Flæskesteg for ABSOLUT dummies.
Fra : Nana

Dato : 27-03-10 18:18

Hej gruppe...

Nu er tiden inde til at prøve flæskesteg for første gang i eget køkken.
Det lader til at det med sværen er en videnskab, hvis den skal blive
virkelig sprød og lækker?
Jeg har rodet lidt rundt på alletiders kogebog og der er masser af
opskrifter, men jeg aner ikke hvilke der givder den "ægte"
hypertraditionelle flæskestegssmag.
Hvor køber man en ok flæskesteg, og hvad hedder de forskellige slags? Vil
klart ikke have den med ben i midten. Hvad skal jeg gå efter?
Hvad er trickET til sprød svær? Ridse? Hvor dybt? Salt? Og hvad er det med
laurbær?
Hvor længe i ovnen? Har stegetermometer, hvis det kan hjælpe.
Læste noget om at den skulle stege/koge med sværen nedad i ovnen i lidt tid.
Er det rigtigt?
Kom med jeres tricks!

Mvh. Nana

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-03-10 18:38

On Sat, 27 Mar 2010 18:18:04 +0100
"Nana" <nana@phobiasild.dk> wrote:

> [...]
> Hvor længe i ovnen? Har stegetermometer, hvis det kan hjælpe.
> Læste noget om at den skulle stege/koge med sværen nedad i ovnen i

Alt info du behøver findes her:
http://www.flæskesteg.dk
(hvis link ikke virker så prøv http://www.xn--flskesteg-h3a.dk/)

MVH
Kim

Fra : jos

Dato : 27-03-10 18:41

Nana wrote:
> Hej gruppe...
>
> Nu er tiden inde til at prøve flæskesteg for første gang i eget
> køkken. Det lader til at det med sværen er en videnskab, hvis den
> skal blive virkelig sprød og lækker?
Mnæ ikke specielt
> [...]
> hypertraditionelle flæskestegssmag.
> Hvor køber man en ok flæskesteg, og hvad hedder de forskellige slags?
Svinekam/Nakkekam - men sørg for at den er regulær, altså jævnt tyk overalt

> Vil klart ikke have den med ben i midten. Hvad skal jeg gå efter?
Med ben ibunden ("koteletten")! Steg bliver af en eller anden grund bedst
med ben.
og en fornøjelse at gnave rene!

> Hvad er trickET til sprød svær? Ridse? Hvor dybt? Salt? Og hvad er
Du ridser helt ned til kødet (endelig ikke i kødet), og gnider godt med salt
i, og et drys friskkværnet peber.
> det med laurbær?
gerne. Jeg bruger i stedet bladene fra nogle stængler timian!(også godt for
sovsen).

> Hvor længe i ovnen?
100-125 grader ~2½ time
Sæt stegen i en kold ovn nederste rille, sat på 100 grader. Når centertemp.
er 50 grader så skru gerne op
ved 65-67 grader er den færdig. Hvis sværen ikke popper, flyt den til
øverste rille med plads.

Har stegetermometer, hvis det kan hjælpe.
> Læste noget om at den skulle stege/koge med sværen nedad i ovnen i
> lidt tid. Er det rigtigt?
> Kom med jeres tricks!
en kop øl over, 3/4 henne hjælper på sværen!

velbekomme!
finn