Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken slags film?
Fra : Robert Piil

Dato : 21-08-10 22:10

Jeg fik en kasse gamle negativer med hjem fra mine forældre i
sommerferien. Blandt dem var der nogle 60x90mm positivfilm som var
mærket Kodak Safetyfilm.

De er taget af en fotograf fra Beirut først i tresserne. Navnet var
Rodrique El Dahdah. Det er muligvis nogle reklamebilleder fra Middle
East Airlines.

De kan ses her:

http://www.facebook.com/album.php?aid=207390&id=584063515&l=96c43ef934
(burde kunne ses af alle)

Jeg har forøvrigt affotograferet dem ved at sætte dem fast i en klemme
og belyse dem bagfra med blitz, gennemlysningsparaply og diffuser.

Er der nogen der har erfaringer med enten at lægge negativer mellem to
glasplader, eller andre gode metoder til at få dem plane inden
affotograferingen?

--
Robert Piil

Fra : ab©

Dato : 21-08-10 23:58

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> ... Er der nogen der har erfaringer med enten at lægge negativer mellem to
> glasplader, eller andre gode metoder til at få dem plane inden
> affotograferingen?

Med en ganske alm. A4-scanner kan du faktisk få rimelige resultatet -
selvfølgelig skal både negativer og glasset i scanneren være helt rene
Det har jeg haft fine resultater med - også uden at scanneren behøver være
voldsomt høj i opløsningen.

ab©

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-10 06:54

Robert Piil skrev:

> Er der nogen der har erfaringer med enten at lægge negativer mellem to
> glasplader, eller andre gode metoder til at få dem plane inden
> affotograferingen?

Glasløs negativholder fra forstørr. app. må funge fint til dit formål

Fra : Robert Piil

Dato : 22-08-10 08:07

Den 22-08-2010 07:54, Ole Larsen skrev:
> Robert Piil skrev:

> Glasløs negativholder fra forstørr. app. må funge fint til dit formål

Findes sådan nogle til 126-film og 6x9 mellemformat (som jeg i
mellemtiden har fundet ud af de ovenstående billeder er)?

--
Robert Piil

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-10 08:35

Robert Piil skrev:

> Findes sådan nogle til 126-film og 6x9 mellemformat (som jeg i
> mellemtiden har fundet ud af de ovenstående billeder er)?

Mon ikke de findes til alle gængse størrelser. Til 6x9 gør de i hvert
fald - mon ikke fotografica har nogle gamle, brugte til en fornuftig
pris.....ellers må du købe mine (ikke 126), men der hører hele udstyret
(forstørr. app. og Componon optikker med)
Spøg til side - det kan ikke være svært at på tag i - der må ligge
læssevis i folks gemmer