Et tankeeksperiment
Fra : Niels

Dato : 28-03-10 04:16

Hvad ville du servere, hvis du skulle have en "stjernekok" fra
udlandet på besøg? Sådan én som Gordon Ramsey eller Jamie Oliver...

--
Niels

Fra : ML

Dato : 28-03-10 11:52

Niels wrote:
> Hvad ville du servere, hvis du skulle have en "stjernekok" fra
> udlandet på besøg? Sådan én som Gordon Ramsey eller Jamie Oliver...
>
> --
> Niels
Boller i karry, gule ærter, stegt flæsk eller evt. et dansk julefrokostbord.

Fra : Max

Dato : 28-03-10 12:43

Hej Niels

> Hvad ville du servere, hvis du skulle have en "stjernekok" fra
> udlandet på besøg? Sådan én som Gordon Ramsey eller Jamie Oliver...

Panerede koteletter, kartofler, brun sovs og rødkål,
så ryger de baglæns ud af skoene.

Max

Fra : Emil

Dato : 29-03-10 03:03

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Panerede koteletter, kartofler, brun sovs og rødkål,
>så ryger de baglæns ud af skoene.

For at brække sig?

m.v.h. Emil

Fra : Bisse

Dato : 29-03-10 07:32

Hvis det var i dag?
Mormors bedste påskefrokost :) med alt, hvad der kan hjemmelaves af sild,
røgede fisk m. alskens tilbehør, lammekølle m. en lækker kold
kartoffelsalat, ostebord og frisk frugt. Og naturligvis hjemmebagt
krydderfedt og rugbrød.
Bisse

Fra : Max

Dato : 29-03-10 12:31

Hej Emil

> For at brække sig?

Man kan godt få lidt ondt af dig somme tider.

Max

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 29-03-10 16:13

Ja hvis man absolut skal være på tværs, kan man så ikke nøjes med at være
det inden for hjemmets 4 vægge?

Joohn Senius-Jørgensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-03-10 17:27

On Sun, 28 Mar 2010, Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

>Hvad ville du servere, hvis du skulle have en "stjernekok" fra
>udlandet på besøg? Sådan én som Gordon Ramsey eller Jamie Oliver...

Jeg kan tilslutte mig de andre: traditionel dansk mad. Jeg tror jeg
ville vælge stegt lever med bløde løg.

Jeg ville under alle omstændigheder opgive på forhånd at imponere dem
med "fin" kogekunst.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mogens

Dato : 28-03-10 17:31

Kurt Hansen wrote:

> Jeg kan tilslutte mig de andre: traditionel dansk mad. Jeg tror jeg
> ville vælge stegt lever med bløde løg.

Ja - tænderne løber i vand ved tanken. Det er for sjældent man får det
nu om stunder.

Men, stegt lever tror jeg er en ret almindelig spise flere steder i
udlandet. Ekspempelvis har jeg nydt retten på El Regulo i Puerto de la
Cruz på Tenerife.

Fra : Emil

Dato : 28-03-10 20:54

Mogens <no@mail.dk> wrote:

>Ja - tænderne løber i vand ved tanken. Det er for sjældent man får det
>nu om stunder.

Det lyder som om, at du har set lyset ved tilberedningen. Jeg mindes
med skræk mine barndomsoplevelser med stegt lever: Sejt sålelæder!
Men OK, så fik jeg da lyst til at udforske, hvordan mad skal
tilberedes.

Så ja, veltillavet stegt lever kommer helt på højde med de bedste
tilberedninger af meget andet kød.

Men i de seneste 5 - 10 år mener jeg at have konstateret, priserne på
indmad generelt har nærmet sig priserne på reelt kød, så det
efterhånden er problematisk at sige, at indmad er _meget_ billigere.
Jo, der er jo hele tiden div. "tilbud"; men mit udsagn gælder for
"normalpriserne".

Har nogen nogle gode tips til stegt lever?

m.v.h. mil

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-03-10 20:55

Emil wrote:

> [...]
> Jo, der er jo hele tiden div. "tilbud"; men mit udsagn gælder for
> "normalpriserne".
>
> Har nogen nogle gode tips til stegt lever?

Det skal være kalvelever og må ikke steges for længe.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-03-10 21:40

Emil <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
03bvq5taju83bllbq5jghedv0bfbr6ku7n@4ax.com

> Har nogen nogle gode tips til stegt lever?

Hehe. Ja. Undgå udgaven fra svin.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 28-03-10 13:40

On 28 Mar., 12:15, Niels <nbo...@gmail.com> wrote:
> Hvad ville du servere, hvis du skulle have en "stjernekok" fra
> udlandet på besøg? Sådan én som Gordon Ramsey eller Jamie Oliver....

Skipperlabskovs med smørklat, purløg, rødbede og smurt ristet rugbrød

/
Kasper malmberg

Fra : Niels

Dato : 28-03-10 14:24

> Men i de seneste 5 - 10 år mener jeg at have konstateret, priserne på
> indmad generelt har nærmet sig priserne på reelt kød, så det
> efterhånden er problematisk at sige, at indmad er _meget_ billigere.

Hos min lokale slagter koster kalvelever det halve af prisen hos
Føtex...

> Har nogen nogle gode tips til stegt lever?

Prøv at grille kalvelever over trækul ved høj varme i kort tid, På
tallerkenen skal det ha' en klump hvidløgs/persillesmør og et vred
citronsaft henover. Mums!

--
Niels

Fra : Emil

Dato : 29-03-10 00:30

>Hos min lokale slagter koster kalvelever det halve af prisen hos
>Føtex...

Ja, de lokale slagtere har ofte gode varer til gode priser.
Nogle gange bruger de dog samme fremgangsmåde som supermarkederne.

>Prøv at grille kalvelever over trækul ved høj varme i kort tid,

Jeg er ikke så vild med at grille sarte kødvarer. Men du har ret i, at
den diskrete røgduft passer fint her.

Måske kunne man bruge rug- eller hvedehalm i en spand med urter over
(som til rygeost) i kort tid?

>På
>tallerkenen skal det ha' en klump hvidløgs/persillesmør og et vred
>citronsaft henover. Mums!

Åh, så mangler der vel kun nogle få kapers og lidt friskt revet
peberrod, før vi har en ægte klassikker.
Men ja, jeg tror det vil blive meget velsmagende.

Netop ved lever mener jeg, at at et mix af div. paprika + lidt chili
er velegnet - vel at mærke _efter_ stegningen. da smagen ellers ændres
i bitter retning.

I stedet for citronsaft bruger jeg ofte en lille smule revet
citronskal. Det giver en mere intens citronsmag, uden det syrlige.

Hvidløgssmør laver jeg ofte med letkogte hvidløgsfed, som lige bliver
presset ud af skallerne og most sammen med smørret. Det bliver så
blidt i smagen, at selv småbørn ynder at spise det, også selv om der
er lidt krydderurter iblandet.

Tak for dine tanker.

m.v.h. Emil

Fra : GSX 750

Dato : 30-03-10 10:10

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i meddelelsen
Hvad ville du servere, hvis du skulle have en "stjernekok" fra
udlandet på besøg? Sådan én som Gordon Ramsey eller Jamie Oliver...

Hej.
Jeg ville servere grillet culotte med flødebagte kartofler, blandet salat
med hj lavet hvidløgsdressing og hjemmebagte flutes med hvidløgssmør. Måske
jeg ville starte med lækker rejesalat og en hjemmebagt frugttærte til
dessert.
Mvh
Jarl

--