Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedkommentarer i fjpg-fil
Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 16-10-10 16:51

Findes der et billedbehandlingsprogram, hvor jeg kan skrive mine
kommentarer til billederne ind i jpg-filen (exif eller lign.) og ikke
kun i billedbehandlingsprogrammets database.
Jeg vil gerne have at det følger med billedet rundt i "fremtiden" - også
på fremmede maskiner.

med venlig hilsen
Jørgen

Fra : Jan Strægaard

Dato : 16-10-10 19:05

On 16-10-2010 17:50, Jørgen Nyerup wrote:
> Findes der et billedbehandlingsprogram, hvor jeg kan skrive mine
> kommentarer til billederne ind i jpg-filen (exif eller lign.) og ikke
> kun i billedbehandlingsprogrammets database.

ACDSee Pro kan. Her er et udklip fra onlinehjælpen:

ACDSee Pro uses XMP to embed database information in each file. Only
some file formats and file extensions support XMP. These include GIF,
JPEG, DNG, PNG, and TIF. In the case of these file formats, the database
information is embedded inside the file and so you can rename or move
the file outside of ACDSee Pro and still be able to retrieve the
database information.

For formats that currently do not support XMP, including RAW, PSD, ABR,
the database information is written to a sidecar file that is stored in
the same folder as its file. Because a sidecar file is separate from the
file itself, you need to rename or move them together, or you could lose
the database information permanently.

Mvh
Jan

Fra : emjeppesen

Dato : 16-10-10 22:32

Jørgen Nyerup skrev:

> [...]
>kun i billedbehandlingsprogrammets database.
>Jeg vil gerne have at det følger med billedet rundt i "fremtiden" - også

Du kan højreklikke på jpg-filen og vælge egenskaber/fanebladet
Detaljer
Her kan du indskrive ved at klikke ind på de tomme felter.
Jeg garanterer ikke at info følger filen i al evighed,

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-10-10 20:06

"Jørgen Nyerup" <joergen@nyerup.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> i billedbehandlingsprogrammets database.
> Jeg vil gerne have at det følger med billedet rundt i "fremtiden" - også

Du kan tage et kig på iTag (http://www.itagsoftware.com/). Det er gratis,
men kun op til tre keywords, ellers koster det $29.
Jeg har luret lidt på det i et stykke tid, men har ikke fået taget mig
sammen til rigtigt at bruge det.
Jeg kan godt lide brugerinterfacet, og jeg kan også godt lide at han har
taget sig tid til at undersøge kompatibilitet med andre programmer.
Nogle programmer bruger forskellige steder til at gemme informationerne, og
iTag skriver derfor de samme informationer flere forskellige steder, for at
opnå kompatibilitet med så mange programmer som muligt.
Ind til videre har jeg oplevet én fejl (måske). Når man skriver æøå i
beskrivelsen bliver de danske bogstaver lavet om til noget andet i "EXIF -
ImageDescription". Jeg ved ikke, om det er en fejl, da jeg har læst noget
om, at internationale tegn måske ikke er understøttet i netop "EXIF -
ImageDescription". Den samme data bliver også lagret i både IPTC and XMP,
hvor danske bogstaver virker fint.

Alternativt kan du tage et kig på Windows Live Photo Gallery
(http://explore.live.com/windows-live-photo-gallery). Det ser også ok ud.

Hvis du har Windows 7 (og måske også Vista?) kan du også skrive direkte nede
i bunden af explore, når du har markeret et billede (og måske også flere på
samme tid).

mvh Frank