Irriterende forskel på
Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-10 08:02

På mit arbejde bruger jeg Safari til Windows, mens jeg hjemme bruger det
på min Mac. Der er en irriterende lille forskel, som jeg simpelthen ikke
forstår: Når man skal lukke et faneblad, sidder krydset til venstre på
fanen i versionen til Mac OS X og til højre i versionen til Windows.
Hvorfor i alverden skal det være forskelligt? Det er kun en lille
detalje, men det er faktisk lidt irriterende, at man skal lave sin vane
om hele tiden. Det er vel ikke noget, man kan ændre?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-10 11:45

> [...]
> detalje, men det er faktisk lidt irriterende, at man skal lave sin vane
> om hele tiden. Det er vel ikke noget, man kan ændre?

De følger bare Windows guidelines ... luk/minimer osv. knapper er i
top/højre højre af vinduerne.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-10 11:57

> De følger bare Windows guidelines ... luk/minimer osv. knapper er i
> top/højre højre af vinduerne.

Det er selvfølgelig rigtigt. Så er der alligevel lidt logik i det. Det
er bare lidt bøvlet at huske. Firefox på Mac har da også krydset i højre
side af fanerne, så Safari til Mac er lidt ene om at have det i venstre
side.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Øyvind Rise

Dato : 14-10-10 12:23

> Det
> er bare lidt bøvlet at huske.

Det i skal huske: kommandotast-w og kontrolltast-w (eller ctrl-F4)

--
Øyvind Rise

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-10 14:20

Øyvind Rise <oyvind.rise@bio.uio.no> wrote:

> Det i skal huske: kommandotast-w og kontrolltast-w (eller ctrl-F4)

Jo jo, men så skal det jo være den aktive fane, jeg vil lukke. Det er
ikke sjældent, jeg vil lukke en fane, der er i baggrunden. Det er heller
ikke sjældent, det er et helt andet program, der er i forgrunden og som
derfor lystrer tastetryk. Men jeg overlever nok. Jeg undrede mig bare
over, at der er en forskel på Safari til Windows og til Mac OS X. Nu kan
jeg godt se, at det passer med, at vinduer lukkes ved et tryk i hhv.
højre og venstre øverste hjørne i de to styresystemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-10 15:05

> [...]
> er bare lidt bøvlet at huske. Firefox på Mac har da også krydset i højre
> side af fanerne, så Safari til Mac er lidt ene om at have det i venstre

Du skal blot tænke engelske contra franske biler - det er ligesådan

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-10 15:33

> Du skal blot tænke engelske contra franske biler - det er ligesådan

Så er det jo nemt nok. Det er nemlig de biler, jeg kender bedst. En
rigtig bil har en vildkat på køleren
Jeg glæder mig til Mac OS X 10.7, der skal hedde Lion. Det passer til
vores biler (og peberkværn). Det kneb lidt mere, da OS X hed Jaguar.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-10 15:40

> [...]
> bil har en vildkat på køleren Jeg glæder mig til Mac OS X 10.7, der
> skal hedde Lion. Det passer til vores biler (og peberkværn). Det kneb lidt

Begge arter er jo efterhåndet truet af udrydelse ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-10 15:46

> Så er det jo nemt nok. Det er nemlig de biler, jeg kender bedst. En
> rigtig bil har en vildkat på køleren

Og to vinkler

> Jeg glæder mig til Mac OS X 10.7, der skal hedde Lion. Det passer til
> vores biler (og peberkværn). Det kneb lidt mere, da OS X hed Jaguar.

Hæ, jeg har salt- & peberkværne fra Peugeot - hedder de Lion?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-10 19:36

> Og to vinkler

Nå ja, OK. Det er jo vores brødre

> Hæ, jeg har salt- & peberkværne fra Peugeot - hedder de Lion?

Hedder og hedder. Man kan vel ikke sige, at lion (løve) er navnet på
produktet. Løven har været symbolet for Peugeot i ca. 150 år. I starten
var Peugeot en smedevirksomhed, der lavede værktøj, savblade og kværne.
Løven skulle symbolisere styrken i det stål, der blev anvendt. Dens
tænder minder om tænderne på en sav. Når jeg ser i bunden af min
peberkværn, så står der: "Frères (brødrene) Peugeot Lion". Og Lion skal
selvfølgelig udtales på fransk. Den gamle løve, der står på en pil,
bruges stadig på værktøjet.

<http://www.peugeot-muller.com/?lang=en-en>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-10 12:28

Henrik Münster wrote:
> [...]
> detalje, men det er faktisk lidt irriterende, at man skal lave sin vane
> om hele tiden. Det er vel ikke noget, man kan ændre?

- Hvorfor kunne Apple så ikke i stedet have flyttet alle 'kryds-felter'
til højre.? - Alle tre felter svarende til Apples 'lyskurve' sidder
til højre på Windows...

Og omvendt kunne jeg så sige, at hvorfor er rulleskakterne ikke til
venstre - både på Mac og Windows, - det ville lette scrolling gevaldigt
for alle os, der bruger forstørrelsessystemer. - Som det er nu, er det
umulig at se, hvor langt man kommer i en tekst, når der bruges
forstørrelsessystem...

mvh. Erik Richard