3 frankofile alene-tænkere
Fra : Bo Warming

Dato : 25-05-10 01:55

3 frankofile alene-tænkere
Som ambitiøst opdraget velstående jødisk københavnehandelssøn var
Georg Brandes ivrig efter at assimiliere sig til ateistisk
folkekristen kultur og overgå danskpatrioterne med litterær og
filosofisk indsigt.
Da han holdtes væk fra professorstilling tog han til Berlin og blev
internationalist og dermed begejstret for franske overmennesker som
han populariserede og opnåede Grundtvig-agtig popularitet med - han
var super-underholdende og TV var der ikke som konkurrent
Montaigne var solkongeembedsmand der ikke gad Paris men skrev
Senecaagtige aforismer på sit gods i Sydfrankrig og lidt mere
parisermainstream var ophavsmanden til magtens tredeling Montesquieu
som også var alsidig i hvad han gjorde sig klog på
------------------------
Alle tre havde det godt i eget selskab og var lidt krukkede når de med
succes ville begå sig

   GEORGE BRANDES 1842-1924:

Jeg for min del er ikke demokrat. Jeg vil ikke tjene demokratiet.
Kunde jeg, ville jeg bruge det - til at tjene folket.   Georg Brandes

   Jeg er så stolt af, at fra mit 24de år af har jeg i alle mine
talrige polemiker ladet modstanderne beholde det sidste ord.   Georg
Brandes

   I elskoven er naturen som natur ved tusinde illusioner adlet
til ånd.   Brandes

   Det er klart nok at en vis kultur er fornøden, før en følelse
som kærlighed kan opstå. Før den kvindelige kjole var til, var der
ikke kvinder, men kun hunner, og før der var kvinder var der ikke
kærlighed til.   Georg Brandes

   Alle mennesker, der kan noget, kan noget særligt. Fra det
særlige åbner sig vinduer ud mod det almene. Men der fører langt færre
veje fra det almindelige til det særkundskaben.   Georg Brandes

   Meninger er så ringe en del af vore væsen,   Georg Brandes

   Ordet tænker har til alle tider været ensbetydende med ordet
kætter.    Georg Brandes

   Demokrati betyder folkeherredømme og intet andet. Det går ikke
an, at kalde alt, hvad man synes om for demokratisk.   Georg Brandes

    Jeg tror på den frie forsknings ret og på den frie tankes
endelige sejr. Vi bør alle øge lykkesummen/summen af det gode/det
godes sum"

Om ww1+2 stoppes af Versaillefreden afhænger af "hvor meget højsind
der fra de forskellige magters side ville blive vist" skrev Brandes i
1919

"Weimar var betydningsløs som Århus, hvis ikke Wieland, Herder,
Goethe, Schiller havde været samlet indenfor det lille lands grænser -
samtidig gav Danmark slip på sine fire betydeligste mænd, Carstens,
Malte Brun, PA Heiberg, Steffens - to udstødtes, to forvistes".
Brandes
"Store mennesker er nøglen til ALLEs velfærd". Brandes - "Høffding
mangler sans for de store særlinge" (Denne kaldte Nietzsche for
romantiker og digter.)
Goethe 1914, Voltaire 1916, Caesar 1918, Michelangelo 1921 BRANDES -
vær avangardist - permanent fornyelse.
" Bøger har deres fortrin i sammenligning med mennesker. De sætter
tanker i bevægelse, hvad mennesker sjældent gør. De tier, når man
ikke spørger dem.       George Brandes
Naar Massernes Lidenskaber kommer i Bevægelse, bliver som Regel den
fornuftige Enkelte overstemt, skudt til Side eller knust. Georg
Brandes

I Virkeligheden har Masserne altid Religion, fordi enhver
Overbevisning, der bibringes dem, for dem bliver Religion, det vil
sige hverken betvivles eller drøftes Georg Brandes

De særligt gode Kvinder, de, som ofrer sig for andre, er jo sjældent
synderligt erotiske, og de stærkt erotiske sjældent gode. Georg
Brandes

(som havde mange elskerinder i det skjulte, men da en begik selvmord,
startede "sædelighedsfejden"(antisemitisk imod G.B) , der gjorde
danskerne sexfrigjorte.
Brandes var "forelæser med feltherre og løvetæmmer i blik og væsen"
"fik publikum til at føle, de havde en rolle i et større spil, end de
var vant til at tro"

"Brandes lægger vægt på det mest iøjnefaldende ved Nietzsche ikke på
det fundamentale".Høffding
"Strindberg er et virkeligt geni - bare lidt gal". Brandes i 1888 til
Nietzsche
Efter du har forstået mig, er det svært ikke at forstå mig og undvige
mig. Nietzsche til Brandes 1889

Venskab er en kold Ret, Kærlighed en varm Dito, og som varm Ret er den
selvfølgelig udsat for at blive kold.      Georg Brandes

   Man kan på dette Værk (Holbergs komedier) tillæmpe et Ord, der
er blevet sagt i et andet Sprog om et andet Værk:enhver Dansk ellere
Norsk, der lærer at læse, vinder Holbergs Komedier en Læser mer. Georg

Reaktion som sådan er langtfra ét med tilbageskridt. Men en sådan
reaktion er kraftig, kort og stagnerer ikke.       Georg Brandes

MONTAIGNE (1533-1592 )
Montaignes princip "Økonomi er et nul-sumspil,
hvor den enes gevinst er den anden tab

Midt i medfølelsen føler vi et gran af bittersød og ondskabsfuld
vellyst ved at se andre lide. Montaigne, Michel de (1533-1592)

The beauty of stature is the only beauty of men.Montaigne

We call that against nature which cometh against custom. But there is
nothing, whatsoever it be, that is not according to nature. world, and
art another. In brief, all things are artificial; for nature is the
art of God. Creation 6Advice       Montaigne, Michel de
(1533-1592)French Philosopher and Essayist

Those things are dearest to us that have cost us most. Montaigne

Pleasure itself is painful at the bottom.      Montaigne
(1533-1592 French Philosopher and Essayist

Nothing is so firmly believed as that which is least known. (On the
other hand, prejudice is a great laborsaving device - it enables you
to form an opinion without having to dig up the facts.) Michel de
Montaigne

Living is my job and my art.      Montaigne

Vi ødelægger livet her på jorden, ved vor bekymring om døden, og døden
ved vor bekymring om livet. Montaigne

I quote others to better express myself Montaigne

"Geni er flid" og Montaigne uddyber således:
" Ved de eksempler, jeg her bringer, har jeg vogtet mig for at ændre
selv de ubetydeligste enkeltheder
- med mit vidende fordrejer jeg ikke det mindste bogstav - uden mit
vidende - ja det ved jeg jo ikke. Men som en gammel historie er der
ikke som med en recept til en syg:
Det er ikke så farligt om en ingrediens er lige netop sådan - eller
anderledes."Montaigne

A man must not always tell all, for that were folly, but what a man
says, should be what he thinks.       Montaigne

As plants are suffocated and drowned with too much moisture,and lamps
with too much oil, so is the active part of the understanding with too
much study       Michel de Montaigne (1533-1592)French
Philosopher and Essayist.

When I play with my cat, who knows whether she isn't amusing herself
with me more than I am with her?         Montaigne

Det går med lærde og kyndige folk som med kornstrå; spirerne står i
vejret som med oprakt hoved, så længe de er tomme; men når aksene
kommer til modenhed, begynder de at ydmyge sig og bukke med hovedet.
Holberg (efter Montaigne)

I know well what I am fleeing from, but not what I am in search of.
Michel de Montaigne

Den, der frygter for at komme til at lide, lider allerede, fordi han
frygter      Michel de Montaigne

No wind serves him who addresses his voyage to no certain port.
Montaigne

One should always have one's boots on, and be ready to leave.
Montaigne

For den frygtløse er held og uheld som højre og venstre hånd. Han
bruger dem begge.      Katharina de Montaigne

The greatest thing in the world is to know how to be oneself.
Montaigne

There is no reply so sharp as silent contempt. Montaigne
(1533-1592)French Philosopher and Essayist.

It should be noted that children at play are not playing about, their
games should be seen as their most serious minded activity Montaigne

Man får lov at spille lidt dum for at undgå at blive kaldt fuldkommen
idiot.       Michel de Montaigne

The ceaseless labour of your life is to build the house of death.
Montaigne

"No doctor takes pleasure in health, even of his friends Montaigne

We are more sensible of one little touch of a surgeon's lancet than of
twenty wounds with a sword in the heat of fight. Montaigne

En mand, der frygter lidelse, lider allerede af det han frygter.
Montaigne

MONTESQUIEU    1689-1755
Midt i medfølelsen føler vi et gran af bittersød og ondskabsfuld
vellyst ved at se andre lide. Montaigne, Michel de (1533-1592)Hvis
vi bare ville være lykkelige, så ville det være let nok at nå lykken;
men vi vil være lykkeligere end de andre, og det er næsten altid
vanskeligt, fordi vi tror, at de andre er lykkeligere, end de i
virkeligheden er. Montesquieu

En kvinde kan være smuk på én måde, men hun kan være intagende på
hundredtusind måder. Montesquieu

Happy the people whose anals are blak in history books Montescuieu

Det er tusind gange lettere at gøre det gode end at gøre det godt.
Montesquieu

Man bør have medlidenhed med ulykkelige mennesker, selv om de har
gjort sig fortjent til at være det - om ikke af anden grund, så fordi
de fortjente at være det.       Montesquieu

Der er ingen frihed, hvis den dømmende magt ikke er uafhængig af den
lovgivende og den udøvende magt.      Montesquieu

When one wants to change manners and customs, one should not do so by
changing the laws. Montesquieu.

Useless laws weaken necessary ones.      'Montesquieu

Health that is purchased by a rigorous watching of the diet is but a
tedious disease.      Baron De Montesquieu

For at få succes her i verden, må vi se dumme ud, men være kloge.
Montesquieu

Friendship is a contract in which we render small services in
expectation of big ones.   Montesquieu

Novalis =
Vi er lige ved at vågne, når vi drømmer, at vi drømmer. Novalis
1772-1801
Begynder ikke altid det bedste med sygdom. Novalis
Spinoza var gudberuset(det gottbetrunkene Mench