Spamfilter til Thunderbird
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-10-10 17:11

Jeg bruger Thunderbird på en Windows 7 PC.
Antivirus og spyware fanges af Microsoft
Security Essentials.

Jeg har hidtil været forskånet for meget spam,
og har derfor fjernet det manuelt.

I de seneste måneder er det imidlertid gået over
gevind, så jeg kunne tænke mig at installere
et spamfilter. Jeg vil gerne be' om råd om,
hvilket program, det er bedst at bruge.

Det gør ikke noget om det koster lidt, hvis
det har betydning for funktionaliteten.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Carl Drud

Dato : 18-10-10 17:22

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> Jeg har hidtil været forskånet for meget spam,
> og har derfor fjernet det manuelt.

Jeg slører ikke min adresse her i grupperne og har meget få spam
meddelelser. De få der er fanger min udbyders spamfilter.

> I de seneste måneder er det imidlertid gået over
> gevind, så jeg kunne tænke mig at installere
> et spamfilter. Jeg vil gerne be' om råd om,
> hvilket program, det er bedst at bruge.

Thunderbird har da spamfilter indbygget. Det skal bare trænes lidt.

http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird-trin-kontoindstillinger.php#kontoindstillinger-spam

> Det gør ikke noget om det koster lidt, hvis
> det har betydning for funktionaliteten.

Nu ved jeg ikke gennem hvilken udbyder du har mail, men som regel har
udbyderen også et spamfilter man evt. kan aktivere.

--
Carl

Fra : Martin Ploug

Dato : 18-10-10 19:16

Den 18-10-2010 18:21, Carl Drud skrev:

> [...]
>
> Nu ved jeg ikke gennem hvilken udbyder du har mail, men som regel har
> udbyderen også et spamfilter man evt. kan aktivere.

Jeg synes også Thunderbird har et udmærket spamfilter, men du kan måske
prøve http://www.cloudmarkdesktop.com/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-10-10 11:02

Den 18-10-2010 18:21, Carl Drud skrev:

> Thunderbird har da spamfilter indbygget. Det skal bare trænes lidt.
>
> http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird-trin-kontoindstillinger.php#kontoindstillinger-spam

Når jeg skriver jeg fjerner manuelt er
det faktisk det, at jeg markerer mail'en som
spam. Derved flyttes den automatisk over i
spam-mappen.

Alligevel får jeg ofte spammails fra samme
afsender. Thunderbird har i mine øjne
svære indlæringsvanskeligheder.

> Nu ved jeg ikke gennem hvilken udbyder du har mail, men som regel har
> udbyderen også et spamfilter man evt. kan aktivere.

Det drejer sig om to adresser jeg har haft
meget meget længe på et lille "privat" web-
hotel. Spamfilteret på dette fanger åbenbart
ikke ret meget.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-10-10 12:31

Jørgen Farum Jensen skrev::

> [...]
> spam. Derved flyttes den automatisk over i
> spam-mappen.
>
> Alligevel får jeg ofte spammails fra samme

Jeg tror ikke, at Thunderbirds spamfilter bruger
afsenderadressen til noget. Spammere forfalsker normalt
afsenderadressen, så det giver ikke meget mening at gemme
den oplysning. Hvis du vil blokere en bestemt afsender, så
opret i stedet et filter til at blokere adressen.

Hvis du får spammails fra samme afsender, så har du eller en
anden måske tilmeldt din adresse. I så fald er det nok bedre
med en afmelding eller evt. en henvendelse til afsenderen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Leif Neland

Dato : 19-10-10 13:15

Den 19-10-2010 13:30, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Hvis du får spammails fra samme afsender, så har du eller en anden måske
> tilmeldt din adresse. I så fald er det nok bedre med en afmelding eller

Det er ikke ukendt, at folk melder sig til et nyhedsbrev, og de på et
tidspunkt ikke ønsker at modtage det mere.

I stedet for blot at afmelde sig, laver de alle mulige krumspring med
filtrering, spamrapportering osv.

Det hænder endda, at de laver falske anmeldelser til udbyderen, så
afsenderen skal til at bruge tid på at forsvare sig og vinde ip-adresse
og tidspunkt for tilmelding.

Leif

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-10-10 18:43

Leif Neland skrev::

> [...]
> udbyderen, så afsenderen skal til at bruge tid på at
> forsvare sig og vinde ip-adresse og tidspunkt for tilmelding.

Men det sker dog også, at fremmede tilmelder ens adresse.
Jeg havde flere gange problemer med den adresse, jeg havde
på mit gamle TDC-abonnement. Og det var en adresse, som ikke
blev brugt offentligt, så det har ikke engang været nogle,
som har villet genere mig.

Det var et helvede at komme ud af tilmeldingerne, fordi der
kom reklame-mails fra mange forskellige firmaer. Så
afmelding var ikke en særlig optimal metode.

Og nogle af dem, der havde modtaget tilmeldingen (typisk en
eller anden konkurrence), var fuldstændig ligeglade. Der var
dog andre, der heldigvis tog det lidt mere alvorligt og som
sørgede for, at man blev fjernet helt fra systemet efter et
telefonopkald.

Det bedste ville være, at der var tvunget opt in på den
slags tilmeldinger, men det er firmaerne ikke specielt
interesserede i, fordi de ved, at mange ikke bekræfter
tilmeldingen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Verdens mest præcise og detaljerede horoskoper:

Fra : Carl Drud

Dato : 18-10-10 20:16

Martin Ploug <mploug@pc.dk> writes:

> Jeg synes også Thunderbird har et udmærket spamfilter, men du kan måske
> prøve http://www.cloudmarkdesktop.com/

Næh tak. Jeg har ingen problemer og i øvrigt er programmet så vidt jeg
kan se kun for Windows så jeg kan ikke bruge det.

--
Carl