Katten er sin egen
Fra : Bo Warming

Dato : 25-05-10 01:05

Katten er sin egen
Da min ex-kone i 1988 ringede mig op for at drille mig med at hun
havde fundet en stedfar til vore børn som var skolepædagog og god til
børn, så sagde hun at han lod børnene komme til ham og ikke som jeg
var over dem med uddannende projekter

Jeg såredes men er glad ved den berigelse for børnene som dette har
været, for jeg var hyperaktiv legeonkel

Min kones katte er også nogen der komme til mig når de gider og ellers
ikke og det måtte jeg nævne da en Falck mand i dag stod i min have og
ville inspicere at katten på matriklen her ikke lider af omsorgssvigt,
som der var klaget over.
Den kommer ikke når man kalder men går sine egne veje så Falckmanden
måtte tro på mig at den søvn i øjnende der forarger autonome
dyrevenlige velmenere men kun er der nu og da,kunne jeg kun
dokumentere hvis han sad og ventede til "Tom" gad dukke op.
Da jeg var 7 og gik og imponerede mine forældre med mine læseevner
stod vi ved gaveboden ved Søllerød kro og en platte havde følgende
digt som jeg læste op og forstod og ku li
Piet Hein 1901-1989

Det modsatte af en dumhed er ikke den modsatte dumhed.

Man skal vise sin skæbne, at man ikke gir sig, så gir dèn sig.

Kunst er løsning af problemer, som ikke kan formuleres klart, før de
er løst.

Man gør oprør mod uniformering ved at anlægge en
antiuniformerings-uniform. Piet Hein 1901-1989

Intelligensprøver viser menneskers intelligens - nemlig de menneskers,
som har lavet prøverne.

Bare fordi mennesker er uenige med mig, føler jeg mig ikke forpligtet
til at være uenig med dem.

Kun idioter kan undvære deres medmenneskers hjerne.Piet Hein 1901-89

For at undgå, at de, som har pengene, har magten, har man udtænkt
systemer, hvori de, har pengene.

Mennesket er det dyr, som selv slår de streger, det selv falder over.

Ingen fortid har mere fortid i sig end nutiden.

Den lange skole- og studietid - det er de gamle bavianers forsøg på at
holde de unge nede så længe som muligt. Piet Hein 1901-89

Det fixe ved faguddannelse er, at uden den kan man ikke kritisere
fagfolk, og efter dèn vil man ikke. Piet Hein 1901-89

Sproget som bekendt til 3 ting: at udtrykke sine tanker og vigte sig;
at skjule sine tanker og vigte sig; og: at vigte sig.

Skabene fantasi er evnen til at se ting, før de er der.

Blandt de blinde er den énøjede ikke konge, men regnet for defekt.

Sine egne dumheder skal man dvæle ved for at forstå andres.

At kræve er en dårlig erstatning for at yde.

Man kan ikke blodigere udtrykke foragt for mennesker end ved ikke at
vente af dem.

Man er hvad man yder.

Det besværlige ved idioter er, at de tror, man er idiot. Og omvendt.

Hvis man regner med belønning for sin godhed, er det ikke godhed, men
beregning.

At ville forstå naturens finmekanik ved hjælp af vores praktiske
tankevaner er som at ta boxehandsker på for at løse en knude på en
spindelsvævstråd.

Matematik er dèt, hvis sandheden er uafhængig af dets virkelighed.

Teknik er dèn kunst at anvende mindst mulig teknik.

Det er let at sige noget sandt. Det er svært at sige noget
interessant.

Man arver i hvert øjeblik boet efter sit fortidige jeg - uden
forpligtelse til at fortsætte med dets dumheder, men med mulighed for
at lære af dem.

Humor er en henvisning til exisstensen af videre perspektiver.

Man tænker bedst, når man har talt.

"Det du siger kort og klart, lar sig modbevise snart, det du maler i
det dunkle, vil som visdom længe funkle." Piet Hein
Man dutter folk en mening på, hvis vanvid alle kan forstå. Piet Hein
Den virkelig vise er den der forstår, at forstå også den som han ikke
forstår. Piet Hein
Det du maler i det dunkle/vil som visdom evigt funke/Det du siger kort
og klart/lar sig modbevise smart.Piet Hein
Det dunktelt sagte er det dunkelt tænkte. Esaias Tegner
Satiren er et nyttigt lille spejl/Den viser os de menneskelige fejl/
Vi hilser den med bravoer og dacapo'er/ og føler hvor den rammer -
vore naboer. Piet Hein
The soul may be a mere pretense/
the mind makes very little sense/
So let us value the appeal/
of that which we can taste and feel. Piet Hein(Sjælen ved vi intet om,
muligvis er skallen tom, lad os derfor ej forsmå, det som man kan føle
på. Piet Hein
   Livets spild er så snedigt indrettet, at når vi snyder i det,
bliver det os selv, vi snyder. Piet Hein

Teknik er den kunst at anvende mindst mulig teknik. Piet Hein
Hvis man vil være sikker på at sejre, skal man slås med sig selv. Piet
Hein
Sig mig, hvem du tror, du er, og jeg skal sige dig, hvem du er. Piet
Hein
Man opvejer sin mangel på glæde over sig selv med selvglæde. Piet Hein
Den eneste vej til at virke ægte det er at være ægte.       Piet
Hein
Gode mennesker er dem, der blir bedre af at blive behandlet godt. Piet
Hein

Gode mennesker er dem, der blir bedre af at blive behandlet godt. Piet
Hein
Når man ikke kan lukke en dør op, kan det være, fordi man maser den
forkerte vej.       Piet Hein
   Utilfredshed med at få for lidt, er en forskønnede forklædning
for utilfredshed med at yde for lidt.       Piet Hein
Sjælen gror af det, den bider i sig.      Piet Hein
Den, som lænker en slave til sig selv, lænker sig selv til en slave.
Piet Hein
Den som kun ta'r spøg for spøg
og alvor kun alvorligt,
han og hun har faktisk fattet
begge dele dårligt.
Lille kat, lille kat, lille kat på vejen, hvis er du, hvis er du, jeg
er sku min egen

Jeg blev siden samler af den alsidige ingeniør og superelipsedesigners
hverdagspoesi der populariserer stor filosofi - her et par pluk