lasagne med kartoffel, hvad er det nu?
Fra : Nana

Dato : 11-07-10 17:26

Hej gruppe...

Jeg kan huske at have fået en lasagne, hvor kartoffelskiver var brugt i
stedet for pastaplader. Hvad hedder sådan en, og er der nogen der har en
opskrift? Den skal ikke smage for fancy, bare af "mors mad", hvis man kan
sige det sådan.

Mvh. Nana

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-07-10 18:33

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> opskrift? Den skal ikke smage for fancy, bare af "mors mad", hvis man kan

Det hedder faktisk kartoffellasagne. Hvis du googler på navnet er der flere
vidt forskellige opskrifter.

Jeg laver det en gang imellem, og det smager herligt. Jeg bruger Mornaysauce
som fås i pakninger med ½ ltr.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-07-10 19:13

Tove Krieger <missminimiv@dk.invalid> skrev i meddelelsen
4c3a0025$0$36578$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det hedder faktisk kartoffellasagne. Hvis du googler på navnet er der
> flere vidt forskellige opskrifter.
>
> Jeg laver det en gang imellem, og det smager herligt. Jeg bruger
> Mornaysauce som fås i pakninger med ½ ltr.

Fås morneysauce i pakninger på ½ liter? Fy for helvedet da! Jeg ville ikke
engang servere sådan noget lort for katte, og jeg hader ellers katte.

Morneysauce kan laves på få minutter, men så har man selvfølgelig ikke tid
til at være "kattedame" så længe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 11-07-10 19:19

Jens Bruun wrote:
> Morneysauce kan laves på få minutter

Opskrift, tak!

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-07-10 19:27

Lisbet Overvad Laursen <lisbet.ol@gmail.com> skrev i meddelelsen
4c3a0b34$0$278$14726298@news.sunsite.dk:

> Opskrift, tak!

Du tager:

- En god klump smør (meget gerne Thise)
- Hvedemel
- En passende riv- og smeltbar ost (jeg foretrækker personligt Gruyere)
- Muskatnød

og så gør du følgende:

- Smelter smøret i en gryde, uden at det bruner
- Smider hvedemelet i
- Varmer det godt igennem under omrøring (når massen begynder at tage lidt
farve, er den klar)
- Tilsætter den tidligere nævnte passende ost i reven udgave
- River rigeligt med muskatnød over
- Smager til med salt og - ikke mindst - lidt sukker

Max. fem minutter fra start til slut, hvis du river osten, mens smøret
smelter.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ralph

Dato : 11-07-10 21:47

> [...]
> - Hvedemel
> - En passende riv- og smeltbar ost (jeg foretrækker personligt Gruyere)

Øh, vædske, ellers skal der godt nok meget smør til

--
Ralph

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-07-10 21:58

Ralph <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
4c3a2dd0$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Øh, vædske, ellers skal der godt nok meget smør til

Øh, ja.

Mælk skal der selvfølgelig til. My bad. Tilsættes, når opbagningen er
gennemvarm.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-07-10 19:52

> Opskrift, tak!

Når jeg selv laver Mornaysauce, er det bare en ganske almindelig
bechamelsauce med smør til opbagningen (ikke margarine). Jeg kommer dog
aldrig muskatnød i, det bryder jeg mig ikke om, men masser af revet mild ost
og en smule hvidløg er rigtig godt.

Jeg bruger i en snæver vending den købte, men det er dog sjældent.

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-07-10 19:10

Nana <nana@phobiasild.dk> skrev i meddelelsen
4c39f09b$0$36576$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jeg kan huske at have fået en lasagne, hvor kartoffelskiver var brugt
> i stedet for pastaplader. Hvad hedder sådan en,

Den hedder med sikkerhed ikke "lasagne".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 11-07-10 12:22

On 11 Jul., 20:13, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Morneysauce kan laves på få minutter,

Enig. Og jeg tør vædde på, at der ikke er de rigtige oste i en købe-
mornay. For slet ikke at tale om, at der sikkert heller ikke er smør i
osv. osv.

Jeg er engang blevet serveret en ret med det produkt i, og det smager
efter min mening afskyeligt. Og så er det både dyrere og mere
besværligt end den ægte vare.

> men så har man selvfølgelig ikke tid
> til at være "kattedame" så længe.

Behøver du altid at blive personlig? Hold nu øjet på bolden, Jens, jeg
ved jo, du er vant til boldspil.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-07-10 19:29

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
4a1f7bab-6259-4f73-b16c-fee23efc514f@k39g2000yqb.googlegroups.com:

> Behøver du altid at blive personlig? Hold nu øjet på bolden, Jens, jeg
> ved jo, du er vant til boldspil.

Det er så *mit* kors i livet. Desuden læser kattedamen ikke mine indlæg, så
det er da kun fordi, du citerer det, det når frem

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Knut Hagen

Dato : 11-07-10 19:44

På Sun, 11 Jul 2010 20:10:28 +0200, skrev Jens Bruun

Mosaka heter den, og er fra grekenland.

--
Sendt med Operas revolusjonerende e-postprogram: http://www.opera.com/mail/

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 11-07-10 13:31

On 11 Jul., 20:44, "Knut Hagen" <knut.ha...@optonet.no> wrote:

> Mosaka heter den, og er fra grekenland.

Du tænker vist på den traditionelle græske ret mousakas, staves
moussaka på de skandinaviske sprog. Men den ret er med aubergine, ikke
kartofler.

Formentlig er denne kartoffelret en variant over enten den italienske
lasagne al forno eller den græske moussaka. Jeg får ikke fine
fornemmelser af benævnelser som "kartoffellasagne" og lignende, men
det er der sikkert andre, der gør.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Heidi

Dato : 31-07-10 20:54

> Du tænker vist på den traditionelle græske ret mousakas, staves
> moussaka på de skandinaviske sprog. Men den ret er med aubergine, ikke
> kartofler.

Det kan godt være retten nogle steder er blevet tilrettet til mere nordlige
ganer, men jeg har lige fået den på Kreta, og der var der også kartofler i.
Det var på en lille familieejet restaurant, og ikke i et af
turist-helvede-stederne.

--
Heidi