Miljømærke i Tyskland
Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 08-04-10 17:12

Vi skal en tur til Frankrig i vores gamle VW autocamper og i den
forbindelse naturligvis også gennem Tyskland.
I en del større byer skal man have et miljømærke til bilen.
Spørgsmålet (lidt dumt måske, men for at være sikker) er nu: Gælder
det også motorveje som kører uden om disse byer?

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Preben

Dato : 08-04-10 16:39

Den 08.04.2010 kl. 19:12 skrev Lisbet Overvad Laursen
<lisbet.ol@gmail.com>:

> [...]
> Spørgsmålet (lidt dumt måske, men for at være sikker) er nu: Gælder
> det også motorveje som kører uden om disse byer?

Hvis motorvejen går gennem zonen, gælder miljøreglerne.
Du kan på nettet finde kort, der viser, hvor zonerne er, f.eks. som her i
Berlin.
http://www.berlin.de/sen/umwelt/luftqualitaet/de/luftreinhalteplan/umweltzone_allgemeines.shtml

Jeg vil da foreslå dig, at købe et mærke, også selv om den gamle
autocamper kun kan få et glorødt mærke .
Der er godt nok sket stramninger i visse byer, men på danske plader kan
man, i hvert fald i Berlin, køre "rødt" til slutningen af 2011.
--
mvh/Preben

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 08-04-10 18:51

Preben wrote:

> [...]
> Der er godt nok sket stramninger i visse byer, men på danske
> plader kan man, i hvert fald i Berlin, køre "rødt" til slutningen

Tusind tak! Mit spørgsmål var så alligevel ikke så dumt.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 08-04-10 19:15

Preben wrote:
> [...]
> Der er godt nok sket stramninger i visse byer, men på danske
> plader kan man, i hvert fald i Berlin, køre "rødt" til slutningen

I øvrigt: Hvor kan jeg købe det glorøde mærke?

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Armand

Dato : 08-04-10 20:20

Lisbet Overvad Laursen skrev:

> I øvrigt: Hvor kan jeg købe det glorøde mærke?

FDM!
Medbring registreringsattesten!

--
Armand.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 09-04-10 07:55

Armand skrev:

> FDM!
> Medbring registreringsattesten!

Hvis man ikke køber det hos FDM, hvor kan man da ellers erhverve det?

(Støtter principielt ikke FDM)

Bjarne

Fra : Armand

Dato : 08-04-10 20:19

Preben skrev:

> Hvis motorvejen går gennem zonen, gælder miljøreglerne.
> Du kan på nettet finde kort, der viser, hvor zonerne er, f.eks. som her
> [...]
Som meget praktisk bruger motorringvejen som ydre grænse for zonen!
Jeg tvivler på at der findes en eneste gennemgående motorvej der er ramt
af miljøzonen!

> Der er godt nok sket stramninger i visse byer, men på danske plader kan
> man, i hvert fald i Berlin, køre "rødt" til slutningen af 2011.

Godt nyt - men hvor finder du dét??

--
Armand.

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 08-04-10 22:39

Preben skrev:

> [...]
> Der er godt nok sket stramninger i visse byer, men på danske plader kan
> man, i hvert fald i Berlin, køre "rødt" til slutningen af 2011.

Det er rigtigt, at der er en lempelse for udlændinge til udgangen af
2011, men der kræves dog gult mærkat:

"Auch im Ausland zugelassen Fahrzeuge benötigen eine Plakette, also auch
Fahrzeuge ausländischer Touristen. Da die Nachrüstung im Ausland oft
schwieriger ist, dürfen im Ausland zugelassene Fahrzeuge noch bis zum
31.12.2011 mit gelber Plakette in der Umweltzone fahren."

Hvis den gamle camper er på benzin, er det enten grønt mærkat eller slet
intet mærkat. Den skal opfylde Euro 1, hvilket sandsynligvis betyder, at
den skal have katalysator. For biler indregistreret i Tyskland ser det
ud til at gælde fra 1993. Hvordan det ligger i Danmark er jeg ikke helt
klar over.

Dieselbiler skal opfylde Euro 3 for at få gult mærke, Euro 4 (eller Euro
3 + partikelfilter) for at få grønt mærke. Kan man klare det, vil man
næppe karakterisere sin camper som "gammel" Min egen Fiat Ulysse fra
2003 klarer Euro 3 og kan altså få et grønt mærkat mod eftermontering af
partikelfilter, ellers et gult.

Mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 08-04-10 20:24

Lisbet Overvad Laursen wrote:
> [...]
> Spørgsmålet (lidt dumt måske, men for at være sikker) er nu:
> Gælder det også motorveje som kører uden om disse byer?

Tak for svar - og et tilføjelsesspørgsmål: Vi ynder ikke motorveje og
vil helst køre på mindre veje - og ikke i større byer. Hvis vi gør
det, behøver vi så miljømærke?

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Armand

Dato : 08-04-10 21:13

Lisbet Overvad Laursen skrev:

> Tak for svar - og et tilføjelsesspørgsmål: Vi ynder ikke motorveje og
> vil helst køre på mindre veje - og ikke i større byer. Hvis vi gør
> det, behøver vi så miljømærke?

Næppe!

Anyhow, så er det ikke bompenge vi taler om hér og at blive stoppet for
uberettiget kørsel i en miljøzone er vel mindre sandsynligt end at løbe
i en fartfælde. Og da bøden er af omtrent samme størrelse er det ikke
mordet i Finderup lade vi taler om!

--
Armand.

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 08-04-10 21:15

Armand wrote:

> [...]
> sandsynligt end at løbe i en fartfælde. Og da bøden er af
> omtrent samme størrelse er det ikke mordet i Finderup lade vi

Mange tak!

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : søren

Dato : 09-04-10 23:19

http://www.umwelt-plakette.de/int_daenemark.php

Fra : Preben

Dato : 08-04-10 22:03

Den 08.04.2010 kl. 22:18 skrev Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>:

> Godt nyt - men hvor finder du dét??

Som udlænding kræver det, at man i Berlin har gult mærke indtil 31..
december 2011. Det går ikke med rødt, som jeg skrev.

http://www.guide-billig-billeje.dk/tips-biludlejning-guide/miljozoner-tyskland-miljomaerke-berlin-afgift-bil-leje-danmark-miljoezone-regler/

--
mvh/Preben

Fra : Armand

Dato : 09-04-10 22:11

Preben skrev:

> Som udlænding kræver det, at man i Berlin har gult mærke indtil 31.
> december 2011. Det går ikke med rødt, som jeg skrev.

> [...]
TNX!

--
Armand.
(der alligevel er lidt fornærmet over at fallit-byen godt kan bruge mine

Fra : Preben

Dato : 09-04-10 07:06

Den 09.04.2010 kl. 09:55 skrev Bjarne S Nielsen
<bruger@eksempel.dk.invalid>:

> Armand skrev:

> Hvis man ikke køber det hos FDM, hvor kan man da ellers erhverve det?
>
> (Støtter principielt ikke FDM)

Her:
http://www.applusbilsyn.dk/andre_produkter/tyske_miljoezoner/

Hvis du heller ikke vil støtte dem, kan du jo køre til Tyskland og købe
f.eks. hos ADAC.

--
mvh/Preben

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 09-04-10 08:09

Preben skrev:

> Her:
> http://www.applusbilsyn.dk/andre_produkter/tyske_miljoezoner/
>
> Hvis du heller ikke vil støtte dem, kan du jo køre til Tyskland og købe
> f.eks. hos ADAC.

Tak

Jeg boykotter ikke alt

Men FDMs sammenblanding af forbrugerorganisation og trafikpolitisk
organisation vil jeg ugerne fremme.

Bjarne

Fra : Preben

Dato : 09-04-10 07:18

Den 09.04.2010 kl. 10:09 skrev Bjarne S Nielsen
<bruger@eksempel.dk.invalid>:

> Jeg boykotter ikke alt
>
> Men FDMs sammenblanding af forbrugerorganisation og trafikpolitisk
> organisation vil jeg ugerne fremme.

Jeg kender det godt fornemmelsen. Jeg boykottede også både fransk rødvin
og franskbrød i en lang periode

--
mvh/Preben

Fra : Armand

Dato : 09-04-10 22:15

Preben skrev:

> Jeg kender det godt fornemmelsen. Jeg boykottede også både fransk rødvin
> og franskbrød i en lang periode

Hæ!
Jeg har aldrig fået vænnet mig til fransk vin igen, så dér har de
virkelig brændt sig!
Til gengæld holder jeg gang i bilindustrien som Peugeot-ejer på 22. år!

--
Armand.