Anders Jøndrup skrev den 29-04-2010 19:02:
> Den 28-04-2010 21:53, Carsten Riis skrev:
>
>> Forvaltningslovens kan bruges, da institutionen - går jeg ud fra - er
>> drevet af offentlige midler.
>> (en af de første paragraffer i forvaltningsloven).
>
>
> Det er et helt uholdbart argument.
> § 2 i forvaltningsloven siger:
>
> "§ 2. Loven gælder for behandlingen af sager, hvori der er eller vil
> blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed."
>
Du skal læse hele kapitel 1 i forvaltningsloven for at se hvad loven dækker.
---------------
Kapitel 1
Lovens almindelige anvendelsesområde
§ 1. Loven gælder for alle dele af den offentlige forvaltning.
Stk. 2. Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om, at loven helt eller delvis skal gælde for nærmere
angivne selskaber, institutioner, foreninger m.v., som ikke kan
henregnes til den offentlige forvaltning. Det gælder dog kun, hvis
udgifterne ved deres virksomhed overvejende dækkes af statslige,
regionale eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i
henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelser på
statens, en regions eller en kommunes vegne. Vedkommende minister kan
herunder fastsætte nærmere regler om opbevaring af dokumenter m.v. og om
tavshedspligt.
§ 2. Loven gælder for behandlingen af sager, hvori der er eller vil
blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed.
Stk. 2. Bestemmelserne i kapitel 2 om inhabilitet gælder også for
behandlingen af sager om indgåelse af kontraktsforhold eller lignende
privatretlige dispositioner.
Stk. 3. Bestemmelserne i kapitel 8 og 8 a gælder for al virksomhed, der
udøves inden for den offentlige forvaltning.
Stk. 4. Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om, at lovens bestemmelser i øvrigt helt eller delvis
skal gælde for anden forvaltningsvirksomhed end nævnt i stk. 1.
-------------------
> Offentlige myndigheders almindelige virke i sager, hvor der ikke træffes
> afgørelser, er således ikke omfattet af loven.
>
Og en læse/lære-plan kan vel opfattes som en afgørelse.
- der er parter involveret
- der er partshøring
- der er forslag, modforslag
- og selve planen eller afgørelsen om du vil.
>
> Jeg forstår ikke, hvad du mener. Hvad er forskellen på lov og regel? Jeg
> har henvist til lov om folkeskolen, som er hovedlovgivningen for
> folkeskolen.
>
I en lov kan der stå mange regler.
Fx straffeloven eller færdselsloven er der beskrevet en masse
konsekvenser ved handlinger hhv. påbud/forbud.
Man bliver ikke bare sigtet for overtrædelse af lov. Mundtlig ja....men
så snart vi går over i skriftlige afgørelser bevæger man sig ned på
paragrafniveau.
> Så vidt ved er der tale om et skøn, når man som forvaltning vurderer om
> en given situation lever op til nogle kriterier fastsat i en lov.
Loven er en "pakke af kriterier".....selve kriterierne finder du nede i
loven under paragrafferne.
> Et
> eksempel kan være om en person kan modtage en given social ydelse. Når
> man vurderer en given situation juridisk, er der tale om en fortolkning
> / juridisk vurdering. Det er ikke et skøn.
>
Tilbage til selve sagen omkring fuldmagt i folkeskolen eller ej.
Jeg vil faktisk mene, at BS har et rigtig godt argument ved, at henvise
til §35 i LBK nr 593 af 24/06/2009
-----
§ 35. Forældremyndighedens indehaver eller den, der faktisk sørger for
barnet, skal medvirke til, at barnet opfylder undervisningspligten, og
må ikke lægge hindringer i vejen herfor.
-----
citat fra:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125580#K9
--
med venlig hilsen
www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.