D skrev:
>> Det kan de i praksis. Lovens pæne ord om 4 muligheder indskrænkes
>> til 2 hvis sælger tilber ombytning eller reparation. Og ombytning
>> kan man ikke vælge alligevel hvis det vil være uforholdsmæssigt
>> dyrt for sælger - og det er det pudsigt nok altid. Så meget for
>> de 4 valg.
> Hvordan udleder du de to tal fra loven?
Jeg tror du blander rundt i de forskellige begreber. Bertel taler om de
4 forskellige muligheder /køber/ har når en vare lider af en mangel (4
forskellige muligheder som så ofte reelt set kun er 2 eller ligefrem 1).
> Og hvordan "defineres" fire forsøg (jeg ved jo godt, at det er et dumt
> spørgsmål, men da jeg henvendte mig 2. gang fik jeg smidt et nyt sim-kort i
> hovedet, hvilket jeg kalder et forsøg, men ekspedienten talte om fire forsøg
> på værksted)?
Som jeg husker det, så er forbrugerklagenævnet rimeligt hurtige til at
konstatere, at sælger har opbrugt sine muligheder for mangeludbedring.
Der skal meget specielle omstændigheder til før køber skal acceptere 4
forsøg. Det vil dog /altid/ være en konkret vurdering i hver enkelt sag.
Du kan prøve at læse nogle af deres afgørelser og så se, om der er en
der ligner din sag (mange sager omhandler sjovt nok mobiltelefoner, så
det er altså ikke et ligefrem ukendt fænomen):
http://www.forbrug.dk/Menu/Afgoerelser?s=r&q=78
>> Køber har reelt ingen normalretslige muligheder over for en
>> stædig sælger. Hvis mobilen kostede over 800 kr., kan du klage
>> til Forbrugerklagenævnet.
> Det kan jeg godt følge dig i, men kan man ikke (i min syge tankegang) dermed
> definere at KL §78 stk 2's snak om genstandens værdi så sætte til de 800 kr
> eller er det bare min ønsketænkning?
De 800 kroner er udelukkende en grænse Forbrugerklagenævnet kører med og
har intet med Købelovens § 78, stk. 2 at gøre.
En brugt bil til 800 kr. kan man ikke forvente alverden af, men en saks
til 800 kr. vil man derimod have helt andre forventninger til.
Med andre ord: Det vil være en konkret vurdering fra sag til sag. For
nærmere at indskrænke det, bliver man nødt til at læse afgørelser fra
Forbrugerklagenævnet og domme fra domstolene, hvor man så må sammenligne
med lignende sager. Se tidligere link.
>> Oplysninger om at man vil oprette en hjemmeside og en
>> Facebookgruppe hvor man omhyggeligt beskriver sin oplevelse og
>> holdning til butikken plus at man vil starte en diskussion om den
>> i mindst to nyhedsgrupper som distribueres over hele verden, kan
>> måske få ham til at samarbejde.
> Ja, det er selvfølgelig en sidste mulighed, men jeg tror dog ikke, at sagen
> kommer "så langt", idet det er en "velkendt landsdækkende televirksomhed",
> men ville bare have styr på mulighederne først.
Så meget desto mere ville en "trussel" af den art da have en virkning.
Jeg har selv fået flere større firmaer til at følge Købeloven ved at
true med offentliggørelse af deres reklamationsbehandling.
Peter J