Bøger der gør en forskel.
Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-10 03:26

Bøger der gør en forskel.
Konfutzes og Adam Smiths berømmede storværker har ikke gjort en
forskel, for det er geniale opsamlinger af banaliteter og egoisme fx
smugleres gir frihandel
Men Koranen og Det Ny Testamente har så meget velformuleret
bondefornuft blandet op i ny budskaber at bogen har fået status af
autoritet og har rykket.
Fordi USA sjældent har haft præsidenter med konge-karisma, var Kennedy
opsigtvækkende og hans rådgivere skabte fornyelse
En af dem,den smukke, kreativt klædte, charmerende finansminister
Galbrath holdt tilfældigvis foredrag i 1965 på det universitet, hvor
jeg var udvekslingsstudent og han sagde
"Journalister ville have mig til at give én forklaring på vej ud af
krisen og jeg pegede på en pegepind der hang i en krog lodret under et
søm ved tavlen, og sagde
"Når vi kommer ud af krisen bliver det måske delvis pga et
republikansk tiltag men sikkert er at der vil blive givet eén
forklaring, helt som dette søm kaldes forklaringEN på at pinden bliver
hængende.

.."Vi er i vane med at forklare det, som skyldes mange årsager ved
enkelt årsag, og de fleste uenigheder kan føres tilbage til dette."
Liebig (1803-1873)German Chemist and Professor
   Talk of revolution is one way of avoiding reality. John
Kenneth Galbraith
"Der er aldrig skrevet en god bog, uden at forfatteren troede at det
ville blive "the book to end all books" altså han brød janteloven." GB
Shaw