommer
der heller ikke sålænge, Stofa leverer et kablet signal! - Og også som
skrevet, så er de UsB->Ethernet adaptere noget bras, der er endnu værre
end USB alene.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 22:58

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Og også som
> skrevet, så er de UsB->Ethernet adaptere noget bras, der er endnu værre
> end USB alene.

har du testet dem ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 23:41

Thomas von Hassel wrote:

> har du testet dem ?

Nej, men jeg har læst en del reviews på nettet, og så har jeg spurgt
'OWC Larry' hos Otherworld, og han frarådede faktisk at købe dem. -
Ellers kunne jeg få én derovre til en halvtredser sidst, jeg fik varer
fra dem...

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 18:36

> Både vægt og fleksibilitet.

Hvis du slæber kilovis af eksterne drev med så er du efter MIN mening
selv ude om det. Det er da grænsende til tåbeligt.

> ?? - Som jeg har skrevet til hudløshed efterhånden, så har jeg ikke og
> vil ikke have iPhone. Den er ubrugelig for synshandicappede.

Jeg er da fuldstændig ligeglad med hvor stædig du er. En iPhone er
rigtigt god til at lege modem.

Det er der sikkert også andre mobiler der er men det har jeg ikke
udnersøgt.

> _Firewire_ mangler på MBA...

Sådan er det. Væn dig til det. Køber du for 10.000 kroner ny computer,
kan du vel også ofre det et decideret drev til den koster. Den er
formentligt også hurtigere end dit gamle, så du kan overføre dine
lydbøger hurtigere.

Din argumentation minder mig lidt om folk der klager sig over at deres
gamle fjernsyn ikke kan tage digitalt tv. Det er msåek endda i
sort/hvid.

> Ikke det? - Hvad skulle det så være? - En MSI + talesyntese og
> forstr. system for +10.000kr ekstra?

Formentlig ja,

> Nej, og en sådan kommer heller ikke inden for mine døre - eller for
> den sags skyld ingen former for iPods!

Det er da åndsvagt hvis man gerne vil ud og rejse og have musik med.

SÅ vil du hellere slæbe en bærbar med eksterne firewire drev med så du
kan høre musik eller radiohørespil på dem?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 21-10-10 22:09

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 wrote:

> Hvis du slæber kilovis af eksterne drev med så er du efter MIN mening
> selv ude om det. Det er da grænsende til tåbeligt.

Som allerede svaret, så vejer mine to mobile drev mindre end 500g
tilsammen, og sammen med den mindste MBA vil det tilsammen veje ca. 800g
mindre end den mindste MBP.

> Jeg er da fuldstændig ligeglad med hvor stædig du er. En iPhone er
> rigtigt god til at lege modem.
>
> Det er der sikkert også andre mobiler der er men det har jeg ikke
> udnersøgt.

- Som fx. den SE W995i, jeg nu har købt istedet for en iPhone.

> [...]
> kan du vel også ofre det et decideret drev til den koster. Den er
> formentligt også hurtigere end dit gamle, så du kan overføre dine

Mig bekendt er 22x som mit LaCie FW drev stadig det hurtigste inden for
mobile DVD drev, og den, Apple sælger som 'dedicated' til MBA, er kun en
16x.

> Din argumentation minder mig lidt om folk der klager sig over at deres
> gamle fjernsyn ikke kan tage digitalt tv. Det er msåek endda i
> sort/hvid.

Pladder! Vi var godt 25.000, der forrige år protesterede mod, at Apple
droppede FW i MB/MBP. - Hvad blev resultatet? - Der er igen FW på alle
MB/MBP...

> Formentlig ja,

Vorherre bevares.! - Godt nok kan de sættes op med OS X 10.5.x, og et
par af modellerne har Expres34 slot, så man kan bruge FW, men magen til
rallerværk skal man godt nok lede længe efter...

> Det er da åndsvagt hvis man gerne vil ud og rejse og have musik med.
>
> SÅ vil du hellere slæbe en bærbar med eksterne firewire drev med så du
> kan høre musik eller radiohørespil på dem?

Jeg hører aldrig musik eller hørespil, når jeg rejser... Derimod kan jeg
godt li' at høre en rigtig god roman.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 22:15

> Mig bekendt er 22x som mit LaCie FW drev stadig det hurtigste inden for
> mobile DVD drev, og den, Apple sælger som 'dedicated' til MBA, er kun en
> 16x.

ingen af dem kan saturere en FW800 forbindelse ..

> Pladder! Vi var godt 25.000, der forrige år protesterede mod, at Apple
> droppede FW i MB/MBP. - Hvad blev resultatet? - Der er igen FW på alle
> MB/MBP...

Firewire var kun væk fra den første hvide macbook .. aldrig fra MacBook
Pro ... get your facts straight ...

> Jeg hører aldrig musik eller hørespil, når jeg rejser... Derimod kan jeg
> godt li' at høre en rigtig god roman.

De virker også på en iPod ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 22:18

> Firewire var kun væk fra den første hvide macbook .. aldrig fra MacBook
> Pro ... get your facts straight ...

der skulle have stået "Alu MacBook" ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 22:33

Thomas von Hassel wrote:

> ingen af dem kan saturere en FW800 forbindelse ..

Der findes pt. ingen FW800 mobile DVD drev på markedet - kun FW400, så
et FW800->400 kabel vil være nok.

> Firewire var kun væk fra den første hvide macbook .. aldrig fra MacBook
> Pro ... get your facts straight ...

Det var da godt, du fik det rettet. Det kom netop tilbage igen på den
billige plastik-MacBook og så igen på alle de nye.

> De virker også på en iPod ...

Jeg kan godt høre, du ikke véd, hvor meget en gennemsnitlig lydbog
fylder, men så kan jeg sige, at en gennemsnitsstr. på en lydbog ligger
lige omk. 600mb i 16bits/128kbps. - Og så er der ikke plads til ret
meget på selv en iPod. - Desuden er navigering i lydbnøger på iPod helt
ude i skoven, hvis du ikke på forhånd har lavet spillelister.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 22:41

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Der findes pt. ingen FW800 mobile DVD drev på markedet - kun FW400, så
> et FW800->400 kabel vil være nok.

Det var ikke min pointe ... og det ved du udemærket godt ...

> Det var da godt, du fik det rettet. Det kom netop tilbage igen på den
> billige plastik-MacBook og så igen på alle de nye.

Og du erkender at det aldrig har været fjernet fra MacBook Pro ?

> [...]
> meget på selv en iPod. - Desuden er navigering i lydbnøger på iPod helt
> ude i skoven, hvis du ikke på forhånd har lavet spillelister.

du kan få en iPod classic på op til 160GB ...

Eller en iPod Touch på 64GB

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 23:17

Thomas von Hassel wrote:

> Det var ikke min pointe ... og det ved du udemærket godt ...

Nej, det véd jeg faktisk ikke...

> Og du erkender at det aldrig har været fjernet fra MacBook Pro ?

Mig bekendt har jeg aldrig hverken sagt eller skrevet noget om, at det
ikke stadig var på MBP. Vores protest dengang gik på, at det var fjernet
fra de små modeller.

> du kan få en iPod classic på op til 160GB ...

Til hvor meget?

> Eller en iPod Touch på 64GB

Til hvor meget?

Kort sagt Thomas, så véd jeg godt, hvad de koster, og tager man de
priser med i betragtning, så er det en temmelig stor del af det, selv
den mindste af de nye MBA vil komme til at koste. - Og desuden er de jo
med de små 1" konventionelle harddiske, som ikke er særlig holdbare i
længden og hamrende dyre at udskifte.

Og desuden er kravet til iPod jo, at man bruger iTunes, og du kender
vist godt min aversion mod det program på Mac

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-10 06:02

her er hvad du skrev:

"Vi var godt 25.000, der forrige år protesterede mod, at Apple droppede
FW i MB/MBP. "

MBP ?

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 21-10-10 22:46

> en gennemsnitsstr. på en lydbog ligger
> lige omk. 600mb i 16bits/128kbps. - Og så er der ikke plads til ret
> meget på selv en iPod.

Kun 266 bøger på en iPod Classic.
Fidusen med iTunes er, at man ikke tager alle sine lydbøger eller
musiksamling med altid.

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-10 23:31

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Kun 266 bøger på en iPod Classic.
> Fidusen med iTunes er, at man ikke tager alle sine lydbøger eller
> musiksamling med altid.

Som skrevet (mange gange), bruger jeg ikke iTunes til ret meget -
faktisk kun til at hente podcasts med, - og da slet ikke til at styre
den del af min musiksamling, jeg nu har liggende på en 1,5tb ekstern HD
- desværre en UsB disk, som jeg måtte ud og købe i huj og hast, da jeg
pludselig løb tør for plads. - Så når jeg igen får så meget overskud på
'computer-kontoen', at jeg kan få købt mig et par 2tb diske til mit nye
Mercury Elite-AL Pro FW800 kabinet, kommer det hele derover.

- Sagt på jydsk, er det temmelig trals, at den UsB disk kan være op til
30 sek. om at vågne fra dvale, når jeg vil overføre det, jeg har
overspillet og redigeret, og så tager det et ondt år om at overføre..-(!

Og selvfølgelig har jeg ikke flere hundrede bøger med, men når/hvis jeg
er afsted, er det da også en fordel, at jeg vil kunne gå på nettet med
en rigtig computer og hente/læse post, og det er - også som skrevet -
her, jeg får problemer, da jeg ofte opholder mig steder, hvor der ingen
trådløse adgange findes, så jeg er rent faktisk afhængig af at kunne
koble på et netværk via normal ethernet og til DSL/kabelnet...

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-10-10 06:34

> [...]

> mere stabil og langtt mere pålideligt end USB. OG - at stort set alle
> de blinde og svagtseende, jeg kender, bruger FW fremfor USB af

Jeg tror det er den anden vej rundt. At de bruger firewire fordi de
kender dig...

> [...]
> køre direkte på et netværk gennem en anden computer, der også har FW,
> så det er endnu en grund til, at FW /bør/ være tilgængelig - selv på

Firewire tabte til USB. Gå ned i en butik og se hvad du får mest af for
500 kroner.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-10-10 06:35

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> writes:

> Engang insisterede jeg på, at netværk skulle være kablet. Efter snart 4 år

Kører man ikke med gigantiske filer over nettet, er det godt nok hvis
det trådløse er hurtigere end ens internetforbindelse. Heldigvis er
der så kommet nye standarder lige så hurtigt som mit internet er blevet
hurtigere :)

> med MacBook og Airport Xtreme har jeg næsten glemt, at det er trådløst. Og
> kunne ikke drømme om at gå tilbage. Når jeg ikke er hjemme bruger jeg WiFi
> eller mobilen som modem. Det virker.

Trådløst internet er en god ting.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-10-10 06:41

> [...]

> meget på selv en iPod. - Desuden er navigering i lydbnøger på iPod
> helt ude i skoven, hvis du ikke på forhånd har lavet spillelister.

600 Mb? Herregud, ikke mere? Det kan min oldnordiske iPod 5 Video have
i et hjørne af sine 30 Gb.

Lige netop du, har nok mest brug for en Classic model med 160 Gb. Der
kan man også mærke hjulet. Der kan så være 200 lydbøger på hvilket
burde være nok.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-10-10 18:05

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> writes:

> NÃ¥, jeg havde helt klart den opfattelse af at det var dig der
> efterfølgende satte dem på plads

Du er bedre til det end Morten er - ellers havde Apple vendt tilbage til
PowerPC :)

Fra : Morten Lind

Dato : 23-10-10 02:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 <nospam0002+20101021@gmail.com> wrote:

> Du er bedre til det end Morten er - ellers havde Apple vendt tilbage til
> PowerPC :)

He, he...

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-10-10 18:10

> og her er hvorfor:
>
> <http://www.youtube.com/watch?v=xHkgTpaatM4>

Øh, opstartshastigheden har da ikke ngoet med dét at gøre.

Næh, de optiske drev er jo til 1) installationsmedier (og de kommer på
usb nu) og 2) DVD'er (og dem lejer du på iTunes nu).

Jeg bruger stort set kun mit optiske drev til at brænde skiver fra mit
eyetv, og det behøvede jeg ikke et internt drev til.

(Men hvor ville jeg gerne have transparent adgang til USB-porten på
timecapsule, så man kunne bruge alle usb-enheder der og så bare leve med
det gik langsommere. Der er en del dimser jeg gerne vil have sat til,
men ikke gider have kablerne)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-10-10 18:17

esha@nospamget2net.dk (Esben) writes:

> Så længe plugin'en Flash findes, har jeg vel?

Ethernet - kabling versus trådløst. Det er Ethernet begge dele.

> Hmm - men overhovedet ikke ægte SSD-diske - et "SSD Card" Flash storage?
> Barefeats.com har ikke nogen test af hastigheden endnu. Nok ikke på
> højde med Intel X25 o.lign.

Det kommer nok inden jeg skal have en ny maskine :)

> Nice Touch(!)

Vut be najs.

> Hvad skal man med en langsom maskine? Men har brug for 2560*1600 og

Så man kan følge med når det ruller hen over skærmen?

> har iMacs'ene ikke. Et halvt års APP tilbage på min MBP 15" 2,6 GHz med
> Express Card Slot og vil vanen tro gerne sælge mens den er gældende...

Jamen det gør du bare :) Så kan du få en air der bliver væk hele tiden :)