TimeCapsule vs. AirPort Extreme
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 11-10-10 01:12

Hej

Jeg er kommet i klubben af folk med en TimeCapsule der ud af det blå
bare er stået af. Ingen liv (lys) i den her til morgen, men i aftes
kørte den fint...

Så er spørgsmålet om nogen her kender til folk der har fået en bytter?
Se evt:

http://timecapsuledead.org/closed.html

Ved I om der er samme problemer med AirPort Extreme - eller er det
bare at købe sådan en fætter?

PS: Jeg har en NAS som jeg burde kunne få til at være en
"TimeCapsule"...

--
Jesper

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 11-10-10 01:52

Hej

On 11 Okt., 09:12, Jesper Lillesø <lille...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Se evt:
>
> http://timecapsuledead.org/closed.html
>
> Ved I om der er samme problemer med AirPort Extreme - eller er det

Ifølge dette link

http://support.apple.com/kb/TS3351

burde min være inkluderet: serienummer 6F8100EMYZW

--
Jesper

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-10-10 10:57

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> Hej

> Ifølge dette link
>
> http://support.apple.com/kb/TS3351
>
> burde min være inkluderet: serienummer 6F8100EMYZW

Ja, du får en ny eller får den repararet.

Der er da ingen grund til at skifte til noget helt andet backupsystem af
den grund.

TimeMachine alene, og gerne på en TimeCapsule er grund nok til at skifte
til Apple-platformen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 11-10-10 04:47

On 11 Okt., 11:57, 01200...@gmail.com (Flemming Rubini) wrote:
> Ja, du får en ny eller får den repararet.

Dejligt!

> Der er da ingen grund til at skifte til noget helt andet backupsystem af
> den grund.
>
> TimeMachine alene, og gerne på en TimeCapsule er grund nok til at skifte
> til Apple-platformen.

Jeg ville nu fortsætte med TimeMachine, men min FreeBSD NAS kan
"emulere" en TimeCapsule - og så ville det komme på RAIDZ

Men jeg fortsætter nok med den ombyttede

--
Jesper

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-10-10 17:38

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> writes:

> Jeg ville nu fortsætte med TimeMachine, men min FreeBSD NAS kan
> "emulere" en TimeCapsule - og så ville det komme på RAIDZ

Det spændende der, er om emuleringen er god nok til at virke hvor det
virkelig er vigtigt, nemlig ved genetablering ved reinstallation.

Tester du lige og siger til?

Fra : Morten Lind

Dato : 11-10-10 17:49

> [...]

> bare at købe sådan en fætter?
>
> PS: Jeg har en NAS som jeg burde kunne få til at være en

Har haft en Airport Extreme i årevis - ingen problemer!

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-10-10 18:01

> [...]

> Se evt:
>
> http://timecapsuledead.org/closed.html
>
> Ved I om der er samme problemer med AirPort Extreme - eller er det

Tænker du som trådløs router eller med en harddisk sat til til
TimeMachine ?

Det første virker perfekt ... det andet har jeg oplevet som problematisk

/thomas

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 11-10-10 16:41

Hej

On Oct 11, 7:01 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Tænker du som trådløs router eller med en harddisk sat til til
> TimeMachine ?
>
> Det første virker perfekt ... det andet har jeg oplevet som problematisk

Jeg tænkte det første. Men nu vil jeg se om jeg kan få byttet min
TimeCapsule...

BTW: Så måtte jeg have en midlertidig løsning, og valget faldt på en
Buffalo WZR-HP-G300NH fordi den kunne flashes med DD-WRT. Det
spiller Så kan jeg nemlig få en firewall foran min webserver... En
TimeCapsule er ikke så god som firewall...

--
Jesper

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 12-10-10 00:45

Hej

On 11 Okt., 18:37, nospam0002+20101...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20101010) wrote:

> Det spændende der, er om emuleringen er god nok til at virke hvor det
> virkelig er vigtigt, nemlig ved genetablering ved reinstallation.
>
> Tester du lige og siger til?

Siger du jeg lige skal reinstallere en af mine computere?

--
Jesper

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-10-10 17:00

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> writes:

> Hej

> Siger du jeg lige skal reinstallere en af mine computere?

Brandøvelser giver bedst hvis det ikke brænder når man øver sig.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-10-10 05:02

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101012 <nospam0002+20101012@gmail.com> wrote:

> Brandøvelser giver bedst hvis det ikke brænder når man øver sig.

Det er da rigtigt, men ligefrem at geninstallere en fungerende computer
virker også lidt drastisk på mig. Og hvad så, hvis det ikke virker? Jeg
plejer bare at finde lidt tilfældige filer på min Time Machine-backup.
Hvis de kan hentes frem, og resten i øvrigt ser ud til at fungere, så
stoler jeg da normalt på den. Heldigvis er der trods alt kun en lille
risiko for, at man nogensinde får brug for sin backup.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-10 05:34

> [...]
> stoler jeg da normalt på den. Heldigvis er der trods alt kun en lille
> risiko for, at man nogensinde får brug for sin backup.

Man tager naturligvis en ekstern disk og bruger den til at rulle tilbage
på ...

Det er en øvelse vi anbefalede til vores kunder igen og igen og igen ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-10-10 07:19

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Det er da rigtigt, men ligefrem at geninstallere en fungerende computer
> virker også lidt drastisk på mig. Og hvad så, hvis det ikke virker?

Hvordan vil du afgøre om din sikkerhedskopi er i orden? Ved at bede til
Vorherre?

Mht om det ikke virker, så er det vel en af de ting der er rart at vide
inden det er sidste redning for familiebillederne?

> [...]
> stoler jeg da normalt på den. Heldigvis er der trods alt kun en lille
> risiko for, at man nogensinde får brug for sin backup.

Tjah, det er en forsikring. Dem tegner man jo som regel selvom man ikke
regner med at få brug for dem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-10-10 19:15

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101013 <nospam0002+20101013@gmail.com> wrote:

> Hvordan vil du afgøre om din sikkerhedskopi er i orden? Ved at bede til
> Vorherre?

Som Thomas von Hassel foreslår, så kan man da prøve at installere på en
ekstra harddisk. Ellers plejer jeg, foruden min Time Machine, at have en
bootbar kopi af min harddisk på en anden harddisk lavet med SuperDuper!
Her kan man jo bare se, om den kan boote fra denne kopi, og om den
ellers fungerer. På min Time Machine backup plejer jeg som nævnt
nedenfor at tage lidt stikprøver fra tid til anden. Det er måske ikke
den mest sikre test, men hidtil har det nu fungeret fint. Når jeg
skifter computer eller styresystem, installerer jeg aldrig det gamle fra
Time Machine. Det tager lang tid. I stedet laver jeg en bootbar kopi og
bruger den.

> [...]
> inden det er sidste redning for familiebillederne?

> Tjah, det er en forsikring. Dem tegner man jo som regel selvom man ikke

I varierende grad, vil jeg nu sige. Jeg regner ikke med, at jeg kan køre
bil et helt liv uden at få brug for min bilforsikring, og jeg har da
også allerede brugt den flere gange. Det samme gælder min
familieforsikring, hvor jeg har været udsat for tyveri nogle gange.
Omvendt håber jeg da ikke at få brug for min ulykkesforsikring.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 13-10-10 01:49

Hej

On 13 Okt., 08:18, nospam0002+20101...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20101013) wrote:

> Hvordan vil du afgøre om din sikkerhedskopi er i orden?  Ved at bede til
> Vorherre?

Nej - det er klart man skal teste det

> Mht om det ikke virker, så er det vel en af de ting der er rart at vide
> inden det er sidste redning for familiebillederne?

De er heldigvis under anden backup - extern og på NAS

> Tjah, det er en forsikring.  Dem tegner man jo som regel selvom man ikke
> regner med at få brug for dem.

Enig...

Jeg vil se om jeg har en extern disk til formålet.

--
Jesper