Kan IMAP-nummeret bruges til noget i praks~
Fra : Jakob Munck

Dato : 22-06-10 12:05

Min nevø hævdede forleden, at man ikke kan bruge mobilens IMAP-nummer til
noget, for hvis den bliver stjålet, så gider politiet alligevel ikke lede
efter den, selv om man giver dem dens unikke IMAP-nummer. Der er altså,
efter denne opfattelse, ingen grund til at notere mobilens IMAP-nummer, da
man alligevel ikke kan bruge det til noget.

Er det rigtigt?

v.h.
Jakob

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-06-10 12:22

On 2010-06-22 13:05:09 +0200, Jakob Munck said:

> [...]
> er altså, efter denne opfattelse, ingen grund til at notere mobilens
> IMAP-nummer, da man alligevel ikke kan bruge det til noget.

IMEI nummer .. IMAP er en Mail protokol

Men som sådan har han ret, det eneste numret er anvendeligt til er i
forbindelse med forsikringen og da numret fremgår af kvitteringen er
der ingen videre grund til at notere det.

Politiet leder selvfølgeligt ikke efter bortkomne telefoner, heldigvis
må man sige, de har mange andre vigtigere opgaver. Det politiet KAN
gøre og i nogle tilfælde gør, er at registrere telefonen på baggrund af
dette imei nummer og dermed få den spærret for brug i en del
mobilnetværk i Europa og andre mere civiliserede dele af verden.
Spærringen er dog reelt værdiløs, den gør intet for den der mister
telefonen.

Da imei numret på mange telefonen, af bagveje, kan ændres vil en mere
organiseret tyv bare ændre numret og dermed omgå den spærring som
politiet kunne lave.

Det eneste man som telekunde skal gøre er at ringe til sit teleselskab
om melde simkortet bortkommet, det er man forpligtiget til og det
forhindrer hidsige regninger.

--
"We don't spend a lot of energy on old technology"

Steve Jobs om Flash

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-06-10 12:33

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Der er altså, efter denne opfattelse, ingen grund til at notere
> mobilens IMAP-nummer, da man alligevel ikke kan bruge det til noget.

IMEI nummeret er et unikt stel nummer på en telefon og som J.K.Arning
skriver, så er det dette udbyderene blokerer efter.

Men unikheden forsvinder da IMEI nummeret kan overskrives på telefonerne.

--
Bjarke Andersen

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 22-06-10 17:13

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter denne opfattelse, ingen grund til at notere mobilens IMAP-nummer, da
> man alligevel ikke kan bruge det til noget.

IMEI nummeret kan snildt og NEMT bruges!

det bruges ved at mobilen bliver stjålet/bortkommet til at få den låst ved
politiet...

de låser den så den ikke kan bruges... den kan godt finde net men man kan
ikke ringe til og fra den... ved NOGEN selskaber... hvilke den virker ved
fortæller jeg ikke her!

den med at man nemt kan ændre imei nummeret... passer IKKE! man kunne ved
ældre modeller (et skud fra hoften) 5-10 år gamle... men nyere er det ikke
en man sådan lige ændrer... i hvert fald hvad en af mine tekniker kammerater
har fortalt mig som er helt med på hvad man kan fikse og ikke fikse ved en
mobil!

dem der siger man nemt kan ændre imei koden... vil jeg rigtigt gerne høre
fra med hvordan man gør det! hvis de ikke kan fortælle hvordan... så er det
nok fordi de snakker mere end de har forstand...!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-06-10 08:15

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> crashed Echelon writing

> det bruges ved at mobilen bliver stjålet/bortkommet til at få den låst
> ved politiet...

Politiet låser den ikke, det gør teleselskaberne.

> dem der siger man nemt kan ændre imei koden... vil jeg rigtigt gerne
> høre fra med hvordan man gør det! hvis de ikke kan fortælle hvordan...
> så er det nok fordi de snakker mere end de har forstand...!

Teleselskaberne, de melder at de dagligt har "problemer" med dublerede IMEI
numre i deres net.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-06-10 08:17

> [...]

> det ikke en man sådan lige ændrer... i hvert fald hvad en af mine
> tekniker kammerater har fortalt mig som er helt med på hvad man kan

Første link med google på iPhone:

http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=657

--
Bjarke Andersen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 26-06-10 10:52

Nikolai R. jensen tastede følgende:
> dem der siger man nemt kan ændre imei koden... vil jeg rigtigt gerne høre fra
> med hvordan man gør det! hvis de ikke kan fortælle hvordan... så er det nok
> fordi de snakker mere end de har forstand...!

Jeg vil ikke påstå hverken det ene eller det andet, men en Google på at
ændre IMEI nr. giver masser af hits på nyere (symbian)telefoner.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark