On Oct 4, 3:54 pm, "Henning Lund" <hlFJERNDE...@vestvejr.dk> wrote:
> Leif wrote:
> > Foranlediget af en snak med en ældre cykel & knallertforhandler
> > om gamle knallerters forskellige hastigheder som lovlige har
> > jeg flg.
> > spørgsmål:
>
> > Hvordan forholder det sig med stempel størrelsernes tolerancer?
>
> > Jeg er klar over, at et for stort stempel vil klemme / sætte
> > sig.
>
> > Kan man forestille sig at et stempel, der er *for lille* altså
> > med
> > en mindre tolerance, vil køre lettere inde i cylinderen og
> > dermed
> > hurtigere? Det er vel stempelringene, der tætner.....
>
> > Er det der, hvor stempel bliver sort på siderne, at det har
> > været ved
> > at sætte sig, eller er det mon fordi, det er for lille?
>
> > Alle andre forhold er forudsat værende ens.
> > (f.eks. helt (eller næsten) nye motorer)
>
> > Håber der herinde er nogen med den relevante tekniske indsigt.
> > Mon hr. Lund stadig er på banen?
>
> > Leif , den nysgerrige.
>
> Godaw.
>
> Tollerancen skal passe til boringen fordi hvis stemplet er for
> lille, vil den klirre som en gammel slidt motor, er tollerancen
> lige i overkanten, så bevirker varmen, at stemplet udvider sig så
> meget at det sætter sig.
> Det er forskelligt fra motor til motor hvad de anbefaler af
> tollerance, men mange er f.eks sådan her 43.00 mm boring, 42,96
> mm stempel og 43.00 mm ringe: .
> At stemplet bliver sort ned af siderne kan skyldes flere ting,
> men for det meste slidte stempelringe.
>
> --
> mvh
> Henning Lund
www.tjae.dk- Hide quoted text -
>
> - Show quoted text -
Ja, det er vigtigt at du skriver eksempelvis ved størrelserne, for det
er afhængigt af stemplets profil. Jeg har arbejdet med gokartmotorer,
hvor vi kørte med 8.5-10/100 tolerance, dvs godt det dobbelte af det
du skriver. Vi kørte selvfølgelig også markant højere literydelse end
de fleste knallerter: (100/125cc og 28/35hk). Stempelhastigheden var
også ud over det normale: (50mm slag og op til 20000 omdr)
Jeg mener at kunne huske, at kartstemplerne var ca. 8/100 mindre i
toppen end på skørtet, hvor man tager målet mht tolerance ift.
boringen.
Sorte aflejringer på stemplet under stempelringene skyldes at der
blæser forbrændingsgasser forbi, enten pga slidte stempelringe eller
slid i boringen. Afgrænsede, meget blanke områder på stempel og boring
vil kunne være tegn på at motoren har været tæt på at sætte sig, men
normalt er der er ikke rigtig nogle forvarsler. Desværre...
Leo