Billeje gennem Cartrawler hhv Køge Basketb~
Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 06-04-10 09:37

Er der nogen her, der kan hjælpe med svar:

Når man lejer bil gennem Cartrawler, tilbydes det, at man kan avoid all
excess charges for et relativt beskedent beløb per dag, og det ville jeg
ikke drømme om at fravælge.

Men jeg er lidt bekymret, når jeg læser vilkårene, hvor det ser ud til,
at man forsikrer sig hos en tredjepart og at biludlejeren skal have
kreditkort til depositum, selvom man har forsikret sig imod alt.

Min bekymring går på, om man som kunde i første omgang risikerer at få
trukket op til ca. 8.000 kroner ekstra på sit VISA-kort og først
efterfølgende kan kræve dem tilbage af Mondial forsikringen eller om
biludlejeren vil få pengene direkte af Mondial.

Jeg har ganske vist kun een eneste gang været uheldig med en skade, som
andre påførte en lejet bil i Italien, men det kostede mig så også ca.
4.000 i selvrisiko.

vh

Bjarne

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 06-04-10 10:00

Bjarne S Nielsen skrev:
> [...]
>
> Jeg har ganske vist kun een eneste gang været uheldig med en skade, som
> andre påførte en lejet bil i Italien, men det kostede mig så også ca.

Jeg poster også dette i dk.fritid.bil og håber på opklarende svar, måske
også til gavn for andre.

Nu lykkedes det mig så at få fat i Mondial i Danmark, og på grund af
det, de fortalte, vil jeg godt advare om brugen af Cartrawler + Mondial
selvrisikoforsikring, eller i det mindste om den risiko, man løber.
(Hvis man kan leve med risikoen, er der jo penge at spare)

Det er sådan, at hvis der sker en skade/tyveri på det lejede køretøj, så
vil biludlejeren i første omgang belaste kundens kreditkort med beløbet.
Beløbet trækkes dog normalt først, når køretøjet repareres.
Men det er stadig kunden, der lægger op til ca. 8.000 kroner ud, og
først derefter kan kunden kræve pengene tilbage hos Mondial.

Det betyder, at bruger man eksempelvis et VISA-kort, skal man have et
overskud på ca. 8.000 kroner på kortet for at være dækket ind; i modsat
fald må man påregne et overtræk og evt. kortspærring m.v.

Forøvrigt er det stadig ikke alt, som Mondial dækker 100 %.

Men tilsyneladende er der det alternativ at tegne den ekstra forsikring
hos biludlejeren i stedet for at benytte en tredjeparts forsikring.
Også når man anvender Cartrawler
Eksempel: "Complete cover package: 19 EUR per Day Includes 19.6% Tax;
Excess 0 EUR"
Hvis jeg forstår det rigtigt, så betyder det sidste, at man er helt
forsikret imod at skulle lægge store beløb ud til bilreparation?

vh

Bjarne

Fra : jos

Dato : 06-04-10 10:36

kan supplere med at samme princip gælder, hvis man gennem et rejseburo, eks.
Solfaktor, lejer bil med fuld forsikring.
Du skal så beltale selvrisikogebyr ved den faktiske udlejer, og ved skade
vil udlejeren kræve betaling af dig.
Kvittering for denne, vil så hos solfaktor udløse betaling fra deres
selskab.
(Dette skete dog i mit tilfælde promte, og uden yderligere diskusion)
- men det ville have været pænere om man forlods havde været orienteret om
muligheden for det ekstra udlæg!

finn

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 07-04-10 03:33

jos skrev:
> [...]
> (Dette skete dog i mit tilfælde promte, og uden yderligere diskusion)
> - men det ville have været pænere om man forlods havde været orienteret om

Lige præcis!
Det er ikke særligt pænt af danske rejsebureauer og klubber at annoncere
billig billeje med tredjepartsforsikring uden at gøre tydeligt opmærksom
på, at tilbudene forudsætter en ekstra kredit på ca. 8.000 kroner på
betalingskortet og at man ellers risikerer at stå med et spærret
VISA/Dankort og en forklaring til banken.

Hvis Norwegian, Køge Basketball Klub m.fl. skiltede med de særlige
vilkår, var alt OK!

Nu har jeg så heldigvis - telefonisk endda - fået et ganske udmærket
tilbud på billeje incl. forsikring gennem en stor dansk biludlejer,
nemlig Europcar, som endda forstår at betjene kunderne høfligt.
Til gengæld falder der ikke noget af, hverken til Cartrawler, Norwegian
eller Køge Basketball Klub.

Bjarne

Fra : søren brix

Dato : 07-04-10 21:17

"Bjarne S Nielsen" <bruger@eksempel.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Europcar, som endda forstår at betjene kunderne høfligt.
> Til gengæld falder der ikke noget af, hverken til Cartrawler, Norwegian

Hej Bjarne

og du har selvfølgelig fået tilbudet på skrift fra europcar ikke ??

mvh

Søren

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 07-04-10 22:53

søren brix skrev:
> [...]
>

> Hej Bjarne
>
> og du har selvfølgelig fået tilbudet på skrift fra europcar ikke ??

Nej, ikke ligefrem et juridisk tilbud på skrift, men en mail.

I sidste ende er det vel altid den lokale biludlejnings kontrakt der
gælder, men jeg håber, at de forholder sig som aftalt.

Så vidt jeg kan se, er der ingen mulighed for at være helt sikker på
noget hjemmefra?

Bjarne

Fra : Christiansen

Dato : 08-04-10 14:18

Viser det ikke bare at man skal lade være med at leje hos de små bureauer og
små mærkelige udlejningsfirmaer. Gå til de store og betal hvad det koster,
måske lidt mere, men i den sidste ende mere sikkert ved uheld.
Det med at de har en kopi at dit kort liggende indtil bilen er leveret
tilbage forekommer også ved de store selskaber.

Christiansen

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 08-04-10 21:07

Christiansen skrev:
> [...]
> Det med at de har en kopi at dit kort liggende indtil bilen er leveret
> tilbage forekommer også ved de store selskaber.

De får ikke lov at kopiere kreditkort, men de reserverer beløb på
kortet, og det er sådan set helt OK, hvis man er ordentligt oplyst om
vilkårene på forhånd.

Men det er svært at skaffe sig sikkerhed om uden at være ekspert udi
biludlejning.

Jeg har en del gange benyttet AVIS i forventning om i det mindste en
pålidelig service, men i dette tilfælde er de for dyre.

Bjarne