Holbergs franske læremester ud over Molier~
Fra : Bo Warming

Dato : 21-09-10 11:54

Holbergs franske læremester ud over Moliere

Moliere er almen vis som Shakespeare men hans mest platte
faldenpåhalen komedier og solkongens underholdningstradion, var forlæg
for Den politiske kandestøber, Jeppe på Bjerget og Erasmus Montanus
m.m.
Kun i Skandinavien spilles de - franskmænd anser dem for platte
provinsielle og bondske og har delvis ret fordi sammenlignings-idolet
er dem geniale forfattere til Den indbildt syge og Den adelsgale
borger

En lige så vigtig Mentor fra Holbergs dannelsesrejser var nedenstående
adelsmand, der fandt solkongehoffet træls og "murede sig inde" på sit
sydfranske slot og videreførte stoikernes og især Senecas
aforisme-tradition

"Det går med lærde og kyndige folk som med kornstrå; spirerne står i
vejret som med oprakt hoved, så længe de er tomme; men når aksene
kommer til modenhed, begynder de at ydmyge sig og bukke med hovedet.
Holberg (efter Montaigne)

"I know well what I am fleeing from, but not what I am in search of.
Michel de Montaigne

"No wind serves him who addresses his voyage to no certain port.
Montaigne

One should always have one's boots on, and be ready to leave.
Montaigne

Midt i medfølelsen føler vi et gran af bittersød og ondskabsfuld
vellyst ved at se andre lide. Montaigne, Michel de (1533-1592)

For den frygtløse er held og uheld som højre og venstre hånd. Han
bruger dem begge.      Katharina de Montaigne

The greatest thing in the world is to know how to be oneself.
Montaigne

There is no reply so sharp as silent contempt. Montaigne
(1533-1592)French Philosopher and Essayist.

It should be noted that children at play are not playing about, their
games should be seen as their most serious minded activity Montaigne

Man får lov at spille lidt dum for at undgå at blive kaldt fuldkommen
idiot.       Michel de Montaigne

The ceaseless labour of your life is to build the house of death.
Montaigne

"No doctor takes pleasure in health, even of his friends Montaigne

We are more sensible of one little touch of a surgeon's lancet than of
twenty wounds with a sword in the heat of fight. Montaigne

En mand, der frygter lidelse, lider allerede af det han frygter.
Montaigne

   " Ved de eksempler, jeg her bringer, har jeg vogtet mig for at
ændre selv de ubetydeligste enkeltheder
- med mit vidende fordrejer jeg ikke det mindste bogstav - uden mit
vidende - ja det ved jeg jo ikke. Men som en gammel historie er der
ikke som med en recept til en syg:
Det er ikke så farligt om en ingrediens er lige netop sådan - eller
anderledes."Montaigne

A man must not always tell all, for that were folly, but what a man
says, should be what he thinks.       Montaigne

Pleasure itself is painful at the bottom.      Montaigne
(1533-1592 French Philosopher and Essayist

Those things are dearest to us that have cost us most. Montaigne

Montaignes princip "Økonomi er et nul-sumspil,
hvor den enes gevinst er den anden tab