Begejstring eller balance, vælg selv
Fra : Bo Warming

Dato : 07-10-10 02:55

Begejstring eller balance, vælg selv

Som forsvar for mit plankeværks fest og farver har jeg i sommerens løb
50 gange affyret Rifbjergs citat fra hans mor "Det er værre at være
kedelig end at være ondskabsfuld, og nu begynder jeg så småt at
respektere kedsomhed mere og mere fordi det jo er lidt kunstigt at
gejle sig op på de høje nagler uden grund

ALT ER BALANCE
" Vil du kunne juble af glæde, må du også være parat til at blive
nedbøjet til døden. Nietzsche
   "sorrig og glæde de vandre tilhobe" Kingo.
   "Når glæden er i stuen er sorgen i forstuen." "Hver dag har
sin nat; hver
glæde har sin sorg." Peder Syv.
   Alle medicamenter er gift og ugift. Kun den rette dosis gør,
at de ophører med at være gifte.      Paracelsus
   Betragt modgangen som brolægning for fremgang. August
Strindberg
   Den, som aldrig i sit liv var tosset, var heller aldrig vis.
Heinrich Heine
   Efter tørke kommer væde, efter sorg kommer glæde. Ordsprog
God offers to every mind its choice between truth and repose. Take
which you please; you can never have both. Ralph Waldo Emerson
1803-1882
   Gode mennesker sover bedre om natten end dårlige mennesker;
men dårlige mennesker morer sig bedre, når de er vågne. Woody
Allen
   Hvor der er meget lys, er der stærk skygge. Goethe
   Jo mindre viljen ophidses, des mindre lidelse. Schopenhauer
   Kærlighedens lykke, ak, den lykke var jo som de guldpenge
troldene gav. Når sol randt op, sved de i hånden som gloende kul.
Harald Kidde
   Lyster dig intet, så trøster dig intet.       Dansk
Ordsprog
   Passions are vices or virtues in their highest powers.Johann
W. von Goethe
   Sagde I nogensinde ja til en lyst? Åh, mine venner, da sagde I
også ja til al smerte. Alting er forbundet, forviklet, forelsket.
Nietzsche
   Snavs lyser, hvis solen vil skinne på det.Goethe
   The great despisers are the great reverers. Nietzsche
   Those who have great passions find themselves all their lives
both happy and unhappy at being cured of them.Grev La Rochefouceauld
   En stor glæde græder, en stor sorg ler. Fransk ordsprog
   Den moderne frygt for smerte og lidelse skyldes, at vi ikke
har lidt nok. Al kundskab har en pris. Nietzsche
   For lykke og ulykke er tvillinger, der enten bliver store
sammen eller, som hos jer, forbliver små sammen. Nietzsche
   Kun lidet kan trøste os, thi kun lidet kan inderligt bedrøve
os. Blaise Pascal
   Sygdom gør sundhed behagelig og god, sult mæthed, træthed
hvile. Heraklit Forgænger til og skaber af Sokrates

_Begejstring_ er altså en kunstig opgejling,

hvis ikke den skyldes ægte håndfaste resultater
Vismænd der opreklamerer lidenskab og temperament er nok ofte u-vise

"      Giv et menneske energi, lidenskab, og han er alt. .
Søren Kierkegaard
"   A teacher who can arouse a feeling for one single good action,
for one single good poem, accomplishes more than he who fills our
memory with rows and rows of natural objects, classified with name and
form. Goethe
"   Begæret forstørrer det, man vil have. Nietzsche
"   Begejstring er intent andet end moralsk rus.      Lord
George Byron
"   Det er enfoldige menneske, der taler med lidenskaben bag sig,
kan være langt mere overbevisende end den mest veltalende mand, der
ikke har denne støtte. Duc de La Rochefoucauld
"   Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, Jesus , Lukas 12,49
   In the human heart, there is a ceaseless birth of passions,
   Lidenskaben gør ofte en tåbe ud af det klogeste menneske, og
mangen gang gør den de største tåber kloge.       La
Rochefoucauld
   Samvittighed er sjælens røst, passionerenes er kroppens.
Rousseau
The great masses of the people... will more easily fall victims to a
big lie than to a small one.      Adolf Hitler (1889-1945)
The passions are the only orators which always persuade. La
Rochefoucauld
      Poor fool! in whose petty estimation all things are
little.Goethe
   "   Jeg hader de mennesker, der ingenting beundrer, for
jeg har tilbragt mit liv med at beundre alt. Goethe
   Man never rises to great truths without enthusiasm.
Vauvenargues, Luc De Clapiers De (1717-1745)
   Det sjældne menneske vil hellere udslettes, end være uden
begejstring for sit værk.Nietzsche