|
| Møbel beskadiget under transport Fra : Gryffe |
Dato : 29-03-10 05:40 |
|
Min kæreste og jeg har købt en sofa af en dansk møbelproducent. Vi har
valgt design og stof, den er så bygget i Jylland og fragtet til hovedstaden.
Da vi samler sofaen opdager vi, at et modul har en skade. Ryggen er
indvendig lavet af noget tykt 'pap'/finér, som har store revner fra et
slag. Intet af skaden er i øvrigt synlig når sofaen er samlet og står på
benene, og jeg tvivler på at den har betydning for komfort eller levetid.
Sælger fralægger sig i første korrespondance ansvaret, fordi de
betragter det som en transportskade, og vi selv har fragtet den hjem fra
butikken i hovedstaden. Dette er iht. aftalevilkårene, men ift. skadens
karaktér og vores transportforløb, er vi helt overbevist om, at skaden
ikke er opstået i vores del af transporten.
Sælger argumenterer videre for at sofaen har været igennem flere tjek
inden udlevering fra butikken. Denne vil vi også tilbagevise, eftersom
modulet var pakket ind i lamineret plast, og den vinkel hvorfra skaden
kunne ses var skjult af pap. Vi er helt overbevist om, at denne
indpakning er fra produktionen og ikke fra møbeldistributionen i
hovedstaden.
1) Hvor kan vi klage, hvis sælger ikke godtager ovenstående indvendinger
i andet forsøg?
2) Spiller det nogen rolle at vi ikke havde reel chance for at besigtige
sofaen i forretningen?
3) Andre tanker om vores retsstilling/bevisbyrden for at skaden ikke
opstod i vores varetægt?
På forhånd tak!
--
Gryffe
| |
Peter W. (30-03-2010)
| Kommentar Fra : Peter W. |
Dato : 30-03-10 06:16 |
|
On 29 Mar., 06:39, Gryffe <nos...@invalid.nu> wrote:
> Min kæreste og jeg har købt en sofa af en dansk møbelproducent. Vi har
> valgt design og stof, den er så bygget i Jylland og fragtet til hovedstaden.
>
> Da vi samler sofaen opdager vi, at et modul har en skade. Ryggen er
> indvendig lavet af noget tykt 'pap'/finér, som har store revner fra et
> slag. Intet af skaden er i øvrigt synlig når sofaen er samlet og står på
> benene, og jeg tvivler på at den har betydning for komfort eller levetid.
>
> Sælger fralægger sig i første korrespondance ansvaret, fordi de
> betragter det som en transportskade, og vi selv har fragtet den hjem fra
> butikken i hovedstaden. Dette er iht. aftalevilkårene, men ift. skadens
> karaktér og vores transportforløb, er vi helt overbevist om, at skaden
> ikke er opstået i vores del af transporten.
>
> Sælger argumenterer videre for at sofaen har været igennem flere tjek
> inden udlevering fra butikken. Denne vil vi også tilbagevise, eftersom
> modulet var pakket ind i lamineret plast, og den vinkel hvorfra skaden
> kunne ses var skjult af pap. Vi er helt overbevist om, at denne
> indpakning er fra produktionen og ikke fra møbeldistributionen i
> hovedstaden.
>
> 1) Hvor kan vi klage, hvis sælger ikke godtager ovenstående indvendinger
> i andet forsøg?
>
> 2) Spiller det nogen rolle at vi ikke havde reel chance for at besigtige
> sofaen i forretningen?
>
> 3) Andre tanker om vores retsstilling/bevisbyrden for at skaden ikke
> opstod i vores varetægt?
>
> På forhånd tak!
>
> --
> Gryffe
1) Forbrugerklagenævnet eller byretten.
2) Nej, det får kun betydning, hvis I reelt har haft mulighed for at
undersøge salgsgenstanden, jf. KBL § 44.
3) I forbrugerkøb har sælgeren bevisbyrden, hvis manglen viser sig
inden 6 måneder efter levering, jf. KBL § 77a, stk. 3.
| |
Gryffe (31-03-2010)
| Kommentar Fra : Gryffe |
Dato : 31-03-10 06:29 |
|
Peter W. skrev:
> 3) I forbrugerkøb har sælgeren bevisbyrden, hvis manglen viser sig
> inden 6 måneder efter levering, jf. KBL § 77a, stk. 3.
Mange tak!
--
Mvh Gryffe
| |
|
|