Skattefri kørselsgodtgørelse
Fra : Andreas Andersen

Dato : 31-08-10 11:06

Jeg og nogle kollegaer skal i en længere periode arbejde hos en kunde
25 kilometer fra vores arbejdsplads. De der kører i egen bil får af
vores arbejdsgiver udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse på ca. 3,50
kr. pr. kørt km. eller 175 kr. om dagen (2 * 25 * 3,5). Os andre der
ikke har bil, tager toget og får billetten betalt - 65 kr. om dagen.

Kørselsgodtgørelsen er selvfølgelig tænkt som at skulle dække
udgifterne ved brug af egen bil, men det undrer mig egentlig, at den
er betinget af at man kører bil. Hvorfor må arbejdsgiveren ikke
udbetale 3,50 skattefrie kroner pr. tilbagelagt kilometer uanset om
man kører bil, tager toget, cykler eller hopper på tungen? Det ville
give et incitament til at transportere sig billigst muligt, hvilket i
praksis som regel betyder mere miljørigtigt. Den ene af mine kollegaer
har faktisk benyttet lejligheden til at anskaffe sig en bil, så det er
ikke uden betydning.

--
Andreas

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-08-10 18:28

Andreas Andersen <andreas2411@gmail.com> skrev i meddelelsen
03effc6a-e840-4f45-a420-a43f3ae101cb@q22g2000yqm.googlegroups.com:

> [...]
> udbetale 3,50 skattefrie kroner pr. tilbagelagt kilometer uanset om
> man kører bil, tager toget, cykler eller hopper på tungen?

Hvorfor skal vi skatteydere overhovedet blandes ind i, hvad en arbejdsgiver
udbetaler af kørsels- og andre former for godtgørelse?

Det er det sædvanlige pis med det danske skattesystem: Vi bliver flået i
skat, så vi må opfinde alle mulige former for fradrag og "skattefri"
godtgørelser for dette og hint, så der - trods alt - stadig er lidt tilbage,
når statsmagten har fået sit. Således belønner vi dem, der bruger privat bil
og i øvrigt gældssætter sig mens dem, der bor til leje og benytter
offentlige transportmidler, straffes på pengepungen.

Afskaf alle de åndssvage fradrag og muligheder for skattefri godtgørelser,
og sæt samtidig skatten på arbejde ned. Og selskabsskatten skal selvfølgelig
helt fjernes. Selskabsskatten er den mest tåbelig skat, man overhovedet kan
forestille sig: Vi straffer virksomheder for at skabe arbejdspladser og
samfundsværdier. Selskabsskatten er en beskatning, der direkte proportionalt
forringer virksomhedernes mulighed for at investere i yderligere
arbejdspladser. Totalt gak-gak. Alle de penge, der trækkes ud af
virksomhederne, beskattes jo så riiiiigeligt i forvejen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-10 11:50

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udbetale 3,50 skattefrie kroner pr. tilbagelagt kilometer uanset om
> man kører bil, tager toget, cykler eller hopper på tungen? Det ville

Det er jo netop IKKE tale om løn; men kompensation for en UDGIFT
arbejdstageren har.
Hvis der skulle udbetales mere end arbejdstagerens udgift, da ville det jo
være en berigelse af arbejdstageren og dermed noget der skal betales skat
af.

Hvis arbejdsgiveren betalte for transport i taxi, som jo nok er dyrere end
3.50 kr/km da ville dette højere beløb jo heller ikke blive beskattet.

De 3.50 kr det KOSTER arbejdstageren at bruge sin egen bil skal hun jo
iøvrigt betale af sin BESKATTEDE indtægt, så hvis ikke de 3.50 kr fra
arbejdsgiveren var skattefri, da ville der jo være tale om
dobbeltbeskatning.

Fra : Andreas Andersen

Dato : 01-09-10 09:18

On Sep 1, 12:49 pm, "Carl Alex Friis Nielsen" <cafn*mail.dk> wrote:
> [...]
> iøvrigt betale af sin BESKATTEDE indtægt, så hvis ikke de 3.50 kr fra
> arbejdsgiveren var skattefri, da ville der jo være tale om

Mange biler koster altså ikke 3,50 kr. at køre i pr. kilometer. En
hurtig googling viser at FDM har fundet ud af, at en billig ny bil
koster 1,61 kr. pr. kilometer inklusive alt - også afskrivning af bil.
Ordningen virker derfor som en tilfældig belønning af dem, der vælger
at eje en bil.

--
Andreas

Fra : Andreas Andersen

Dato : 01-09-10 09:20

On Aug 31, 7:28 pm, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> skat, så vi må opfinde alle mulige former for fradrag og "skattefri"
> godtgørelser for dette og hint, så der - trods alt - stadig er lidt tilbage,

Ja, man kan godt blive lidt desperat efter smuthuller, når man ser 2/3
forsvinde.

--
Andreas