Blodsukker / hvordan er disse resultater ?
Fra : Jan Hansen

Dato : 31-03-10 13:03

Har fået sådan en bs-måler. Jeg er ikke diabetiker men har taget nogle test
af ren nysgerrighed selvom jeg ingen symptomer har . Kan godt se at de
normale er inden for 4 - 8 mmol/l.

Til morgen lige efter jeg lige er stået på : 6.1 mmol/l
Lige efter jeg har spist aftensmad : 9.5 mmol//l
Inden jeg går i seng : 5.9 mmol/l

Fik at vide at morgenresultat er lidt for højt ,da det helst skal ligge
imellem 4 - 5 mmol/l.

Hcad siger disse resultater Jer ?

Jeg er 45 år.

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-10 18:19

On 31 Mar., 14:02, "Jan Hansen" <in...@ingen.dk> wrote:
> [...]
> Inden jeg går i seng : 5.9 mmol/l
>
> Fik at vide at morgenresultat er lidt for højt ,da det helst skal ligge

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Da min diab2 blev diagnosticeret var den 23,5! De småtal du bringer
her har intet at sige. Det er en sygdom, som giver bestandig tørst og
tissetrang, samt nogen træthed. 20% får tallene ned omkring 7,5
hvilket er fint som tal betragtet. 80 % får dem aldrig ned hvilket får
videnskaben til at klø sig i nakken og tænke:"Hvordan kan det nu
være?"Min kollega havde fine tal, men døde af jævnt dårlig
helbredstilstand. Sådan noget som åreforkalkning, svækket hjerte,
dårligt blodomløb. Hvilket også kan hænge sammen med sukkersygen, men
ikke nødvendigvis gør det! Mine BS tal er noget høje, men blodtryk,
kolesterol o.s.v. er OK. jeg døde ikke før ham selv om mine "tal" var
højere!
Så spørgsmålet går mere på hvordan du har det. Ud af en BS måler kan
du ikke presse sandhedsserum!

Jens

Jens diabetes 2.

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-10 09:48

Jan Hansen wrote:
> Lige efter jeg har spist aftensmad : 9.5 mmol//l

Prøv og mål det 1½ time efter aftensmad og 1½ time efter morgenmad. Der
siger man at det er højest.

Ole

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-04-10 13:38

On 01/04/2010 10:48, Ole wrote:

> Prøv og mål det 1½ time efter aftensmad og 1½ time efter morgenmad. Der
> siger man at det er højest.

Hvis jeg var Jan, og jeg var tilpas nysgerrigh m.h.t. den slags, så
ville jeg konsekvent måle hver halve time over en periode på to - eller
helst tre - døgn, og nedskrive resultaterne, samt hvor hver måling
ligger i forhold til det nærmeste måltid eller anden indtag af kalorier
(juice, øl, frugt, snacks). E.v.t. afslutte med at lave en graf af en art.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Hansen

Dato : 01-04-10 14:01

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> forhold til det nærmeste måltid eller anden indtag af kalorier (juice, øl,
> frugt, snacks). E.v.t. afslutte med at lave en graf af en art.

Jo, det ville jeg også gerne men de dér stripes man putter i måleren er ret
dyre, så jeg prøver at sparer lidt på dem.

Fra : Peter Nicolaysen

Dato : 02-04-10 07:42

"Jan Hansen" <ingen@ingen.dk> skrev i meddelelsen

> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Jo, det ville jeg også gerne men de dér stripes man putter i måleren er ret
> dyre, så jeg prøver at sparer lidt på dem.
Jeg købte en gang en, bare for at se, og det burde egentlig kunne lade sig gøre
at lave en genbrugelig strips af metal(lakeret) undtagen på kontakt fladerne
man bare tørre af med en brillerens serviet!
kontakt fladerne skal selvfølgelig ligge øverst på den der strips!

Men så skal der altid bruges en desinfektions serviet,
Og så er det jo ligesom ligegyldigt!
--
Som ikke hiver karsten.bjoernholt@pcv.regionsyddanmark.dk i retten
for mord og forræderi!Pga. 70% vågenhed og mangler ca. 2/5 af min IK!

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-04-10 19:28

On 01/04/2010 15:00, Jan Hansen wrote:

> Jo, det ville jeg også gerne men de dér stripes man putter i måleren er
> ret dyre, så jeg prøver at sparer lidt på dem.

Mål oftere lige efter du har spist, og mindre ofte når der er ved at
være kort tid til næste måltid.

Ideelt set, bør du vel også forsøge at lære at "gætte" hvad dit
blodsukker er, sådan at du kan vide det uden at bruge strips. Såvidt jeg
ved, så er det sådan noget folk med type-1 diabetes bliver oplært i, i
hvert fald m.h.t. at "fornemme" når blodsukkeret er ekstremt lavt eller
ekstremt højt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Hansen

Dato : 01-04-10 13:59

"Ole" <-> skrev i meddelelsen

> Prøv og mål det 1½ time efter aftensmad og 1½ time efter morgenmad. Der
> siger man at det er højest.

hvor skal det helst ligge på de tidspunkter ?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-04-10 19:40

On 01/04/2010 14:58, Jan Hansen wrote:
> hvor skal det helst ligge på de tidspunkter ?

Jeg ved det ikke. Hvis du prøver at søge lidt på forskellig
diabetesrådgivning på webbet, kan du sikkert finde noget, men det
vigtigste er, hvis jeg husker rigtigt fra gymnasiet, at blodsukkeret er
nogenlunde stabilt gennem hele dagen, uden de store udsving hverken i
den ene eller den anden retning.

Selvfølgelig er det et faresignal hvis dit blodsukker ofte eller
konstant ligger alt for højt, eller ofte falder til et alt for lavt
niveau; det vil så nok skyldes at der er noget galt med din
insulinproduktion eller insulinfølsomhed, og så skal du snakke med din
læge om det.

En hardcore ting du kan gøre, er at springe de daglige rutinemålinger
over, og så bare gå direkte til at belaste din krop og se hvad du så kan
måle dig frem til, d.v.s. springe et måltid over, eller endda springe
halvandet måltid over (ved første måltid spise meget lidt, måske 1/3 af
hvad du plejer, og 2. måltid springes helt over), og et par dage senere
indtage en større mængde sukker (druesukker eller alm. hvidt sukker), og
hver gang efterfølgende foretage adskillige målinger, f.eks. hvert 10.
minut, for at se om dit blodsukker bliver henholdsvis meget lavt eller
meget højt. Hos en rask person vil det nemlig være sådan at kroppen godt
kan håndtere en kortvarig faste, eller et stort indtag af sukker.

(Husk også, hvis du foretager nogle af disse ekstreme eksperimenter, at
det kan være farligt. Får du det dårligt, så stop eksperimentet straks!
Spis e.v.t. noget frugt eller drik noge juice, og lav derefter en hurtig
sandwich eller spis nogle kiks, hvis du får det dårligt p.g.a. et
fasteeksperiment.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Hansen

Dato : 01-04-10 15:49

"Ole" <-> skrev i meddelelsen

> Prøv og mål det 1½ time efter aftensmad og 1½ time efter morgenmad. Der
> siger man at det er højest.

tog den ca. 1,30 time efter frokost og der lå den på 4.8 mmol/l

og det er vist ret normalt, fatter ikke jeg kunne komme der op 9.5 forleden
,det var lige efter jeg havde ædt 2 store portioner dybfrostmad på jobbet.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-10 17:06

"Jan Hansen" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse
> Har fået sådan en bs-måler. Jeg er ikke diabetiker men har taget nogle
> test af ren nysgerrighed selvom jeg ingen symptomer har .

Vær lige opmærksom på, at mange instrumenter til hjemmemåling er af en lidt
ringe kvalitet.
Desuden en rent praktisk detalje -
Et normalområde for en hvilken som helst parameter - fx blodsukker - angives
som et 95%-interval - altså med en sikkerhed for at 95% af alle "normale"
ligger i området - måler du derfor to parametre, så har du kun en sikkerhed
for at 90% af alle normale ligger inden for begge intervaller - osv - måler
du 15 forskellige blodprøver, så vil kun halvdelen af befolkningen være
normale på alle...

En rask person er bare en patient, der ikke er undersøgt godt nok

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 11-04-10 18:06

Jan Hansen skrev:
> [...]
> Inden jeg går i seng : 5.9 mmol/l
>
> Fik at vide at morgenresultat er lidt for højt ,da det helst skal ligge

Hej Jan

Du har en nedsat glukosetolerance.

Du skal opsøge din læge. Et morgenblodsukker over 4 er unormalt. Hos din
læge skal du have lavet en glukosebelastning. Den går ud på at du møder
fastende. Du skal herefter hos lægen indtage 75 g glucose i en vandig
opløsning. Derefter måles blodsukkeret efter 1 og 2 timer. Hvis du efter
een time har et blodsukker over 10.7 mmol/l så har du diagnosen Type 2
diabetes. Hvis dit fasteblodsukker kommer over 6.7 mmol/l så har du også
diagnosen. Du ligger ret tæt på allerede, så det her skal der styr på.
Efter et aftensmåltid bør blodsukkeret ligge mellem 4 og 7 (i grove
tal). 9.5 er for højt.

Hilsen Jesper