AppleWorks6 på MBP
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-10-10 23:16

med Sneleopard på den nye MBP. Jeg har installeret Rosetta, men det
eksisterer ikke i programmappen, men der er vist osse noget med, at det
lejrer sig usynligt på en computer?

Jeg kan sagtens starte AW6 og arbejde med tekster, men jeg kan ikke save
dem. Og så nytter det hele jo ikke noget.

Selvfølgelig er jeg villig til at bruge mere moderne software, men jeg
har altså en stor mængde dokumenter i AW6, som jeg gerne vil have adgang
til.

Fruen herhjemme har den samme slags MBP med Sneleopard. Hun arbejder
dagligt i AW6 med stor selvfølgelighed og fornøjelse.

Hvordan får jeg de samme muligheder?

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-10-10 23:21

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
>
> Fruen herhjemme har den samme slags MBP med Sneleopard. Hun arbejder
> dagligt i AW6 med stor selvfølgelighed og fornøjelse.

hvordan har du installeret AppleWorks ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-10 11:36

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
>
> Fruen herhjemme har den samme slags MBP med Sneleopard. Hun arbejder
> dagligt i AW6 med stor selvfølgelighed og fornøjelse.

Godt at se, Mich, at der stadig er nogen, der holder ved.

Det letteste vil være at koble din MBP sammen med 'fruens' ditto - enten
via netværk eller target mode. - Det er her lige meget...

- Først sletter du alt, hvad du har installeret af AWKS 6.x på din egen
maskine.
- Og du skal sikre dig, at Rosetta er korrekt installeret på din egen MBP.
- Kopier derefter flg. mapper og filer fra fruens MBP til de samme
steder på din egen:

- Mappen 'AppleWorks 6' fra hendes programmappe til din egen.
- Mappen 'AppleWorks-brugerdata' fra hendes dokumentmappe til din egen ditto
- Mapperne 'AppleWorks' og filen 'com.apple.appleworks' fra hendes
username/library/preferences til din egen ditto mappe.

Hent AppleWorks 6.2.9 opdateringen og installer denne på din MBP.
<http://support.apple.com/downloads/AppleWorks_6_2_9_for_Mac>

Så skulle det meget gerne virke korrekt.

Du kan også installere den helt fra grunden fra en original
installations CD, men så skal du som ovenfor først slette alt det gamle
og sikre dig, at Rosetta er installeret, /før/ du starter installeren.
Den ver., du skal installere _skal_ være mindst en ver. 6.2.5 eller
nyere. Du kan ikke bruge en ver. 6.0.x eller 6.1.x til det. Har du kun
en ver. 6.0.x/6.1.x, skal du installere den på en anden PowerMac først,
- altså hvis ikke du kan kopiere fra fruens MBP, og opdatere den med
opd. 6.2.9 (bliver kun til 6.2.8 på PowerPC MaCS) og så køre
opdateringen igen, når du har kopieret det hele over på din egen MBP.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 12-10-10 12:34

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> altså hvis ikke du kan kopiere fra fruens MBP, og opdatere den med
> opd. 6.2.9 (bliver kun til 6.2.8 på PowerPC MaCS)

> mvh. Erik Richard

Bliver også til v. 6.2.9 på PPC.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-10 15:47

Morten Lind wrote:

> Bliver også til v. 6.2.9 på PPC.

Kun hvis den kører OS X. AppleWorks 6 er et fuldt carbon program, der
kører lige godt under både OS 9.x og OS X. - Hvis man har både classic
og Os X på samme maskine, behøver man end ikke installere OS 9.x
versionen på OS X, - det er blot at starte den op, så danner den selv de
nødvendige mapper og filer. - Det eneste fra OS 9.x ver., der ikke kan
bruges, er nogle få indbyggede classic-only MacLink oversættere.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 12-10-10 17:03

> Kun hvis den kører OS X.

Naturligvis. Er der nogle, der benytter andet?

> [...]
> nødvendige mapper og filer. - Det eneste fra OS 9.x ver., der ikke kan
> bruges, er nogle få indbyggede classic-only MacLink oversættere.

Min MacLink i AW fungerer fint - uden Classic, på en PPCmaskine.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-10 17:18

Morten Lind wrote:

> Naturligvis. Er der nogle, der benytter andet?

Det er vi faktisk stadig en hel del, der gør...

> Min MacLink i AW fungerer fint - uden Classic, på en PPCmaskine.

Kun hvis du direkte har installeret programmet på OS X, for så
installeres classic-only oversætterne overhovedet ikke. Men hvis du har
en en installation, der kører både i classic og OS X, og som opr. er
installeret på et OS 9.x system, ligger classic-only oversætterne i en
speciel mappe inde i AppleWorks Extras i selve programmappen.

De virker så ikke, hvis AWKS startes under OS X - kun under OS 9.x. -
Lidt irriterende, da der er nogle oversættere, jeg fx. stadig bruger ved
konvertering af gamle dokumenter, - og så er man pisket til at starte
sin OS 9.x maskine op og trække dem via netværket istedet for. -
Desværre er det også oversættere, DataViz har droppet i nyeste ver. af
MLP, så det hjælper heller ikke at opgradere...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-10 17:25

> Naturligvis. Er der nogle, der benytter andet?

nogle få tosser ...

/thomas

Fra : Niels Poulsen

Dato : 13-10-10 03:26

On 12 Okt., 18:25, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> nogle få tosser ...
>
> /thomas

Det er muligt men så er jeg også tosset, men jeg har KØBT I works 9 og
det var en dumhed

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-10 11:34

Niels Poulsen wrote:

> Det er muligt men så er jeg også tosset, men jeg har KØBT I works 9 og
> det var en dumhed

Det minder mig om det go'e gamle udtryk - "Man bnehøver ikke være tosset
for at være her, - men det hjælper!".

- Jeg har også måttet anskaffe iWorks 09 pga. noget af det, jeg
oversætter, men fik den heldigvis stillet til rådighed. Og jeg kan godt
garantere for, det eneste, den bliver brugt til, er i forb. med netop de
oversættelsesopgaver. - Det er det værste gang makværk med 'K', -
Apple endnu har præsteret på softwareområdet - endnu værre end
iTunes.! - Efter både andres og min mening har fx. Pages kun _1_
fordel fremfor næsten alle andre, - den kan vise siderne som en 'liste'
i venstre side, og det er en fordel, når man sidder og oversætter mange
sider, da den så altid åbner dér, hvor man er kommet til, - men så er
alt også sagt!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-10 17:02

> [...]

> i venstre side, og det er en fordel, når man sidder og oversætter mange
> sider, da den så altid åbner dér, hvor man er kommet til, - men så er

Der er ikke noget "galt" med iWorks ... især Keynote bliver af mange
fremhævet som et af de bedste presentations værtøjer.

Men nej, Pages er ikke Word .. men er ganske brugbart til det det er
beregnet til ... og prisen er jo også derefter ...

Som jeg plejer at sige: "Det rigtige værktøj til den rigtige opgave.."

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-10 19:16

Thomas von Hassel wrote:

> Der er ikke noget "galt" med iWorks ... især Keynote bliver af mange
> fremhævet som et af de bedste presentations værtøjer.

*???* - Det er du den første, jeg nogensinde har hørt, sige det om
Keynotes! - Du véd udmærket, jeg ikke er meget for MSOffice, men
PowerPoint slår til enhver tid Keynotes med flere kilimetre! - Selv
præsentationsdelen i både NeoOffice og OpenOffice er så meget bedre, at
de ligger lige i hælene på PowerPoint!

> Men nej, Pages er ikke Word .. men er ganske brugbart til det det er
> beregnet til ... og prisen er jo også derefter ...
>
> Som jeg plejer at sige: "Det rigtige værktøj til den rigtige opgave.."

Ja ja, snak og atter snak... Pages er noget bæ! - Så kort kan det siges.
Og nej, det er ikke Word, og nej, igen - véd du ganske udmærket, at jeg
- og efterhånden ret så mange med mig - ikke er tilhængere af Word. -
Faktisk er den sidste Word, jeg har købt med fuld tiltro ver. 5.1a!

Og vil man ofre noget, der svarer til iWorks, så er MarinerPak -
MarinerWrite og MarinerCalc - et bedre og langt mere pålideligt valg. -
Godt nok ingen præsentation, men Calc kan væsentlig mere end et
almindeligt regneark, der langt henad vejen kan bruges som præsentation.

Og har man brug for og vil bruge kontorpakker, så er både NeoOffice og
OpenOffice gratis og efterhånden også fuldt ud så gode som MSOffice!

Længere er den snak ganske enkelt ikke!

mvh. Erik Richard

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-10-10 14:48

On 2010-10-13 20:16:00 +0200, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

iWorks er fremragende! Til det hele!
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Franz Berliner

Dato : 13-10-10 20:08

> [...]

> PowerPoint slår til enhver tid Keynotes med flere kilimetre! - Selv
> præsentationsdelen i både NeoOffice og OpenOffice er så meget bedre, at

Jeg synes Keynote er ret godt. Især pga at et simpelt interface med lige
præcis hvad der er behov for, samt en rigtig god grafikhåndtering (mine
præsentationer er mest grafik).

Hvad bruger du det til og hvad er det du ikke kan lide ved det?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-10 21:47

Franz Berliner wrote:

> [...]
> præsentationer er mest grafik).
>
> Hvad bruger du det til og hvad er det du ikke kan lide ved det?

Og det er så åbenbart her, vandene skilles... - Jeg - og især den ene af
mine 'arbejdsgivere' - synes, at lige præcis de grafiske muligheder er
elendige og uhåndterbare. og det er lige så umulig at lave ordentlig
omløbende tekst på sider, hvor der er både tekst og grafik. - Er man fx.
uheldig at få et både eksternt eller internt link om på¨næste side, og
enten når at arkivere, hvis man bruger manuel arkivering, - eller
programmet når at auto-arkivere, så mister man de links - præcis som i
Pages. - Det er rent ud sagt et helvede at arbejde med.!

Det jeg/vi har forsøgt at bruge Keynotes til, er, at fremstille
brugerhåndbøer og brugervejledninger til programmer. - Af to onder
valgte programmørerne så at bruge Pages. - Jeg havde foreslået dem
istedet at bruge OpenOffice 3.2.x, men kom lige nøjagtig to døgn for
sent, da de havde købt iWorks 09, - og det er noget af et hestearbejde
at konvertere og klargøre fra Pages og Keynote til OpenOffice...

På 'det private' område forsøgte jeg også med at bruge både Keynotes og
Pages til at lave de oversigter, jeg er i gang med til min musiksamling
og dokumentationsmateriale til multimedie CD/DVD - til et slutprodukt
som PDF... - Hvis du vidste, hvor tit, jeg havde lyst til at kyle både
MacPro'en og skærmen ud fra ellevte sal, så ville du korse dig noget så
eftertrykkeligt.

Istedet valgte jeg så 'mit eget program' - NisusWriter Pro som
basis-program til det job, - og det er da noget, man kan forstå. Her kan
man både bruge grafik, tabeller, lister og anden formattering... - er et
billede for stort, så er det bare at indsætte enten en kolonne eller
afsnit, så tilpasses billedet til valgt kolonne-/afsnitsstørrelse, Med
NWP er der heller ingen risiko for at miste hverken interne eller
eksterne links uanset, hvor mange gang, man arkiverer, eller man bruger
auto-arkivering, - og så er det blot at arkivere det hele som PDF eller
ODT, hvis man vil det. - Det eneste, man skal huske, hvis man arkiverer
som OpenOffice, er at huske at vælge ODF og ikke ODT, da OpenOffice's
håndtering af linieafstand og skriftstørrelse endnu er baseret på både
Windows's og ikke mindst på StarOffices måde at håndtere de to ting på.
Dvs., man åbner lige ODF dokumentet og nedsætter skriftstørrelse på
valgt skrift med fra o,5p til 1,0p og checke, at margen er sat som i
originalen, eller fx. ændre linieafstand fra 1,0 til 0,9, så falder det
ganske enkelt - som regel - på plads med det samme, og så trykke 'Save'
i OOo...

Hvis jeg istedet havde benyttet Keynotes og/eller Pages? - Umuligt at
lave ordentlig! - Jeg er ganske enkelt lidt for pernittengrynet til at
aflevere halvgjort og halvdårligt arbejde!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-10 21:52

> [...]

> sent, da de havde købt iWorks 09, - og det er noget af et hestearbejde
> at konvertere og klargøre fra Pages og Keynote til OpenOffice...

Jeg vil jo heller ikke mene at teknisk dokumentation er det Pages er
beregnet til ...

> [...]
> originalen, eller fx. ændre linieafstand fra 1,0 til 0,9, så falder det
> ganske enkelt - som regel - på plads med det samme, og så trykke 'Save'

Hvordan du kan skrive de sidste par linier og stadig synes at Pages er
besværligt fatter jeg simpelthen ikke ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-10 22:01

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg vil jo heller ikke mene at teknisk dokumentation er det Pages er
> beregnet til ...

"Teknisk dokumentation"? - Færdiglavede billeder i nødvendig størrelse,
Note boxes i 'floating sizes' og tabeller i færdiglavet størrelse til en
brugervejledning vil jeg ikke umiddelbart kalde for 'teknisk
dokumentation'. - Det er dog betydeligt lettere at lave i Pages end i
Keynote!

> Hvordan du kan skrive de sidste par linier og stadig synes at Pages er
> besværligt fatter jeg simpelthen ikke ...

Det hele kan præ-indstilles i OpenOffice 3.2.x (men ikke i NeoOffice!),
så det er blot at bruge COM+A og så 3-4 museklik og derefter COM+S!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-10 22:15

> [...]

> brugervejledning vil jeg ikke umiddelbart kalde for 'teknisk
> dokumentation'. - Det er dog betydeligt lettere at lave i Pages end i

Måske fordi Keynote er et PRÆSENTATIONS værktøj ... jøsses ...

> Det hele kan præ-indstilles i OpenOffice 3.2.x (men ikke i NeoOffice!),
> så det er blot at bruge COM+A og så 3-4 museklik og derefter COM+S!

I have no words ...

/thomas

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-10-10 14:49

On 2010-10-13 23:14:48 +0200, Thomas von Hassel said:

> Måske fordi Keynote er et PRÆSENTATIONS værktøj ... jøsses ...

> I have no words ...
>
> /thomas

LOL
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Franz Berliner

Dato : 13-10-10 22:07

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Det jeg/vi har forsøgt at bruge Keynotes til, er, at fremstille
> brugerhåndbøer og brugervejledninger til programmer.

Det lyder da heller ikke som det oplagte valg til den slags. Har du ikke
mere brug for InDesign eller tilsvarende?

Som præsentationsprogram synes jeg Keynote er rigtig fint, og faktisk
også til at lave hurtige titler til video og lign.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-10 22:54

Franz Berliner wrote:

> Det lyder da heller ikke som det oplagte valg til den slags. Har du ikke
> mere brug for InDesign eller tilsvarende?

Det er ikke mig, der har bestemt det, men firmaet, jeg oversætter for...

> Som præsentationsprogram synes jeg Keynote er rigtig fint, og faktisk
> også til at lave hurtige titler til video og lign.

Kan være, - men i forhold til selv PowerPoint - og OOo, - er Keynote
ikke nået til blestadiet endnu...

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-10-10 22:08

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Kan være, - men i forhold til selv PowerPoint - og OOo, - er Keynote
> ikke nået til blestadiet endnu...

Hvilke præsentationer laver du typisk? og hvad er det du savner i
Keynote som de andre kan?

Jeg synes det er en kunst at lave programmer som kan lige præcis det de
skal kunne og er nemme at bruge og ikke 1000 andre ting.

Når du bruger Amadeus Pro til lydarbejde er det vel også fordi du
anerkender at det er godt til lige præcis det det kan og har en simpel
og lettilgængelig brugerflade - velvidende at der findes masser af audio
programmer som kan meget mere.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-10 02:07

Franz Berliner wrote:

> Hvilke præsentationer laver du typisk? og hvad er det du savner i
> Keynote som de andre kan?

Primært to ting: 1. Musikfortegnelser til min egen msiksamling*) med
fortegnelse over melodi, kunstner, album osv. og med indsatte billeder,
krydshenvisninger til andre lister m.m.. Billeder er hentet fra nettet.
Og 2. Dokumentationsmateriale til multimedie CD/DVD, der indeholder både
kildemateriale, referencetekst, billeder, henvisninger osv..

Noget af det, jeg savner mest, er et ordentligt tekstomløb, når der
indsættes billeder internt i tekst, samt en god og fornuftig
kolonnestyring med fuld justering af både omløb, ombrydning og justering
af liniehøjde i parallelle kolonner. - Selv PowerPoint og OOo
presentation kan gøre det bedre. - Ja selv NisusWriter Pro kan klare
det, da den kan justere liniehøjde individuelt med en nøjagtighed på 0,1p!

Selv gamle Word 2001 til OS 9.x kan klare de ting uden problemer, når
man vel at mærke kender dens nykker. - Jeg har faktisk brugt Word 2001
til at lave manus til offset tryk til blade med... - Dengang var jeg
nødt til at bruge Word og ikke AppleWorks Office 5.x, da vi arbejdede på
to forskellige platforme...

*) Omfatter ca. 3500-4000 LP, ca. 1200 MC hver med 2 albums, ca. 150
10½" + ca. 125 7" spolebånd og vel efterhånden omk. 2000 CD + ca. 1000
gamle single og EP plader...

> [...]
> anerkender at det er godt til lige præcis det det kan og har en simpel
> og lettilgængelig brugerflade - velvidende at der findes masser af audio

Amadeus Pro er nu ikke et 'simpelt' opbygget program. Det kommer
fuldstændig an på, hvad du gør, og hvordan du konfigurerer det. Desuden
er det fuldt både AU, VST og delvis RTAS kompatibelt, så det kan
udbygges til at være næsten lige så veludbygget som både ProTools 7.42 -
seneste ver., jeg har - og Logic Studio 8, som jeg har fået fat i en
trial version af. - Og jeg har en hel del både AU og VST plug-ins, der
ikke følger med programmet. Men en af hovedgrundene til, jeg bruger
Amadeus Pro, er, at selve interfacet er mere brugervenligt over for
synshæmmede, da man selv kan vælge farvekombinationer på vinduernes
grænseflade.

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 16-10-10 19:34

> [...]

> til at lave manus til offset tryk til blade med... - Dengang var jeg
> nødt til at bruge Word og ikke AppleWorks Office 5.x, da vi arbejdede på

Lyder som om du har valgt en hammer til at bore huller med.

Keynote er lavet til at lave præsentationer man kan vise på en projektor
til en masse folk der derefter - måske - køber et eller andet af dig.

Til det formål er det som regel smartest at bruge krudtet på at få
ham/hende der præsenterer til at virke overbevisende og
'powerpoint'-præsentionen til at understøtte de vigtigste pointer på en
visuelt overbevisende måde.

Keynote er super hurtigt at lave den slags i uden at komme i vejen.

> [...]
> Amadeus Pro, er, at selve interfacet er mere brugervenligt over for
> synshæmmede, da man selv kan vælge farvekombinationer på vinduernes

Amadeus Pro er en fin og lettilgængelig waveeditor, som jeg også selv
bruger, men har svært ved at se hvordan man kan sammenligne det med
Logic Studio eller Pro Tools.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-10 20:03

Franz Berliner wrote:

> Lyder som om du har valgt en hammer til at bore huller med.

Ja, NisusWriter pro er en god og lynhurtig 'borehammer'. - Og hvis
jeg ikke skulle bruge 'mit eget program', så véd jeg da ikke, hvad jeg
ellers skulle bruge. - Jeg er jo stadig konsulent på udviklingen
mht. brugervenlighed for synshandicappede...

> [...]
> visuelt overbevisende måde.
>
> Keynote er super hurtigt at lave den slags i uden at komme i vejen.

Muligt det færdige resultat kan være let og forholdsvis hurtig at
bnruge, men det er komplet uegnet til det, jeg laver. - Det fandt jeg
hurtig ud af, da jeg prøvede det...

> Amadeus Pro er en fin og lettilgængelig waveeditor, som jeg også selv
> bruger, men har svært ved at se hvordan man kan sammenligne det med
> Logic Studio eller Pro Tools.

Med de rette plug-ins kan du lave stort set det samme, som de to kan. Og
sammen med det rette lydmodul kan du sagtens lave multi-track recording
+ editing helt op til min. 64 kanaler, hvis det er det, du vil. - Det er
nok ikke helt uden grund, at Jysk Musikkonservatorium har valgt det til
deres multi-track studier...

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-10-10 14:10

> [...]

> ellers skulle bruge. - Jeg er jo stadig konsulent på udviklingen
> mht. brugervenlighed for synshandicappede...

Nu var det jo Keynote vi talte om.
Din erfaring med det var at du havde for søgt at lave en teknisk manual
det det. Det var det ikke så godt til og derfor mente du at det var et
dårligt program.

Du kunne lige så godt have skrevet:
Sidste år forsøgte jeg at bygge et hundehus med en OBH blender. Det gik
rigtig dårligt, så nu fortæller jeg alle at de aldrig skal købe sådan en
blender...

> Muligt det færdige resultat kan være let og forholdsvis hurtig at
> bnruge, men det er komplet uegnet til det, jeg laver. - Det fandt jeg
> hurtig ud af, da jeg prøvede det...

Så er vi jo enige. Keynote er godt til det det er lavet til, men ikke så
godt til at lave tekniske manualer i. Det gør det jo ikke til et dårligt
præsentationsprogram.

> [...]
> + editing helt op til min. 64 kanaler, hvis det er det, du vil. - Det er
> nok ikke helt uden grund, at Jysk Musikkonservatorium har valgt det til

Mon ikke de har valgt det som audioeditor til at klippe lidt lyd op og
den slags?

Kender et par stykker derovre, kan da lige prøve at høre hvad de sidder
med, men forestiller mig at de bruger Cubase, Protools, Logic og den
slags til større ting.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-10 14:57

Hej,

> + editing helt op til min. 64 kanaler, hvis det er det, du vil. - Det er
> nok ikke helt uden grund, at Jysk Musikkonservatorium har valgt det til
> deres multi-track studier...

Nu kommer jeg tilfældigvis forbi det jyske musikkonservatorium (som det
hedder) hver uge. Her bruger folk altså helt andre ting til multi-track
- fx Logic.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-10-10 15:22

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Nu kommer jeg tilfældigvis forbi det jyske musikkonservatorium (som det
> hedder) hver uge. Her bruger folk altså helt andre ting til multi-track
> - fx Logic.

Nu skal du ikke mudre diskussionen med fakta ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-10 16:20

Thomas von Hassel wrote:

> Nu skal du ikke mudre diskussionen med fakta ....

Tilfældigvis véd jeg både fra studerende, der går der og fra det firma,
der har solgt dem Amadeus Pro, hvad de bruger til hvad, og hvis de
bruger andet, har de skiftet inden for de seneste ganske få uger,
hvilket jeg finder lidet sandsynlig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-10-10 18:25

> [...]

> der har solgt dem Amadeus Pro, hvad de bruger til hvad, og hvis de
> bruger andet, har de skiftet inden for de seneste ganske få uger,

Og det er helt umuligt at de rent faktisk bruger begge dele ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-10 18:35

Thomas von Hassel wrote:

> Og det er helt umuligt at de rent faktisk bruger begge dele ?

Har jeg skrevet noget om, at de ikke gør? - Det jeg skrev er, at de har
valgt Amadeus Pro som deres primære værktøj i forb. med undervisning /
brug i deres multitrack studier!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-10-10 18:38

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-10 19:28

Hej,

> [...]
> der har solgt dem Amadeus Pro, hvad de bruger til hvad, og hvis de
> bruger andet, har de skiftet inden for de seneste ganske få uger,

Jeg snakker også med de andre studerende. Jeg modtager selv undervisning
derovre. Jeg var fx i torsdags inde og høre ny-indspillet elektronisk
musik. Det var indspillet i Logic. Der bruges mange forskellige værktøjer.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-10 23:03

> [...]

> Det er ikke mig, der har bestemt det, men firmaet, jeg oversætter for...

> Kan være, - men i forhold til selv PowerPoint - og OOo, - er Keynote

Det må være derfor Keynote (og iWork samlet set )generelt får gode
anmeldelser:

<http://www.macworld.com/reviews/product/412962/review/keynote_09.html>

<http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/software/business-and-finance-s
oftware/apple-keynote-09-500386/review>

<http://www.amazon.com/Apple-MB942Z-A-iWork-09/dp/B0014X2UAK>

<http://arstechnica.com/apple/reviews/2009/03/iwork-09-review.ars/5>

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-10 22:15

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Det lyder da heller ikke som det oplagte valg til den slags. Har du ikke
> mere brug for InDesign eller tilsvarende?

InCopy ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-10 22:39

Thomas von Hassel wrote:

> InCopy ...

Aha... - Og hvordan vil du så lave både tekstomløb, interne og eksterne
links i den? - Jeg brugte jævnligt InCopy til og med ver. 2.0, og det
var just ikke nogen fornøjelse, så jeg gik tilbage igen til udelukkende
at bruge Freehand - også til den slags - ja! - Og så smide
slutresultatet igennem Adobe Destiller til færdigt PDF...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-10 22:43

> [...]

> at bruge Freehand - også til den slags - ja! - Og så smide
> slutresultatet igennem Adobe Destiller til færdigt PDF...

Hvis du putter Freehand og InCopy i samme produkt kategori så har vi
ikke mere at snakke om ...

<http://www.adobe.com/products/incopy/>

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-10 22:33

> [...]

> programmet når at auto-arkivere, så mister man de links - præcis som i
> Pages. - Det er rent ud sagt et helvede at arbejde med.!

Har lige testet det med links i Pages og det virker da fint ? .. selv om
en bookmark eller et link, eller begge dele flytter side så virker
linket til det stadigvæk ?

Det samme med tekstomløb ... hvad er det nøjagtigt der ikke virker ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-10 23:48

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> linket til det stadigvæk ?
>
> Det samme med tekstomløb ... hvad er det nøjagtigt der ikke virker ?

Når man sidder og oversætter sådanne brugervejledninger til programmer
med både grafik og links, arbejder man side for side og afsnit for
afsnit og laver oversættelsen enten over eller nedenunder
orignalteksten, og så sletter man originalteksten efterhånden. Kommer
der så enten et internt elelr eksternt link - fx. henvisning til et
andet kapitel, afsnit, billede, tabel, anden side eller til
stikordsregister og indholdsoversigten, og disse links bryder om på
næste side, 'dør' linket, i det øjeblik, man trykker på COM+S eller
auto-save er slået til. - Kort sagt er links kun aktive, hvis de er på
samme side som originalen...

Når du oversætter sådanne sider/afsnit, må de jo heller ikke fylde mere
end det, de fylder i originalen, da de jo ofte skal passe sammen med
tilhørende billed-/tabelmateriale. - Heldigvis var originalmaterialet,
jeg fik sendt, lavet sådan, at der som regel var 2 ekstra tomme linier
nederst på en side, så risikoen for forkert ombrydning var minimal. -
Engelsk til dansk er ikke just det letteste, når der fx. skal bruges
langt flere ord på dansk til at sige det samme, som nærmest kan siges
med et enkelt ord på engelsk.

Jeg arbejder altid på en kopi og ikke originalen, jeg får tilsendt... -
Så jeg lavede en ekstra kopi og forsøgte mig først frem for at se, om
det var rigtig, hvad andre havde rapporteret med 'døde links' i Pages,
og det må jeg desværre sige, at det er det - mærkeligt nok undtagen til
hovedkapitel, hvis den ombrydes til ny side. Jeg lavede ganske enkelt et
sideskift mellem kap. 1 og 2, hvor jeg så indsatte dels danske
kommentarer, dels dansk forord. Links til samtlige hovedkapitler var
bevaret, men lige så sikkert var alle øvrige links 'døde', da de blev
flyttet _én_ side.

Faktisk har de spurgt, om jeg ville oversætte et af deres professionelle
programmer til teater- og filmbrug (scenografisk program), men efter,
jeg har kigget på det og især på brugervejledningen (ca. 300 sider i
Pages i A4 format), er jeg ikke sikker på, jeg tør gå igang med det. Der
er masser af links, der både henviser internt i brugervejledningen,
eksterne links til forskellige websider (de nemme), og så er der links,
der automatisk åbner programmet på et bestemt sted og links i
programvinduer, der åbner brugervejledningen /direkte/ - altså tre typer
links. De sidste to til/fra brugervejledning til/fra program arbejder
via AppleScript.

'Problemet' er ikke oversættelse af selve programmet, selvom det er både
stort og meget minutiøst. Men det er reelt to programmer - et til OS X
(10.4.11+) og et til Windows (XPPro+), og de skulle jo gerne være
identisk oversat, da både Mac og Win udgaverne er nøjagtig ens i
slutprodukt og har samme filformat på både Mac og Win.

Men med de 'skærmydsler', jeg - og andre - har haft med oversættelser og
Pages, har jeg næsten fået nok, så jeg kun vil holde den nuværende
brugervejledning up-to-date. - Nåja, så er der jo bare lige det lille
'men', - at jeg overhovedet ingen erfaring har med Windows oversættelser
og intet kender til div. oversætterværktøjer hertil. - og mine nu 15 år
gamle DOS erfaringer nytter intet her.

Sagt i al beskedenhed må de være tilfredse med det, jeg hidtil har
lavet, da jeg har fået mails fra dem, hvor danskere roser oversættelsen.
- Der var kun en enkelt, der havde en 'dårlig' kommentar, og det var i
forb. med en banal stavefejl.

....Suk, - havde de så bare valgt at lave brugervejledningen i HTML og
ikke PDF, så var det intet proglem. I HTML er det jo flintrende
ligegyldigt, hvor og hvordan links er placeret, når de først er
indsatte.... OK, hvis der er en direkte sidehenvisning/-tal i et link,
skal den jo rettes, når/hvis der ombrydes til forrige/næste side.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-10 06:11

> [...]

> næste side, 'dør' linket, i det øjeblik, man trykker på COM+S eller
> auto-save er slået til. - Kort sagt er links kun aktive, hvis de er på

Er der kommet auto-save i Pages? Det har jeg savnet meget. Desværre kan
jeg ikke finde det. Er du sikker på, at det findes?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-10 11:45

> Er der kommet auto-save i Pages? Det har jeg savnet meget. Desværre kan
> jeg ikke finde det. Er du sikker på, at det findes?

Der er ikke noget autosave i Pages .. det du kan gøre er at gemme én
revision bagud når du gemmer.

"Backup previous version when saving"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-10 12:07

Henrik Münster wrote:

> Er der kommet auto-save i Pages? Det har jeg savnet meget. Desværre kan
> jeg ikke finde det. Er du sikker på, at det findes?

Jeg véd ikke, om det findes som selvstændig indstilling, men jeg har
bemærket 2 gange, hvor Pages er sluttet uventet - lang tid efter vel at
mærke, - at jeg har trykket COM+S, og når jeg har genåbnet, har den
'ikke-arkiverede' tekst været dér...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-10 12:30

> [...]

> bemærket 2 gange, hvor Pages er sluttet uventet - lang tid efter vel at
> mærke, - at jeg har trykket COM+S, og når jeg har genåbnet, har den

Det er jo ikke decideret autosave .. det er "bare" recovery efter et
crash ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-10 20:30

> [...]

> PowerPoint slår til enhver tid Keynotes med flere kilimetre! - Selv
> præsentationsdelen i både NeoOffice og OpenOffice er så meget bedre, at

For det første: produktet hedder "Keynote"

For det andet, det lyder ikke som om du har brugt produktet andet end at
starte det op ...

Og i f.eks. reklamebrancen er Keynote "the weapon of choise" for masser
af konsulenter ...

> [...]
> Godt nok ingen præsentation, men Calc kan væsentlig mere end et
> almindeligt regneark, der langt henad vejen kan bruges som præsentation.

regneark som presentation ? .. ok den var ny.

> Og har man brug for og vil bruge kontorpakker, så er både NeoOffice og
> OpenOffice gratis og efterhånden også fuldt ud så gode som MSOffice!

ok ...

> Længere er den snak ganske enkelt ikke!

Den blev for lang ...

Men bare fordi du ikke kan lide iWork så gør det det ikke til et dårlig
valg ... ligesom jeg ikke "disser" Mariners software .. ene og alene
fordi jeg aldrig har brugt det til seriøst arbejde.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-10 15:11

> [...]

> PowerPoint slår til enhver tid Keynotes med flere kilimetre! - Selv
> præsentationsdelen i både NeoOffice og OpenOffice er så meget bedre, at

Jamen kære Erik Richard dog

Keynote er det bedste præsentationsværktøj, der længe er lavet - jeg
forstår på dit indlæg, at du ikke kender Keynote, for ellers ville du
ikke skrive sådan

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-10 16:05

Morten Lind wrote:

> Jamen kære Erik Richard dog
>
> Keynote er det bedste præsentationsværktøj, der længe er lavet - jeg
> forstår på dit indlæg, at du ikke kender Keynote, for ellers ville du
> ikke skrive sådan

Jamen, kære Morten, så må du forstå om igen. - Jeg /har/ prøvet den -
godt og grundigt endda.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-10 16:24

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Jamen, kære Morten, så må du forstå om igen. - Jeg /har/ prøvet den -
> godt og grundigt endda.
>
> mvh. Erik Richard

OK - jeg synes Keynote er fed - sådan er der så meget

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-10 20:09

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Jamen, kære Morten, så må du forstå om igen. - Jeg /har/ prøvet den -
> godt og grundigt endda.

Må vi se noget du har lavet ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-10 01:29

Thomas von Hassel wrote:

> Må vi se noget du har lavet ?

Det hverken må I eller kan I. For det første var det rent personlige
dokumenter, og for det andet er det slettet forlængst.

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-10-10 21:47

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Godt at se, Mich, at der stadig er nogen, der holder ved.

Jeg har faktisk en Hanes t-shirt med Claris Works navnet på

> [...]
> opd. 6.2.9 (bliver kun til 6.2.8 på PowerPC MaCS) og så køre
> opdateringen igen, når du har kopieret det hele over på din egen MBP.

Tak jeg gemmer vejledningen. Men hvordan sikrer jeg mig, at Rosetta er
korrekt installeret?

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-10 22:02

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Tak jeg gemmer vejledningen. Men hvordan sikrer jeg mig, at Rosetta er
> korrekt installeret?

ved at prøve at køre et PPC app ...

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-10-10 23:02

> ved at prøve at køre et PPC app ...

Nu kan du jo ikke vide, hvor mange af dem, jeg har. Men AW6 er vel en
PPC App? Den virker jo ikke, men Erik er måske på rette spor?

Jeg har dog en kabale: Patience 1.2 fra Pyramid, den er fra 2002 og
kører fint nok på både MB (med Leopard) og på MBP (med Sneleopard). Er
det et udtryk for, at Rosetta kører OK på begge maskiner?

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-10 23:04

> [...]
> kører fint nok på både MB (med Leopard) og på MBP (med Sneleopard). Er
> det et udtryk for, at Rosetta kører OK på begge maskiner?

Ja, men du kan også chekke i terminalen med denne kommando:

[ -e "/var/db/receipts/com.apple.pkg.Rosetta.plist" ] && echo Rosetta
installed || echo Rosetta NOT installed

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-10 22:07

Mich. Ottosen wrote:

> Jeg har faktisk en Hanes t-shirt med Claris Works navnet på

- Og den fik du højst sandsynlig som gave sammen med ClarisWorks 3.0
eller Filemaker Pro 2.1. - Det gjorde jeg ihvertfald, - men min er
forlængst slidt op.

> Tak jeg gemmer vejledningen. Men hvordan sikrer jeg mig, at Rosetta er
> korrekt installeret?

Hvis du har Word X, 2004, Photoshop CS1/2, Filemaker 7.x osv.
installeret, så start et af dem. - Hvis de kører, som de skal, bør
Rosetta være installeret... - Ellers /bør/ Finder advare dig og be' om
at få Rosetta installeret enten fra install mediet eller fra nettet...

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-10-10 23:02

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> - Og den fik du højst sandsynlig som gave sammen med ClarisWorks 3.0
> eller Filemaker Pro 2.1. - Det gjorde jeg ihvertfald, - men min er
> forlængst slidt op.

Hvordan eller hvornår jeg fik den, fortaber sig i tågerne. Men Hanes er
lækkert

> [...]
> Rosetta være installeret... - Ellers /bør/ Finder advare dig og be' om
> at få Rosetta installeret enten fra install mediet eller fra nettet...

Tjah, min FileMaker 7.0x virker fint derovre på MBP'en. Det er dejligt,
for det program er jeg nærmest afhængig af

Så du har sikkert ret: det er min installering af AW6, der er
fejlbehæftet.

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-10 23:58

Mich. Ottosen wrote:

> Tjah, min FileMaker 7.0x virker fint derovre på MBP'en. Det er dejligt,
> for det program er jeg nærmest afhængig af
>
> Så du har sikkert ret: det er min installering af AW6, der er
> fejlbehæftet.

Når Filemaker 7.x kan køre fejlfrit, så _er_ Rosetta installeret.

Prøv i første omgang at slette AppleWorks indstillingsfilen fra
username/library/preferences og filen 'AppleWorks skrifter' fra mappen
'AppleWorks i username/ligrary/preferences. - Det /kan/ i nogle tilfælde
være nok...

mvh. Erik Richard