blodtryk
Fra : migselv

Dato : 08-05-10 21:30

jeg har fået målt mit blod tryk til at være systolic-106 og diastolic-71.
Jeg er 60 år ca.70 kg. mandsperson.
Hvad betyder det? er jeg rask eller syg?
Det er en batteriderevet måler som man kan købe billigt, er den brugbar?

Fra : John N. H.

Dato : 08-05-10 22:14

"migselv" skrev i en meddelelse:

> [...]
> Hvad betyder det? er jeg rask eller syg?
> Det er en batteriderevet måler som man kan købe billigt, er den

Nu er det vel ikke en håndledsmåler?
John
; -))

Fra : migselv

Dato : 08-05-10 22:28

John N. H. wrote:

> Nu er det vel ikke en håndledsmåler?

Min bekendt der ejer den, satte den om overarmen, altså en manchet med
burrelukning og trykkede på start, og så blev blodtrykket målt. der stod
ide-line på den.

Fra : John N. H.

Dato : 09-05-10 11:02

> Min bekendt der ejer den, satte den om overarmen, altså en manchet med
> burrelukning og trykkede på start, og så blev blodtrykket målt. der
> stod ide-line på den.

Jeg tror da, at denne type måler udmærket.
Jeg udtaler mig kun som lægmand, men dit blodtryk synes dog at ligge i
den lave ende.
Hvis du ikke mærker ubehag, svimmelhed el.lign. er der ingen grund til
at foretage sig yderligere, vil jeg mene.
Om du er rask eller syg, kan vi ikke fortælle dig, så må du hellere få
et helbredstjek hos din læge og få en snak om, hvad der eventuelt måtte
bekymre dig.
Som 60-årig vil det nok være klogt under alle omstændigheder, om ikke
andet, så for at få ro i sindet. Der kan lure mange ting, når man ikke
længere er en årsunge, og det er altid bedst at tage tingene i opløbet.
John
; -))

Fra : Knud Erik

Dato : 09-05-10 11:16

"migselv" <au@ug.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvad betyder det? er jeg rask eller syg?
> Det er en batteriderevet måler som man kan købe billigt, er den brugbar?

Hej
Måske er der noget du kan bruge her :
http://www.hjerteforeningen.dk/alt_om_hjertet/blodtryk/

Mvh
Knud Erik

Fra : Jan Hvillum

Dato : 10-05-10 17:07

Den 5/8/2010 10:30 PM, migselv skrev:
> [...]
> Hvad betyder det? er jeg rask eller syg?
> Det er en batteriderevet måler som man kan købe billigt, er den brugbar?

Det systoliske tryk er i den lidt lave ende, mens det diastoliske er
fint. Det sidste der også det vigtigste. Hvis du ikke er svimmel til
daglig, og ikke oplever at blive svimmel når du rejser dig op, ville jeg
umiddelbart ikke blive bekymret.
Brugbarhed, og disse blodtryksmålere? Altså i mit professionelle arbejde
bruger jeg ofte de manuelle (manchet + stetoskop), hvis det tryk jeg får
er unormalt, og ikke sjældent viser det sig at være anderledes, især ved
lavt blodtryk (til den bedre side). Jeg vil dog ikke skråsikkert påstå,
at de automatiske er upålidelige, og om prisen gør nogen forskel.