Sand i blåmuslinger
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-07-10 20:00

Jeg var ude og plukke blåmuslinger i weekenden, de smagte rigtigt godt, emn
der var en del sand i.

Jeg har efterfølgende set flere steder på nettet, at man, efter at have
skyllet dem grundigt, skal lægge dem i klodt vand med havregryn og stille
dem i køleskabet i 8-10 timer, er der nogen der ved hvad havregryne skal
gøre godt for?

Evt. andre måder at fjerne sandet?

mvh

Jens

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 14-07-10 15:05

Hej Jens.
Jeg kendte heller ikke den med havregrynene, jeg var i min tidlige ungdom
kok, men heller ikke her har jeg mødt fremgangsmåden.
Jeg har søgt på Internettet (og oversat resultatet), og her er hvad jeg bla.
fandt:

.. Trin 1
Rengør den udvendige side af muslingerne. Læg dem i en skål med koldt vand,
for at sikre at du ikke dræbe dem i processen. Du får brug for dem i live
til næste trin. Brug en børste til at rengøre ydersiden af muslingerne, skyl
dem og placere dem i en anden skål med koldt vand, indtil alle muslinger er
rene udenpå.

.. Trin 2
Omrør ¼ til ½-kop havregryn, majsmel, eller mel i skålen med vand, som
indeholder muslingerne. Der skal mmrøres kraftigt.

.. Trin 3
Placer muslingerne i køleskabet og gå væk i 1 time. Den næste del er op til
muslinger.

.. Trin 4
I løbet af den time, at de er i køleskabet, vil de levende muslinger tage
initiativ til at spytte alt sand og urenheder ud, så du har rent frisk
muslinge kød.

.. Step 5
Efter en time. Gentages Trin 1 indtil muslingerne er klar til at blive kogt,
renset for alt sand.
*****Citat slut*****

Med venlig hilsen
John Senius-Jørgensen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 14-07-10 20:30

Tak for svar, men hvad er det melet eller havregryne gør?

Fra : Aksel

Dato : 14-07-10 22:21

> Tak for svar, men hvad er det melet eller havregryne gør?
>
> "John Senius-Jørgensen" <john@mails_virker_ikke.dk> skrev i en meddelelse

Jeg tror ikke meget på det med at fjerne sand fra muslinger.
Jeg har spist mange med knasende sand i inden, jeg fandt ud af, at man skal
samle muslinger, der ikke er omgivet af sand - dvs undgå muslinger, der
ligger tæt på strandkanten, hvor bølgeskvulp hvirvler sand op. Muslinger kan
ikke frigøre sig helt fra indtrængte sandskorn, men indkapsler dem som
småperler - irriterende nok.
Ud på lidt dybere vand - og nyd så den lækre fangst.
Mvh
Aksel

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-07-10 09:43

Jens Rasmussen <jens@razmussen.dk> wrote:

> Tak for svar, men hvad er det melet eller havregryne gør?

Antageligt mad til muslingerne, så de gider pumpe for at få fat på det
(og dermed puster noget af sandet ud).