Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Review af Lightroom 3
Fra : Soeren Friberg

Dato : 23-07-10 17:14

Fra : Gert Nielsen

Dato : 23-07-10 21:52

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse
news:4c49bfad$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.dpreview.com/reviews/AdobeLightroom3/
> Virker ok for mig. Måske interessant for nogen, der overvejer?

Review'et eller Lightroom?

Den for mig største feature er støjundertrykkelsen, der stort set ikke
omtales.
Det er rigtigt, at RAW converteren giver flere detaljer, og det er rart, at
der ikke er behov for C1 mere.

Med LR3 er isostøj ikke noget problem med mit Nikon D200 i RAW. (Og mit
gamle D70!)
Op til og med iso 1600 er der ingen problemer og selv iso 3200 er brugbart.

Se det er en forbedring, der let havde kostet langt mere end en opgradering
af LR.
Jeg har lagt det ind i en kamerapreset, så jeg tænker ikke mere på det, men
det virker.

I hvert fald ejere af Nikon dx huse, vil have meget glæde af LR3.
Gert

Fra : Soeren Friberg

Dato : 23-07-10 22:15

Den 23-07-2010 22:51, Gert Nielsen skrev:
> "Soeren Friberg"<hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse
>>
> Review'et eller Lightroom?

Ja, tænkte nok på review, da topic hentyder lidt til det.

> Den for mig største feature er støjundertrykkelsen, der stort set ikke
> omtales.

Ja, den skulle jo være god. For tiden er støj ikke det helt store
problem inden for de eksponeringer, som jeg fyrer af. Men med D200 var
det i sandhed en kamp. Hvor jeg har brugt støjreduktionen mister jeg
stadig for mange detaljer.

> Det er rigtigt, at RAW converteren giver flere detaljer, og det er rart, at
> der ikke er behov for C1 mere.

Ja, jeg ser flere detaljer og bedre skarphed. (Lidt generende, at gamle
"perler" bør have en tur igen). Det er den største force ved LR3 for mig.

> Med LR3 er isostøj ikke noget problem med mit Nikon D200 i RAW. (Og mit
> gamle D70!)
> Op til og med iso 1600 er der ingen problemer og selv iso 3200 er brugbart.

Meget imponerende. For mig var den ikke bedre end en gammel TRI-x film.
Men du har meget ret omkring D200 og støj her. Prøvede med et gammelt
lucia-billede, som jeg kan lide. Det gik noget bedre selvom det stadig
er støjplaget.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Gert Nielsen

Dato : 24-07-10 08:22

> Meget imponerende. For mig var den ikke bedre end en gammel TRI-x film.

Ja, men først ved iso800! Så filmen var slået.
Desuden var/er der kun luminansstøj - nærmest filmkorn like.
Men det er væk nu, og uden tab i detaljer.

> Men du har meget ret omkring D200 og støj her. Prøvede med et gammelt
> lucia-billede, som jeg kan lide. Det gik noget bedre selvom det stadig er
> støjplaget.

Det gælder alle Nikons nuværende DX huse.
Varmt kunstlys og en næsten ikke eksisterende blå kanal skal give problemer,
hvis man retter farvebalancen.
Det må der være på selv et D700. Det problemfrie isovalg kræver en
farvetemperatur > ca. 4500K.
Men igen har jeg fine resultater med gamle - og tidligere "grimme" skud.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-07-10 19:51

On 2010-07-23 18:13:32 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> http://www.dpreview.com/reviews/AdobeLightroom3/
> Virker ok for mig. Måske interessant for nogen, der overvejer?

Konklusionen er ok, men ellers et noget tyndbenet review, som mest gå
på at fortælle om features isf. at give produktet kritik og kontrastere
det ift. andre produkter på markedet.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse