Mine harddiske er forsvundet fra skrivebor~
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 13-10-10 10:29

Hejsa.

iMac 10.6.4.

Lige pludselig - under kørsel af Synchronize der gik i udu og jeg måtte
afbryde programmet - forsvandt mine harddiske (ialt 6 stk.) fra
skrivebordet.

Sætter jeg kablet fra Hderne til min MBP er alle diske synlige og
anvendelige.

Hvis jeg isætte en CD i, vises den fint på skrivebordet og kan bruges.

Jeg har kontrolleret i indstillinger - der er krydset af i at vise HDer
på skrivebordet.

Jeg har kørt diskværktøj.

Jeg har altid kun brugt iMac-ens HD til programmer og styresystem.
Alle arkiver er på de externe HDer.
Sådan har jeg kørt i årevis og jeg har aldrig haft større problemer med
dette princip.

Hvad har jeg gjort - og hvad skal jeg gøre.

På forhånd tak.

Michael C.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-10-10 12:14

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> dette princip.
>
> Hvad har jeg gjort - og hvad skal jeg gøre.

Kør "reparer disktilladelser" og genstart derefter - så kommer de
hjem.(Gjorde de hos mig ).

M.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 13-10-10 12:44

> Kør "reparer disktilladelser" og genstart derefter - så kommer de
> hjem.(Gjorde de hos mig ).

Desværre ikke her.

Jeg har så arbejdet med udelukkelsesmetoden.

Mine USB porte er alle OK og kommunikere med alt hvad jeg kan sætte til.

Så sker der noget:

Hvis jeg bruger iMacens FireWire 400 port til de externe diske - så
virker alt som før.

Men med 800 port - alt er dødt, dog hvis jeg tager stikket ud stopper
diskene og hvis jeg sætter i igen starter diskene. Så noget hul igennem
er der.
Det samme med forskellige kabler - altså ikke kabelfejl.

Kan en sådan port - i dette tilfælde 800 banditten - stå af, og hvad gør
jeg så.

Som sagt opstod problemet/fejlen under brug af Synchronize der stoppede
uønsket. Kan der ligge noget der. Jeg var ved at overføre omkring 14 GB
iTunes bibliotekindhold.

Jeg har cyklet lidt rundt i programmerne for at se, om jeg så noget
unormalt der, men uden resultat.

Nu bruger jeg så 400 porten så jeg kan arbejde videre, men de 5 diske er
til 800 så det er jo den jeg skal bruge.

> M.

Michael C.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-10-10 13:16

> [...]
> er der.
> Det samme med forskellige kabler - altså ikke kabelfejl.

Prøv diskene en ad gangen.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 14-10-10 07:43

> Prøv diskene en ad gangen.

Jeg har snart prøvet alle tænkelige kombinationer af rækkefølger - en ad
gangen, flere, bytte om på enheder, byttet kabler, rep. disktilladelser,
genstartet - alt tyder på en fejl i iMac 800 port.

Er der nogle værktøjer til kontrol af denne. I oplysninger vises ikke
tilslutninger til 800 porten, hvorimod når jeg bruger 400 porten ses
alle enheder - og så er de også på skrivebordet og er alle brugbare.
Det virker som en Øv-situation.

Det der spøger hos mig er, at som sagt opstod problemet/fejlen under
brug af Synchronize der stoppede uønsket. Kan der ligge noget der. Jeg
var ved at overføre omkring 14 GB iTunes bibliotekindhold. Men det er
måske kun en fiks ide.

Kan porten repareres, hvad mon det koster (iMac-en er ca. 3 år gammel)
eller er der andre råd.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-10 11:45

> [...]
> måske kun en fiks ide.
>
> Kan porten repareres, hvad mon det koster (iMac-en er ca. 3 år gammel)

Det er et nyt bundkort ... det hele er jo samlet onboard ... med mindre
det er selv det fysiske stik.

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 14-10-10 21:03

> Det er et nyt bundkort ... det hele er jo samlet onboard ... med mindre
> det er selv det fysiske stik.

Det tror jeg ikke, da alt faldt ud uden fysiske påvirkninger.

Sådan et bundkort - hvad koster det - kan jeg selv skifte det - hvad er
risikoen for andre skader når jeg gør det. Skal jeg lade eks. Humac gøre
det.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-10 21:07

> Det tror jeg ikke, da alt faldt ud uden fysiske påvirkninger.

elekriske komponenter kan gå i stykker fra det ene øjeblik til det andet

> Sådan et bundkort - hvad koster det -

4-5000,-

> kan jeg selv skifte det -

har du et mini torx og philips 000-0 skruetrækkersæt ?

> hvad er
> risikoen for andre skader når jeg gør det. Skal jeg lade eks. Humac gøre
> det.

Det vil nok være min anbefaling ...

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 14-10-10 21:17

> elekriske komponenter kan gå i stykker fra det ene øjeblik til det andet

ja

> 4-5000,-

> har du et mini torx og philips 000-0 skruetrækkersæt ?

I værktøjskassen er der nok.

> Det vil nok være min anbefaling ...

Det er så ved at være en ny maskine. Jeg sover på det.

mvh
Michael C.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-10 21:40

> ja

> I værktøjskassen er der nok.

> Det er så ved at være en ny maskine. Jeg sover på det.

Ja, det er jo en svær situation. Du kan jo regne lidt på, hvor meget det
normalt koster dig at holde computer pr. år livet igennem. Hvis man
f.eks. køber en computer til kr. 12.000,- og beholder den i fire år, så
koster det en kr. 3.000,- om året. Sælger man den og får noget for den,
skal det naturligvis trækkes fra.
Hvis din computer alligevel skulle skiftes om et år, og hvis du
bruger kr. 3.000,- om året på afskrivning, så kan det jo ikke betale sig
at få den repareret, hvis man ser på udgifterne på langt sigt. Hvis din
computer kunne holde to år endnu eller mere, så begynder reparationen at
se mere lovende ud.
Du skal også se på, hvor meget den bedre ydelse i en ny computer
er værd for dig. Er din harddisk alligevel ved at være for lille, er
computeren generelt ved at være for langsom, så taler det også for en
udskiftning, nu lejligheden byder sig. Men det er da forfærdeligt, at
noget så forholdsvis nyt skal kasseres. Du kan selvfølgelig lade den gå
på efterløn og lade den fungere uden den defekte port f.eks. hos et
familiemedlem. Du kan måske endda sælge den. De fleste mennesker aner
ikke, hvad FireWire er, så det er ikke sikkert, det påvirker brugtprisen
ret meget. Desværre er brugtprisen på en tre år gammel computer ikke så
høj.

P.S. Betyder FireWire 800 virkelig så meget for dig? FireWire 400 er da
også fint. Hvis computeren alligevel kun er et år eller to fra den
planlagte pension, så kunne du måske humpe dig igennem uden den port den
sidste tid. Bare ment som en brainstorming, så du tænker alle muligheder
igennem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 14-10-10 22:00

> [...]
> planlagte pension, så kunne du måske humpe dig igennem uden den port den
> sidste tid. Bare ment som en brainstorming, så du tænker alle muligheder

Nej, FW 400/800 er som sådan ligemeget, og jeg synes ikke jeg humper med
400, - men jeg har lige - efter en vandskade i min lejlighed - prøvet at
få orden i mit EDB, herunder kabler, og alt blev pænt skjult og pænt
ført, herunder et fint FW 800 kabel (altså stikket) så det må jeg lave
om.
Og så lige dette. Nu har alt virket upåklagligt i lang tid, så er det
s... da surt, at det ikke virker nu.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-10 22:06

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> efter en vandskade i min lejlighed

er det lang tid siden ? .. hvis nej, så kan fugt jo godt få elektronik
til at stå af ... f.eks. dit FW800 stik.

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 14-10-10 22:14

> er det lang tid siden ? .. hvis nej, så kan fugt jo godt få elektronik
> til at stå af ... f.eks. dit FW800 stik.

5. juli - med udtørring og håndværkere, maling, nyt træværk m.m. var vi
færdige primo september, så helt nyt er det ikke. Men jeg meldte mit EDB
uskadt til forsikringen, så måske skulle jeg lige sige " vov"

Michael C.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 15-10-10 07:08

> [...]
> planlagte pension, så kunne du måske humpe dig igennem uden den port den
> sidste tid. Bare ment som en brainstorming, så du tænker alle muligheder

Nåe ja - så er 800 vel hurtigere end 400 trods alt.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-10 21:43

> ja

> I værktøjskassen er der nok.

> Det er så ved at være en ny maskine. Jeg sover på det.

den er nok på vippen .. en ny iMac står jo min. i ca. 9.500,- .. men en
nyere processor arkitekur vil du jo opleve en lidt hurtigere maskine ...

Men jeg gætter du ikke kan leve uden FW800 ?

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 14-10-10 22:00

> Men jeg gætter du ikke kan leve uden FW800 ?

Jo det tror jeg nok, men mine HDer har disse forbindelser, så hvorfor
ikke bruge dem

Men I kan vel godt se, at midt i en digitalisering af min musik, er det
da træls at sådan noget opstår.

Michael C.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-10-10 08:15

> Jo det tror jeg nok, men mine HDer har disse forbindelser, så hvorfor
> ikke bruge dem

Fordi det koster kr. 4-5.000,- til et nyt bundkort

> Men I kan vel godt se, at midt i en digitalisering af min musik, er det
> da træls at sådan noget opstår.

Jamen helt sikkert. Jeg ville da også være irriteret. Du må bare gøre op
med dig selv, om det er pengene værd for dig at have den hurtigere port.
Jeg kunne sagtens klare mig uden, da jeg kun bruger FireWire meget
sjældent. Jeg ville nok klare mig uden, hvis jeg var dig, og så vente
på, at der kom en rigtig lækker opgradering af iMac, og så købe den.
Andre har masser af ting på eksterne diske og redigerer måske
film eller laver andet, der kræver høj hastighed. For dem vil det være
pengen værd at få FireWire 800 til at virke enten ved reparation eller
køb af ny computer. Det er jo forskelligt, hvilket behov man har.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 15-10-10 12:17

> [...]
> pengen værd at få FireWire 800 til at virke enten ved reparation eller
> køb af ny computer. Det er jo forskelligt, hvilket behov man har.

Jeg arbejder en del med film FCP m.v., så der er 800 relevant. Men det
er da rigtigt det du skriver. Så da det hele nu virker, vil jeg stille
og roligt summe på løsningen - og det vil da nok blive en ny iMac.

Har du nogen anelse om, hvornår der vil komme noget nyt.
Der er så lige det, at 21,5 tommer er lige lille nok og 27 tommer lidt
vel stor til mit skrivebord. Det er en 24 tommer der står der nu.

Michael C.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-10-10 22:36

> [...]

> Der er så lige det, at 21,5 tommer er lige lille nok og 27 tommer lidt
> vel stor til mit skrivebord. Det er en 24 tommer der står der nu.

Så stor er forskellen på 24" og 27" trods alt ikke. De måler hhv. 57,5
og 65 cm. Det er en forskel 7,5 cm og dermed 3,75 cm på hver side af
midten. Det er bare to fingersbredder. Til gengæld er det altid rart med
ekstra skærmareal. Man skal jo gerne mærke, man får ny computer. En af
forskellene kan jo være en større og måske bedre skærm.
Desværre er der jo næsten lige kommet nye iMac. De kom i juli.
Det står der i hvert fald i MacTracker. Jeg synes ikke rigtig, man kunne
få dem herhjemme før sidst i august. Der er derfor lidt tid til, der
kommer nye næste gang. På den anden side, så går tiden jo hurtigt. Vi er
allerede midt i oktober, og inden vi får set os om, er vi i det nye år.
Desværre (igen) kan man heller ikke sige noget om, hvilke
ændringer der sker, når der kommer nye iMac næste gang. Nogle gange sker
der blot ændringer på hastighed og harddisk. Andre gange bliver skærmen
større, eller der kommer helt nye funktioner som SD-kortlæseren, der er
vældig smart, hvis man har brug for sådan en. Bliver det blot lidt
hurtigere processorer næste gang, så er der ikke så meget forgjort ved
at købe nu. Kommer der f.eks. en eSATA-port, og man lige mangler sådan
en, så vil man ærgre sig gul og grøn over, at man ikke ventede det halve
år (eller lidt mere).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 16-10-10 06:54

> [...]
> ekstra skærmareal. Man skal jo gerne mærke, man får ny computer. En af
> forskellene kan jo være en større og måske bedre skærm.

Det er rigtigt. I FCP er der rigielig brug for plads når der redigeres
så det kunne blive bedre med en 27.
Men det ER en stor ting at have stående på skrivebordet.

> [...]
> at købe nu. Kommer der f.eks. en eSATA-port, og man lige mangler sådan
> en, så vil man ærgre sig gul og grøn over, at man ikke ventede det halve

På mine externe HDer er der eSATA port, men kun een. Hvordan "kører"
eSATA kablerne fra enhed til enhed. FireWire og USB "kører" som kæde.
Da skal vel være et ind- og et udstik - eller hvordan.

Michael C.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-10-10 22:12

> Det er rigtigt. I FCP er der rigielig brug for plads når der redigeres
> så det kunne blive bedre med en 27.
> Men det ER en stor ting at have stående på skrivebordet.

Det er da rigtigt, hvis det er et almindeligt skrivebord, der også skal
bruges til almindeligt skrivebordsarbejde. Jeg har selv en 120 cm
skrivebord med computeren til venstre og laserprinteren til højre. Så
har jeg en tastaturhylde under bordet, så højden bliver passen. Det er
jo ikke et stort skrivebord, og her kan en 27" iMac sagtens være. Jeg
har så også et almindeligt skrivebord på 150 cm, der bliver brugt til at
læse papirting og skrive i hånden. Jeg kan godt se, at det ville blive
trangt med en computer oveni. På den anden side: Hvis du kan få plads
til en 24" iMac, så er en 27" altså ikke enormt megt større. Det ekstra
skærmareal er jo rart, og selve iMac'en er jo på alle måde bedre og
hurtigere end din gamle. Der er trods alt sket en del på tre år.

> På mine externe HDer er der eSATA port, men kun een. Hvordan "kører"
> eSATA kablerne fra enhed til enhed. FireWire og USB "kører" som kæde.
> Da skal vel være et ind- og et udstik - eller hvordan.

Jeg har læst lidt om det på Wikipedia, og der står ikke noget om at køre
i kæde. Jeg tror altså ikke, det kan lade sig gøre. Sådan fungerer en
SATA-controller vist ikke. Man kan vist heller ikke få et hub at
forbinde flere med, men det er altså ikke noget, jeg ved noget om. Andre
er vildt begejstrede for eSATA og brokker sig over, at det mangler på de
fleste af Apples computere. Disse personer må være bedre til at redegøre
for, hvorfor det er så fantastisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-10-10 22:21

> Jeg
> har så også et almindeligt skrivebord på 150 cm, der bliver brugt til at
> læse papirting og skrive i hånden.

I hånden ? ... er det for at træne den ulæselige håndskrift ?

> [...]
> SATA-controller vist ikke. Man kan vist heller ikke få et hub at
> forbinde flere med, men det er altså ikke noget, jeg ved noget om.

Man kan godt få en eSATA port multiplier så man kan sætte flere enheder
på ... men det går naturligvis udover hastigheden ..

> Andre
> er vildt begejstrede for eSATA og brokker sig over, at det mangler på de
> fleste af Apples computere. Disse personer må være bedre til at redegøre
> for, hvorfor det er så fantastisk.

fordi det er hurtigere ... SATA er (teoretisk) 3 Gbit/s mens FW800 kun
er ca. 800 Mbit/sek.

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 17-10-10 06:53

> fordi det er hurtigere ... SATA er (teoretisk) 3 Gbit/s mens FW800 kun
> er ca. 800 Mbit/sek.

Det kræver vel så, at afsender kan levere denne mængde og modtager kan
forstå denne mængde (ex. extern HD til computer).

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-10-10 11:00

> Det kræver vel så, at afsender kan levere denne mængde og modtager kan
> forstå denne mængde (ex. extern HD til computer).

klart ... hvilket er derfor jeg skrev teoretisk ... harddisken i den
anden ende skal også følge med ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-10-10 20:25

> I hånden ? ... er det for at træne den ulæselige håndskrift ?

Netop, og efter mange års øvelse er den næsten perfekt. Der er stort set
ingen, der kan læse den
Jeg er jo også gift med en læge. Hvis hun skriver en huskeseddel til mig
og sender mig i byen for at købe ind, kan det give nogle meget
interessante resultater.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-10-10 20:33

> [...]
> Jeg er jo også gift med en læge. Hvis hun skriver en huskeseddel til mig
> og sender mig i byen for at købe ind, kan det give nogle meget

Det forklarer også hvorfor EPJ m.m. er så længe undervejs ... så går
håndskriften jo fløjten ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-10-10 21:34

> Det forklarer også hvorfor EPJ m.m. er så længe undervejs ... så går
> håndskriften jo fløjten ..

Og vi kan jo ikke have, at folk opdager, hvad der rent faktisk foregår

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-10-10 16:22

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> Jeg arbejder en del med film FCP m.v., så der er 800 relevant. Men det
> er da rigtigt det du skriver. SÃ¥ da det hele nu virker, vil jeg stille
> og roligt summe på løsningen - og det vil da nok blive en ny iMac.

Vi venter spændt på der kommer en eSATA-port - når det sker, er firewire
endegyldigt død.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-10 16:33

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101015 <nospam0002+20101015@gmail.com> wrote:

> Vi venter spændt på der kommer en eSATA-port - når det sker, er firewire
> endegyldigt død.

De fleste vil have: billigt og nemt ... så USB er det eneste 95% af
brugerne bruger ... hastighed kommer i 3 række ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-10-10 17:56

> De fleste vil have: billigt og nemt ... så USB er det eneste 95% af
> brugerne bruger ... hastighed kommer i 3 række ..

Og til de resterende 5% vil eSATA give Firewire 800 baghjul.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-10 18:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101015 <nospam0002+20101015@gmail.com> wrote:

> Og til de resterende 5% vil eSATA give Firewire 800 baghjul.

og de må så købe en MacPro ... eller en 17" MBP

/thomas*

* der ikke vil sige at Apple ikke godt kunne bygge det ind i de andre
modeller, men de ved jo godt hvor tæt de kan skære deres feature set
uden at pisse for mange af ...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-10-10 08:57

> Det kræver vel så, at afsender kan levere denne mængde og modtager kan
> forstå denne mængde (ex. extern HD til computer).

Det er bredden af motorvejen. Jeg købte en ny intern harddisk for et
stykke tid siden. Den kan klare omkring 90 Mb/s (hvilket er vildt men
det er en anden historie).

Dvs den kan mætte en firewire800 forbindelse allerede nu. Det er derfor
firewire pludseligt er mindre interessant.