Åbenhed gir naboskabsharmoni
Fra : Bo Warming

Dato : 19-06-10 19:30

Åbenhed gir naboskabsharmoni
Der er undtagelser fra alle regler og mange, der har gjort sig kloge
på parforhold, har hævdet at utroskab bør forties. Oplyser man om det,
vil man såre. Men hvis man man er vildt tændt på at ville såre så lad
dog partneren få indsigt i også dette….
Jeg har frastødt kærester ved ikke at kunne gøres jaloux, men da der
var gang i Sædhjælpsfondet og jeg en sjælden gang måtte vikariere for
en udebleven donor, så bildte jeg mig ind at det var sund ærlighed at
jeg fortalte om det til mine børns mor, som tidligere havde pralet af
at hun havde gjort mig hanrej.
Men selvfølgelig var jeg åbenmundet for at brillere.
Helt anderledes er det med naboer der ofte snakker forbi hinanden og
hvor konflikter ofte opstår af at man ikke gad udtrykke sig klart og
ikke gentog løfter , som man gør når der ved møder oplæses referentens
version til godkendelse .
Skrift kan være træls, men det gælder med venskab helt som det sagdes
af Pascal om kærlighed, - ærlighed og lyst til harmoni tilintetgør
hinanden , fordi vi er kortsigtede.

Sladder tidobler misforståelser for når man uden personens nærvær har
rakket ham ned og fået medhold, så bestyrkes man i, at man selv er
fejlfri.
Sladder er god snak når ærlig, men det er fristende at forbedre på
egen version.

Pascal mente, at hvis vi vidste hvad sagdes bag vor ryg, var der ikke
5 venner tilbage i verden.
Næsten alle psykologiske dramaer fx Henrik Ibsens om
skilsmisssepsykologi, kan analyseres og løses med facit: Havde
parterne bare været åbne og ærlige i tide, var problemet ikke
eskaleret og blevet uløseligt.