Afghanistan, mission impossible?
Fra : /John

Dato : 13-06-10 22:24

Vestens soldater drog til Afghanistan som følge af terrorangrebet på WTC.
"America is at war!" sa'e Bush.

Målet var at få ram på Osama og indføre demokrati i Afghanistan, men stærke
kræfter arbejder stik imod dette.

"Pakistan's main spy agency continues to arm and train the Taliban and is
even represented on the group's leadership council despite U.S. pressure to
sever ties and billions in aid to combat the militants":
http://hosted.ap.org/dynamic/stories/A/AS_PAKISTAN?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2010-06-13-14-33-16

Måske ønsker slet ingen i området vort demokrati? Narko-baronerne gør da
næppe, og opium er en vigtig indtægtskilde også for Taliban og al Q, samt
bønderne i området.

Imens arbejder bl a danske soldater hårdt, men åbenbart udsigtsløst, på at
forbedre afghanernes levevilkår.

Det ligner mere og mere skønne spildte kræfter.

Og Osama, ham det hele drejede sig om? Han råhygger sig åbenbart trygt og
godt sammen med vennerne i Iran.

"Osama bin Laden's hiding place was pinned down ... by the Kuwaiti
Al-Siyassa ... as the mountainous town of Savzevar in the northeastern
Iranian province of Khorasan ... He is said to have lived there under
Tehran's protection for the last five years, along with Ayman Al-Zawahiri
and five other high-ranking al Qaeda leaders":
http://www.debka.com/article/8841/

Måske skulle vi bare ta' hjem og la' afghanerne vedblive at leve i deres
middelalder-samfund som de har gjort i århundreder.

John

Fra : Ivannof

Dato : 14-06-10 13:31

"/John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Måske skulle vi bare ta' hjem og la' afghanerne vedblive at leve i deres
> middelalder-samfund som de har gjort i århundreder.

Ja, ellers må de samarbejde noget bedre end de gør!

Hilsen Ivan

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-06-10 15:28

"/John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse news:4c154c62$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> dette.

> Måske skulle vi bare ta' hjem og la' afghanerne vedblive at leve i deres middelalder-samfund som de har

Spørgsmålet er vel nærmere, efter jeg lige har læst denne her, får at finde en dato.
http://www.downstreamtoday.com/news/article.aspx?a_id=10370
Og kigger på denne her:
http://en.wikipedia.org/wiki/International_Security_Assistance_Force#Table_of_ISAF.2FNATO_Contributors.5B18.5D

Hvorfor Fanden er Indien med en milliard mennesker ikke med ?

Anyway, hvis all smutter nu, så er det vel taliban der kommer til at få
indtægterne fra gas ledningen, som ifg. wiki udgør 8% af 'the project's revenue'

Jan Rasmussen

Fra : Bertel Brander

Dato : 14-06-10 21:31

Den 13-06-2010 23:24, /John skrev:
> [...]
>
> Måske skulle vi bare ta' hjem og la' afghanerne vedblive at leve i deres
> middelalder-samfund som de har gjort i århundreder.

Jeg ved ikke om det er en umulig opgave at indføre demokrati og
ordnede forhold i Afghanistan, men jeg er tæt på at tro at vi
ikke har det der skal til og ikke er villige til at betale hvad det
måtte koste. Lidt løst sat skal der måske 5 gange så mange mand til
som vi har nu, og det ville sandsynligvis vare 25 år. Jeg er heller
ikke sikker på at historien har ret mange gode eksempler på lande
der har fået demokrati og ro, ved at militærstyrker udefra har
påduttet en vrangvillig befolkning det. Den slags har det bedst med
at vokse fra roden. Havde der i Afghanistan været en nogenlunde
samlet gruppe som vi kunne støtte, med en respekteret og troværdig
frontfigur, havde opgaven været lettere. Men præsidentvalget viste at
der er ufattelig mig korruption osv, også på "vores" side.

Så den mest sandsynlige og realistiske udgang er nok at vi trækker
os pænt tilbage, mens vi forsøger at undgå at landet falder fuldstændig
sammen når vi gør det.

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-06-10 23:39

/John <nogen@pladderballe.ok> skrev i meddelelsen
4c154c62$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Måske skulle vi bare ta' hjem og la' afghanerne vedblive at leve i
> deres middelalder-samfund som de har gjort i århundreder.

Netop. Og smide et par "smart bombs" i knolden på dem hver gang, de ikke kan
holde deres stenaldersamfund inden for egne grænser.

Vi skal *ikke* blande os i, hvordan andre mennesker ønsker at leve. Ønsker
man at leve i et stenaldersamfund, så fred med det. Men disse
stenaldersamfund skal så bare bombes tilbage til... øhhh... præ-stenalderen,
når de ikke kan holde sig på måtten.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.