Domæneproblem
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-10-10 23:15

Jeg har tidligere omtalt, at mit domænenavn http://www.ovesteensmidt.dk/
pludselig ikke mere ville henvise til
http://web.mac.com/ovesteensmidt/OSS/Profil.html - samt en anden
hjemmeside, jeg står for.

Navnet er blevet administreret af domaine.dk, der nu varetages af
ultimate-web.dk

De svarede:

Det er noget rigtig rod hos pil.dk hvor den server vi har overtaget
står. De kan ikke rigtig hjælpe og gøre noget for os. Jeg er dog i
dialog med dem nu her, men jeg forventer ikke den store hjælp fra dem...

Jeg har omgående sat gang i en flytning af de 2 omtalte domæner for at
vi kan få dig over på vores helt nye løsning - et helt nyt server center
da vi flytter alt fra pil.dk så hurtigt det er muligt for os.

Har du nogle ipadresser på jeres gamle DNS opsætninger eller kan du
finde dem til mig?

"Jeg beklager de gener det måtte have for dig/Jer, men vi gør alt for at
få jer flyttet hurtigst mulig!"

Sagen blev så tilsyneladende ordnet. Og jeg har godkendt redelegering
hos Hostmaster.

Uden at det dog er kommet til at virke.

Straks efter har jeg fået denne hilsen fra ultimate-web-dk:

"Jeg er blevet bedt om at undersøge hvorfor henvisningerne fra dine to
domæner ikke fungerer. Jeg har imidlertid fundet fejlen og den kræver
desværre lidt arbejde fra din side.

Det nye system dine domæner er flyttet over på kender ikke forskel på
store og små bogstaver, og henvisninger bliver derfor lavet udelukkende
med små bogstaver. De to links der skal henvises til indeholder desværre
store bogstaver, og de fungerer derfor ikke. Jeg må derfor bede dig
omdøbe mapperne og filerne på web.mac.com så de ikke indeholder store
bogstaver og specialtegn (f.eks. æ, ø og å).

Når du har gjort dette må du meget gerne sende mig de nye link og jeg
vil opdatere henvisningerne.

Jeg undskylder meget den ulejlighed dette måtte forårsage.

Venlig hilsen

Andreas Corneliussen
Supportmedarbejder - Ultimate Web A/S"

Jeg forstår simpelthen ikke, hvad det er for nogle filer og mapper, de
vilhave mig til at omdøbe.Kan jeg nu ikke mere kalde mine sider og
undersider det,som de har heddet indtil nu med nrug af store bogstaver
og æøå?

Ved manden overhovedet, hvad han taler om i forhold til hjemmesider
redigeret på iWeb?

Er det ikke nok, at http://web.mac.com/ovesteensmidt/OSS/Profil.html
omdøbes til http://web.mac.com/ovesteensmidt/oss/profil.html? Resten af
siderne er underordnet denne side.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : J.K.Arning

Dato : 19-10-10 08:22

On 2010-10-19 00:14:46 +0200, Ove Steen Smidt said:

> web.mac.com/ovesteensmidt/OSS/Profil.html

Se på ovenstående linje ..

Der står "OSS" med stort, det skal nu være med småt.
Der står "Profil" med stort P, det skal nu være med lille p.

Du skal altså i iWeb omdøbe dine filer og mapper så der kommer til at stå:
> web.mac.com/ovesteensmidt/oss/profil.html

Derudover må du ikke i f.eks. ovenstående link benytte de danske tegn ÆØ og Å

Og jeg han virker temmeligt kompetent.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-10-10 08:31

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> [...]
>

> Derudover må du ikke i f.eks. ovenstående link benytte de danske tegn ÆØ og Å

Kompetent og kompetent, tja. Jeg skrev til ham og spurgte, om jeg
virkelig skulle omdøbe alle filer og mapper, idet jeg beklagede denne
forringelse af mine muligheder for at opbygge mit site. Kan jeg ikke
nøjes med at omdøbe hovedsiden. Han svarer:

Jo, det er selvfølgeligt rigtigt. Det er narturligvis kun de filer vi
skal henvise til der ikke må indeholde store bogstaver i stien.

Jeg beklager meget at du mener at det er en forringelse af servicen, men
det er desværre sådan vores servere er opbygget.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-10-10 08:37

Ove Steen Smidt <ovesteensmidt@me.com> wrote:

> [...]
> det er desværre sådan vores servere er opbygget.
>
> Venlig hilsen
>
> Andreas Corneliussen Supportmedarbejder - Ultimate Web A/S

Jeg er ved at imødekomme ovenstående anvisning. Men tilsyneladende vil
iWeb ikke acceptere, at jeg retter sidernes navne til lille
begyndelsesbogstav. Hvad så? -- Venlig hilsen Ove Steen Smidt
http://www.ovesteensmidt.dk/

Fra : J.K.Arning

Dato : 19-10-10 09:32

On 2010-10-19 09:37:19 +0200, Ove Steen Smidt said:

> [...]
> iWeb ikke acceptere, at jeg retter sidernes navne til lille
> begyndelsesbogstav. Hvad så? -- Venlig hilsen Ove Steen Smidt

Pas kender ikke iWeb .. men der er der andre herinde der gør og de
springer sikkert til med hjælp efter hånden som de vågner.

Jesper

Fra : J.K.Arning

Dato : 19-10-10 09:31

On 2010-10-19 09:31:25 +0200, Ove Steen Smidt said:

> [...]
>
> Jo, det er selvfølgeligt rigtigt. Det er narturligvis kun de filer vi
> skal henvise til der ikke må indeholde store bogstaver i stien.

Fuldstændigt korrekt .. et korrekt svar givet af en kompetent supporter.

> Jeg beklager meget at du mener at det er en forringelse af servicen, men
> det er desværre sådan vores servere er opbygget.

Tilmed høflig ..

At du er utilfreds med at firmaets DNS system har problemer med at
forwarde til adresser der indeholder store bogstaver eller danske
bogstaver gør ikke manden til en inkompetent supporter. At du kalder
ham inkompetent gør højest dig til en uhøflig inkompetent kunde.

Fra : Morten Lind

Dato : 19-10-10 10:13

> [...]

> bogstaver gør ikke manden til en inkompetent supporter. At du kalder
> ham inkompetent gør højest dig til en uhøflig inkompetent kunde.

Øh, undskyld jeg blander mig, men i min tråd er det dig, der kalder
supporteren inkompetent.

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-10-10 15:42

> [...]

> bogstaver gør ikke manden til en inkompetent supporter. At du kalder
> ham inkompetent gør højest dig til en uhøflig inkompetent kunde.

Det er da ikke kompetent, at han beder mig omdøbe samtlige filer og
mapper i mit hjemmesidekompleks, når jeg skal minde ham om om, at det er
nok at omdøbe én eneste af dem.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Jonas Jalling

Dato : 19-10-10 09:39

Den 19/10/2010 00:14, Ove Steen Smidt skrev:
> [...]
> og æøå?
>
> Ved manden overhovedet, hvad han taler om i forhold til hjemmesider

Hvorfor er ultimate-web.dk blandet ind i at du har et domæne på web.mac.com?

Mvh Jonas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-10-10 15:42

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Hvorfor er ultimate-web.dk blandet ind i at du har et domæne på web.mac.com?
>
> Mvh Jonas

Fordi de åbenbart har overtaget forvaltningen af min aftale med
domaine.dk, som jeg blev henvist til herindefra for et par år siden.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Jonas Jalling

Dato : 19-10-10 16:20

Den 19/10/2010 16:42, Ove Steen Smidt skrev:

> Fordi de åbenbart har overtaget forvaltningen af min aftale med
> domaine.dk, som jeg blev henvist til herindefra for et par år siden.

Men når, så vidt jeg har forstået, al din data ligger hos web.mac.com,
er det så ikke at f.eks. gratisdns.dk har styr på hvor dit/dine
domænenavn/-ne peger hen?

Mvh Jonas

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-10-10 16:29

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Men når, så vidt jeg har forstået, al din data ligger hos web.mac.com,
> er det så ikke at f.eks. gratisdns.dk har styr på hvor dit/dine
> domænenavn/-ne peger hen?

Jo, det fungerer fint. Jeg bruger selv GratisDNS til det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Jalling

Dato : 19-10-10 16:36

Den 19/10/2010 17:20, Jonas Jalling skrev:

> Men når, så vidt jeg har forstået, al din data ligger hos web.mac.com,
> er det så ikke at f.eks. gratisdns.dk har styr på hvor dit/dine
> domænenavn/-ne peger hen?
>
> Mvh Jonas

Der skulle have stået: "... er det så ikke _lige så godt_ at ...".
Gratisdns.dk blander sig ikke i hvordan dine filer ligger, om det er med
stort eller lille begyndelsesbogstav eller lignende mærkværdigheder.

Mvh Jonas

Fra : Morten Lind

Dato : 19-10-10 16:36

> Men når, så vidt jeg har forstået, al din data ligger hos web.mac.com,
> er det så ikke at f.eks. gratisdns.dk har styr på hvor dit/dine
> domænenavn/-ne peger hen?
>
> Mvh Jonas

Undskyld jeg blander mig, Jonas.

Ove Steen har på min anbefaling lagt redelegeringen i hænderne på et
privat firma, og vi har begge valgt at betale for det, fordi vores tid
er mere værdifuld end at rode med GratisDNS.

Vi har altså købt os ind hos en DNS-leverandør.

Det har fungeret fremrende i årevis, men for nylig blev leverandøren
opkøbt, og resten af historien kan du læse i tråden, og når du er
færdig, vil du være helt afklaret )))

M.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 19-10-10 16:41

Den 19/10/2010 17:36, Morten Lind skrev:

> [...]
>
> Det har fungeret fremrende i årevis, men for nylig blev leverandøren
> opkøbt, og resten af historien kan du læse i tråden, og når du er

Det er helt i orden Morten. Og jeg kan sagtens forstå at I ikke har
lyst til at bruge tid på at sætte Jer ind i opsætning af DNS mv., men
det lyder bare ikke som om det er det rette firma der varetager
opgaven for Jer.

Tillykke med iPad'en! Jeg vil os' ha' en.

Mvh Jonas

Fra : Morten Lind

Dato : 19-10-10 16:57

> [...]

> lyst til at bruge tid på at sætte Jer ind i opsætning af DNS mv., men
> det lyder bare ikke som om det er det rette firma der varetager

Rigtigt - som sagt er problemerne opstået efter en fusion, og man kan
åbenbart forvente nogle begyndervanskeligheder, men som skrevet
tidligere har jeg været i dialog med dem, og de er indstillet på at
tackle udfordringerne uden vores indvolvering

> Tillykke med iPad'en! Jeg vil os' ha' en.

Tak - du kan glæde dig...hvis jeg må tillade mig at spå over
krystalkuglen:

Den folkelige bærbare computer er død. Den nye touchtablet er levende.
Fem år?

> Mvh Jonas

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 19-10-10 17:19

> [...]
> tidligere har jeg været i dialog med dem, og de er indstillet på at
> tackle udfordringerne uden vores indvolvering

Undskyld, involvering (De der indvolde har det med at skumme over
).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-10 08:31

> Den folkelige bærbare computer er død. Den nye touchtablet er levende.
> Fem år?

Nej. Men det er klart at der er flere som kan "nøjes" med en
iPad/Tablet.

Der vil altid være brug for "trucks" som Steve Jobs kalder dem ..

En anden ting der kan ske i forhold til "rigtige" computere, er at folk
f.eks. køber iMac's og MacMini's istedet for bærbare, og så klarer sig
med iPad når man er på farten.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 20-10-10 09:25

> Nej. Men det er klart at der er flere som kan "nøjes" med en
> iPad/Tablet.
>
> Der vil altid være brug for "trucks" som Steve Jobs kalder dem ..

Hæ, hæ...

> En anden ting der kan ske i forhold til "rigtige" computere, er at folk
> f.eks. køber iMac's og MacMini's istedet for bærbare, og så klarer sig
> med iPad når man er på farten.

Yep - men se mit svar til Thorbjørn - der findes mange af min slags i
produktionsmiljøet, og jeg går gerne forrest

> /thomas

M., der /altid/ har gået forrest, og derfor har braktud

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-10-10 09:37

> [...]
>
> En anden ting der kan ske i forhold til "rigtige" computere, er at folk
> f.eks. køber iMac's og MacMini's istedet for bærbare, og så klarer sig

Jeg tror at det først sker når tale-til-tekst systemer bliver udbredt.
Indtil da har man brug for tastaturer.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-10 09:57

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg tror at det først sker når tale-til-tekst systemer bliver udbredt.
> Indtil da har man brug for tastaturer.

kun hvis alle sidder i deres egen lydtætte boble ...

Forestil dig et kontorlandskab hvor alle skal bruge tale-til-tekst.

Og inden du siger "Star Trek" eller lign. så læg mærke til at "Voice"
kun bliver brugt hvis du er alene eller til korte kommandoer.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-10-10 10:08

> Forestil dig et kontorlandskab hvor alle skal bruge tale-til-tekst.

Det var selvfølgeligt underforstået at det netop skulle foregå i et
kontorlandskab

Skal vi gå planken ud, så ville jeg da sige at til den tid sidder
sekretæren med en noizecancelling magnethats_høre_video_duft_3D prop i
øret.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-10 10:11

> [...]
>
> Skal vi gå planken ud, så ville jeg da sige at til den tid sidder
> sekretæren med en noizecancelling magnethats_høre_video_duft_3D prop i

havde du sagt "tanke-til-tekst" ... så havde jeg sagt "now you're
talking"

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-10-10 10:14

> havde du sagt "tanke-til-tekst" ... så havde jeg sagt "now you're
> talking"

Jow, hvis den samtidigt kan regylere humøret.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-10 15:25

> En anden ting der kan ske i forhold til "rigtige" computere, er at folk
> f.eks. køber iMac's og MacMini's istedet for bærbare, og så klarer sig
> med iPad når man er på farten.

Det har jeg gjort - bortset fra iPad'en altså. Det har nu været min plan
at købe en iPad, når den kommer til Danmark, men jeg må sige, at jeg
faktisk har klaret mig helt godt med min iPhone 4 på farten. Det er
klart, at den ikke er til store skriveopgaver, men til at surfe lidt på
nettet, når man keder sig eller sidder i toget, er den fin. Man kan
sagtens læse lange anmeldelser på Anandtech eller nyheder på TidBITS.
Jeg har det ikke sådan, at jeg er helt vildt utålmodig efter at få en
iPad. Tværtimod har jeg faktisk lidt svært ved at forsvare behovet for
den. Det er selvfølgelig meget individueltm´, hvad man har brug for på
farten. Jeg har endnu ikke været på en ferie, hvor jeg skulle skrive en
længere artikel. Når det sker, vil en iPad være noget bedre end en
iPhone, og en rigtig bærbar helt ideel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-10-10 17:41

> [...]
>
> Det har fungeret fremrende i årevis, men for nylig blev leverandøren
> opkøbt, og resten af historien kan du læse i tråden, og når du er

Rigtigt. Jeg var - såvidt jeg husker - faret fuldstændig vild i den
jungle, som er anlagt hos Gratis DNS.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-10 19:14

Ove Steen Smidt <ovesteensmidt@me.com> wrote:

> Rigtigt. Jeg var - såvidt jeg husker - faret fuldstændig vild i den
> jungle, som er anlagt hos Gratis DNS.

Gratis DNS er faktisk ikke så slem .. men det hjælper naturlivis hvis
man sætter sig ind hvordan DNS rent faktisk virker ...

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-10-10 20:25

> Gratis DNS er faktisk ikke så slem .. men det hjælper naturlivis hvis
> man sætter sig ind hvordan DNS rent faktisk virker ...
>
> /thomas

Åh, man skal downloade en manual?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-10 06:35

> Åh, man skal downloade en manual?

Der er masser af hjælpe tekst på siden ...

Og siden hvornår er det blevet et fyord at "læse manualen" eller sætte
sig ind i ting ?

/thomas

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-10-10 11:48

> Der er masser af hjælpe tekst på siden ...
>
> Og siden hvornår er det blevet et fyord at "læse manualen" eller sætte
> [...]

Jeg går stærkt ind for at læse manualer. Men en ordentlig hjemmeside,
der er beregnet på at servicere mig, skal være umiddelbart indlysende at
bruge. Jeg kørte i ring, da jeg skulle finde vej hos Gratis DNS - selv
efter at nogle her havde prøvet at hjælpe mig.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-10 11:56

> [...]
> bruge. Jeg kørte i ring, da jeg skulle finde vej hos Gratis DNS - selv
> efter at nogle her havde prøvet at hjælpe mig.

Den er ret indlysende hvis du ved hvordan DNS virker og hvad de
forskellige records betyder ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-10 14:39

> Gratis DNS er faktisk ikke så slem .. men det hjælper naturlivis hvis
> man sætter sig ind hvordan DNS rent faktisk virker ...

Selv jeg har kunnet finde ud af det, og hvis jeg f.eks. forsøger at
sætte et netværk op, så går det altid helt i skuddermudder. Jeg vil dog
ikke påstå, at det var helt lige til. Jeg skulle lige sætte mig ind i
det. Når først det er sat op, så kører det bare. Det er jo ikke noget,
man skal bruge tid på at rode med, når det først er sat op.
OK, der har da været lidt problemer. Det er faktisk sket to
gange, at en af serverne, GratisDNS benytter, er blevet sortlistet af
MobileMe, så jeg ikke modtog min e-mail. Jeg bruger nemlig også
GratisDNS til mailforward. Det tog lidt tid at finde ud af, hvor fejlen
lå, samt at få forklaret Apple det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-10-10 20:25

> [...]
>
> Det har fungeret fremrende i årevis, men for nylig blev leverandøren
> opkøbt, og resten af historien kan du læse i tråden, og når du er

Sådan. De arbejder allerede på en løsning.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Henrik 8600

Dato : 19-10-10 18:57

> [...]
>
> Fordi de åbenbart har overtaget forvaltningen af min aftale med
> domaine.dk, som jeg blev henvist til herindefra for et par år siden.

Jeg har også min side liggende på MobileMe.

Det virker 110% via www.gratisdns.dk og er selvsagt gratis....

H.

Fra : Morten Lind

Dato : 19-10-10 10:19

Ove Steen Smidt <ovesteensmidt@me.com> wrote:

Hej Ove Steen - jeg troede, de havde ordnet det for dig forlængst, for
jeg har været igennem møllen for halvanden måned siden.

Det er ikke godt, Ove Steen. Jeg har tænkt mig at flytte.

Jeg har givet Ultimate-web en måned til at fikse deres servere, så de
som minimum giver samme service, som da Domaene.dk stod for det, og kan
de ikke det, må vi få et tilbud fra Peter Kiil fra gruppen her.

Du skal /ikke/ omdøbe nogetsomhelst - Ultimate-web skal bare få tingene
til at fungere.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 19-10-10 10:47

> [...]

> og æøå?
>
> Ved manden overhovedet, hvad han taler om i forhold til hjemmesider

Opfølgning: Jeg har lige talt med Ultimate Web, og vi er i fællesskab
blevet enige om, at det naturligvis er deres ansvar, at ting, der
virkede, inden de overtog naturligvis skal virke, efter de har
overtaget.

Jeg tror, du skal give de unge mennesker lidt tid, Ove Steen - og hvis
de ikke har hånd om det inden midt i november, flytter jeg mine 21
domæner - det brød han sig ikke om.

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-10-10 15:42

> [...]
>
> Jeg tror, du skal give de unge mennesker lidt tid, Ove Steen - og hvis
> de ikke har hånd om det inden midt i november, flytter jeg mine 21

Hej Morten

Det var vist dig, der i sin tid henviste mig til domaine.dk. Det har
intet jag for mig at få domænenavnet til at virke. Jeg venter gerne og
håber, at vi kan holde kontakt om sagen.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 19-10-10 16:27

> Hej Morten
>
> Det var vist dig, der i sin tid henviste mig til domaine.dk. Det har
> intet jag for mig at få domænenavnet til at virke. Jeg venter gerne og
> håber, at vi kan holde kontakt om sagen.

Yep - jeg har allerede denne eftermiddag fået en mail fra dem, hvor en
ingeniør(?) er kaldt på natarbejde(pizza & cola???) for at rede trådene
ud.

Ultimate-Web har overtaget Domaene.dk og har
lagt(uddelegeret/outsourcet) selve den fysiske redelegering til en
serverpark et andet sted, og der er vist dér, filmen knækker.

Til mig sagde de, at mine sites(der ligger på samme computer som dine)
lå på en server, der ikke ville acceptere æ, ø, å, store bogstaver og
specialtegn.

Mit argument har hele tiden været, at Domaene. dk har fået det til at
virke, så det er altså Ultimate-Web, der holder aben fast.

Det har jeg overbevist dem om, og virker redelegeringen ikke efter 15.
november, flytter jeg mine 21 domæner.

Men som sagt - de har lovet at få det til at virke, og selvfølgelig -
alt kan lade sig gøre

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-10 14:39

> Til mig sagde de, at mine sites(der ligger på samme computer som dine)
> lå på en server, der ikke ville acceptere æ, ø, å, store bogstaver og
> specialtegn.

Nu er det bestemt ikke noget, jeg har forstand på, men: Jeg kan forstå,
at en server ikke kan forstå specialtegn, men at den ikke kan forstå
store bogstaver!(?) Nogle servere skelner mellem store og små bogstaver,
andre gør ikke. I så fald plejer de bare at ignorere dem. Jeg har aldrig
hørt om, at de ikke vil acceptere dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 20-10-10 16:38

> [...]
> store bogstaver!(?) Nogle servere skelner mellem store og små bogstaver,
> andre gør ikke. I så fald plejer de bare at ignorere dem. Jeg har aldrig

Nemlig

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-10-10 08:00

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Den folkelige bærbare computer er død. Den nye touchtablet er levende.
> Fem år?

Jeg tror du har ret i at det vil vinde indpas, men jeg tror ikke at det
vil udkonkurrere maskiner til folk som skal skrive mere end de skal
pege.

På samme måde som bærbare ikke har udkonkurreret de stationære.

Men til sofabordsbrug er jeg enig med dig.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-10-10 09:21

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101020 <nospam0002+20101020@gmail.com> wrote:

> [...]
> pege.
>
> På samme måde som bærbare ikke har udkonkurreret de stationære.
>
> Men til sofabordsbrug er jeg enig med dig.

Forestil dig en referent til en generalforsamling(mig) - optimalt!!

Forestil dig en klummeskriver på farten(mig) - optimalt!!

Forestil dig en logistikansvarlig for 31 bussers service-/ periodesyns-/
og miljøsynsprogram(mig) - optimalt!!

Forestil dig en arbejdstøjsansvarlig for 18 medarbejdere(mig) -
optimalt!!

Forestil dig en arbejdsansvarlig for tre "sociale
kontrakter"(retarderede på arbejdsmarkedet)(mig) - optimalt!!

Forestil dig en indkøber af materialer til et busværksteds daglige
drift(mig) - optimalt!!

Forestil dig en "viceværtfunktion" på en produktionsvirksomhed med 500
ansatte(mig) - optimalt!!

Og så videre...den er ikke tung - den skal ikke klappes op - den har ti
timers batteritid - den har tastatur til mine gamle øjne - du siger det
- den har det

M., der er sikker på, at iPad´en er den bærbares afløser.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-10-10 18:49

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Yep - men se mit svar til Thorbjørn - der findes mange af min slags i
> produktionsmiljøet, og jeg går gerne forrest

Den der går forrest falder først ud over kanten

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-10-10 18:50

> Forestil dig et kontorlandskab hvor alle skal bruge tale-til-tekst.

En god maskinskriver kan skrive meget, meget hurtigere end du kan
diktere.

Jeg har dog hørt at DragonEtellerandetSpeaking skulle være rigtig godt -
men jeg tror stadig ikke den kan følge med?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-10-10 02:59

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101020 <nospam0002+20101020@gmail.com> wrote:

> En god maskinskriver kan skrive meget, meget hurtigere end du kan
> diktere.

Jeg så det demonstreret for seks år siden på amerikansk:

Den amerikanske udgave kunne sagtens følge<dot, new line>
<new line>
Jeg er personligt ikke i tvivl om at der også kommer en dansk udgave af
samme kvalitet.

Her er lidt links jeg fandt:
<www.isis.alexandra.dk/download/talegenkendelse/talegenkendelse_B_Lindbe
rg.pdf>

<http://www.pdc.dk/dictus/>

<http://www.itst.dk/it-arkitektur-og-standarder/tilgengelighed/projekter
/stottede-projekter/dansk-tale-til-tekst-system/dansk-talegenkendelse-vi
nder-international-pris>

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-10 04:34

> [...]

> <new line>
> Jeg er personligt ikke i tvivl om at der også kommer en dansk udgave af

Jeg troede, diskussionen gik på, at _betjeningen_ af computeren skulle
ske ved hjælp af tale. Nu drejer I ind på talegenkendelse; altså at
computeren kan skrive det, man siger. Det er jo en daglidags teknologi.
Vi bruger den på sygehuset til at beskriver røntgenbilleder - og har i
øvrigt gjort det siden januar 2004.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-10-10 05:07

> [...]

> <new line>
> Jeg er personligt ikke i tvivl om at der også kommer en dansk udgave af

Gad vide hvordan man ved hjælp af tale-kommandoer får indsat det
manglende ord 'med'.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-10-10 18:51

> havde du sagt "tanke-til-tekst" ... så havde jeg sagt "now you're
> talking"

Burde det ikke være "now you're thinking"??

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-10-10 18:56

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Forestil dig en referent til en generalforsamling(mig) - optimalt!!

Næppe. Jeg tror ikke tastaturet er godt nok.

> Forestil dig en klummeskriver på farten(mig) - optimalt!!

Næppe. Jeg tror ikke tastaturet er godt nok.

> Forestil dig en logistikansvarlig for 31 bussers service-/ periodesyns-/
> og miljøsynsprogram(mig) - optimalt!!

Hvorfor?

> Forestil dig en arbejdstøjsansvarlig for 18 medarbejdere(mig) -
> optimalt!!

Hvorfor?

> Forestil dig en arbejdsansvarlig for tre "sociale
> kontrakter"(retarderede på arbejdsmarkedet)(mig) - optimalt!!

Hvorfor? Du kan vise dem billeder af hvad du mener?

> Forestil dig en indkøber af materialer til et busværksteds daglige
> drift(mig) - optimalt!!

Jeg forestiller mig som en sindssyg, kan ikke se det optimale osv osv osv

> M., der er sikker på, at iPad´en er den bærbares afløser.

Nu får vi se :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-10 19:25

> [...]

> Hvorfor? Du kan vise dem billeder af hvad du mener?

> Jeg forestiller mig som en sindssyg, kan ikke se det optimale osv osv osv

Den bærbares afløser ligner den nye MacBook Air ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 14:14

> Næppe. Jeg tror ikke tastaturet er godt nok.

Tror er ikke godt nok - tastaturet er fremrende, hurtigt og intuitivt -
du har ikke prøvet det, det har jeg.

> Næppe. Jeg tror ikke tastaturet er godt nok.

Se svar ovenover.

> Hvorfor?

Fordi jeg kan have hele busparkens database ved hånden - istedet for at
fedte med forskellige krøllede sedler i forskellige lommer.

> Hvorfor?

Fordi jeg kan have medarbejdernes specielle krav og ønsker til deres
arbejdstøj på iPad´en, istedet for at finde krøllede og fedtede
papirnotitser frem.

> Hvorfor? Du kan vise dem billeder af hvad du mener?

Den sidste sætning er ikke pæn.

Fordi jeg på iPad´en kan holde styr på deres kalendere, møder med
kommunen, ferie, fridage, hjemmedage o.s.v.

Jeg kan lave indkøbslister, der blot skal justeres, istedet for at rode
med bukkede papirblokke, der har ligget i lommerne for længe.

> Jeg forestiller mig som en sindssyg, kan ikke se det optimale osv osv osv

Jeg troede ikke, du havde så snæver en horisont og så fattig en fantasi
- jeg troede, du vidste, at majoriteten af det arbejdende folk, /ikke/
sidder på kontor hele dagen, og derfor har brug for en strukturel
platform, der er mobil.

Dén platform tilbyder iPad - dén platform tilbyder /ingen/ bærbare.

Men hvis du har en anden løsning, der matcher de krav, jeg stiller,
hører jeg gerne om det - for jeg har nu i tre år kæmpet for at
struturere min arbejdsdag - og indtil iPad´en har det været papirnoter -
blokke - og andet gammeldags skrammel.

Først med iPhone begyndte jeg langsomt at digitalisere mine opgaver.

> Nu får vi se :)

Yep

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-10-10 16:55

> Den sidste sætning er ikke pæn.

Det er en ret god strategi at bruge billeder som støtte for indlæringen
til sprogligt funktionshæmmede, for at hjælpe med overblik, struktur,
rækkefølge, procesdiagrammer, årsag og virkning, følelser, etc.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 17:37

> [...]

> til sprogligt funktionshæmmede, for at hjælpe med overblik, struktur,
> rækkefølge, procesdiagrammer, årsag og virkning, følelser, etc.

Ja, men jeg har ikke en pædagogisk funktion - det klarer deres pædagoger
i deres respektive bofællesskaber.

Jeg er deres mentor på den arbejdsplads, de er visiteret til at kunne
klare at være på.

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-10-10 17:10

> Men hvis du har en anden løsning, der matcher de krav, jeg stiller,
> hører jeg gerne om det - for jeg har nu i tre år kæmpet for at
> struturere min arbejdsdag

Faktisk et ret godt spørgsmål da du jo har beskrevet mange af dine
opgaver.

Skriver du blindt?
Kan man få aTypeTrainer4Mac eller lignende til iPad?
I så fald kunne det være interessant at kende din score.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 17:51

> [...]

> Skriver du blindt?
> Kan man få aTypeTrainer4Mac eller lignende til iPad?
> I så fald kunne det være interessant at kende din score.

Aner det ikke - nej, jeg skriver ikke blindt, men jeg skriver hurtigt
med selvlært "seksfingersystem" : tre på hver hånd .

Jeg ser på tastaturet, når jeg skriver; derfor opdager jeg som regel de
enkelte slåfejl, der eventuelt måtte komme.

I begyndelsen af halvfemserne var jeg fast referent i et
tillidsmandskollegium på 35 faste deltagere, og det var en dagsopgave.

Dengang var det med papir og blyant, der senere blev renskrevet.

Senere har jeg været sekretær og referent i haveforeningen i mere end ti
år - alle de forskellige værktøjer, jeg har prøvet, har ikke været bedre
end papir og blyant. Nu håber jeg, iPad´en kan opfylde mit ønske

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-10-10 18:16

> [...]
> år - alle de forskellige værktøjer, jeg har prøvet, har ikke været bedre
> end papir og blyant. Nu håber jeg, iPad´en kan opfylde mit ønske

Det har aldrig været en vigtigere kompetence at kunne skrive
blindskrift, men rigtigt mange bruger færre en ti fingre, selv
journalister. Jeg har set mange skrive ualmindeligt hurtigt med to
fingre.

Selv drømmer jeg stadig om at skrive alt i hånden, for at vedligeholde
min håndskrift, med en naiv drøm om at håndskriftgenkendelse bliver en
stor ting. Til den tid ville en iPad være sagen for mig.

Nu har jeg brug for mere tid til at vurdere dit behov, men almindeligvis
ville man udlåne en bærbar hvis det kunne hjælpe. Personligt skriver jeg
referater i hånden, men jeg har også den fordel (uden at kende din
håndskrift) at jeg i dag kan genkende min egen skrift.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 18:34

> [...]

> referater i hånden, men jeg har også den fordel (uden at kende din
> håndskrift) at jeg i dag kan genkende min egen skrift.

Hæ, jeg skriver god, rigtig skråskrift med sving og krummelurer

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-10 19:03

> [...]

> blindskrift, men rigtigt mange bruger færre en ti fingre, selv
> journalister. Jeg har set mange skrive ualmindeligt hurtigt med to

Min far har levet af at skrive hele livet. Jeg tror, han bruger to
fingre på hver hånd, og det går i hvert fald hurtigt. Måske var det også
bedre, da han var ung. Dengang var der ikke noget, der hed slettetast.
Det var derfor vigtigt at skrive sikkert frem for enormt hurtigt. Ja
faktisk kunne armene i skrivemaskinen sætte sig fast, hvis man skrev for
hurtigt dengang. Endelig skulle man jo trykke hårdt på de gamle
skrivemaskiner, og det er nemmest med pege- og langfinger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-10-10 19:07

> Endelig skulle man jo trykke hårdt på de gamle
> skrivemaskiner, og det er nemmest med pege- og langfinger.

Jeg har skrevet meget på et gammelt hakkebrædt som barn, og jeg husker
tydeligt, nu du nævnet det, at det kun gik med pege- og langfinger.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-10-10 18:57

> Den er ret indlysende hvis du ved hvordan DNS virker og hvad de
> forskellige records betyder ...

Den var lige arrogant nok. DNS er ikke en triviel ting.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-10 19:23

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101020 <nospam0002+20101020@gmail.com> wrote:

> Den var lige arrogant nok. DNS er ikke en triviel ting.

korrekt.. men så må man betale sig fra det hos en udbyder som har styr
på deres sager.

Hvis det var mig der havde domæner hos det firma omtalt i tråden så var
jeg smuttet for lænbge soden

/thomas

Fra : PostMan

Dato : 21-10-10 08:54

Thomas von Hassel har bragt dette til verden:

> [...]
> på deres sager.
>
> Hvis det var mig der havde domæner hos det firma omtalt i tråden så var

Den skrive jeg lige under på...
Især fordi at gratisDNS kan klar det problem.
Har teste det med Ove Steen's link på et af min domæne , når domænet
ligger på gratisDNS, tag det max 30sec at få det til at virke, og den
løsning kan proff firmaer jo også bruge.

Vh
PostMan

men vedgår at gratisDNS, til at starte med kan virker meget tung at
arbejde med. Ikke engang deres isynlige konkurrent quickDNS er nemmer.

Fra : PostMan

Dato : 21-10-10 09:26

Her komme lige en guide til gratisDNS

Log på kontropanel

klik på
Primær DNS

Erstat nytprimærtdomæne.dk
med ditdomæne.dk
Klik på
Opret primær & sekundær DNS for dette domæne.

Du skal nu vente minimum 6 timer inden du fortsætter med næste trin.
Jeg venter personligt 24 timer.

Nu redeleger du domænet hos DK-Hostmaster.dk
https://www.dk-hostmaster.dk/selvbetjening/redeleger-domaenenavn/

Nu kan der godt går lidt tid igen.
Men du får ihvertfald en mail fra dk-hostemaster om at du skal godkende
redelegering
Du logger så på hos dk-hostmaster og godkender den.

Så logger du igen på gratisDNS
Klik på Ændre DNS

Klik på Tilføj A
Ændre ingen ting!!!
Tilføj A recorden

Tilbage på forrige side.
Ændre den ny A record du lige har lavet

Type A
Vært ovesteensmidt.dk/
Ny URL web.mac.com/ovesteensmidt/OSS/Profil.html
Ny titel
Nye nøgleord
Ny beskrivelse

Udfør ændring nu

Så laver du det samme engang til bare med
den ændring at du bruger www.ovesteensmidt.dk alle steder og når du
laver Tilføj A

Vh

PostMan

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 14:17

> Hvis det var mig der havde domæner hos det firma omtalt i tråden så var
> jeg smuttet for lænbge soden

> /thomas

Hvis du ved noget om det firma, hvorfor Helvede har du så ikke for længe
siden orienteret Ove Steen og mig?

Det er s´gu´da skidt kammeratskab

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 14:35

> Hvis du ved noget om det firma, hvorfor Helvede har du så ikke for længe
> siden orienteret Ove Steen og mig?
>
> Det er s´gu´da skidt kammeratskab

Jeg ved kun hvad jeg har læse i denne tråd ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 15:29

> Jeg ved kun hvad jeg har læse i denne tråd ...
>
> /thomas

OK - fair nok, og det kan også være, vi(jeg) smutter, men jeg giver dem
en chance.

DNSleverandøren har i mindst ti år kørt upåklageligt - jeg vælger den
positive vinkel ved overtagelsen, og synes, de må tillades nogle
begyndervanskeligheder

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-10-10 17:18

> [...]
>
> DNSleverandøren har i mindst ti år kørt upåklageligt - jeg vælger den
> positive vinkel ved overtagelsen, og synes, de må tillades nogle

Hvis det ikke lykkes kan man vist betale sig til hjælp hos GratisDNS.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 17:57

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Hvis det ikke lykkes kan man vist betale sig til hjælp hos GratisDNS.

Ja, man kan jo købe sig til hvadsomhelst

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-10-10 18:21

> Ja, man kan jo købe sig til hvadsomhelst

De er meget hjælpsomme tillige med

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-10 19:09

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> De er meget hjælpsomme tillige med

Jeg synes nu godt, han kan være lidt kort for hovedet. Hjælpen er meget
kortfattet og koncis. Hvis man som begynder misforstår noget, så får man
det ret kontant at vide. Men det er selvfølgelig effektivt. Det er vist
et etmandsfirma, og så er der jo ikke tid til lange omsvøb.
Man kan jo altid sende en e-mail eller spørge i det debatforum,
der er tilknyttet GratisDNS. Dels kan man ofte finde svaret der
allerede. Dels kan man få hjælp både fra andre brugere og fra GratisDNS
selv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-10 19:11

> [...]
> der er tilknyttet GratisDNS. Dels kan man ofte finde svaret der
> allerede. Dels kan man få hjælp både fra andre brugere og fra GratisDNS

Nu er Hr. Larsen jo lidt af en "character" ... han siger i hvertfald
hvad han mener ...

Han minder lidt om @bynkii på twitter ... måske ikke helt så slemt.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-10-10 20:23

> Den bærbares afløser ligner den nye MacBook Air ...

Det tror jeg mere på. 11" ser sød ud.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-10-10 09:55

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101020 <nospam0002+20101020@gmail.com> wrote:

> Det tror jeg mere på. 11" ser sød ud.

Ditto.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 13:52

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Ditto.

I glemmer alle, at iPad´en ikke har et låg, og at den er
børnehaveintuitiv - det er en traditionel bærbar ikke - og det er
iPad´ens styrke.

Hvordan kan en Air iøvrigt være den bærbares afløser? - den er jo selv
en bærbar...

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-10-10 16:43

> I glemmer alle, at iPad´en ikke har et låg, og at den er
> børnehaveintuitiv - det er en traditionel bærbar ikke - og det er
> iPad´ens styrke.

Jeg har siddet en del med touchskærme for at vurdere deres egnethed som
betjeningsredskab af computeren primært, og i den anledning afprøvede
jeg skrivehastighed og præcision. Touch er ikke vejen frem for en der
skriver blindskrift, blandt andet af den grund af det er ret umuligt at
føle sig frem hvor man er. Hvilket også er de svagtseendes udfordring.

> Hvordan kan en Air iøvrigt være den bærbares afløser? - den er jo selv
> en bærbar...

Jeg forestiller mig at den lille ny faktisk er et reelt alternativ til
en slæbbar laptop-PC, og at den ligefrem også vil konkurrere med iPhone
mht. at komme med alle steder.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 17:34

> [...]
> skriver blindskrift, blandt andet af den grund af det er ret umuligt at
> føle sig frem hvor man er. Hvilket også er de svagtseendes udfordring.

Jeg må med skam sige, at jeg kun har tænkt på mig selv i en
arbejdssituation, der konstant er på farten, og derfor ikke har
skrivebordsmuligheder - derudover skriver jeg ikke blindskrift, så min
bedømmelse er udelukkende subjektiv.

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 16:05

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jeg troede, diskussionen gik på, at _betjeningen_ af computeren skulle
> ske ved hjælp af tale. Nu drejer I ind på talegenkendelse; altså at

Du mener man kan betjene computeren uden den kan forstå hvad man siger?
Eller hva'?

> computeren kan skrive det, man siger. Det er jo en daglidags teknologi.
> Vi bruger den på sygehuset til at beskriver røntgenbilleder - og har i
> øvrigt gjort det siden januar 2004.

Hvor hurtigt kan I tale og hvor godt bliver resultatet?

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-10 19:48

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 <nospam0002+20101021@gmail.com> wrote:

> Du mener man kan betjene computeren uden den kan forstå hvad man siger?
> Eller hva'?

Nej, men du nævnte hastigheden for en god maskinskriver kontra det talte
ord. Det har vel mere noget med diktat at gøre end med betjening af en
computer.

> Hvor hurtigt kan I tale og hvor godt bliver resultatet?

Det er lidt varierende. Nogle gange kan man mumle helt utroligt, og
alligevel er resultatet helt perfekt. Andre gange går det helt i
skuddermudder. Vi har for nylig fået ny software, og jeg må sige, at det
faktisk fungerer ret godt. Hvad hastighed angår, kan man såmænd tale
helt normalt. Man behøver heller ikke tale i enkeltord.
Det skal dog siges, at hvis man begynder at diktere noget, der
ikke ligner vores røntgenbeskrivelser, så går det ofte galt. Den er
åbenbart bedst til de mest brugte ord og sætninger. Den er jo lavet, så
den lærer undervejs og lærer ens måde at tale på at kende.
Nu er jeg generelt positivt indstillet overfor computere, og jeg
er rigtig glad for talegenkendelsen. Jeg har nogle kolleger, der ikke er
så glade for computere. De er bestemt ikke så tilfredse. Det er jo også
klart, at når jeg skriver blindskrift på computer osv., så er det ikke
det store problem for mig lige at løbe teksterne igennem og rette dem.
Hvis man hver gang skal lede efter e'et på tastaturet, så kan jeg godt
forestille mig, at det er et noget større bjerg, der skal bestiges, hver
gang man skal rette en tekst.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 16:08

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> I glemmer alle, at iPad´en ikke har et låg, og at den er
> børnehaveintuitiv - det er en traditionel bærbar ikke - og det er
> iPad´ens styrke.

Altså, bare fordi DU er gladest for et stykke isenkram der er velegnet
til en børnehave, er det jo ikke sikkert den er bedst til ANDRES behov,
vel?

Spørgsmålet er vel egentligt om man har brug for et ordentligt tastatur
eller ej. Det finder vi ud af når du har skrevet RIGTIGT meget på din
iPoad.

> Hvordan kan en Air iøvrigt være den bærbares afløser? - den er jo selv
> en bærbar...

Det er en iPad da også? Eller er du blevet for vatarmet?

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 17:03

> [...]

> Altså, bare fordi DU er gladest for et stykke isenkram der er velegnet
> til en børnehave, er det jo ikke sikkert den er bedst til ANDRES behov,

Jeg har s´gu´ aldrig nævnt andres behov i forbindelse med en iPad - jeg
kender jo ikke andres behov, vel?

Uden at kende andres behov kan jeg sagtens have en holdning til og
mening om en eventuel fremtid for iPad´en, ikke sandt?

> [...]
> iPoad.

> Det er en iPad da også? Eller er du blevet for vatarmet?

Hvad pokker er vatarmet? Jo, en iPad er bærbar, men ikke konventionel,
den er nemlig uden låg, hvis det skulle have forbigået din opmærksomhed.

Fornemmer jeg rønnebær hér?

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 16:14

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Tror er ikke godt nok - tastaturet er fremrende, hurtigt og intuitivt -
> du har ikke prøvet det, det har jeg.

Jeg kan ganske enkelt konstatere at der 1) ikke er nogen vandring i
tasterne og 2) man kan ikke føle hvor de er - ERS mangeårige klagesang.

Du kan også se Keynoten fra januar - Steve skrev faktisk forkert.

> Se svar ovenover.

> Fordi jeg kan have hele busparkens database ved hånden - istedet for at
> fedte med forskellige krøllede sedler i forskellige lommer.

NÃ¥h, det er fordi du har en COMPUTER med. Velkommen til 90'erne.

> [...]
>
> Den sidste sætning er ikke pæn.
>
> Fordi jeg på iPad´en kan holde styr på deres kalendere, møder med
> kommunen, ferie, fridage, hjemmedage o.s.v.

Ikke pæn? Det kunne da let være at det var nemmere at kommunikere med
dem via billeder end sprog.

Igenn, fordi du har en COMPUTER med?

> Jeg troede ikke, du havde så snæver en horisont og så fattig en
> fantasi

Må jeg være fri. Jeg er ikke kvinde og kan derfor ikke tankelæse hvad
det er du prøver på at formidle på skrift med minimale sætninger.

Sig det du mener, gerne så andre end du sevl forstår hvad du mener.

> [...]
> platform, der er mobil.
>
> Dén platform tilbyder iPad - dén platform tilbyder /ingen/ bærbare.

PDA'ere har vi haft de sidste 20 år. Det er bare først nu der er en du
kan lide.

Se ovenfor.

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 17:26

> Jeg kan ganske enkelt konstatere at der 1) ikke er nogen vandring i
> tasterne og 2) man kan ikke føle hvor de er - ERS mangeårige klagesang.

Rigtigt, men jeg skriver heller ikke blindskrift - jeg ser på tasterne,
når jeg skriver - derfor skriver jeg som regel heller ikke forkert - jeg
er jo blot en skide autodidakt

> Du kan også se Keynoten fra januar - Steve skrev faktisk forkert.

Gider ikke se Keynotes

> Nåh, det er fordi du har en COMPUTER med. Velkommen til 90'erne.

Ikke forstået?

Men hvis det er, hvad jeg tror, har du ret - jeg troede, iPhonen kunne
klare opgaven, men den er for bette.

Hvad har det iøvrigt at gøre med halvfemserne?

> Ikke pæn? Det kunne da let være at det var nemmere at kommunikere med
> dem via billeder end sprog.

De er ikke så dårlige, at de ikke kan fungere i en arbejdsmæssig
sammenhæng.

> Igenn, fordi du har en COMPUTER med?

Ja, for Helvede - det er jo det, jeg hele tiden har sagt: iPad´en er den
bærbare computer, der kommer til at gøre mit arbejdsliv betydeligt mere
struktureret.

> Må jeg være fri. Jeg er ikke kvinde og kan derfor ikke tankelæse hvad
> det er du prøver på at formidle på skrift med minimale sætninger.

Du bli´r s´gu´ hurtigt sur, hva´?

Jeg skal nok prøve at forfatte en afhandling med fuld dokumentation
næste gang ))

> Sig det du mener, gerne så andre end du sevl forstår hvad du mener.

Jeg hører ikke til de, der mener, at afsenderen har et problem, hvis
modtageren ikke forstår.

> PDA'ere har vi haft de sidste 20 år. Det er bare først nu der er en du
> kan lide.

Muligt - en iPad er ikke en PDA. En iPhone er en PDA, og en PDA kan ikke
opfylde mine krav.

I lige måde

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 18:14

> [...]

> arbejdssituation, der konstant er på farten, og derfor ikke har
> skrivebordsmuligheder - derudover skriver jeg ikke blindskrift, så min

Du tænker kun på dit eget lille mindretal i stedet for alle de andre
mindretal som svagseende

Det går godt hva )

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 18:23

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 <nospam0002+20101021@gmail.com> wrote:

> Du tænker kun på dit eget lille mindretal i stedet for alle de andre
> mindretal som svagseende

Yep

> Det går godt hva )

Yep

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 18:27

> Rigtigt, men jeg skriver heller ikke blindskrift - jeg ser på tasterne,
> når jeg skriver - derfor skriver jeg som regel heller ikke forkert - jeg
> er jo blot en skide autodidakt

Lad mig så blot konstatere at jeg - og andre der lever af at få ting fra
knolden ind i en computer - kan blindskrift og vil betragte det som en
stor hæmsko at skulle sidde og se hvor hulen jeg trykker henne for at få
de rigtige bogstaver på skærmen. Måske kan man vænne sig til det, jeg
ved det ikke, men det er hovedanken mod at bruge et virtuelt tastatur
til den slags.

NÃ¥r du nu bliver stor og har haft maskinskrivning i skolen, vil du nok
også mene noget tilsvarende

> Gider ikke se Keynotes

Man kan spole - også på en iPad. Herudover er det iøvrigt glimrende
underholdning - Steve ved hvordan man formidler et budskab.

> Ikke forstået?

Håndholdte computere har fandtes LÆNGE.

> Ja, for Helvede - det er jo det, jeg hele tiden har sagt: iPad´en er den
> bærbare computer, der kommer til at gøre mit arbejdsliv betydeligt mere
> struktureret.

Og så generaliserer du herudfra. Jeg siger bare at iPad'en ikke kan
opfylde alle mine behov til en bærbar computer. Det gør jeg ud fra mine
erfaringer med iPhonen.

> Du bli´r s´gu´ hurtigt sur, hva´?

Du kan da bare tale ordentligt. Det er vel ikke umuligt selv for en
busbisse?

> Jeg hører ikke til de, der mener, at afsenderen har et problem, hvis
> modtageren ikke forstår.

Naturligvis ikke. SÃ¥ problemet er fuldt og helt i modtagerens ende?

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 18:48

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 <nospam0002+20101021@gmail.com> wrote:

> Når du nu bliver stor og har haft maskinskrivning i skolen, vil du nok
> også mene noget tilsvarende

Jeg var boglig, gik i realen og havde latin - de almene i ottende,
niende og tiende havde maskinskrivning

> Og så generaliserer du herudfra. Jeg siger bare at iPad'en ikke kan
> opfylde alle mine behov til en bærbar computer. Det gør jeg ud fra mine
> erfaringer med iPhonen.

iPad´ens taster er ti gange større end iPhones

> Naturligvis ikke. Så problemet er fuldt og helt i modtagerens ende?

OK - den bad jeg selv om ))

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-10-10 09:20

> [...]

> de rigtige bogstaver på skærmen. Måske kan man vænne sig til det, jeg
> ved det ikke, men det er hovedanken mod at bruge et virtuelt tastatur

Da jeg véd, hvordan tekstbehandleren opfører sig, er det jo ikke
nødvendigt at se på skærmen - så min måde er ligeså god som din, måske
blot en smule langsommere.

Mit rødhårede spektakel skriver blindt, og hun har flere tastefejl end
jeg, hvilket vil sige, at hun skal læse korrektur - det behøver jeg som
regel ikke

Så alt i alt er vi nok lige hurtige ))

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 18:39

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Hæ, jeg skriver god, rigtig skråskrift med sving og krummelurer

Fjerpen?

Med den vehdoldenhed med gamle teknologier du udviser,må det da være
oplagt :D

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-10 18:50

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 <nospam0002+20101021@gmail.com> wrote:

> Fjerpen?
>
> Med den vehdoldenhed med gamle teknologier du udviser,må det da være
> oplagt :D

Det er s´gu´ utroligt, som du er på nakken af mig - men jeg /har/
faktisk en stadig fungerende fjerpen )))

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 20:36

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Det er s´gu´ utroligt, som du er på nakken af mig - men jeg /har/
> faktisk en stadig fungerende fjerpen )))

Jeg er - på ære - ikke spor overrasket

Og du nænner ikke at smide den ud :))

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 20:38

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Jeg var boglig, gik i realen og havde latin - de almene i ottende,
> niende og tiende havde maskinskrivning

Ok, du havde ikke drømt om at maskinskrivning skulle have været mere
relevant end latin? Der kan man se.

> iPad´ens taster er ti gange større end iPhones

Det var ikke pointen. Men jeg skal gerne forsøge at skrive på en iPad i
ikke-trivielle mængder og så skal vi se om jeg skal forblive stædig
eller omhyggeligt spise mine ord i mig igen.

Du kommer bare forbi.

Som altid

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-10 21:07

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 <nospam0002+20101021@gmail.com> wrote:

> Ok, du havde ikke drømt om at maskinskrivning skulle have været mere
> relevant end latin? Der kan man se.

I det mindste kan han da se tilbage og sige: "Errare humanum est".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-10 20:41

> Nej, men du nævnte hastigheden for en god maskinskriver kontra det talte
> ord. Det har vel mere noget med diktat at gøre end med betjening af en
> computer.

Næh, det mener jeg ikke. Du kan sagtens surfe en hel dag uden at skrive
noget, men det er ret svært hvis du vil skrive emails og sårn.

> [...]
> åbenbart bedst til de mest brugte ord og sætninger. Den er jo lavet, så
> den lærer undervejs og lærer ens måde at tale på at kende.

Ok, så den er stærkt specialiseret. Det er nok også meget fornuftigt.

> Hvis man hver gang skal lede efter e'et på tastaturet, så kan jeg godt
> forestille mig, at det er et noget større bjerg, der skal bestiges, hver
> gang man skal rette en tekst.

Det er lidt som vejtræer - de HOPPER rundt :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-10-10 06:30

> I det mindste kan han da se tilbage og sige: "Errare humanum est".

Han kan også skrive dét. På sin iPad :)

Når han så er færdig med det kan han skrive "Romani ite Domum" 100 gange!

Fra : Morten Lind

Dato : 22-10-10 14:12

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 <nospam0002+20101021@gmail.com> wrote:

> Han kan også skrive dét. På sin iPad :)
>
> Når han så er færdig med det kan han skrive "Romani ite Domum" 100 gange!

Nu har jeg jo selv ejet licensen til "Life of Brian", i kraft af mit
medejerskab af Klaptræet og dets filmimportselskab, Copenhagen Film, så
lige i den boldgade er jeg på hjemmebane

Men hyggeligt, at du husker det )))

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-10-10 18:02

> Nu har jeg jo selv ejet licensen til "Life of Brian", i kraft af mit
> medejerskab af Klaptræet og dets filmimportselskab, Copenhagen Film, så
> lige i den boldgade er jeg på hjemmebane

Jeg ved det - du nævner det HVER gang jeg citerer en Monty Python film
:p

> Men hyggeligt, at du husker det )))

Holder meget af Monty Python og så kan jeg samtidig lave løbende
demenscheck

Fra : Morten Lind

Dato : 23-10-10 02:36

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021 <nospam0002+20101021@gmail.com> wrote:

> Jeg ved det - du nævner det HVER gang jeg citerer en Monty Python film
> :p

Godt

> Holder meget af Monty Python og så kan jeg samtidig lave løbende
> demenscheck

Nå ja...

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-10-10 15:01

nospam0002+20101021@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20101021)
writes:

> [...]
> de rigtige bogstaver på skærmen. Måske kan man vænne sig til det, jeg
> ved det ikke, men det er hovedanken mod at bruge et virtuelt tastatur

Whee, Jeff Atwood er enig med mig :)

http://www.codinghorror.com/blog/2010/10/the-keyboard-cult.html

Må snart finde den der PS/2-USB converter så jeg også kan bruge det på
Mac'en :)

Fra : Morten Lind

Dato : 24-10-10 09:26

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101023 <nospam0002+20101023@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> http://www.codinghorror.com/blog/2010/10/the-keyboard-cult.html
>
> Må snart finde den der PS/2-USB converter så jeg også kan bruge det på

He, han har åbenlyst, som du, ikke skrevet på en iPad, men blot, som du,
på en iPhone.

Men pyt være med det - jeg har skrevet på en iPad, og det fungerer
glimrende - nu skal jeg blot lære Numbers, Pages & Keynote at kende i
iPadudgaven - de er ikke helt ens.

iØvrigt kan man arbejde i dokumenter i de nævnte programmer på sin Mac
og overføre dem til iPad´en gennem iTunes - det er smart

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-10 09:31

> He, han har åbenlyst, som du, ikke skrevet på en iPad, men blot, som du,
> på en iPhone.
>
> Men pyt være med det - jeg har skrevet på en iPad, og det fungerer
> glimrende -

Det er meget individuelt ... der er også folk som kun kan skrive på et
gammlet IBM tastatur ... så der vil altid være plads til begge produkter
.... iPad og Mac OS X baserede maskiner ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 24-10-10 10:46

> [...]
> gammlet IBM tastatur ... så der vil altid være plads til begge produkter
> ... iPad og Mac OS X baserede maskiner ...

Nemlig...

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-12-10 02:00

> Hvad pokker er vatarmet? Jo, en iPad er bærbar, men ikke konventionel,
> den er nemlig uden låg, hvis det skulle have forbigået din
> opmærksomhed.

Vat-armet, så da.

Men du må ned og købe en Air og bruge begge dele så du kan se hvilken
der fungerer bedst hvor. Så kan du give den til en af døtrene når du er
færdig :)

Måske skulle du købe både en 11" og en 13" så du virkelig kan
sammenligne :)

> Fornemmer jeg rønnebær hér?

Næ, jeg kan jo bare gå ned i en butik og købe en

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-12-10 02:02

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Da jeg véd, hvordan tekstbehandleren opfører sig, er det jo ikke
> nødvendigt at se på skærmen - så min måde er ligeså god som din, måske
> blot en smule langsommere.

Problemet er at du ikke kan mærke hvor tasterne er. Lige den detalje
har været diskuteret før.

Men tricket med at den viser den trykkede tast på skærmen over fingeren,
er god. Jeg er dog ret overbevist om at dem der VIRKELIG skal skrive
meget, vil blive meget glade for et rigtigt tastatur. De ser fornuftige
ud dem jeg har set til IPad'en.

> Mit rødhårede spektakel skriver blindt, og hun har flere tastefejl end
> jeg, hvilket vil sige, at hun skal læse korrektur - det behøver jeg som
> regel ikke

Måske vil du skrive lidt her i gruppen på din iPad?

> SÃ¥ alt i alt er vi nok lige hurtige ))

Steven Hawking kan skrive 15 ord i minuttet ved at blinke!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-12-10 05:35

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101227 <nospam0002+20101227@gmail.com> wrote:

> [...]
> er god. Jeg er dog ret overbevist om at dem der VIRKELIG skal skrive
> meget, vil blive meget glade for et rigtigt tastatur. De ser fornuftige

I øvrigt har jeg prøvet at skrive på en iPad, det er meget svært for
mig. Men hvis den vibrerede som understøttende konfimation af at
karakteren er modtaget, så tror jeg at mange der skriver med to fingre
vil være godt tilfredse.

> Måske vil du skrive lidt her i gruppen på din iPad?

> Steven Hawking kan skrive 15 ord i minuttet ved at blinke!

(Øjenscanneteknik er smart, kan bruges helt uden højteknologi, blot med
en papplade, hvor hjælperen skiftesvis skanderer/peger på alle bogstaver
indtil der blinkes. Hjælperen lærer lynhurtigt at gætte hvilket ord der
ledes efter, og kan foreslå det fremfor at stave videre.
Ordprediktionsprogrammer gør i al væsentlighed netop det.)

Hvis man havde et virkeligt godt ordprediktionsprogram til iPad'en, så
ville den være rock & roll for mange.

Men jeg er grundlæggende enig i at man kan sgu næsten ikke slå nok på at
man skal kunne blindskrift i dag. Men når læseren nu ikke vil høre
så skulle man derover i det kolde vest, bruge skeeren til at skovle sne
med i stedet.

--
Flemming