vegetabilsk krydderfedt
Fra : Arne Jensen

Dato : 25-07-10 16:53

"Pflansch smalz" en herlig vegetabilsk krydderfedt som tyskerne kalder
Hertzmedicin
er der nogen der ved om det kan købes her i landet???

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-07-10 17:46

"Arne Jensen" <arne.jensen@newmail.dk> skrev i meddelelsen
> "Pflansch smalz" en herlig vegetabilsk krydderfedt som tyskerne kalder
> Hertzmedicin
> er der nogen der ved om det kan købes her i landet???

Du kan evt. prøve at søge på google på "pflanz schmalz" (sådan staves det
korrekt). Jeg har ikke hørt om krydderfedt der hedder sådan, men
plantemargarine er nok det nærmeste du kan komme, hvis det er noget der skal
købes her i landet. Ellers må du en tur syd for grænsen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-07-10 17:51

"Tove Krieger" <missminimiv@dk.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> plantemargarine er nok det nærmeste du kan komme, hvis det er noget der
> skal købes her i landet. Ellers må du en tur syd for grænsen.

Hej igen.

Jeg fandt lige dette link.:

http://en.wikipedia.org/wiki/Schmaltz

Det kan staves både schmaltz og schmalz, men dette laves jo bl.a. af gåse-
eller kyllingefedt, så der er sikkert meget kolesterol i.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 25-07-10 21:26

Tove Krieger:
> [...]
>
> Det kan staves både schmaltz og schmalz, men dette laves jo bl.a. af gåse-
> eller kyllingefedt, så der er sikkert meget kolesterol i.

Særlig vegetabilsk ka det vel heller ikke være?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-07-10 21:13

Tove Krieger <missminimiv@dk.invalid> skrev i meddelelsen
4c4c6b60$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det kan staves både schmaltz og schmalz, men dette laves jo bl.a. af
> gåse- eller kyllingefedt, så der er sikkert meget kolesterol i.

Sikkert. Og kolesterol er rigtigt godt for os. Men det vidste du godt -
ikke?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 29-07-10 00:13

"Jens Bruun" wrote:

>Sikkert. Og kolesterol er rigtigt godt for os. Men det vidste du godt -
>ikke?

Det er vanskeligt - for den almindelige forbruger - at guide sig frem
gennem løgne og sandheder.

Et citat fra
<http://www.alun.dk/sund-kost/livet-er-fedt.html#> :

Og hvad så med kolesterol? Også her er offentligheden blevet
misinformeret. Vore blodårer kan blive beskadiget på mange måder – ved
irritationer forårsaget af frie radikaler eller vira, eller fordi de
er strukturelt svage – og når dette sker, træder kroppens naturlige
reparationssubstans til for at udbedre skaderne. Denne substans er
kolesterol.

Citat slut.

Om siden er videnskabeligt begrundet, kan jeg ikke afgøre. Men der
fremføres flere interessante hypoteser.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-07-10 11:45

Emil <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen
0ad156h3ik7oof26l34a02qk3ut1hc6ghd@4ax.com:

> Om siden er videnskabeligt begrundet, kan jeg ikke afgøre. Men der
> fremføres flere interessante hypoteser.

Weekendavisen havde i foråret en lang og spændende artikel om emnet, der
opsummerede al nyere forskning på området: Kolesterol er ikke bare
ikke-skadeligt, som ellers tidligere antaget - det er godt for os og mangel
på kolesterol kan være *meget* problematisk for vores sundhed og
velbefindende.

Jeg smider desværre mine aviser ud, men vil godt prøve at finde den online.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 30-07-10 00:34

"Jens Bruun" wrote:

>Weekendavisen havde i foråret en lang og spændende artikel om emnet, der
>opsummerede al nyere forskning på området:
>Jeg smider desværre mine aviser ud, men vil godt prøve at finde den online.

Tak for tilbuddet. Dit svar indeholdt søgeord nok, så jeg kunne finde
(via blogs) de oprindelige kilder. Artiklen blev bragt 19. jan 2010

Emnet er nok for "langhåret" til denne gruppe, så
news:dk.videnskab,sundhed er måske et bedre bud for mig at
frekventere.

Du skal have tak, fordi du gav mig noget konkret at søge efter; det
gjorde søgningen lettere og mere målrettet.

m.v.h. Emil

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-07-10 09:55

Den 25-07-2010 18:50, Tove Krieger skrev:

> Det kan staves både schmaltz og schmalz, men dette laves jo bl.a. af
> gåse- eller kyllingefedt, så der er sikkert meget kolesterol i.
Jeg har af min diætist fået at vide, at indholdet af kolesterol ikke har
betydning, men problemet er det fedtstof som danner kolesterol i kroppen.

Altså, jeg skal ikke være nervøs for at spise eks. æg og skaldyr i store
mængder, men afholde mig i videst omfang fra animalske og stive fedtstoffer.

har andre viden om denne tese?

finn

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-07-10 12:16

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Altså, jeg skal ikke være nervøs for at spise eks. æg og skaldyr i store
> mængder, men afholde mig i videst omfang fra animalske og stive

Jeg ved bare iflg. hospitalets diætist da min mand havde en blodprop i
hjertet, efterfølgende ordinerede bl.a. kolesterolsænkende tabletter, så
noget er der da sikkert om snakken.

Jeg bruger altid flydende Becel i madlavningen, da jeg bedst kan lide den
form for fedtstof. Der er mange der sværger til rigtigt smør, men det har
jeg nu aldrig brugt, heller ikke på rundstykkerne, der bruger vi Kærgården.
Hvor meget det har at sige, skal jeg lade være usagt. Jeg går ikke så meget
op i den "videnskab", for meget af det der bliver rost i høje toner den ene
dag, bliver sablet ned den næste.

Fra : piradio

Dato : 25-07-10 16:22

On 25 Jul., 17:52, "Arne Jensen" <arne.jen...@newmail.dk> wrote:
> "Pflansch smalz" en herlig vegetabilsk krydderfedt som tyskerne kalder
> Hertzmedicin
> er der nogen der ved om det kan købes her i landet???

Det kan det
Hvis du søger Pflanzenschmalz dukker en del op og derigennem kan du
blandt andet
komme frem til
http://www.vegedan.dk/data/files/Detail_GranoVita_Priser_2010.pdf
hvor der er fire slags at vælge imellem.

mvh
Thorbjørn