afskaf betalt frokostpause i det offentlig~
Fra : Per

Dato : 03-06-10 16:12

Hej NG !

Interessant tankegang og hvorfor ikke ?

http://avisen.dk/cepos-afskaf-betalt-frokostpause_128452.aspx

Men hvad med ekstremjobbene som, Brandmand, Ambulancetjenesten, Forsvaret,
Politi, Specialstyker osv.

Når der skal bruges hjælp her og nu: "Nej, jeg har frokost" - eller
vedkommende har endda forladt arbejdsplasen og kan ikke træffes -
vedkommende betaler jo selv sin frokost og har derfor "fri"

Er det mon tænkt igennem ?

/ Per

Fra : Peter K

Dato : 04-06-10 06:34

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> vedkommende har endda forladt arbejdsplasen og kan ikke træffes -
> vedkommende betaler jo selv sin frokost og har derfor "fri"

Ja - og med hensyn til brandmænd - hvorfor får de løn for tidspunkterne hvor
de ikke er i gang med at slukke ildebrand?

Fra : N_B_DK

Dato : 04-06-10 13:48

Peter K wrote:

> Ja - og med hensyn til brandmænd - hvorfor får de løn for
> tidspunkterne hvor de ikke er i gang med at slukke ildebrand?

Det undrer mig ikke du kan spørge SÅ dumt.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Kim2000

Dato : 04-06-10 18:26

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> vedkommende har endda forladt arbejdsplasen og kan ikke træffes -
> vedkommende betaler jo selv sin frokost og har derfor "fri"

Jeg tænker mere på hvordan der pludselig kommer 10 milliarder flyvende
gennem luften hvis frokosten bliver egenbetalt. Jeg tænker også på hvordan
der kommer væltende 48 milliarder ned fra himlen hvis jeg arbejder 12
minutter mere. I forgårs havde vi overnatning på skolen og jeg arbejdede fra
kl. 7.30 til næste dags kl. 14 (iøvrigt uden overtid - håndværkere skriger
af grin over det), men der kom ikke væltende nogen penge ned fra himlen.

Måske en herinde kan forklare den med de 12 minutter, hverken SF eller S
ønsker at forklare det, faktisk slettes spørgsmålet på facebook, skriver man
en mail får man et link tilbage med en video, med en række floskler og
sender man et brev så ignoreres det. Måske ved de det heller ikke. Ved Cepos
det mon?

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-10 19:38

Kim2000 <Kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> en mail får man et link tilbage med en video, med en række floskler og
> sender man et brev så ignoreres det. Måske ved de det heller ikke.

12 minutter. Læs det som et kvarter ekstra hver dag, man-tor.

Tænk på det som lidt ekstra overarbejde.

I realiteten vil der intet ske, som ikke allerede sker. Jeg tror hellere
at man skulle se at få en fast fremrykning af velfærdsforliget som
gjorde at om for folk der er født efter 1952 fik rykket pensionsalderen
et halvt år tilbage i 10 år; efterlønnen vil så stadig ligger på 5 år
med tidligste mulighed ved de 65, uden modregning i egenoptjent pension
ved de 67. Den gamle pensionsalder.

Lidt om de regler, der stadig gælder:

Dem der er født i 50 eller 51 er stadig omfattet af reglerne om
forlænget dagpengeret, hvis de ved det fyldte 60. år kan opnå efterløn.
Tidligere opnåede man den ret når man fyldte 55, men den ordning er
altså under afrunding. Det giver ganske simpelt ingen mening at flytte
efterlønsalderen før de alle er blevet 60, og dermed røget ud af
ordningen og ved arbejdsløshed overgår til efterløn.

Reglen om seniorjob gælder stadig. Medmindre man er født før 1. januar
1952 har man ret til et seniorjob [til normal, overenskomstmæssig løn,
til et job der passer til ens uddannelse] i samme øjeblik man fylder 55.
Retten ophører når man fylder 60 og kan gå på efterløn, og ja, det
gælder kun hvis man vil være efterlønsberettiget når man fylder 60.

===

Jeg skriver et halvt års ryk på grænsen om året i ti år. Blev det et års
ryk i stedet ville det jo blot være at sige at en bestemt årgang fik det
hele flyttet, på en gang ...

===

Hvorfor er der dog ingen partier der går ud med det, bortset fra LA og
R? Stemmemæssigt er det jo en tabersag, selv om det er tydeligt at det
var hvad folk med en løs tilknytning til arbejdsmarkedet havde
foretrukket, fremfor en halvering af dagpengeperioden, og skrappere krav
til genoptjening af dagpengeret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-06-10 19:51

Kim2000 skrev den 04-06-2010 19:26:
> Jeg tænker mere på hvordan der pludselig kommer 10 milliarder flyvende
> gennem luften hvis frokosten bliver egenbetalt.

Det er vel tankegangen om, at der bliver brugt tid på mere egentlig
"produktion" og dermed ikke så meget behov for så meget personale i
visse dele af den offentlige sektor, når først nogen opgavepukler er
blevet bearbejdet.

> Jeg tænker også på
> hvordan der kommer væltende 48 milliarder ned fra himlen hvis jeg
> arbejder 12 minutter mere....

Der er nok tænkt mere på dem som får merbetaling for deres merarbejde.

Det må da gerne indføres hos os. Så skal du nok se Carsten her lave
noget ekstra arbejde. Pt. har jeg flex time for time, hvor jeg kan flexe
som det passer mig, med respekt for vagtplaner.

Måske tænkt, at én ekstra løntime (altså ikke bare 37timers løn og 38
timers arbejde, men 38timers arbejde giver 38timers løn) skaber nogen
skatteindtægter. Når det alt sammen opsummeres, mon ikke det giver et
par milliarder ekstra i statskassen.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til