Koran-kløgt om selvhad - måske imamer fors~
Fra : Bo Warming

Dato : 12-06-10 08:40

   Den, der ikke respekterer sig selv, kan ikke have respekt for
andre.      Koranen

Men stil dette kim til civiliserende forståelse overfor Vestens store
forskning i at løse sindets selvmodsigelser:

   Selvsikkerhed er den første hemmelighed bag succes. Ralph
Waldo Emerson
shc Man    kan sikre sig andre menneskers accept ved at gøre det rigtige
og ved at anstrenge sig, men at sikre selv-accept er hundred gange
vigtigere og der er ingen enkel opskrift. Twain
shc   Hvad er beviset på den opnåede frihed? Ikke mere at skamme sig
over for sig selv. Nietzsche
shc   Jo mere en mand skammer sig over, desto anstændigere er han.
Bernard Shaw
   The praise of unselfish virtues is injurious to the
individual. It elevates impulses which deprive him of his noblest
self-love and the power to take best care of himself. Nietzsche
   Troubles hurt the most / when they prove self-inflicted.
Sophocles
   "Hvorfor lide?" Mennesket, det tapreste og mest plagede dyr,
siger ikke nej til lidelsen som sådan; det vil lidelsen, opsøger den
selv, forudsat at man til gengæld påviser det en mening og et formål
med lidelsen. Det meningsløse i lidelsen, ikke lidelsen, var den
forbandelse, der lå bredt ud over den menneskehed, som det asketiske
ideal da tilbød en mening! Nietzsche
   De kristne elsker livet, som rovfuglen elsker lammet - sart,
lemlestet, blødende og døende, Nietzsche
   Den kristne lemlæster livet. Nietzsche
   Der er ikke noget så farligt, som folk med skyldfølelse. H.C.
Branner
   Man's grandeur stems from his knowledge of his own misery. A
tree does not know itself to be miserable.       Pascal
   No man has ever lived that had enough, / Of children's
gratitude or woman's love.      William Butler Yeats
   Stædig frækhed er skyldens sidste tilflugtssted. Samuel
Johnson
   Vi bør frygte en mand der hader sig selv, for vi bliver let
ofre for hans vrede og hævn. Lad os derfor søge at friste ham til at
elske sig selv. Nietzsche
   Vi tager parti imod os selv og straffer os selv Nietzsche
   We have no choice but to be guilty.. God is unthinkable if we
are innocent.      Archibald Mac Leish
   Religion bygger ofte på spot over en del af ens egen natur, og
man føler vellyst ved at gøre vold på sig selv, gennem overdrevne
fordringer og bagefter forgude dette tyrranisk krævende "noget" i sin
sjæl - man tilbeder en del af sig selv og diaboliserer resten -
Nietzsche
   Wotan(Odin) synger "Uendelig led er jeg ved ikke at finde
andet end mig selv i alt, hvad jeg forårsager.... Alt hvad jeg elsker,
må jeg forlade, dem jeg bejler til, myrder jeg, bedrager svigefuldt
enhver, som stoler på mig....ødelægger hvad jeg har bygget...Mit
arbejde opgiver jeg. Jeg ønsker kun et - døden(Valkyrien 2 akt 2
scene).Wagner
   Når vi påpeger egne fejl, er det for at andre ikke skal have
ret til at kritisere os. Det er bekendelsen og ikke præsten der giver
syndsforladelse. Wilde
   Han - elskede ikke nok: ellers havde han også elsket os, de
leende! Men han hadede og hånede os, tuden og tænders gnidslen lovede
han os.Nietzsche OM JESUS
   Den sørger virkelig, som sørger uden vidner.    Martialis
   How unhappy is he who cannot forgive himself. Publilius Syruss
   Kvinden er ren vilje, manden er også forestilling Schopenhauer
   Mænd har sandhedens sind; men kun kvinder har sandhedens
lidenskab.       Lamartine

KØNNENE SUPPLERER OG KOMPLEMENTERER HINANDEN?

   The surest remedy for the male disease of self-contempt is the
love of a sensible woman. Nietzsche
   If a child lives with approval, he learns to live with
himself.      Doroth
   Der er mange ting, vi foragter, for at vi ikke skal foragte os
selv.Luc De Clapiers
   Det kedelige ved mindreværdskomplekser er, at det er de
forkerte mennesker, der har dem. Jacques Tati
   I stedet for at klage over, at vi ikke har alt, hvad vi gerne
ville have, skulle vi hellere være taknemmelige for, at vi ikke har
fået alt, hvad vi fortjener.    Dieter Hildebrandt
Det er kun den helt uvidende, det giver andre skylden, når det går ham
dårligt. den, der er begyndt at komme til indsigt, anklager sig selv,
men den, der har vundet den fulde erkendelse, anklager hverken sig
selv eller andre.       Epiktet

Sh+   If you possess a virtue, you are its victim!
sha   "Den dårligt-parrede er den mest hævngerrige. De får alle til
at lide for den ulykke, at de ikke længere er single. Nietzsche
sha   Fortvivlelse er den største af vore fejltagelser.    Luc de
Vauvenargues, Luc De Clapiers De (1717-1745)
sha   Man må lære at elske sig selv - sådan er min lære - med en hel
og sund kærlighed: så at man holder ud at være med sig selv og ikke
strejfer omkring. Nietzsche
sha   Mange synder blot for at kunne nyde angeren.    Sacha Guitry
sha   Når vi vænner os af med at elske andre, finder vi snart intet
elskeligt i os selv heller.Nietzsche
sha   Samvittighedens bid er usømmeligt. Nietzsche
sha   Selfish persons are incapable of loving others, but they are
not capable of loving themselves either.       Erich Fromm