Passagererne har ret til at forsvare sig
Fra : Patruljen

Dato : 11-06-10 02:51

AF Jacob Svendsen

Uanset alle øvrige omstændigheder overtrådte de israelske
kommandosoldater tilsyneladende folkeretten, da de i nattens mulm og
mørke bordede en stribe skibe under blandt andet græsk og tyrkisk flag
i det østlige Middelhav.

Derudover vurderer eksperter fra Center for Militære Studier (CMS) ved
Københavns Universitet, at Israel skulle leve op til de almindelige
regler i folkeretten om ikke at anvende uproportional vold i væbnede
aktioner.

Undtaget er pirateri, slaveri og formentlig terrorisme
Det juridisk helt afgørende for bedømmelsen af aktionen er ifølge
orlogskaptajn, jurist Karsten Buhl fra CMS, om den fandt sted i
internationalt farvand.

Positionen for dramaet er endnu ikke endeligt fastlagt. Konvojens
arrangører siger, at skibene var omkring 40 sømil fra land, og Israel
har ikke argumenteret for, at konvojen var inden for den nationale 12-
sømile-grænse ud for Gaza.

»Det afgørende er, om det er internationalt farvand. Der må man ikke
gribe ind over for andre landes skibe. Det er flagstatens
jurisdiktion, der gælder for skibet – eneste undtagelse er i tilfælde
af pirateri, slaveri og formentlig terrorisme. Så må man godt opbringe
et skib som f.eks. i aktionerne mod sørøvere i Aden Bugten«, forklarer
Karsten Buhl.

»Man må simpelthen ikke opbringe et skib fra et andet land i
internationalt farvand, medmindre man er i krig med dette land. Der er
meget, der taler for, at Israel har overtrådt folkeretten«.

Ifølge Karsten Buhl forholder det sig anderledes for passagererne om
bord.

»Så længe de er i internationalt farvand, så har de ret til at
forsvare sig som passagerer på et skib, der bliver angrebet, siger
Karsten Buhl. Han peger også på, at uanset omstændighederne er ethvert
land forpligtet til kun at anvende mindst mulig vold i tilfælde af
sammenstød. http://politiken.dk/udland/article984082.ece

Fra : hanzen

Dato : 11-06-10 11:03

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jamen hvad lavede alle de aktivister på skibet?
Skibets besætning kunne vel med hjælp fra havnearbejdere selv losse skibet?
Var "nødhjælpen" bare et alibi for at komme til at lave lidt rav i gaden?
Og samtidig få alverdens velmenere til at blive forargede?
--

hilzen
hanzen

Fra : Bo Warming

Dato : 11-06-10 23:33

On Fri, 11 Jun 2010 12:03:06 +0200, "hanzen" <hanzen@mailmeej.dk>
wrote:

> [...]
>Københavns Universitet, at Israel skulle leve op til de almindelige
>regler i folkeretten om ikke at anvende uproportional vold i væbnede

Uproportionel vold er når politiet sætter ti betjente på een
maskingeværskydende voldsmand.
Det er fornuft, uanset konventioner

Fra : Patruljen

Dato : 11-06-10 04:22

On 11 Jun., 12:03, "hanzen" <han...@mailmeej.dk> wrote:
> [...]
>
> S l nge de er i internationalt farvand, s har de ret til at
> forsvare sig som passagerer p et skib, der bliver angrebet, siger
> Karsten Buhl. Han peger ogs p , at uanset omst ndighederne er ethvert
> land forpligtet til kun at anvende mindst mulig vold i tilf lde af
> sammenst d.http://politiken.dk/udland/article984082.ece
>
> Jamen hvad lavede alle de aktivister p skibet?
> Skibets bes tning kunne vel med hj lp fra havnearbejdere selv losse skibet?
> Var "n dhj lpen" bare et alibi for at komme til at lave lidt rav i gaden?
> Og samtidig f alverdens velmenere til at blive forargede?

Aktivister har som regel et mål med deres aktioner. Jeg skal ikke gøre
mig klog på, hvilke mål, der er formuleret. Jeg har ikke læst dem -

Men jeg kan iagttage resultatet. På 2 timer er det lykkedes
aktivisterne at sætte mere fokus på den ulovlige blokade af Gaza, end
FN`s høj-kommisær for menneskerettigheder har kunne gøre i årevis -

Det er egentlig ganske besynderligt, at det samme kor, der jamrer sig
over ikke at kunne udleve menneskerettighedernes paragraf 19 -
ytringsfrihed - og retten til at hænge tegninger op i lygtepælene i
Skåne, hvor man håner en hel population, ikke finder at andre
mennesker, andre steder har ret til at nyde de øvrige paragraffer.

Menneskerettigheder gælder også for andre mennesker end lige netop -
jerselv.

Hvis I virkelig mener noget med besværgelserne omkring
menneskerettigheder - ytringsfrihed - så vær dog lidt konsekvente. Og
lad andre mennesker nyde de langt mere basale rettigheder -

Ligenu er det sådan, at børnene i Gaza ikke engang har det papir, som
er nødvendigt for at kunne tegne små perfide tegninger og hænge dem op
i lygtepælene - hvis der overhovedet er nogle lygtepæle at hænge noget
op i. Det må I da kunne identificere jer alvorligt med?

Fra : El Trabajador

Dato : 11-06-10 16:52

> Menneskerettigheder gælder også for andre mennesker end lige netop -
> jerselv.

Menneskerettigheder gælder kun for muhamedanere, synes at være den herskende
opfattelse hos de toneangivende i Vesten.
--
El Trabajador

Fra : Bo Warming

Dato : 11-06-10 23:30

Gaza-sadisterne ved at de ikke kan tvinge Israel ud af sit land

Alligevel har de fyret raketter af mod svage civile uskyldige og en så
slem overtrædelse af folkeret har Israel aldrig været i nærheden af.

De personer der støtter at Gaza skal kunne importere uden kontrol, har
erklæret sig tilhængere af magt er ret og modstandere af basal
humanisme

Passagerer der for at komme i medierne rejser med voldskibe hvor
terrorister ikke adlyder kaptajnen, kan ingen tilkende rettigheder

Fra : Patruljen

Dato : 11-06-10 16:34