High & Low
Fra : Peter J

Dato : 11-10-10 13:54

Jeg prøver lige med en ny en, så alt i denne gruppe ikke kommer til at
handle om tysk slager.

Jeg har været i lidt dårlig humør de sidste par dage, så nu skal der
lidt opmuntring til. For at afbalancere det tager vi dog også den anden
side med.

Reglerne er igen simple:

Nævn det første nummer der falder dig ind i følgende 2 kategorier (det
er dog tilladt at svare sig selv, hvis man kommer på flere numre :) ):

1. Mest deprimerende musiknummer

2. Mest opmuntrende musiknummer

Peter J

Fra : Peter J

Dato : 11-10-10 14:02

Den 11-10-2010 14:53, Peter J skrev:

> Reglerne er igen simple:
>
> Nævn det første nummer der falder dig ind i følgende 2 kategorier (det
> er dog tilladt at svare sig selv, hvis man kommer på flere numre :) ):
>

> 1. Mest deprimerende musiknummer

http://www.youtube.com/watch?v=I2xYY1EqYKY

Travis - 'Blue Flashing Light'

Egentlig er musikken ikke voldsomt deprimerende, men når man tager
teksten og musikvideoen med, så er det et nummer der kan sende én helt
ned i kuldkælderen.

Derudover synes jeg faktisk det er én af Travis' bedste numre.

> 2. Mest opmuntrende musiknummer

http://www.youtube.com/watch?v=TByqESZekxc

Blur - 'Song 2'

Jeg ved at det efterhånden er en slidt sang, men den holder altså stadig
på sin eksplosive udløsning.

Teksten er så her omvendt ikke decideret opmuntrende, men til gengæld
gør musikken det til et stærkt opmuntrende nummer.

Peter J

Fra : Peter J

Dato : 11-10-10 14:23

Den 11-10-2010 15:01, Peter J skrev:
> [...]

http://www.youtube.com/watch?v=_GPl-iqdnYg

Kashmir - 'Gorgeous'

Jeg nævner udelukkende denne sang pga. en passage i teksten:

"I feel so lucky I have seen you
and rapture spread among the crowd
I wish for once I could have met you
before they wrapped you in a shroud
the giants always get their heads chopped
or drown in muddy waters in the south"

Det er en reference til Jeff Buckley og hans alt for tidlige død, da han
druknede i forbindelse med en 'natsvømning'.

Når jeg hører 'Gorgeous' og specielt de 6 linjer, ser jeg altid
scenarioet for mig.

http://www.youtube.com/watch?v=7vFaoA7t2RE

Radiohead - 'How To Disappear Completely'

Musik, tekst og video er altsammen med til at gøre, at det ikke er et
nummer man spiller når man lige har vundet en million i Lotto.

http://www.youtube.com/watch?v=STRgG38T6sc

'The Lonely Man Song (Theme to The Incredible Hulk)'

Hørte nummeret før jeg så filmen, så for mig er det udelukkende musikken
der gør dette til et yderst deprimerende nummer.

Som skrevet i første indlæg har jeg været i lidt dårligt humør på det
sidste, så håber der kommer nogle gode forslag som kan peppe mig lidt op :)

Peter J

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-10 14:09

"Peter J" <peterjusenet@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Nævn det første nummer der falder dig ind i følgende 2 kategorier (det er
> dog tilladt at svare sig selv, hvis man kommer på flere numre :) ):

> 1. Mest deprimerende musiknummer

Rasmus Seebachs "Den jeg er" gør mig bare i dårligt humør. En værre gang
tudepop det kan ødelægge enhver dag:
http://www.youtube.com/watch?v=Rdy7S8zAToA

> 2. Mest opmuntrende musiknummer

Så må jeg over i Stevie Wonder, med "Sir Duke". En livsbekræftende sang der
gør mig i godt humør hver gang jeg hører den:
http://www.youtube.com/watch?v=6sIjSNTS7Fs

/Alex

Fra : Robert Piil

Dato : 11-10-10 15:03

Den 11-10-2010 15:09, Alex Linaa skrev:

> Rasmus Seebachs "Den jeg er" gør mig bare i dårligt humør. En værre gang
> tudepop det kan ødelægge enhver dag:
> http://www.youtube.com/watch?v=Rdy7S8zAToA

Ja, der er en fin grænse mellem at formidle stærke følelser og ende i
pladder. Rasmus er ikke i nærheden af grænsen.

Det er også et godt bud.

--
Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 11-10-10 14:12

Den 11-10-2010 14:53, Peter J skrev:

> 1. Mest deprimerende musiknummer

Men du deprimerende (noget der gør os i dårligt humør), eller bare
melankolsk?
Til det første kan du bare vælge en hvilken som helst af Aages
favoritter eller noget tilfældig country-musik. Til det sidste:

Tom Waits: I hope that I don't fall in love with you.

http://www.youtube.com/watch?v=ZSe2k3P8wRE

> 2. Mest opmuntrende musiknummer

Word of Mouth: Liberty City

http://www.youtube.com/watch?v=rRwGBowq0WE

--
Robert Piil

Fra : Peter J

Dato : 11-10-10 14:25

Den 11-10-2010 15:12, Robert Piil skrev:

> Men du deprimerende (noget der gør os i dårligt humør), eller bare
> melankolsk?

Ordet er frit...

> Til det første kan du bare vælge en hvilken som helst af Aages
> favoritter eller noget tilfældig country-musik.

He. Tak, den gav mig et smil på læben, selv om det egentlig var i den
'forkerte' katagori...

Peter J

Fra : Kert Rats

Dato : 11-10-10 14:26

> [...]
>
> Nævn det første nummer der falder dig ind i følgende 2 kategorier (det er
> dog tilladt at svare sig selv, hvis man kommer på flere numre :) ):

Måske "Riders of depression" med De Skrigende Halse som et ret deprimerende
nummer.
Findes ikke på Youtube.

Muntert nummer? Det må være The Ketchup Song,
http://www.youtube.com/watch?v=4hJ8EuAboLc. Desværre på engelsk. Originalen
er ikke gængelig i Danmark.

Venligst

Kert Rats

Fra : Robert Piil

Dato : 11-10-10 15:07

Den 11-10-2010 15:25, Kert Rats skrev:

> Måske "Riders of depression" med De Skrigende Halse som et ret deprimerende
> nummer.
> Findes ikke på Youtube.

Titel og band lyder pænt deprimernde i hvert fald.

> Muntert nummer? Det må være The Ketchup Song,
> http://www.youtube.com/watch?v=4hJ8EuAboLc. Desværre på engelsk. Originalen
> er ikke gængelig i Danmark.

Mjae... Den er altså tæt på den første kategori for mig. Videoen har dog
visse formildende omstændigheder, og får mig til at tænke på en gammel
musikervittighed:

"Der bor en sangfugl i hendes bryst. Den er ikke ret stor, men hvor bor
den dog godt."

--
Robert Piil

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-10-10 14:46

I en seng på hospitalet: http://www.youtube.com/watch?v=gccPPx_9GHY

> 2. Mest opmuntrende musiknummer

Laat De Zon Maar Schijnen:
http://www.youtube.com/watch?v=fQBds48NUGc&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-10-10 14:51

meddelelsen news:4cb314fc$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Laat De Zon Maar Schijnen:
> http://www.youtube.com/watch?v=fQBds48NUGc&feature=related

Som jeg forøvrigt også bruger som ringetone på mobillos. Her kan den hen
tes + en masse andre hollandske slagere
http://www.mobiles.dk/polyfoniske_ringetoner/1113871.jannes.laat_de_zon_maar_schijnen.htm

Hilsen Åge

Fra : Jensen

Dato : 11-10-10 09:12

On 11 Okt., 14:53, Peter J <peterjuse...@yahoo.com> wrote:
> [...]
>
> Nævn det første nummer der falder dig ind i følgende 2 kategorier (det
> er dog tilladt at svare sig selv, hvis man kommer på flere numre :) ):

Clannad - Theme From Harry's Game
http://www.youtube.com/watch?v=2KpNzalFKPo>

> 2. Mest opmuntrende musiknummer

Kliche - Bravo Charlie
http://www.youtube.com/watch?v=3xnolVvz_5Y

Fra : Robert Piil

Dato : 23-10-10 11:49

Den 11-10-2010 14:53, Peter J skrev:

> 2. Mest opmuntrende musiknummer

Der kom lige en ny en på her, da bonusdatteren sendte mig det her link.
Så er alle timerne jeg har lyttet på suzukiviolin, begynderklaver,
diverse kareoke og anden øvning alligevel besværet værd:

http://kortlink.dk/smugmug/88cw

--
Robert Piil

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-10 12:05

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er alle timerne jeg har lyttet på suzukiviolin, begynderklaver, diverse
> kareoke og anden øvning alligevel besværet værd:

Ikke helt "tight" synes jeg, der mangler en rød tråd til at bære nummeret.

Her er min favoritversion af samme nummer:
http://www.youtube.com/watch?v=XSXYu-3r1S8

/Alex

Fra : Robert Piil

Dato : 23-10-10 12:12

Den 23-10-2010 13:04, Alex Linaa skrev:
> "Robert Piil"<piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke helt "tight" synes jeg, der mangler en rød tråd til at bære nummeret.

Hun er bestemt mere sanger end pianist. Subejktiv som jeg er, lytter jeg
kun efter det gode.

> Her er min favoritversion af samme nummer:
> http://www.youtube.com/watch?v=XSXYu-3r1S8

Jeg er ret vild med Ricke Lee Jones' udgave, men den er ikke umiddelbart
på youtube.

--
Robert Piil

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-10 12:45

> Jeg er ret vild med Ricke Lee Jones' udgave, men den er ikke umiddelbart
> på youtube.

Det ligger på TDC Play, hvis det skal være.
Jeg ved ikke helt hvad jeg mener om Rickie's version. Den er rå og upoleret,
helt over i "nøgen jazz", men et eller andet flår i min karma i det nummer.
Måske fordi hun lyder som om hun har røget svampe ;)

Hvis vi er på vej over i jazz, så er der jo også Bill Evans' (originale?)
version af nummeret:
http://www.youtube.com/watch?v=mRhVI7cpcS4

Ufatteligt så mange udtryk det samme nummer kan bære.