Konkurrenceevne og så'en
Fra : Jens Bruun

Dato : 23-05-10 10:56

Ser netop i nyeste udgave af Weekendavisen, at de danske lønomkostninger er
steget 35% mere end i Tyskland i det sidste 10-år. De græske er samtidig
steget 40% mere end de tyske. Danmark og Grækenland bliver altså dårligere
og dårligere til at konkurrere med EU's i særklasse vigtigste land.

Det er der jo egentlig ikke noget nyt i. Vi har set, hvordan danske
arbejdspladser flytter til udlandet. Hvordan dansk tekstilindustri i dag er
ikke-eksisterende på dansk jord. Hvordan danske grise fragtes til Tyskland
for at blive slagtet. Hvordan danske skibe nu bygges i sydøstasien, og ikke
på tidligere tiders stolte, danske skibsværfter. Osv. osv. osv. Det danske
samfund er simpelthen under nedlukning.

Og hvad gør vi så, når vi rammes af en international krise? Vi øger
skatterne, øger arbejdslængden med fuld lønkompensation og sætter MF'ernes
løn ned med 5%! Vi ansætter flere i den offentlige sektor. Samtidig holder
vi 1/4 af den arbejsduelige andel af befolkningen ude af arbejdsmarkedet, og
sender 60-årige ud på golfbanen på vores alle sammens regning.

Hvornår ser vi politikere tale for reformer, der rent faktisk kan skabe nye
jobs? Så vi igen kan producere og eksportere?

De danske lønninger må sættes ned. Vi skal sænke lønningerne *så* meget, at
vi igen bliver konkurrencedygtige. Vi skal sænke skatten på arbejde og
overførselsindkomssatserne væsentligt, så der kan skabes tusindvis af jobs i
servicebranchen, hvor nogle fra den fjerdedel i den arbejdsduelige alder,
der står uden for arbejdsmarkedet, kan tjene egne penge.

Det skal kunne betale sig at gå på arbejde, og det skal kunne betale sig at
skabe nye arbejdspladser.

Det er mit indtryk, at den danske debat har som grundlæggende præmis, at
forholdene for lønmodtagere *aldrig* må blive forringet i forhold til den
aktuelle situation. At lønninger *kun* kan stige. At arbejdstiden *kun* kan
falde. At det er en slags naturlov, at vi kun kan forvente forbedringer og
mere "velfærd". Men præmissen er forfejlet og bygger på en meget kort
periode i menneskehedens historie, hvor det i den vestlige verden
tilsyneladende kun kunne gå fremad.

De tider er *endegyldigt* forbi. Vesten kan ikke længere konkurrere med
østen. Vore råstoffer er snart opbrugte. Vi er under pres fra kæmpestore
befolkninger i den 3. verden, der vil gøre alt for at rykke teltpælene op,
slå sig ned i vor del af verden, og i øvrigt indføre egen kultur på
bekostning af vor oprindelige. Vi går hårde tider i møde lige meget hvor
meget vrøvl, vore politikere lukker ud. Kagen bliver mindre og mindre, og
flere og flere vil skulle slås for tilværelsen. Slås, som vore forfærdre
blev nødt til for hundrede af år siden.

Vi får *ikke* mere velfærd i de kommende år. Vi får mindre. Lige meget hvem,
der sidder på regeringsmagten. Lad os dog erkende det, selvom det gør ondt,
og så i stedet bruge vor energi på at lære at klare os for mindre. Lad os
bruge energien på at vænne os til, at statsmagten i mindre og mindre grad
vil være i stand til at tage sig af os fra vugge til grav. Lad os genopfinde
os selv som selvstændige individer, der kan tage vare på os selv og vor egen
familie, og som er i stand og villige til at gi' den en skalle, når de hårde
tider rammer os for alvor. For det gør de. Og vi kan ikke være bekendt at
lade som ingenting, køre ud over afgrunden på 1. klasse, og så bare
efterlade regningen til vore børn og børnebørn.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-05-10 11:44

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> lukker ud. Kagen bliver mindre og mindre, og flere og flere vil skulle
> slås for tilværelsen. Slås, som vore forfærdre blev nødt til for hundrede

Pas på ikke at forfalde til velmenerfatalisme. De muhammedanske horder kan
og skal stoppes nu. Afvis alle med muhammedansk baggrund og forbyd
koranfascismen.

Mvh
Martin

Fra : Nicky

Dato : 23-05-10 13:18

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>>

> Pas på ikke at forfalde til velmenerfatalisme. De muhammedanske horder kan
> og skal stoppes nu. Afvis alle med muhammedansk baggrund og forbyd

Det er i så fald den forkerte mand, du henvender dig til. Jens Bruun stemmer
på A. Samuelsen; en forklædt radigal, der for alvor vil åbne op for sluserne
i forhold til indvandringspolitiken.

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-05-10 14:10

"Nicky" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> stemmer på A. Samuelsen; en forklædt radigal, der for alvor vil åbne op
> for sluserne i forhold til indvandringspolitiken.

Ja, Bruun er hoppet på en dødssejler, men det tager for lang tid at forklare
ham.

Mvh
Martin

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 23-05-10 12:56

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Vore råstoffer er snart opbrugte.

Hvad pokker Jens. Har du indset dét som du engang kaldte mig "psykisk syg"
for at påstå?

> [...]
> kan ikke være bekendt at lade som ingenting, køre ud over afgrunden på 1.
> klasse, og så bare efterlade regningen til vore børn og børnebørn.

Jeg må rose dig for dit klarsyn. Klarsyn bliver ofte forvekslet med kynisme
af dem som ikke besidder det.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-05-10 15:57

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i meddelelsen
4bf917dc$0$282$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvad pokker Jens. Har du indset dét som du engang kaldte mig "psykisk
> syg" for at påstå?

Dét har jeg vist aldrig påstået. At vi er ved at løbe tør for Nordsøolie er
jo ikke just banebrydende nyt. Og at vesten generelt har adgang til færre og
færre råstoffer er jo heller ikke en nyhed. Jeg hørte f.eks. forleden, at vi
løber tør for Lithium inden for 30 år. At olien er et begrænset råstof, er
jo også et anerkendt faktum (selvom jeg fik banket ind i knolden i 70'erne
af mine ræverøde lærere, at vi kun havde olie til de næste 20-30 år med
datidens forbrug).

Mig bekendt var jeg efter dig, fordi du i indlæg efter indlæg efter indlæg
religiøst proklamerede, at vi stod overfor den vestlige civilisations
sammenbrud pga. mangel på olie og pga. olieprisernes himmelflugt.
Oliepriserne har jo siden normaliseret sig, ganske som de fleste herinde
forudsagde, og dit peak oil-dommedagsscenarie lader generelt vente på sig.

> Jeg må rose dig for dit klarsyn. Klarsyn bliver ofte forvekslet med
> kynisme af dem som ikke besidder det.

Det er vist svært ikke at være kynisk, hvis man har klarsyn.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 23-05-10 16:23

> Dét har jeg vist aldrig påstået.

Jo, det skrev du faktisk engang, i forbindelse med Peak Oil debatten.

> [...]
>ikke en nyhed. Jeg hørte f.eks. forleden, at vi løber tør for Lithium inden

Ret interessant, da Lithium-Ion batterier er grundstenen i feberfantasien
der kaldes el-biler. Hvordan skulle denne produktion kunne opskaleres til et
nogenlunde brugbart niveau? Det eneste specielle ved elbiler er at de har et
MEGET langt udstødningsrør og meget begrænset rækkevidde - medmindre man
finder på noget helt nyt.

> [...]
> forudsagde, og dit peak oil-dommedagsscenarie lader generelt vente på sig.

Nu gør du mig uret. Jeg har ikke nævnt nogen dato for hvornår Peak Oil
indtræffer (faktisk er det teknisk set indtruffet, for olieproduktionen har
været faldende, globalt set, siden maj 2005. Om man er i stand til at hæve
produktionen til niveauet fra dengang, ved jeg dog ikke). Jeg har sagt at
Peak oil, og konsekvenserne heraf, er nært forestående. Nært som i 5-10 år.
Det sagde jeg også dengang. Vi skriver altså kun 2010.

> Det er vist svært ikke at være kynisk, hvis man har klarsyn.

I dén grad.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Bo Warming

Dato : 24-05-10 02:13

On Sun, 23 May 2010 16:56:37 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>af mine ræverøde lærere, at vi kun havde olie til de næste 20-30 år med
Mine lærere i 1960 på Metropolitanskolen var ikke særlig røde men
troede at bilejere ville få en opklodset bil i garagen efter få
årtier,

Siden har næsten alle råstoffer været udråbt til snart opbrugte og
altid findes ny reserver eller kasseret slagge viser sig at kunne
udvindes

Min nabo i Kitwe i ZAmbia var et kæmpeslaggebjerg som der nu udvindes
kobber af fordi priserne er steget - Markedet løser alle problemer ,
men Vesten taber til Kina der hamstrer Lithium og giver effektiv
ulandshjælp til lande med gode miner

Vor ulandshjælp-kolonialisme skal hjælpe men gør os forhadt, men
kineserne går ikke op i Mugabes etik når han har KROM-MINER

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-05-10 11:18

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kobber af fordi priserne er steget - Markedet løser alle problemer ,
> men Vesten taber til Kina der hamstrer Lithium og giver effektiv

De gule satser vist på at nappe lithiumforekomster i Tibet. De store
forekomster i Bolivia har sydkoreanerne budt på. Men mangel på råstoffer er
dum apokalypse-strategi - markedet regulerer, hvis det får lov.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 30-05-10 00:03

On Mon, 24 May 2010 12:17:35 +0200, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>forekomster i Bolivia har sydkoreanerne budt på. Men mangel på råstoffer er
>dum apokalypse-strategi - markedet regulerer, hvis det får lov.

Det er da ikke dumt at købe op i tide of forkæle Mugabe vis man som
kineser indser mangel på krom om få år dvs prisstigninger.

Tibet er kinesisk
Det var det længe før Mao