Nietzsches særhed pga faderen
Fra : Bo Warming

Dato : 24-08-10 05:44

Nietzsches særhed pga faderen

Den tyske tradition for protestantiske præster har affødt talrige
eksperimenterende genier og et sådant var Friedrich N ietzsches far

OM NIETZSCHES (PRÆSTE-)FAR: "En høj spinkel skikkelse, et ansigt med
fine træk, venligt og godgøende. Elsket og velkommen overalt, lige så
meget for sin åndrige konversation som for sin varme medfølelse, agtet
og elsket af lændmændende, når han som åndelig vejleder gav
velsignelse i ord og handling.

Han spillede al den klassiske musik på klaveret og det betog sønnen
der lærte at improvisere før faderen pludselig døde af sær
hjernesvulst da sønnen var 5 år.
Hjemmet var fuldt af meget kristne velmenerkvinder der opdrog sønnen
til at blive dydsmønster der tidligt besluttede at hans livs mål var
at skrive bedre bøger end dem der var skrevet. Det gjorde han.

Han lagde afstand til mor og søster men lod dem pleje sig da han i
årtiet før sin død som 55 årig fik forværreing af smerteproblemer og i
sit sidste år måtte køre i rullestol pga lammelse. En neurologisk
måske hypokondrisk sygdom men ikke sindsygdom.

"Jeg kan ikke lide min mor, og det er pinligt for mig at høre min
søsters stemme. Jeg blev altid syg, når jeg var sammen med dem. Vi
har næsten aldrig skændtes...Jeg ved, hvordan jeg skal omgås dem,
selvom det ikke passer mig. Nietzsche

"   Når jeg søger min dybeste modsætning, instinkternes umådelige
gemenhed, da finder jeg altid min moder og søster - at tro sig
beslægtet med sådan canaille ville være at bespotte min
guddommelighed. Den behandling, jeg lige til dette øjeblik udsættes
for af min moder og søster, indgyder mig en usigelig gru: her arbejder
en fuldkommen helvedesmaskine, med en usvigelig sikkerhed om det
øjeblik, hvor man kan såre mig blodigt - i mine højeste øjeblikke...
for da mangler der enhver kraft til at værge sig mod giftigt
kryb...Nietzsche

Nietzsche har nok været præget af problematisk social arv fra faderen
- og af sund modvilje mod velmenende kvinder

Han blev uden mænds vanlige "sorte hul af ensomhed i sig" og maniske
behov for ros

"   No man has ever lived that had enough, / Of children's
gratitude or woman's love.      William Butler Yeats

Nietzsches søster havde stor genialitet som hun brugte til at
markedsføre sin brors forfatterskab så rigmænd sponsorerede og bøgerne
blev udgivet bl.a. til tyske soldater i WW2, der ofte havde en
Zarathusra i rygsækken
Hun var jødehader stik modsat broderen men hun fuskede kun lidt med
broderens bøger for at fremme sin arier-begejstrede germaner-sag

Hun oprettede et Nietzsche-museum hvor bl.a. Rudolf Steiner besøgte
dem lamme bror! - der sang, klaverspillede og var lykkelig i sit
otium hvor han havde lettet sit hjerte for sine budskaber og ikke gad
skrive mere

Sin store vennekreds skar broderen ned til 3 stk i de sidste år!