En dame har købt en ejendom, hvori der skal sættes et nyt køkken op.
Hun kontakter et køkkenfirma, der for tiden påstår, at alle har råd til et
fedt køkken. De sender en mand ud for at tegne rummet op, og give forslag
til indretning af køkkenet osv. På stedet aftaler de i grove træk hvordan
køkkenet skal indrettes, og manden kører hjem til firmaet og giver
tegningerne videre til en anden afdeling, der udarbejder et egentligt tilbud
med tegnininger af køkkenet osv.
Da kunden modtager tilbuddet, bemærker hun at der på tegningen kun er vist
et vindue i rummet, mens der rent faktisk er 2. Dette påpeger hun overfor
firmaet, der henslår det som en ubetydelig detalje, der ingen betydning har
for køkkenet i øvrigt.
Kunden er tilfreds med den løsning der er aftalt, og den pris der er givet i
tilbuddet, og køkkenet bestilles og leveres, så hendes egen håndværker kan
sætte det op.
Under arbejdet med at forberede rummet til køkkenet opdager håndværkeren, at
der er noget helt galt med køkkentegningerne og det leverede køkken. Målene
på tegningerne passer ikke til rummet, og hvis det leverede køkken opsættes
vil det betyde, at der kommer til at stå højskabe foran det ene vindue!
For forståelsens skyld, her en beskrivelse af problemet: Den del af køkkenet
der er forkert skal stå langs en 5 meter lang væg, hvori der er 2 vinduer,
placeret i de to trediedele af væggen der er længst til venstre. Fra venstre
skal der være en række underskabe, opvaskemaskine, vask osv, altsammen med
en ubrudt bordplade på. Helt til højre skal være 2 højskabe med hhv.
indbygningsovn og køleskab. Firmaet har altså på en eller anden måde målt
forkert eller lavet en anden fejl der har gjort, at de har lavet bordpladen
90 cm. for kort, og tilsvarende mangler skabe til samme 90 cm.
Firmaet har sådan set erkendt, at det er dem der har lavet en fejl, selvom
de internt ikke helt kan finde ud af hvem de skal bebrejde. Men kundens
trængsler er slet ikke ovre.
For at køkkenet skal kunne bruges i rummet, skal der altså leveres en ny
bordplade i den rigtige længde, med vasken underlimet på den rigtige
placering, foruden 2 ekstra underskabe. Firmaet forlanger, at kunden betaler
for de ekstra 90 cm. bordplade samt skabene. Er det rimeligt? Kunden har jo
fået et tilbud på et køkken der skulle passe til rummet, og vurderet, blandt
andet ud fra prisen, at acceptere tilbuddet. Nu bliver det dyrere end
ventet, på grund af firmaets fejl.
Helt grotesk bliver det, at firmaet forlanger, at kunden selv skal returnere
den forkerte bordplade for egen regning, før de vil levere hende en ny, som
hun ydermere også skal betale transport for.
Hvad er juraen i en situation som denne?
--
Martin
www.martinbak.dk/
--
Martin
www.martinbak.dk/